tegen de wand slaan op stal

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Aifa

Berichten: 1037
Geregistreerd: 27-07-02
Woonplaats: Arnhem

tegen de wand slaan op stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-03 12:40

als raysa op stal staat, slaat ze altijd tegen de wand.
in het begin heel af en toe, maar het wordt steeds erger.
de stal naast haar staat meestal leeg, maar als er een paard naast staat wordt het slaan steeds erger. ze draait dr kont, maakt een gillend geluid en trapt enkele malen tegen de wand.
als we de paarden buiten gaan zetten en ze even moet wachten, trapt ze constant tegen de wand.
ook als er gevoerd gaat worden doet ze dit.
ze doet het ook gewoon vanuit het niets. de staleigenaren kunnen het soms savonds laat nog horen.
ze heeft al een keer door de wand heen getrapt, dus de staleigenaar heeft er al een extra dikke plaat tegenaan gemaakt.
je ziet de hoef afdrukken echt in de wanden staan Scheve mond

er komt misschien wel rubber tegen de wanden binnenkort. als ik dr bij huis had staan had ik daar allang voor gezorgd, het probleem is dat ze in pension staat.

weet iemand waarom een paard slaat op stal?
is er iets aan te doen?

alvast bedankt OK dan!
Laatst bijgewerkt door Aifa op 07-10-03 12:47, in het totaal 1 keer bewerkt

WendyBZ

Berichten: 13135
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 12:42

Ik weet het niet, maar we hebben met Ofir hetzelfde probleem. Als ie even wat langer op stal staat als de andere slaat ie tegen de wand. Ook toen ie nog in training stond deed ie dat, daar stonden ze al op het punt om hem kluisterriemen om te doen. Hij was bezig zn eigen benen kapot te slaan

Nadiene

Berichten: 432
Geregistreerd: 13-02-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 13:42

Is het een merrie?
Die van mij doet dat heel erg als ze hengstig is, en er zijn merries die langer last hebben van hengstigheid, door het feit dat er andere paarden staan kan hengstigheid erger worden.
Als dit het probleem is, kun je een middeltje halen waardoor de hengstigheid oppervlakkiger wordt, en dus ook het slaan minder wordt.
(al die hormonen hè, hihi)

silleke
Berichten: 1165
Geregistreerd: 27-08-02
Woonplaats: Hasselt België

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 16:29

mijn merrie doet dat ook maar die kan niet hengstig zijn want ze is drachtig Haha! Ik weet ook echt niet wat ik hierbij moet aanvangen.

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 16:32

Ik ken het, die paarden zijn zo irritant!
Je kunt twee dingen doen.
Negeren of afstraffen.
Op die oude stal hadden ze voor afstraffen gekozen.
Dat heeft ie geweten ook.
Elke keer dat hij trapte kreeg hij een tik met de zweep (wel precies op dat moment!).
Na twee dagen had ie het door en heeft ie het nooit meer gedaan Haha!

Nadiene

Berichten: 432
Geregistreerd: 13-02-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 16:42

Silleke, kan ze andere paarden zien?
Drachtige merrie 'slaan af', d.w.z. als een hengst op hen af komt, gaan ze slaan omdat ze al drachtig zijn, dit kunnen ze natuurlijk ook overdrijven, bv op stal als ze een ander paard zien.

Mocht een paard/pony alleen slaan omdat hij aandacht wil, dan ben ik het met feetje eens, een paar tikken om het af te leren, nadat er geprobeerd is om dit gedrag helemaal te negeren, negatieve aandacht is nl ook aandacht, en dat is nou net wat 'ie wil bereiken met het slaan.

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 16:46

Slaan? Tja, dat schijnt alle problemen op te lossen niet waar?

Een paard bij ons op stal deed dat ook, die bleek een of ander medisch probleem te hebben (weet niet meer wat), was vrij snel op te lossen, nooit meer geslagen daarna (het paard dan he)

Misschien kun je eens proberen om je paard in een andere stal te zetten, kost niks en misschien helpt het. Of zitten er veel muizen in de stal?

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 17:01

Josiane doet het ook, ik denk dat het bij haar ook een vorm van aandacht vragen is en haar ongenoegen uiten.
Als ik op haar buurvrouw aan het rijden ben, wordt ze zeer nijdig, haar veulen heeft de leeftijd bereikt dat ie er bij vandaan kan, als er honden zijn reageert ze haar angst en kwaadheid op de muur af.
Slaan helpt bij Josiane niet, omdat ik me het wel een beetje voor kan stellen Lachen