Ruzie, Ruzie, en nog eens Ruzie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Ruzie, Ruzie, en nog eens Ruzie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-10-03 20:46

Ik zal proberen het zo goed mogelijk uit te leggen.
Ongeveer 2 mnd geleden begon het gezeik. Ik reed op de linkerhand, maakte bij B een grote volte, en toen ik ongeveer bij E in de buurt van de hoefslag kwam Zette jamaica ineens haar kop om, en ging naar rechts. Stom verbaasd natuurlijk, want het rijden ging eigenlijk best lekker. Dit was geen eenmalig iets, maar het kwam steeds vaker op voor, ze wilde (kennelijk) voorin de bak blijven, en al ging ik op mijn kop staan, ik kreeg het niet voor elkaar. In de tussentijd was ik gaan lessen, waar ik leerde op mijn buitenteugel te rijden, iets wat ik nooit had geleerd. Ze bleef het echter steeds doen, waardoor mijn instructrice riep, en NU aanpakken, dit is kwallen!
Zo gezegd zo gedaan.
Het ging de laatste 2 weken beter, ok, veel ruzie in de galop (verkeerd aanspringen) maar het ineens de andere kant omgaan deed ze niet meer.
Tot gisteren. Ik ging proefje oefenen, XG halthouden groeten, voorwaarts in arbeidsdraf, C linkerhand... Jamaica! LINKERHAND! Niet naar rechts! Weer flikte ze het, en nu wist ik echt zeker dat mijn begrenzing goed was. Ik heb haar behoorlijk aangepakt, met als gevolg dat we weereens bokkend door de bak vlogen.
Het wordt inmiddels dusdanig dat ik liever niet met andere in de bak rij, omdat ik kennelijk steeds meer ruimte nodig heb. Een klein tikje bij, als ze bijv niet aan het been is, is voor Jamaica voldoende om weer een bok te geven. Niet extreem, maar ze heeft het niet te doen.
Elke keer als ik les heb loopt ze redelijk, en zodra ik dan alleen ga rijden trekt ze haar hele truken doos weer open. Incl bok en steiger scenes....
*help*


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 21:40

Hoe goed voel jij je paard aan? Als iemand zegt hoe je moet rijden schijnt het allemaal goed te gaan, maar als je dit zelf moet bepalen gaat het fout. Het gebeurt mij ook vaak dat ik de verkeerde reaktie verwacht en dat die dan ook komt. Verwacht ik niets of een goede reaktie dan gaat het meestal goed. Probeer van tevoren te bedenken wat je wilt en kijk eens hoe je paard hierop reageert. Onze pony is mij vaak een paar stappen voor en reageert op de manier die ik verwacht.Misschien zijn ze toch wel slimmer dan wij!! Probeer eens in gedachten te "zien" waar je heen wilt.
Laat eens weten hoe dit bij jou werkt, bij mij lukt het steeds beter om hem met "beelden" te laten doen wat ik wil.

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 21:48

Heeft ze nergens last van. Of doet ze het bij bijde kanten.

Daarbij als je les krijgt moet je iets doen. Als je alleen ben word er niet zo op je geled en ben je sneller makkelijker. Zo van dat komt een andere keer wel. Juist kleine verzetjes zijn juist zo belangrijk. Om de grote goed te kunnen opvangen.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

Appie
Berichten: 1124
Geregistreerd: 23-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 07:24

Net als Josien de vraag of ze nergens last van kan hebben?
Ik begrijp uit jouw verhaal dat ze het dus doet op het moment dat je naar links wilt? Zij gaat dus liever naar rechts. Het kan zijn dat ze dan last heeft van bepaalde spieren aan de linkerkant, waarschijnlijk vooral in de hals.

Je kunt niet alle honden van de wereld redden, maar wel de wereld van één hond...

Kyra

Berichten: 1399
Geregistreerd: 05-11-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 08:57

tja, als het zo plots op komt zetten kan het idd zo zijn dat ze ergens last van heeft. Het kan ook een trucendoos zijn die hier open gegooit wordt.
Als jouw paard zich in een keer omgooit, zorg inderdaad zoals je zelf al zei, dat je haar goed begrensd met de buitenteugel. Verder op bijvoorbeeld een volte, met je binnenbeen naar de buitenhand toe rijden om op die manier een buiging om het binnen been te verkrijgen. Als ik jouw verhaal zo lees, denk ik dat je dat voorheen niet op die manier deed, zorg voor een goede aanleuning met de buitenteugel.
Dit geldt uiteraard op beide handen.
Probeer die punten in de bak, waar jouw paard de neiging heeft zich om te gooien, te voorspellen en zodoende voor jouw paard uit te denken. Dan kun je namelijk op tijd ingrijpen en niet pas als ze al gaat. Als je voelt dat ze wil gaan, ben je eigenlijk al net te laat. Als je net daarvoor duidelijk de hulpen geeft, ben je haar een slag voor.
Verder kun je op die punten net even wat anders gaan doen, dan jouw paard verwacht. Als je bijvoorbeeld bij B afwend, kun je net voor je bij E op de hoefslag wilt gaan besluiten een kleine volte in te lassen.

