10 jarige keurmerrie - wat is dat waard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

10 jarige keurmerrie - wat is dat waard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-08-03 16:20

In referentie tot dit topic: [EA] tk keurmerrie cabochon x natron roep ik de hulp in van fokkerij-experts voor het bepalen van een reeele vraagprijs. Voor een sportpaard heb ik wel een beetje de prijzen in mijn hoofd maar de waarde voor een fokmerrie is voor mij abacadabra.

Natuurlijk is het altijd bij een paard wat een gek er voor geeft maar ik neem aan dat de fokkers onder jullie er meer verstand van hebben dan ikzelf Haha! . Natuurlijk heb ik wel wat in mijn hoofd maar ik wil graag een goed tehuis voor haar dus ik ben gebaat bij een reeele vraagprijs. Ik ben benieuwd wat jullie een reeel prijs vinden.

Het leven is als een restaurant.... je krijgt wat je besteld hebt
Het leven is als een pijpkaneel...ieder zuigt eraan en krijgt zijn deel


Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 23:35

kan je meer info geven over de merrie.. (ik zal ook wel even op EA kijken, maar is in dit topic ook wel handig denk ik)

Donja, mijn maatje, 23 mei 1983 - 7 november 2008
Ons dierenpension http://www.dierenpensionloge.nl

fokker
Berichten: 195
Geregistreerd: 28-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 18:33

De prijs van een keurmerrie is helemaal afhankelijk van wat haar kinderen hebben gepresteerd in sport of fokkerij,
Als het een nog jonge merrie is dan kijken naar broers en zussen en de moeder.
Deze is 10 jaar dus oudste kind is 6 of 7
Even bij het KWPN een nakomelingen overzicht vragen en je weet al wat meer.
Als er geen kinderen zijn die iets hebben gepresteerd dan kan de prijs wel een veel lager liggen dan je denkt want een merrie van 10 die alleen de fokkerij gediend heeft en niks heeft nagelaten is niet meer dan een simpele recreatie merrie.

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-08-03 18:48

Fokker, ik had de link naar de advertentie erbij gezet voor verdere info. De merrie heeft dus nog maar 1 veulen gehad en die is nu 1 jaar oud. Dit veulen had een eerste premie op de CK en is een heel mooi type met goede gangen. Maar van sportprestaties is uiteraard nog geen sprake.

Ik neem aan dat de merrie, haar bouw, gangen en prestatie zelf belangrijker is dan haar (half)broers/zussen. Haar moeder was overigens keur pref.

De merrie zelf is M dressuur (pas dit jaar voor het eerst uitgebracht en 8 winstpunten in 5 wedstrijden) maar heeft potentie voor het zwaardere werk (3 goede gangen, sterke achterhand, veel vermogen tot verzamelen, zeer goede tact).

Het leven is als een restaurant.... je krijgt wat je besteld hebt
Het leven is als een pijpkaneel...ieder zuigt eraan en krijgt zijn deel

fokker
Berichten: 195
Geregistreerd: 28-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 21:24

Mijn criteria om een fokmerrie te kopen zouden veel meer prestaties van zusters en broers zijn in dit geval omdat ze zelf nog geen kinderen genoeg heeft om haar fokkwaliteiten te laten zien.
Dat ze zelf keur is en haar moeder keur pref. zegt misschien iets over keuringspaarden maar niets over sportpaarden.
Ze is zelf m dressuur dus te weinig voor een sportpredikaat.
Weet niet of ze een IBOB of merrietest heeft afgelegd?
10 jaar en mdressuur en niet makkelijk na te rijden is ook een minpunt.
De betere lopen Z als ze 6 zijn.
Ik wil echt niet je paard afkraken, ik probeer te zeggen wat voor mij als fokker belangrijk zou zijn als ik een nieuwe fokmerrie zou willen aanschaffen.
Voor mij zou de bouw van de merrie minder belangrijk zijn dan de sportprestaties van haar zelf en haar familie.
Ik denk in het geval van jouw merrie dat je haar beter als rijpaard kunt verkopen dan als fokmerrie, dus haar zo vlug mogelijk in rijconditie brengen.
Ik voor mij heb liever een minder mooie merrie uit een bewezen prestatiestam dan een mooie die verder niets heeft bewezen.
Dit is echter mijn mening kan zijn dat een ander er heel anders over denkt.

