Shetlander gevaarlijker/minder gevaarlijk?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Annemarietje
Berichten: 171
Geregistreerd: 09-05-03

Shetlander gevaarlijker/minder gevaarlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-10-03 18:27

Hallo,

Ik heb een paar vraagjes. Ik mag niet op paardrijden en geen verzorgpony omdat mijn ouders dit te gevaarlijk vinden. Hier is echt niets aan te veranderen. Het enige wat misschien nog lukt, is een verzorgshetlander, maar dat mag eigenlijk ook niet. Ik zou graag wat van jullie ervaringen willen weten.
Ik heb een paar vragen opgesteld, 't liefst zo overzichtelijk mogelijk antwoorden!
Alvast bedankt:

1. Vinden jullie het verzorgen van shetlanders gevaarlijker of
juist minder gevaarlijk of even gevaarlijk als het verzorgen.
van een normaal paard?

2. Hebben jullie blijvend schade overgehouden na het verzorgen
van een shet, dus niet na het rijden? Zojah, hoe kwam dat?

3. Hebben jullie tijdelijke schade overgehouden na het
verzorgen van een shet, dus niet door te rijden?
Zo ja, wat, en wat was daar de oorzaak van?

4. Denken jullie dat je een shet kan houden, als hij weg wil
rennen door een schrikreactie?

Sorry als het een beetje vaag overkomt,
Alvast bedankt en ik ben benieuwd,
Annemarie


Kais

Berichten: 5139
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Hell

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 18:34

Citaat:
1. Vinden jullie het verzorgen van shetlanders gevaarlijker of
juist minder gevaarlijk of even gevaarlijk als het verzorgen.
van een normaal paard?

Ze zien je minder snel over 't hoofd Tong uitsteken

Citaat:
2. Hebben jullie blijvend schade overgehouden na het verzorgen
van een shet, dus niet na het rijden? Zojah, hoe kwam dat?

Nee, ik heb juist ervaring opgedaan Lachen

Citaat:
3. Hebben jullie tijdelijke schade overgehouden na het
verzorgen van een shet, dus niet door te rijden?
Zo ja, wat, en wat was daar de oorzaak van?

Nee, net als hierboven.

Citaat:
4. Denken jullie dat je een shet kan houden, als hij weg wil
rennen door een schrikreactie?

Als hij echt zijn gewicht in de strijd gooit houd je hem niet, meestal springen ze gewoon opzij als ze schrikken en zullen ze er niet zomaar vandoor gaan.

It never eats, it never sleeps, it never stops...

Joyce

Berichten: 6371
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 19:07

1. Vinden jullie het verzorgen van shetlanders gevaarlijker of
juist minder gevaarlijk of even gevaarlijk als het verzorgen.
van een normaal paard?


Uhhm wat is gevaarlijk? Ik denk dat als een shet kwaad wil, dat ie kwaad doet, en als een paard kwaad wil, dat ie dat ook doet..
Waarom is een shet geen normaal paard? Tong uitsteken

2. Hebben jullie blijvend schade overgehouden na het verzorgen
van een shet, dus niet na het rijden? Zojah, hoe kwam dat?


Nee

3. Hebben jullie tijdelijke schade overgehouden na het
verzorgen van een shet, dus niet door te rijden?
Zo ja, wat, en wat was daar de oorzaak van?


Wat voor schade? Lichamelijke? Tja, rib gekneust, blauwe plekken, zoals ik zei, als een shet kwaad wil, doet ie dat ook.. Haha!

4. Denken jullie dat je een shet kan houden, als hij weg wil
rennen door een schrikreactie?


Nee. Ik spreek uit ervaring Tong uitsteken 1 keer met een verzorgshetlander, die schrok van een vrachtwagen, speerde er van door. Echt niet te houden. En een keer mijn (vroegere) eigen shetlander. Die had gewoon zin om te gaan, er ging een ander paard van door en hij speerde mee. Ik wilde hem vast houden, hij sleurde me zo mee de modder in en liep vervolgens over me heen (vandaar die gekneusde rib *LOL* )

Maar bij deze verhalen wil ik je nog wel even zeggen dat shetlanders echt super gave pony's zijn met een ontzettend leuk karakter en een sterke eigen mening!! En over het algemeen (net als andere pony's) ontzettend lief. Met mijn shetje had ik uiteindelijk zo'n band, zoveel vertrouwen, daar kon ik alles mee en hij zou me zeker geen kwaad doen..

Llewella

Berichten: 2087
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 19:17

Ik heb nu 2 shets onder mijn hoede die echt super tam en lief zijn zelfs als allerlei kinderen om ze heen rennen, aan ze plukken etc.

Maar ik kan niet zeggen dat ik bijv allerlei kindertjes erbij durf te laten zonder toezicht, er kan altijd wel iets gebeuren.

Daarnaast heb ik ook shets meegemaakt die juist voor brokken zorgden, onder draad doorlopen terwijl ruitertje er nog op zit, langs prikkeldraad sjezen zodat been van ruitertje in aanraking met prikkeldraad kwam etc.

Zowel een paard als een shet kan hartstikke braaf zijn, of juist niet, maar hoe dan ook kan je er niet vanuit gaan dat er nooit wat gebeurd.
Dat is hetzelfde met deelnemen aan het verkeer en allerlei andere dingen.