Succes!

http://www.helpmijnpaard.nl Osteopathie en paardrijlessen omg Apeldoorn eo

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 10:33

gewoon eigenwijzigheid; geef dr maar eens flink op d'r donder. Jíj bent de baas! Niet zo afwachtend rijden!

Nothing tastes as good as being lean feels *profielupdate*
Goed voornemen 2007: Sommige PBtjes slippen er nog wel eens tussendoor... dus mocht je geen respons krijgen; stuur svp nog eens en niet boos worden hoor Haha!


Kyra

Berichten: 1399
Geregistreerd: 05-11-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 10:36

Laura schreef:
gewoon eigenwijzigheid; geef dr maar eens flink op d'r donder. Jíj bent de baas! Niet zo afwachtend rijden!


tja, persoonlijk een beetje kort door de bocht.
Als jij niet goed rijd en jouw paard maakt daar gebruik/misbruik van kun je heel boos worden, of jouw rijden aanpassen.

http://www.helpmijnpaard.nl Osteopathie en paardrijlessen omg Apeldoorn eo

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 10:40

Yup dus stef moet d'r rijden aanpassen; actiever op het paard zitten Lachen

Nothing tastes as good as being lean feels *profielupdate*
Goed voornemen 2007: Sommige PBtjes slippen er nog wel eens tussendoor... dus mocht je geen respons krijgen; stuur svp nog eens en niet boos worden hoor Haha!

Kyra

Berichten: 1399
Geregistreerd: 05-11-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 10:41

Laura schreef:
Yup dus stef moet d'r rijden aanpassen; actiever op het paard zitten Lachen


Haha! niks aan toe te voegen Haha!

http://www.helpmijnpaard.nl Osteopathie en paardrijlessen omg Apeldoorn eo

Apple

Berichten: 76183
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 12:55

Heb je weleens geprobeerd het op te lossen door gewoon door te rijden en het te negeren?

Dus gewoon netjes rijden, buitenteugel erbij. Als zij dan vervolgens plots de andere kant op gaat gewoon negeren en bij de eerstvolgende gelegenheid een linksomkeert (of rechtsomkeert) maken zodat je alsnog op de hand uitkomt die jij als eerste in gedachte had.
Veel afwenden en van hand veranderen tussendoor.

Gewoon doen alsof je gek bent en dit consequent herhalen Haha!.

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 13:00

ik las vaker dat je welleens problemen had met jamaica he?
dat ze vaak zo stom deed,maar jij best bang erop bent.
heb je alleens nagedacht of het echt de juiste pony voor je is?

verder staan hierboven idd hele goede tips die ik eens zou uitproberen.

Je kunt gedachtens niet controleren,Je kunt alleen leren stoppen ze te geloven....

Hobbelende Vosjes Pester #44 *LOL*

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 14:56

Goof had hier dus ook een handje van. Toen raadde mijn instructrische toen die tijd aan, om mijn zweepje in de buitenhand te nemen en zodra hij op de volte weg wilde draaien naar de andere hand gelijk een tik verkopen. Klinkt hard maar als het ware sla je haar naar binnen.

22-09-2006 is mijn zoon Kyan geboren!!
http://www.futerehope.come2me.nl/" target="_blank

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 15:43

dit probleem had ik dus als ik in een groep reed.
Het iid, het "aanpakken" heeft wel degelijk geholpen.
Af en toe moeten ze gewoon weten wie de baas is. jammer genoeg.

Rocamor

Berichten: 10733
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 15:48

Kan het zijn dat je onbewust en ongewild een beetje naar rechts zit (en dus niet helemaal recht op je paard)? Ik lees namelijk dat ze eerst vanuit de linkervolte naar rechts uitbreekt, dan rechts afwend ipv naar links. Problemen met goed aanspringen.

