Zadel-vraagje

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Seppe

Berichten: 743
Geregistreerd: 19-06-03
Woonplaats: België

Zadel-vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-03 09:52

Hoi,

in de lente van volgend jaar zou ik onze Flyer zadelmak willen maken. Hiermee bedoel ik, hem laten wennen aan een zadel. Hij zal dan pas 2 geworden zijn, dus ik ga hem echt nog niet inrijden hoor!

Aangezien ik nog geen westernzadel heb, is mijn vraag: kan ik voor een 2-jarige een zadel kopen dat nog zal passen als hij helemaal volgroeid is?

dankjewel,

Seppe

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 10:18

Wat je ook kunt doen is een oud engels zadel gebruiken. Het gaat tenslotte om het idee en maakt niet uit of het engels of western is. Tegen de tijd dat je paardje klaar is om te rijden kun je beter inschatten hoe hij er uit gaat zien en een passend zadel bij hem zoeken.

siepje
Berichten: 12
Geregistreerd: 01-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 10:34

je weet nooit of een zadel blijft passen, groei en spierontwikkeling kunnen er voor zorgen dat een zadel dat op een 3 jarige prima past en en jaar later totaal niet goed meer ligt. k vind t geen gek idee hoor om gewoon even een oud zadel te gebruiken (doe k altijd trouwens als er dan iets mee gebeurd is dat ook niet zo'n ramp he).

sablou
Berichten: 816
Geregistreerd: 09-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 15:06

Als wij worden gevraagd om voor een paard van 2 jaar een westernzadel te maken, geven wij de aanvrager altijd het advies nog zeker 1 jaar te wachten (in de hoop dat men 1 jaar na dat goedgemeende advies weer terug komt).

Bij de meeste rassen zal een 3 jarige de status van “volgroeid” hebben bereikt, waarmee niet gezegd, is dat het betreffende paard in de 1 a 2 jaar daarna niet meer aan (spier)gewicht zal toenemen. Echter de maten van een 3,5 jarige zijn een goede afspiegeling van zijn/haar uiteindelijke maten (drachtigheid of bejaarde leeftijd niet inbegrepen).

Wij kunnen klanten dan ook altijd uitleggen waarom “niet voor 3 jaar” en “wel na 3 jaar”. Neem je dan de juiste maten, zal een westernzadel ook de jaren daarna perfect passen.

MVG Louis

Seppe

Berichten: 743
Geregistreerd: 19-06-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-03 23:43

Dank jullie wel voor de antwoorden!!

En Sablou, ik heb nog steeds jullie hand-outs liggen Knipoog .

groeten,

Seppe