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-08-03 10:22

Fokker in feite zeg je dus dat een keurpredikaat helemaal niets waard is voor een fokmerrie zolang er geen sportprestaties zijn van de merrie zelf of haar kinderen of haar broers/zusters.

Ik zal in ieder geval eens informeren naar de andere nakomelingen van de moeder van deze merrie, bedankt voor de tip. Ik weet overigens niet of dit veel op zal leveren wat sportprestaties betreft, die fokker was een groot liefhebber van het gelderse paard en heeft ook altijd in die richting gefokt. Deze merrie was voor hem een teleurstelling omdat het voor hem een veel te chique type was terwijl ze op de CK bij de rijpaarden uiteindelijk de strijd om de kopplaats verloor op basis van haar iets ouderwets type Haha! , ze moest het net aan afleggen tegen een zeer moderne langgelijnde flemming.

Uit jouw reactie blijkt overigens wel het verschil in denkwijze. Ik dacht als ruiter/niet fokker (1 veulentje fokken maakt je toch nog geen fokker) dat een keuringspredikaat iets zegt over de waarde van een merrie als moederpaard namelijk dat het paard voldoet aan bepaalde eisen in exterieur en beweging en daarmee een bepaalde verwachtingswaarde heeft voor het nageslacht, dat je beter kunt fokken met een paard met het ster of keurpredikaat dan met het gemiddelde Z dressuur paard.

Terwijl als ik het goed begrijp jij Fokker juist vindt dat een sportklassering van een paard meer zegt over de kwaliteiten als fokmerrie dan een fokkerijpredikaat. Een Z klassering met winstpunten zegt mij als ruiter niet veel. Iedere gezonde ‘bok’ met een beetje redelijke gangen kan door een handige ruiter met de juiste training en wat tijd een Z proef doorgestuurd worden (en ook nog wel eens een winstpunt halen hier en daar). Veel paarden die ik in de Z zie lopen die zou ik echt niet op stal willen hebben, paarden die braaf hun oefeningetjes doen zonder tact en souplesse, paarden waarvoor de basissport het eindstation is maar die waarschijnlijk wel zeer geschikt zijn als leerpaard voor beginnende ruiters……

Hoewel de merrie zelf nu in sportconditie is en eventueel doorgereden zou kunnen worden tot de Z (hoewel het benodigde aantal winstpunten tegenwoordig maakt dat je wel heel regelmatig op wedstrijd zou moeten) wil ik haar niet verkopen als sportpaard. Door haar blessure is er een risico/kans dat ze af en toe een periode stil zou moeten staan (hoewel de DA en hoefsmid de kans klein achten). Dat is voor iemand die fanatiek in de sport bezig is heel vervelend. Bovendien is haar leeftijd in combinatie met de korte tijd dat ze nog maar getraind is zodanig dat ze voor de hogere dressuursport (waarvoor ze wel de lichamelijke capaciteiten heeft) te oud is. Het zal wel niet zakelijk zijn maar ik vind het belangrijker dat mijn paard goed terecht komt dan dat ik wat euro’s extra kan beuren. Gezien het fokkerijpredikaat en haar ‘vermogen’ /potentie als dressuurpaard leek het mij een goede keus om haar als fokmerrie te verkopen. Bovendien heeft ze bewezen vruchtbaar te zijn, zonder complicatie's het veulen te dragen en te werpen. En het veulen heeft nog een eerste premie behaald ook (dat zal dan ook wel weer niets zeggen). Maar in jouw ogen (fokker) kan ik haar maar beter afschrijven omdat ze nog geen nakomelingen heeft geproduceerd die oud genoeg zijn om sportprestaties neer te zetten Verward .

