Niet te sturen onder het rijden vooral in de galop

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
NoussieLover
Berichten: 15
Geregistreerd: 19-08-03
Woonplaats: Voorhout

Niet te sturen onder het rijden vooral in de galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-03 11:34

HELP!!!
Mijn pony is heel erg hard in de mond en als ik stuur luistert ze er niet naar.
Als ik in draf een volte ga rijden ofzo dan lijkt het net op van hand veranderen.
En laatst ging ik met mijn vriendin een race wedstrijdje houden maar ze ging de bocht helemaal niet om ze ging recht op de bosjes af en stopte opeens voor de pony van mijn vriendin, ik lag er BIJNA naast en mijn vriendin (die er niet op bedacht was) lag er WEL naast in de bosjes.
Hoe kan ik dit probleem nou oplossen? Verward
Ik had al in het divoza boekje gekeken en daar staat een rollentrens.
Moet ik nou een rollentrens nemen of niet?
Groetjes Eefje

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 11:38

nee ik zou eerst eens les nemen,
ik denk dat je met het nieuwe bit weer hetzelfde probleem krijgt,
in een les leer je hoe je je pony goed stuurt, met benen en teugels....

NoussieLover
Berichten: 15
Geregistreerd: 19-08-03
Woonplaats: Voorhout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-03 11:40

Ja ik zit al op les 1x in de week bij een ponyclub daar doet ze niet zo heel moeilijk maar als ik thuis in de bak rijd :S dan is alles een ramp

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 11:52

even over dat aan de teugel topic, ik zou eerder aan de stuurbaarheidsfactor en de luister factor van het beesie gaan werken. Pas als hij goed luistert het lef hebben om ook maar aan het 'aan de teugel' te gaan denken.
Neem les!!! van lezen leer je niet rijden!!

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 12:30

heb net ook al gereageerd bij je andere topic, maar het lijkt toch de beste oplossing te zijn, neem les van een goede instructrice (dus niet van het meisje op de hoek ofzo)

want wij kunnen je niet via internet leren paardrijden en daar is bokt ook helemaal niet voor bedoeld, dus steek je geld ipv hulpteugels en rare bitjes is in een instructeur.

en ik wens (en dat meen ik echt) veel succes met je paard
gr.cissie

Kieffertje

Berichten: 1743
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 16:16

Waarschijnlijk stuur jij zelf je paard niet op de juiste manier. Je moet niet alleen aan je teugels trekken maar ook je benen en rest van je lichaam gebruiken. De enige echte oplossing is hier inderdaad goed les nemen.

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 17:18

Heb je je al afgevraagd waarom je pony zo hard in de mond is?

Zoek een goede instructeur/instructrice, deze kan je vast verder helpen Lachen

NoussieLover
Berichten: 15
Geregistreerd: 19-08-03
Woonplaats: Voorhout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-03 21:07

ja ik heb al 1x in de week les bij een ponyclub.
het is (vind ik) een hele goede instructrise alleen ze kan niet vaker les geven omdat ze paard heeft die artrozen heeft en nu heeft ze pas een nieuw veulentje gekocht en heeft ze het dus heel erg druk.
het gaat steeds beter in de les maar het probleem is in de les luistert ze perfect maar als er geen instructrise bij is doet ze waar ze zelf zin in heeft.
dus ik heb al les en het werkt wel alleen thuis is ze echt heel erg lastig.