Je geeft op die manier dus de hulpen om naar rechts te gaan cq om op die (verkeerde) hand aan te springen. Je paard reageert dan juist super op je hulpen, alleen ben je er zelf niet geheel van bewust, waardoor je zoiets hebt van AAARRRRGGGGHHHHH!!!!!

Laat iemand eens heel bewust naar je zit kijken, zit je recht, ligt het zadel recht? Heb je niet teveel gewicht op 1 kant?

Als je gaat rijden, probeer voor jezelf die lijn uit te zetten waar je naartoe wilt. Leg die lijn in je gedachten vast, kijk er naar en volg hem, verplaats je gewicht naar de kant waar je naartoe wilt (niet te ver anders lazer je eraf Knipoog )

Misschien is Jamaica helemaal geen ruziepaardje, maar juist een heel fijn cooperatief dier, alleen heb je het zelf (NOG!) niet in de gaten (been there!). Als je haar dan aanpakt, dan snapt ze het helemaal niet meer, omdat ze juist wel zo goed haar best doet.

Mocht het wel ge-etter zijn: aanpakken die hap!

Succes en laat je niet op je kop zitten hoor!

Rockes <3

merelberfe

Berichten: 674
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Eersel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 15:58

Idd, aanpakken die jamaica! ik geloof niet dat ze ergens last van heeft want je zegt het zelf- ze doet het in de les niet meer. Ik heb deze probleem ook gehad, mijn brak elke keer uit ook al had ik mijn buitenteugel er zo goed aan- het lukt haar zelfs bij mijn ex-intstructeur. Mijn Instructice heeft een tip gegeven toen ze het bleef doen (bij mij doet ze het dus ook in de les, of in de berm op de weg, werd dus heel gevaarlijk). Ik moet mijn zweep met mijn buitenteugel houden en wel zo, dat ze uiteinde bij haar hoofd is (niet ertegen maar wel klaar om toe te slaan) dan gewoon normaal rijden en als je voelt dat ze het gaat doen een tik geven met die zweep. vergeet niet de houding van je buitenteugel en binnenteuge gewoon goed te houden- ze moet immers wel de juiste hulpen leren. de zweep is een herinnering en waarschuwing van hoe het moet.

http://www.depaardenverzorger.nl
Voor al uw Paardenverzorgingsartikelen!
NU! Gratis kado bij elke bestelling! Geldt to 23 December 2019

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 16:00

Ik neem aan dat je omdraait als ze de andere kant opgaat?
Draai je dan ook echt die kant waar ze vandaan komt terug?
Als je nl. eerst naar binnen stuur en dan terug naar de hoefslag krijgt ze ook haar zin.
Mijne probeerde dat ook wel eens.
Ik heb haar toen gewoon met haar kop tegen het schot aangetrokken.
Die kant kwam ze vandaan, dus daar ging ze ook weer terug!

Gewoon flink aanpakken.
Zweep in de buitenhand en dan geef je haar gewoon een knal als ze niet luistert!
Het is geen kanariepietje Haha!

Dit moet ze gewoon afleren, anders wordt het gevaarlijk.

Btw, als je zelf bang bent dat je bang wordt als ze eventueel zou bokken enz. kun je misschien een persoon erop laten die er niet bang voor is?

Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht ;)

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 18:03

Rocamor zegt vind ik heel goed.Kan het zijn dat je onbewust en ongewild een beetje naar rechts zit (en dus niet helemaal recht op je paard)? Ik lees namelijk dat ze eerst vanuit de linkervolte naar rechts uitbreekt, dan rechts afwend ipv naar links. Problemen met goed aanspringen.

Wat ik vind en jullie waarscheinlijk niet. Dat als een paard niet luisterd. Ergens iets fout bij de ruiter zit. Dit hoeft niet rij techniesch te zijn. Maar het kan ook het niet consequent zijn, tegen strijdige signalen uit stralen. Het paard gaan protesteren omdat hij zekerheid wil hebben, van wie is er nu de baas. Ik of zij.
Natuurlijk zijn angst, pijn het niet kunnen iets anders. die moet je dan ook altijd goed bekijken wil je een probleem op kunnen lossen.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 18:14

Volgens mij is je paardje een beetje aan het puberen, haflingers zijn daar echt heel goed in! (ik heb er ervaring mee...).
Aanpakken die hap en flink rijden! Dat ge-etter ook altijd met die beesten.... Knipoog

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-10-03 10:19

beautyfull_mickey schreef:
ik las vaker dat je welleens problemen had met jamaica he?
dat ze vaak zo stom deed,maar jij best bang erop bent.
heb je alleens nagedacht of het echt de juiste pony voor je is?