Even voor de duidelijkheid: ik wil haar niet verkopen als fokmerrie omdat ik graag zo veel mogelijk geld wil beuren, ik wil graag dat mijn paard op een goede plek terecht komt. Bijkomend voordeel voor mij is dat het voor een eventuele fokkerij-toekomst van mijn huidige jaarling merrie beter is als haar moeder meer veulens zou krijgen (zoals jij zelf al aan gaf). Ik hoop in ieder geval dat mijn jaarling de capaciteiten van haar moeder heeft geërfd (als ik haar zie lopen zit dat wel goed). En met capaciteiten bedoel ik het gevoel dat de merrie geeft als je erop zit: de tact, de veer in de beweging, dat je in galop kunt sluiten en het gevoel hebt dat je zo een pirouette kunt inzetten, de aanzet tot een paar piaffe passen, dat gevoel dus. Die capaciteiten aangevuld met die van papa dan wordt het naar mijn mening een heel goed dressuurpaard. Ik hoop/verwacht in ieder geval dat dat het soort paard wordt dat ik normaal niet zou kopen omdat het aankoopbedrag ver boven mijn budget zou liggen.

Het leven is als een restaurant.... je krijgt wat je besteld hebt
Het leven is als een pijpkaneel...ieder zuigt eraan en krijgt zijn deel

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-03 13:28

Je verkoopt dus een 'all round merrie' van 10 jaar oud. Je kunt er wedstrijden mee rijden (want ze is M), je kunt er mee naar buiten en je kunt er mee fokken (want ze is keur). Nou, dat is niet niks, er zijn veel paarden die voor het een of het ander niet geschikt zijn. Anderzijds geef je haar beperkingen: door omstandigheden misschien niet altijd goed door te rijden (zonder risico op blijvende problemen?? - ik zou dat als koper wel zeker willen weten).

Je zit een beetje dubbel in de verkoop: je wilt wel waar voor je geld, maar je wilt ook beslist een goed adres. Ik vind dat zelf altijd ingewikkeld. Verkocht is verkocht. Je kunt proberen om een goed adres te vinden, maar dat lukt niet altijd en er bestaat de kans dat je je paard voor een 'zacht prijsje' wegdoet aan dat goeie adres - en dat later blijkt dat ze je paard hebben doorverkocht voor het dubbele.

Over de prijs kan ik niet zoveel zeggen, ik vind het bloed wel mooi, als ze verder goed gezond is ............ehh 7000 euro (maar dit is toch wel een beetje dikke duim hoor!!)

Aimee

Berichten: 11805
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-03 16:35

fokker schreef:
10 jaar en mdressuur en niet makkelijk na te rijden is ook een minpunt.
De betere lopen Z als ze 6 zijn.
Ik voor mij heb liever een minder mooie merrie uit een bewezen prestatiestam dan een mooie die verder niets heeft bewezen.


En terecht, Astridh, dat je het er niet mee eens bent!
HELAAS lopen veel paarden Z als ze 6 zijn, niet omdat het zulke goede sportpaarden zijn (je hoort er later vaak niets meer van), maar omdat handige ruiters ze zo trieksen dat ze goed verkoopbaar zijn.
Ik zie liever een goede 10-jarige merrie met goed bloed, die eerlijk gereden is met een goede basis. Dat betekend meestal ook dat ze goed na te rijden is, in tegenstelling tot 'getriekste' 6-jarige Z-paarden.
Deze 'fokker' haalt bovendien de woorden 'mooi' en 'goed gebouwd' door elkaar. Tja... Mijn merrie hoeft ook niet persé mooi te zijn, maar zeker wel goedgebouwd want het is toch echt zo dat een goed gebouwd paard over het algemeen betere sportprestaties kán leveren dan eentje met een minder goede bouw. Simpelweg omdat het goedgebouwde paard over het algemeen lichamelijk minder moeite heeft met de gevraagde prestaties, hij heeft meer potentie om in de sport te presteren. Dáár gaat het om, de potentie, en een fokmerrie moet dat vererven.

Astridh, jou merrie heeft een super interessant papier én keurpredikaat, daar vind ik de 7000 euro van Kendra een beetje veel voor. Maar volgens mij had je in je advertentie al het bedrag 4500 euro genoemd, dat vind ik een zeer reeele vraagprijs. Helaas ken ik op dit moment niemand die een goede merrie zoekt, anders had ik zeker een tip gegeven...

