Wat voor Arabier?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Cittemee
Berichten: 299
Geregistreerd: 31-07-03
Woonplaats: Zuid holland

Wat voor Arabier?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-10-03 16:54

Hallo allemaal,

Je ziet bij arabieren advertenties heel vaak staan 'pools' gefokt of ' egyptisch' gefokt ,nu vroeg ik me af wat het verschil is en als je een arabier wil hebben voor de dressuursport , welke van deze twee zou dan het meest geschikt zijn , of maakt dat niet uit?

Alvast bedankt!

(ik kan het natuurlijk ook opzoeken, maar volgens mij zitten er hier een heleboel arabieren kenners)
Laatst bijgewerkt door Cittemee op 06-10-03 17:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Those we loved but lost
are no longer where they were
but are always where we are.


Anjatjeuh

Berichten: 3598
Geregistreerd: 18-03-03
Woonplaats: Leuven, Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 17:02

Denk dat dit beter bij Rassenpraat of Afstamming past,
daar ga je meer antwoorden krijgen denk ik. Scheve mond

Cittemee
Berichten: 299
Geregistreerd: 31-07-03
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-10-03 17:04

Ja ik twijfelde al, sorry hoe kan ik hem verzetten, of wil iemand dit voor mij doen?

Those we loved but lost
are no longer where they were
but are always where we are.

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 17:06

Ik persoonlijk vind Russisch/Pools/Engels gefokte arabieren fijne sportpaardjes... Egyptische en Spaanse arabieren vind ik prachtig maar imo meer showpaardjes... Nou moet ik eerlijkheidshalve wel verklappen dat mijn eign arabje Russisch/Engels gefokt zijn...

jeanneke

Berichten: 596
Geregistreerd: 29-01-03
Woonplaats: Halle (Belgiƫ)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 17:38

vikki schreef:
Ik persoonlijk vind Russisch/Pools/Engels gefokte arabieren fijne sportpaardjes... Egyptische en Spaanse arabieren vind ik prachtig maar imo meer showpaardjes...


Ben ik het mee eens, overde gehele lijn gezien, er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen. Egyptenaren zijn fijner gebouwd waardoor ze meer op het "showtype" lijken, russen zijn forser wat ze meer, in mijn ogen, tot sportpaard maakt. Maar zoals ik al zei: er zijn natuurlijk vele uitzonderingen. Russen hebben, volgens hoe ik het zie, ruimere bewegingen dan Egyptenaren.

groetjes Janna

Je geeft mij kracht en nieuwe moed, wat ben je mooi Arabisch Volbloed!
http://www.freewebs.com/andirastud

Youko

Berichten: 3021
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Hong Kong

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 18:59

Spanjaarden doen het ook heel goed in de sport, kijk maar naar Lobeke onder Chantal Megchelenbrink (schrijf ik dat goed Verward ).

Galactica Wadim X Gemini


Mist

Berichten: 9482
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 20:47

Russische zijn bijna allemaal afkomstig van de beroemde Tjersk stoeterij, heel streng geselecteerd op hun ren-prestaties

Je raad het al...ik heb er een Bloos

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 23:14

Ik denk dat je het per individueel paard moet bekijken.

DMHorses

Berichten: 1881
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 10:34

Ik denk dat als je echt een arabier als sportpaard zou willen gebruiken, dat je dan inderdaad naar het paard en niet de afstamming moet kijken.
Een vereiste is gewoon dat een paard over goeie bewegingen beschikt en dat mis ik toch bij de meeste arabieren, en dan vooral onder het zadel....
veel paarden bewegen wel aan de hand, maar onder het zadel is het echt om te Huilen

Sammie drachtig van Solaris!

pniekepnak
Berichten: 4927
Geregistreerd: 04-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 14:42

Mijn Rus is nu iets minder dan een half jaar onder het zadel, en ik vind het nu al een heel fijn rijpaard...

