Wat vinden jullie van military?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
compagnon
Berichten: 140
Geregistreerd: 02-07-01
Woonplaats: Ter idzard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-01 12:50

Ik heb zelf wel eens een cros gedaan dat is wel leuk maar als je ziet hoe het in het echt aan toegaat het is gewoon afschuwelijk, paarden worden afgemaakt en ruiters worden naar het ziekenhuis gebracht enz, ik vind dat ze het moeten afschaffen gewoon zielig je jaagt je paard gewoon de dood in, zo denk ik erover!

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-01 15:08

Inderdaad krijgt het 'eventing' snel een slechte naam als er een paard valt.
Maar ongelukken gebeuren overal, ook in de 'gewone' springsport, dressuur en recreatief. Je wilt niet weten hoeveel paarden daar worden afgemaakt vanwege een ongeval.
Zolang een paard goed getraind is en door een verantwoordelijke ruiter op een verantwoordelijke manier gereden wordt (niet boven zijn nivo) valt het allemaal wel mee. De grootste brokkenmakers zijn de mensen die overmoedig worden en helaas zijn de paarden daar altijd het slachtoffer van.

mariska

Berichten: 613
Geregistreerd: 10-06-01
Woonplaats: Maasland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-01 17:01

Helemaal mee eens sugarmiss. Moet je nagaan hoe saai het is als je dressuurpaard bent. Bijna iedere dag in de bak dezelfde oefeningen doen, en misschien eens een keer een buitenritje, maar dan houdt het op. (En de toppaarden mogen niet eens los in de wei!!) Ik denk dat een paard, als hij mag kiezen, dan toch liever militarypaard wordt..

Dusty
Berichten: 45
Geregistreerd: 07-08-01
Woonplaats: N-H

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-01 19:18

Het is helemaal niet zo erg hoor! Er zit een verplichte rust tijd tussen de onderdelen en ze worden om de vijf minuten of iets gecontroleerd geloof ik, of er doping is en of er niet te hard is gereden enzo! Volgens mij is het helemaal niet zo erg.

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-01 19:37

Volgens mij is er bij de military een strengere controle als bij dressuur of springen.
Na elk onderdeel worden de dieren door een veearts bekeken en de veearts bepaald wanneer een paard moet stoppen.
De Eventing is gelukkig al een stuk veiliger geworden in de loop der jaren en er zit nog steeds vooruit gang in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-01 20:26

sorry hoor maar ik zie op een spring/dressuur wedstrijd toch zeer weinig gebroken benen om maar ff iets te noemen en dat is iets wat in (bijna) elke military wel voor komt.
Als je met een dressuur paard niet voor afwisseling kunt zorgen ligt dat toch meer aan die ruiter hoor.
ik ben het dus met compagnon eens.

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-01 22:18

Citaat:
Op 2001-10-06 20:26, schreef runningkawa:
sorry hoor maar ik zie op een spring/dressuur wedstrijd toch zeer weinig gebroken benen om maar ff iets te noemen en dat is iets wat in (bijna) elke military wel voor komt.

Nee, gebroken benen zul je bij dressuur niet veel tegenkomen, maar wat dacht je van al die (top)dressuurpaarden die vanwege zware peesblessures en andere beengebreken een vroegtijdig einde krijgen of aan de verzekering worden verkocht voor het verzekeringsgeld.
Mijn punt was dat je bij een eventing direct gekonfronteerd wordt met de gevolgen en bij dressuur en springen het meer 'achter de schermen' gebeurd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-01 22:32

en military paarden hebben geen pees problemen?
Dacht het wel.
dus dat is iets wat dan al gelijk staat aan blessures.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-01 10:26

Gisteren heb ik wat flitsen van Boekelo gezien. Sommige combinaties gingen wat minder goed, maar de schade viel mee.
Eerlijk gezegd vind ik het prachtig om te zien hoe de beter combinaties zo'n cross rijden. Zoals gisteren Blyte Tate, hop hop hop door een hindernis ging, heel mooi. Als je dat ziet dan is het schitterend mooie sport.
Op de OS zie je heel veel mindere combinaties die dat zware werk helemaal niet aankunnen, dat is heel erg. De OS zijn natuurlijk zo opgezet dat ieder land deelnemers kan sturen en dat gebeurt dus ook. Wat mij betreft moet er strenger geselecteerd worden zodat er geen paarden meer slachtoffer worden. Het is jammer voor sommige ruiters, maar het lijkt mij echt beter.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-01 11:07

Ik heb het hier gisteren met kawa al over gehad en hierover is bijna het enige waar we in mening van verschillen Lachen

Ik vind het een machtige sport om te zien en om te doen. Bij de ponys heb ik heel veel cross hindernissen gesprongen. Helaas had ik neit de controle die nodig is bij een wedstrijd. Bij de paarden springen is toch wel even iets heel en heel anders dus benik hard aan het oefenen om dit ook ooit te gaan doen.

Met dressuur worden ern idd ook peesblessures opgedaan. Die paarden in de cross worden echt geweldig verzorgd en krijgen een veterinaire begeleiding waar je U tegen zegt en hebben het meest afwisselende leven wat je maar kunt voorstellen. Die paarden zijn ook allemala heel erg fris in het hoofd en leven en werken voor het plezier.