Jamaica is af en toe best een hete donder, maar met de juiste begleiding en wat doorzettingsvermogen komen we er wel, heb zwaardere stormen doorstaan met haar.

Rocamor:
Meestal is het idd dat ze naar rechts gaat ipv van links. Gister reden we in de andere bak (aangezien de "kleine" bak een zwembad was) en hier ging ze ook naar rechts, alleen wel op de andere zijde zeg maar, en toevallig Verward weer richting uitgang. Er schort zeker nog (veel) aan mijn rijden en mijn kunnen, dat ga ik niet ontkennen. Meestal zal dat ook het probleem zijn, maar hierdoor Verward heeft ze ontdekt dat ze het ook eens zomaar kan flikken.
Er zijn dus momenten dat ze het flikt omdat mijn bijv mijn begrenzing niet ok is, maar er zijn ook momenten dat voor mijn idee mijn begrenzing en alles wel ok is.

Feetje: Op het moment dat ik naar links moet, probeer ik haar altijd terug te draaien naar links, maar helaas lukt dat niet altijd (van de week steigerde ze bijv bijna met haar voorbenen over het hek heen) Dat vind ik een te groot risico, dus draai ik de andere kant op *me wel bewust van het gevolg dat ze dan sort of gewonnen heeft*

Josien: ben ik wel met je eens. Maar dat gaat niet altijd op. Vaak is het idd de fout van de ruiter, en ik zal de laatste zijn om dat te ontkennen. Daarom zeg ik, naar mijn idee zijn begrenzing en aanleuning goed.

Zo allemaal gereageerd, even een update.

Gister heb ik in de stromende regen en wind les gehad *bikkel* Haha!
Probleem: Ik ga steeds meer op mijn buitenteugel rijden *goedzo!* maar zit nog teveel aan mjin binnenteugel. Op het moment dat Jamaica op de hoefslag wil uitbreken naar buiten, los ik dat nog met mijn binnenteugel op, en zet mijn hand lichtelijk vast, waardoor zij aan de binnenkant het bit vast pakt, en tja, dan is ze dus sterker.
Hier gaan we *uiteraard* aan werken

Dennis

Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-03 10:29

Tja, wat je hier als laatste zeg, je doe te veel met je binnen hand. Dat heb ik ook een tijdje gehad met een paard waar ik op reed. Het gevolg was dat ik altijd de tegen overgestelde richting in vloog dan dat ik bedoelde. En het is dan heel moeilijk om je binnenhand los te laten. Ik heb zelfs met een boog in m'n binnen teugel gereden op een gegeven moment omdat ik er ander toch nog te veel aan zat.

Mijn tip, gewoon door zetten en lessen.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Rocamor

Berichten: 10733
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-03 11:01

Citaat:
Probleem: Ik ga steeds meer op mijn buitenteugel rijden *goedzo!* maar zit nog teveel aan mjin binnenteugel. Op het moment dat Jamaica op de hoefslag wil uitbreken naar buiten, los ik dat nog met mijn binnenteugel op, en zet mijn hand lichtelijk vast, waardoor zij aan de binnenkant het bit vast pakt, en tja, dan is ze dus sterker.


Tja ik ken het. Maar effe terugkomend op het verplaatsten van je gewicht. Als je "het uitbreken" met de binnenhand probeert op te lossen, ga je automatisch meer gewicht zetten op de buitenkant.

Probeert het maar eens als je op de grond staat en het iets overdreven doet: sta met 2 benen stevig op de grond en houd je handen op gelijke hoogte voor je alsof je je teugels vasthoudt. Daarna trek je 1 van die handen naar je toe. Als het goed is zul je automatisch wat inknikken in de heup van die kant die je naar je toehaalt. Daaropvolgend zal het andere been langer worden en zul je meer op dat been gaan staan. Gebeurt dit op je paard, heb je dus meer druk op je "vrijkomende=langerwordende" been. Betreft het naar je toehalen van je hand de buitenhand die begrenst, dan zit je dus meer aan de binnenkant en zal je paard afwenden, of volte inzetten. Betreft het je binnenhand die meer "trekt" dan wil je paard nog steeds onder je gewicht blijven lopen en zal dus automatisch de verkeerde kant opgaan. Dit samen met het feit dat je de buitenhand/buitenschouder "vrij" laat, zal zij dus over buitenschouder wegvallen.