She got home late, she got home late
She drank so hard the bottle ached

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 16:33

jeanneke"]
[quote="vikki schreef:
Ik persoonlijk vind Russisch/Pools/Engels gefokte arabieren fijne sportpaardjes... Egyptische en Spaanse arabieren vind ik prachtig maar imo meer showpaardjes...


Ben ik het mee eens, overde gehele lijn gezien, er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen. Egyptenaren zijn fijner gebouwd waardoor ze meer op het "showtype" lijken, russen zijn forser wat ze meer, in mijn ogen, tot sportpaard maakt. Maar zoals ik al zei: er zijn natuurlijk vele uitzonderingen. Russen hebben, volgens hoe ik het zie, ruimere bewegingen dan Egyptenaren.

groetjes Janna
[/quote]
De russen zijn meer gebouwd voor het werk, de egyptenaren meer voor de show. Dat verschil zie je bij de een heel erg en bij de ander weer niet.

Mijn naam is haas.

Incognito! 8-)

Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 16:38

mijn vorige arabier, meron, was een rus die was idd wat minder elegant gebouwd dan de egytische arabieren. hij had ook eigenlijk geen dish. was opzich een leuk sportpaardje, maar niet super.
noury is een egyptische, hij is wat eleganter, heeft ook wat meer dish (niet echt heel veel) maar loopt een stuk fijner en beter dan meron.
dus ik ben het er idd mee eens dat je ieder paard opzich moet bekijken, natuurlijk kun je wel je voorkeur hebben

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

riccardo

Berichten: 899
Geregistreerd: 06-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 17:56

Sorry hoor maar vindt alle verhalen onzin over een rus beter onder het zadel dan een egyptenaar en een egyptenaar meer voor shows zou zijn en de rus niet.
bekijk ieder paard als individu en dan zal je zien dat al deze stellingen niet opgaan.
Ikzelf heb rus/egyptisch arab en zie wel wat het wordt,goed rijpaard,goed showpaard,goede fokmerrie,recreatie,sport.
Er valt als ze jong zijn nog weinig over te vertellen.

Maar laat 1 ding duidelijk zijn iedere afrikaanse atleet is ook geen super loper op de marathon en er zijn ook europeanen die goed marathon lopen.
(ik hoop dat jullie een beetje snappen wat ik hiermee bedoel)
je kan het gewoon niet zeggen wat het wordt

Arabsrulezz
Berichten: 1248
Geregistreerd: 30-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 19:26

Je moet het idd van paard tot paard bekijken.
Maar het neemt niet weg dat er uit bepaalde lijnen gewoon meer sport of juist showpaarden komen.

Wanestha RIP !!

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 22:27

Het is ook geen absolute richtlijn Riccardo... Tong uitsteken Maar als er een mening wordt gevraagd dan is mijn algemene mening dat mijn persoonlijke voorkeur uit zou gaan naar Russisch/Pools/Engels... Knipoog Ik vind ze er vaak gewoon iets rijtypischer uit zien... wat overigens niet weg neemt dat er geen fantastische Egyptische en/of Spaanse arabieren zijn natuurlijk he... het is gewoon een hele algemene en persoonlijke mening... Ik vind alle arabieren prachtig. Denk dat mijn voorkeur stiekem wat meer uit gaat naar de iets steviger gebouwde arabier omdat dat beter bij mij past... en dus voor het 'rijplaatje' voor mij geschikter zou zijn... in het algemeen. Maar ik kan ook uren door kleppen over de meest prachtige Egyptische arabieren die ik fantastisch vind onder het zadel... Spanjaarden weet ik wat minder van...

Cittemee
Berichten: 299
Geregistreerd: 31-07-03
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-10-03 09:56

oke allemaal heel erg bedankt voor jullie antwoorden , nu ben ik weer iets wijzer OK dan! Ik ben namelijk niet zo erg thuis in de ' arabier' maar ik vindt ze gewoon schitterend!

Those we loved but lost
are no longer where they were
but are always where we are.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 bezoekers