Guinevere

Berichten: 5601
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Verenigde Staten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 07:30

Wat doe je thuis niet, dat je in de les wel doet? Let extra op de dingen waar je instructrice je op wijst en probeer op die manier zo veel mogelijk de les na te bootsen. Als het niet goed gaat denk er dan over na wat voor aanwijzigingen je instructrice zou geven. Succes Lachen

miekie

Berichten: 723
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Axel, Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 10:08

ik zou haar veel gaan longeren, hierdoor zal ze een stuk soepeler worden. en ik weet niet of je met een wat losse teugel rijdt of juist met wat kortere teugels? bij paarden die nogal drammen, is het vaak juist beter om met een wat losser teugeltje te rijden. lekker op het gemakje, dan gaat je paard zich wat meer ontspannen en zal ze zeker weten ook zachter in de mond gaan worden! verder zou ik met het rijden veel figuren rijden, veel afwendingen maken en veel wisselen van gang. als je dit doet gaat je paard meer op je letten en zal ze ook beter op je hulpen gaan letten en uiteindelijk ook beter luisteren met afwenden. het zal z'n tijd nodig hebben, maar denk dat het wel effect zal hebben. het belangrijkste is denk ik om je paard zo ontspannen mogelijk te laten lopen. ze zal niet voor niets zo hard in de mond zijn! o ja, en als je met losse teugel rijdt en wil hierdoor een loopje met je gaan nemen, flink afstraffen. kan zijn een tik met de zweep of een flinke ophouding met de teugels, maar hierna meteen weer losser laten zodat je paard weer beloond wordt voor haar reactie op de ophouding! succes ermee en hoop dat je er iets aan hebt!

Nadhir

Berichten: 1293
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 11:20

Kan je niet zorgen dat je thuis ook les krijg van je instructrice gewoon één keer, dan kan ze je probleem zien en misschien kan ze je dan helpen en adviezen geven

Kyra

Berichten: 1399
Geregistreerd: 05-11-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 11:26

eerst leren op je zit te rijden. Het paard loopt duidelijk met je weg.

NoussieLover
Berichten: 15
Geregistreerd: 19-08-03
Woonplaats: Voorhout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-03 14:02

bedankt allemaal en met die hulpteugels ik wil het niet nemen ofzo maar ik kijk alleen wat ik in het boekje zie. en dat aan de teugel lopen dat moet ik nu in de les leren van me instructrice.

Kyra

Berichten: 1399
Geregistreerd: 05-11-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 14:23

Maar dat aan de teugel lopen, kan alleen maar komen als je de basis goed voor elkaar hebt. En ik heb eerlijk gezegt, niet het idee dat je dat hebt.

Guinevere

Berichten: 5601
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Verenigde Staten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 04:30

Nadhir schreef:
Kan je niet zorgen dat je thuis ook les krijg van je instructrice gewoon één keer, dan kan ze je probleem zien en misschien kan ze je dan helpen en adviezen geven


Dat is een heel goed idee, want dan weet je gelijk of het aan de plaats ligt of aan haar aanwezigheid en je krijgt ook nog eens gerichte hulp.

miekie

Berichten: 723
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Axel, Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 11:47

waarom vind je dat aan de teugel lopen eigenlijk zoo belangrijk?? het lijkt me belangrijker dat je paard ontspannen loopt.. als je paard ontspannen loopt, gaat ze waarschijnlijk vanzelf al meer zoeken om aan de teugel te lopen, want dat is de eigenlijke bedoeling van het aan de teugel laten lopen, want op die manier ontspant het paard zn rug. het is dus niet alleen omdat 'het er zo mooi uitziet'!!

DEESenJAMBO
Berichten: 1260
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-03 00:45

mijn knol liep eerst ook niet rond en onspannen. Pas als je zelf ontspannen zit en eraan werkt en heeeeeel veel oefend zal het lukken je knol neemt je in de maling. Ik zag dat je m nog niet zo lang heb. mischien moet j eerst een beetje feeling met elkaar krijgen. Niet te veel eisen en het standaard plaatje in gedachten hebben (in de krul)

Imre

Berichten: 14200
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-03 20:14

Het lijkt er op dat je pony precies weet dat hij/zij thuis een loopje met je kan nemen (letterlijk) omdat je hem niet de baas bent. In de les heeft hij meer afleiding en let jij waarschijnlijk ook beter op! Het id inderdaad een goed idee om ook thuis les te nemen zodat jullie elkaar beter gaan begrijpen.