Ongelukken worden gemaakt door ruiters en paarden die er niet aan toe zijn (daarom begin ik nu nog niet met crossen) die zomaar grote wedstrijden gaan rijden omdat ze de punten er voor hebben.
Ik ken meerdere mensen die jachten rijden en crossen rijden dusvandaag mijn 'ervaring' hiermee.

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-01 11:22

IK vind het een harde sport, zou er zelf nooit een paard beschikbaar voor willen stellen. Heb ook een grote hekel aan de GRAND NATIONAL kijk er gewoon niet naar als dat op de tv komt.

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-01 15:50

Military (net nog op tv gezien)is als het goed gaat mooi om te zien ,maar wat moet je er een lef voor hebben.Paard en ruiter!
Nee niet voor mij.

Als je het vanuit het paard beziet is het niet zijn natuur om over vanalles te springen behalve wanner ie niet anders kan,als ie bijv.in paniek op de vlucht slaat.

Als je je paard veel wilt laten bewegen (zoals bijv .de militarypaarden)zou ik eerder gaan voor het aangespannen werk(marathon) .Een paard is er eigenlijk voor bestemd om te trekken i.p.v. iemand op zij nrug te dragen.

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-01 16:19

Ik denk eigenlijk dat je alleen een oordeel kan vellen als je echt ervaring hebt met deze sport. Ik werk dus met Iwaldo 'achter de schermen' van een jacht. Er zijn veel mensen met een oordeel over de jacht, terwijl ze het dus maar een keertje zien oid. Wat er voor training achter zit, etc hebben ze geen verstand van. Dat zal met military ook wel het geval zijn.
Verder ben ik het helemaal met steef eens!

Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-01 17:19

ik durf er niet eens naar te kijken, maar zal het ook noooooit durven.

Durf alleen maar te crossen in een buitenrit Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-01 20:15

Military is topsport, waaraan ook alleen topsporters mee zouden moeten mogen doen. Helaas zie je bv bij de Olympische Spelen wel eens anders.
Maar ik vind het een schitterende tak van paardensport, waar over het algemeen erg goed op de gezondheid en het welzijn van de dieren gelet wordt.

Voor wie hierop meteen negatief wil reageren, wil ik meteen wel de gevaren van de andere takken van paardensport neertikken:

* Dressuur: paard vooral nooit in de wei, te gevaarlijk. Peesproblemen komen vaak voor, en nog maar niet te spreken over bv rug- en halsproblemen door bv te jong te zware en eentonige arbeid. Ligt aan de ruiter, maar dat ligt het gevaar van een military ook: als de ruiter juist in kan schatten of z'n paard en hij/zij zelf het aankunnen, is het gevaar meteen stukken kleiner.

* Drafsport: hoeveel dravers van tien jaar of ouder ken je zonder (achter-)beenproblemen? En hoeveel blijven er dan over die die problemen WEL hebben (die dus bv niet door spat- en buigproef komen)

* Steeplechase: laten we het over die gebroken pootjes maar niet hebben dan...

* Springen: zeer regelmatig been- en rugproblemen. Hoeveel paarden zijn er het slachtoffer geworden van de puissancemanie in de late jaren 70/begin 80? Toen elk concours een puissance moest hebben? (hint: bij een muur van >2.00 meter komt het gewicht van het paard tot 3.5 x op de voorbenen terecht bij het landen....)

* Western: hoeveel benen en ruggen zijn er al vernield door verkeerd / te vaak/ te jong etc. stoppen, sliden en spinnen?

Het enige dat je dus nog veilig met je paard kunt doen is eh..... er naar kijken ? Verward

Annika

Berichten: 52
Geregistreerd: 28-08-01
Woonplaats: Meedhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-01 20:17

ik viond het zielig!
groetjes Annika

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-01 20:51

Citaat:
Op 2001-10-07 20:17, schreef Annika:
ik viond het zielig!
groetjes Annika


Beredeneer eens WAAROM je het zielig vindt, daar kunnen we wat meer mee...

Rosaly

Berichten: 876
Geregistreerd: 05-08-01
Woonplaats: Brasschaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-01 21:30

Sonja, wauw, jij hebt precies mijn mening opgeschreven ,ik had het echt niet beter kunnen zeggen!! Bij mij op de manège staan ook een paar militaryruiters en die hun paarden zijn veel beter af dan de vele dressuurpaarden die er staan, veel meer afwisseling enzo. (ik heb niets tegen dressuurruiters hoor, ben er nl. zelf ook een maja...) Ik ben een paar X gaan kijken en dat was echt prachtig om te zien, hoe die paarden in topconditie met hun oortjes naar voor op de finish afstormen....... echt super!!!!
Er was 1 meisje afgevallen ma die reed me haar té jonge pony op een té hoog niveau!!
Ik denk dat er aan elke sport(tak) risico's verbonden zijn, dan kun je beter aan de kant blijven zitten en niets doen!!!!