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-03 19:57

Kan best zijn dat 7000 euro te veel is hoor, wij waren een paar jaar geleden op zoek naar zo'n merrie (en die bleek toen vrijwel niet te vinden!), we hebben er uiteindelijk 1 gevonden (die was overigens 7 jaar), die moest 12000 gulden kosten en dat hadden we ook betaald - als ze goed was geweest op de foto's...... Goedkoper konden wij ze toen echt niet vinden.
Maar da's nog altijd geen 7000 euro Haha!

fokfanaat

Berichten: 20210
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-03 20:06

Aimee schreef:

Astridh, jou merrie heeft een super interessant papier én keurpredikaat, daar vind ik de 7000 euro van Kendra een beetje veel voor. Maar volgens mij had je in je advertentie al het bedrag 4500 euro genoemd, dat vind ik een zeer reeele vraagprijs. Helaas ken ik op dit moment niemand die een goede merrie zoekt, anders had ik zeker een tip gegeven...


Tis dat ik al voorzien ben, maar ik had anders toch wel zo'n 7000 euro voor over gehad!

weet alleen niet of dit ook reeël is!

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 11:54

Citaat:
De betere lopen Z als ze 6 zijn.


die paarden zijn met hun 15 allemaal vesleten Ze kun beter pas op 10 jarige leeftijd z lopen hebben ze tenminste kans gehad om uit te groeien

Suzanne F.

Berichten: 49158
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 18:19

Alikesflame schreef:
Citaat:
De betere lopen Z als ze 6 zijn.


die paarden zijn met hun 15 allemaal vesleten Ze kun beter pas op 10 jarige leeftijd z lopen hebben ze tenminste kans gehad om uit te groeien


Er zijn momenteel zat Grand prix paarden die nog lang niet versleten zijn op deze leeftijd hoor en die toch op 6 jarige leeftijd Prix st. georges liepen. Dus nog een tikkie meer als Z. Bonfire liep op 7 jarige leeftijd al Grand prix.

Een 6 jarige in het Z1 kan bijna met elk normaal paard en Z2 vind ik heel normaal als ze 6 zijn.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Stal_Fiore

Berichten: 9340
Geregistreerd: 29-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 19:31

Een keur merrie is voor de fok zeker wel goed hoor. Ik heb geen verstand van prijzen, maar weet dat bij onze New Forester Pony vooral naar de resultaten van de merrie zelf en van haar ouders wordt gekeken en daarna ook naar de resultaten van kinderen, want tja het moet wel goede producten fokken, maar als ze op het moment nog geen echte kampioenen heeft gefokt wil dat nog niks zeggen, dan moet je gewoon de juiste hengst erbij zoeken. Wij hebben ook preferente merries op stal waarbij sommige van hun kinderen niet veel behalen, het is maar net hoe het klikt met de hengst en wat de mensen met de pony doen...

~ Noalie ~ Razzle ~
~ Myrtle ~ *voor altijd in mijn hart*

https://www.instagram.com/hinnikendgoud.zilver

Stal_Fiore

Berichten: 9340
Geregistreerd: 29-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 19:31

Een keur merrie is voor de fok zeker wel goed hoor. Ik heb geen verstand van prijzen, maar weet dat bij onze New Forester Pony vooral naar de resultaten van de merrie zelf en van haar ouders wordt gekeken en daarna ook naar de resultaten van kinderen, want tja het moet wel goede producten fokken, maar als ze op het moment nog geen echte kampioenen heeft gefokt wil dat nog niks zeggen, dan moet je gewoon de juiste hengst erbij zoeken. Wij hebben ook preferente merries op stal waarbij sommige van hun kinderen niet veel behalen, het is maar net hoe het klikt met de hengst en wat de mensen met de pony doen...

~ Noalie ~ Razzle ~
~ Myrtle ~ *voor altijd in mijn hart*

https://www.instagram.com/hinnikendgoud.zilver

Stal_Fiore

Berichten: 9340
Geregistreerd: 29-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 19:31

Een keur merrie is voor de fok zeker wel goed hoor. Ik heb geen verstand van prijzen, maar weet dat bij onze New Forester Pony vooral naar de resultaten van de merrie zelf en van haar ouders wordt gekeken en daarna ook naar de resultaten van kinderen, want tja het moet wel goede producten fokken, maar als ze op het moment nog geen echte kampioenen heeft gefokt wil dat nog niks zeggen, dan moet je gewoon de juiste hengst erbij zoeken. Wij hebben ook preferente merries op stal waarbij sommige van hun kinderen niet veel behalen, het is maar net hoe het klikt met de hengst en wat de mensen met de pony doen...