Een kennisje van mij had hier ook erg last van. Op een gegeven moment hebben we de boel de boel gelaten en zijn we gaan werken aan haar zit. Ze moest heel bewust haar gewicht verplaatsen naar de kant waarheen ze wilde. En ze mocht niet meer aan de binnenteugel komen. Zolang ze eraan dacht ging het goed. Zij heeft ook een soort Jamaica (uit de verhalen kennende) en soms vergat ze het omdat haar paardje (eigenwijze tinker) effe een geintje uit wou halen. Dan ging ze in eerste instantie weer de mist in. Nu is het voor haar meer een automatisme geworden en heeft ze haarzelf en haar paard beter onder controle.

Ik vind je in ieder geval een hele bikkel dat je met dat snertweer toch gelest hebt en je bent al een hele stap in de goede richting dat je erkent waar het fout kan gaan / fout gaat. Als je als ruiter erkent dat je niet (altijd) de juiste hulpen geeft, kun je daaraan werken, ipv je paard onhandelbaar of zo te noemen....

Succes

Rockes <3

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-03 13:18

Hoi,

het lijkt wel alsof ik mijn eigen verhaal lees in jouw eerste berichtje!

Bij Chubby is het echter zo dat ze heel stijf is op links. Stelling vragen moet echt overdreven voor ik een lichte reactie krijg, buiging was tot voor kort echt nauwelijks voor elkaar te krijgen. Gevolgen: een slechte lelijke volte op links, uitbreken vanuit de volte om op de rechterhand te kunnen gaan rijden, uitbreken tijdens het longeren, aanspringen in verkeerde/ overkruiste galop.
De oplossing voor ons was inderdaad een juiste houding van mij (niet naar binnen hangen, gewicht op de buitenbeugel houden; begrenzen met buitenteugel; ontspannen vragen met de binnenteugel) en geduldig (!) door blijven vragen....

Sinds een paar dagen gaat het nu al veel beter!


Mama van Floris sinds 27 augustus 2011, Hidde 30 september 2013 en Karlijn 7 augustus 2019

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-03 15:18

Die van mij deed het ook toen ik haar kreeg dat omdraaien. Ben duidelijk geweest, want je merkte dat ze de ruiter niet begreep. Ze had dus duidelijkheid nodig Lachen
Na 2 maanden was het over. Ik heb het nu nog heel soms in de galop op rechts, dan heb ik mijn buitenteugels erniet aan en dan hoep gaan we weer de andere kant op. Maar dit was heel simpel op te lossen door mijn buitenteugel eraan te houden. Bij mij is mijn buitenteugel heilig
Haha!

Maar is ze niet toevallig aan het puberen, ik weet niet hoe oud ze is?

Joyce de Vos - Horse Charms Webshop - Horse Agility NL - Painting Pony
Let op wegens tijdgebrek en andere bezigheden, ben ik nauwelijks meer actief op Bokt. Graag niet PB-en, maar mailen voor snel bereik :) Bedankt!

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-03 16:52

Waarom ik in het vorige bericht van mij schreef van: Wat ik vind en jullie waarscheinlijk niet. Dat als een paard niet luisterd. Ergens iets fout bij de ruiter zit. Dit hoeft niet rij techniesch te zijn. Maar het kan ook het niet consequent zijn, tegen strijdige signalen uit stralen. Het paard gaan protesteren omdat hij zekerheid wil hebben, van wie is er nu de baas. Ik of zij.
Natuurlijk zijn angst, pijn het niet kunnen iets anders. die moet je dan ook altijd goed bekijken wil je een probleem op kunnen lossen.

Is omdat mijn paard vroeger dit deed ook in alle gangen. Bij mij was het niet zo zeer een rijtechnisch probleem. Maar dat probleem wat ik beschreef. Na dat opgelost te hebben. Had ik er geen last van.

Maar ik heb natuurlijk niet gezegt dat het zo is. Elke situatie is anders. Net als het paard en zijn ruiter.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-03 17:47

Sommige paarden die geen zekerheid voelen kunnen ook 'angstig' worden, omdat ze de ruiter niet begrijpen. Dus gaan wegvluchten, de andere kant op etc omdat ze in de war raken.
Kan het niet zo goed verwoorden Haha!

Joyce de Vos - Horse Charms Webshop - Horse Agility NL - Painting Pony
Let op wegens tijdgebrek en andere bezigheden, ben ik nauwelijks meer actief op Bokt. Graag niet PB-en, maar mailen voor snel bereik :) Bedankt!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot en 1 bezoeker