Greetz van Caroline. -xxx-

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-01 15:36

Ik vind wel dat het risico op ongelukken bij eventing hoger ligt (duh!) Maar volgens mij is het voor de paarden inderdaad leuker dan dressuur. Bij ons op stal had laatst een paard voor het eerst een cross gelopen, normaal isie vrij rustig (zzzloom) maar hij was echt super speedy, vond het geweldig.

Lautje

Berichten: 989
Geregistreerd: 05-04-01
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-01 15:57

Mijn mening is dat military helemaal NIET zielig is!
Die paarden worden er voor gefokt en weten het echt wel aan te pakken!
Het is wel zo, dat het onverantwoordelijk is als je zelf niet genoeg ervaring hebt en dan meedoet op een TE hoog niveau.

Zelf rijd ik voor het 2e jaar SGW en mijn pony vindt het echt geweldig!
Ik rijd niet echt vaak een cross, meestal dressuur en spring ik op gewone concoursen. Dat vind hij heel lekker, maar zodra we een cross hebben, zie je hem spontaan veranderen Party!! .
Hij wordt onwijs actief, is heel oplettend en z'n oortjes staan strak naar voren! ZOO leuk!

Het is ook gewoon een hele goede afwisseling voor een paard. NIet altijd maar saai rondjes rijden in een dressuurbak, of het zoveelste lijntje in een springparcours. Het is echt een gevoel van vrijheid voor die paarden!!

Ik vind het een hele mooie tak van de paardensport!!! Party!!

Lot

Berichten: 1410
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: MesthoopCity

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-01 16:29

Ik heb toevallig zaterdag rondleidingen gegeven in Boekelo. Leuk was om te merken dat iedereen in mijn groep die in het begin nog ziets had van 'eerst zien, dan pas geloven of de sport zo paardvriendelijk is', uiteindelijk razendenthosuiast was en het er vreselijk simpel uit vond zien. En de paarden hadden zo'n lol. Ik vind het de meest complete sport die het dichtste bij de natuur van het paard zijn. Zoals fysiotherapeute Solange Schrijer zei: "Een veel voorkomend misverstand is dat dressuurpaarden lichamelijk minder klachten hebben dan military- en springpaarden. Dit is zeker niet zo. “Dat licht in principe niet aan de dressuur zelf, maar aan de manier waarop sommigen de dressuur interpreteren. Militarypaarden hebben een training die dichter bij de natuur van het paard staat, dat in vrijheid veel beweegt met een lage intensiteit en af en toe een plotselinge krachtexplosie, bijvoorbeeld bij dreigend gevaar. De training van een militarypaard kent veel afwisseling en duurtraining: veel galop langere maar minder arbeidsintensieve trainingsuren met tussen door pieken. Een dressuurpaard echter staat vaak 23 uur op stal en wordt dan bij wijze van spreken gedurende 1 vol uur tot langdurige piekbelasting gebracht.”
Of zoals DA Evert Offereins in Boekelo zei: "het oog van een militarypaard leeft!" Het heeft er zin in, waar veel goen van dressuurpaarden niet meer die vonk in zich hebben". Overigens waren er enkel schrammetjes in Boekelo en vooral heel veel blije paarden. Haha!

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-01 08:29

Eventing is opzich niet zielig voor een paard, mits ie goed getraind is dus niet uitgeput wordt. Het beest weet immers niet wat een vreselijke ongelukken hem te wachten kunnen staan. En als ie dan met z`n snufferd in het hout knalt en al zijn botten breekt heeft ie waarschijnlijk binnen een kwartier al een kogel door z`n kop gekregen. Dus nee, echt zielig kun je het niet noemen. Samengestelde wedstrijden op laag niveau vind ik nog wel kunnen. Eventing op hoog niveau vind ik persoonlijk een te hoog risico. Er zijn maar weinig ruiters en paarden die het niveau echt aankunnen.

prakkie

Berichten: 3386
Geregistreerd: 10-07-01
Woonplaats: Alblasserdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-01 09:31

Ik heb zelf ook samengesteld gereden (mocht M starten)...
Ik vind het een supermooie tak van de sport...net zoals dressuur en springen..
Ik kan niet kiezen dus ik doe nog altijd springen en dressuur, geen samengesteld meer, want daar heb iki op dit moment geen geschikt paard voor..
Effe weer on-topic:
ik vnd het niet zielig, of eng, etc. mits er een goede begeleiding achter een combinatie zit.
Ik heb ook verschillende ongelukken zien gebeuren, maar de meesten gebeuren omdat er een verkeeerde of geen (!!!) begeleiding achetr zit...
Dat is zo belangrijk!!! Ik praat hier natuurlijk niet over het hoogste niveau, want daar zit wel goede begeleiding en controle achter...

Lot

Berichten: 1410
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: MesthoopCity

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-01 11:07

Mee eens...ik heb wel eens en oefencross gezien waarbij je je hart vast houdt, echt het idee dat mensen in de buurt wonen en ff komen crossen zonder dat ze het ooit eerder hebben geprobeerd....

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-01 12:41

Ik heb geen reactie van Compagnon meer gelezen, vind ik wel jammer. Ben beniuewd wat je van de reacties vindt.