~ Noalie ~ Razzle ~
~ Myrtle ~ *voor altijd in mijn hart*

https://www.instagram.com/hinnikendgoud.zilver

Stal_Fiore

Berichten: 9340
Geregistreerd: 29-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 19:31

Een keur merrie is voor de fok zeker wel goed hoor. Ik heb geen verstand van prijzen, maar weet dat bij onze New Forester Pony vooral naar de resultaten van de merrie zelf en van haar ouders wordt gekeken en daarna ook naar de resultaten van kinderen, want tja het moet wel goede producten fokken, maar als ze op het moment nog geen echte kampioenen heeft gefokt wil dat nog niks zeggen, dan moet je gewoon de juiste hengst erbij zoeken. Wij hebben ook preferente merries op stal waarbij sommige van hun kinderen niet veel behalen, het is maar net hoe het klikt met de hengst en wat de mensen met de pony doen...

~ Noalie ~ Razzle ~
~ Myrtle ~ *voor altijd in mijn hart*

https://www.instagram.com/hinnikendgoud.zilver

Suzanne F.

Berichten: 49158
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 16:46

1 x is genoeg hoor..... Haha!

Of wilde je het extra benadrukken??? Knipoog

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 16:49

Z1 vind ik een beetje normaal met 6 jaar. Maar toch ook wel weer jong. Wij beleren ze meestal met 3 jaar en daarna gaan ze een jaartje de vrijheid tegemoet of er wordt mee gefokt. Tja fokmerries taxeren is altijd lastig.....

Stal_Fiore

Berichten: 9340
Geregistreerd: 29-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 17:17

whoepsie... dat deed ik niet... Lachen

~ Noalie ~ Razzle ~
~ Myrtle ~ *voor altijd in mijn hart*

https://www.instagram.com/hinnikendgoud.zilver


amen

Berichten: 5041
Geregistreerd: 19-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 20:18

Ik heb anderhalf jaar geleden een fokmerrie gekocht .....De meeste merrie;s die ik heb gezien waren tussen de 10 en 20 jaar oud, minimaal ster, de meeste hadden nakomelingen, en zij zaten tussen de 1500 en de 4500 euro....en dan waren de merrie's die 4500 moesten kosten ook drachtig...en dan waren het hele leuke merrie's ster merrie nationaal gesprongen...uit de Loma stam...3 x keur pref op rij... merrie die St georges had gelopen en ook al 3 nakomelinge in het Z dressuur had lopen. dat waren dan de oudere merrie's ( 15 jaar en ouder) men die waren respectievelijk 2000 en 3000 euro....
Nou moet ik wel zeggen dat bij de meeste eigenaren het belangrijk was dta de merrie een goed plekje kreeg en de prijs daar ook naar was....

Er zaten ook merrie's tussen die niet meer gereden konden wordenof de eigenaar wou niet meer dat de merrie in de sport kwam oid.

Een merrie is voor de fok minder waard als voor de sport....In principe zegt het keur predikaat niet zoveel over de wat jongere merrie's...Die worden nadat ze ster zijn. en in de sport M1 = 5 wp zijn en 1 geregistreerd veulen hebben automatisch keur...

Als je een fokmerie wilt verkopen is het het mooiste dat je haar drachtig verkoopt...Want er zijn genoeg merrie's die niet drachtig willen worden en voor een goede prijs wil je toch zeker weten of een merrie drachtig kan worden...

Ook ga ik ervan uit dat na de moeder die keur pref is, er nog3 moeders zijn die minimaal ster zijn en het prest of pref predikaat bezitten...voorde fokkerij zou dat tenimnste het interresantse zijn..

Ik zou nl liever een stb merrie kopen die 4 keer in de moederlijn keur pref prest op rij heeft dan een keur merrie die 1 keer keur pref en dan alleen maar bv stb merrie in de moederlijn heeft..Ook is dan de vaderlijn nog belangrijk.....

Kun je de vaderlijn eens mailen...


Sigrid

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 10:49

Heb je weleens aan inruilen voor een jong dier bij een fokker gedacht?

Mocht je daar interesse in hebben, moet je maar even pben.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 65 bezoekers