Ik rij vanaf mijn 7e paard, ik ben er wel vaker afgevallen oid en ook rake klappen gemaakt, maar gelukkig nooit letsel aan over gehouden op wat schrammen en kneuzingen na.
Mijn ouders hebben het me iig nooit verboden, aangezien ze weten dat ik er zo gek mee ben, ook hebben ze nooit pieperig gedaan langs de kant.
In elke sport loop je wel risico's.

Pennymeisje van 36 jaar, jaja echt waar! En als bonus een serieuze amazone van 7 jaar :')

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 19:20

1. Vinden jullie het verzorgen van shetlanders gevaarlijker of
juist minder gevaarlijk of even gevaarlijk als het verzorgen.
van een normaal paard?


Een shetlander is qua karakter net zo "gevaarlijk" al een ander paard. Sommige zijn zelf pittiger. Natuurlijk is er een verschil in grootte, als een shetlander op je teen gaat staan is dat minder erg dan dat een Tinker dat doet. Maar schoppen en bijten net zo hard.

2. Hebben jullie blijvend schade overgehouden na het verzorgen
van een shet, dus niet na het rijden? Zojah, hoe kwam dat?

Nee, wel van een Tinker die me beet.

3. Hebben jullie tijdelijke schade overgehouden na het
verzorgen van een shet, dus niet door te rijden?
Zo ja, wat, en wat was daar de oorzaak van?

Nee
4. Denken jullie dat je een shet kan houden, als hij weg wil
rennen door een schrikreactie?

Als een paard echt weg wilt komt hij gewoon weg. Daar kan je niet tegenop, ook niet tegen een shetlander. Is een kwestie van opvoeding

Annemarietje
Berichten: 171
Geregistreerd: 09-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-10-03 19:26

Hallo,
Allemaal hartstikke bedankt voor de reacties!
Tja, ik vind een shetlander eigenlijk net zo gevaarlijk als een 'normaal' paard, maar ach, als ik zo wel een shetlander als verzorgpony mag, dan wil ik dat graag!

Inderdaad is veel hiervan een kwestie van opvoeding, wat denken jullie, voeden mensen shetlanders anders op dan 'gewone' paarden? Omdat ze er schattiger uitzien, of kleiner zijn?

Groetjes,
Annemarie, die nog wacht op meer reacties

Indie
Berichten: 1675
Geregistreerd: 06-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 19:34

1. Vinden jullie het verzorgen van shetlanders gevaarlijker of
juist minder gevaarlijk of even gevaarlijk als het verzorgen.
van een normaal paard?

ik vind wel dat ze iets makkelijker in de hand kunen worden gehouden (hoewel ze ook erg sterk zijn)

2. Hebben jullie blijvend schade overgehouden na het verzorgen
van een shet, dus niet na het rijden? Zojah, hoe kwam dat

verdriet Verdrietig ... omdat ze verkocht werden.......

3. Hebben jullie tijdelijke schade overgehouden na het
verzorgen van een shet, dus niet door te rijden?
Zo ja, wat, en wat was daar de oorzaak van?

een blauwe plek Bloos! Haha! maar wel een grote , hij ging steigeren naar mij en sloeg toen met z'n hoefje tegen mijn arm (auw) tja ik heb hem niet opgevoed ....

4. Denken jullie dat je een shet kan houden, als hij weg wil
rennen door een schrikreactie?

nou als hij écht wil dan hou je ook een shet niet tegen.

over de opvoeding....
zoal er al eerder werd gezegt ergens op bokt je hebt paardenmensen en mensen met paarden. dit verschilt gewoon per persoon ik denk wel dat "de mensen met paarden" sneller een schetlander kopen omdat ze denken dat shetlander minder verzorging ofzo nodig heeft Scheve mond


Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 19:45

Annemarietje schreef:
1. Vinden jullie het verzorgen van shetlanders gevaarlijker of
juist minder gevaarlijk of even gevaarlijk als het verzorgen.
van een normaal paard?

2. Hebben jullie blijvend schade overgehouden na het verzorgen
van een shet, dus niet na het rijden? Zojah, hoe kwam dat?

3. Hebben jullie tijdelijke schade overgehouden na het
verzorgen van een shet, dus niet door te rijden?
Zo ja, wat, en wat was daar de oorzaak van?

4. Denken jullie dat je een shet kan houden, als hij weg wil
rennen door een schrikreactie?


1. Ik denk dat een shetlander hetzelfde is dan een 'gewoon' paard. Als je ze tenminste netjes opvoed. En dat is juist het punt met shetlanders. Met veel shetlanders (ik zeg dus niet alle) wordt niet veel gedaan, waardoor ze dus niet helemaal netjes opgevoed zijn.
En of het veel scheelt in gewicht op je teen tegenover een belgische knol.... wel wat natuurlijk, maar een shet heeft dan wel veel kleinere voeten waar zijn gewicht op staat (dus alle druk op een klein stukje), terwijl bij een bels het voetoppervlak veel groter is.

2. Nee, geen blijvende schade.

3. ja. Stomme shet op de kinderboerderij voeren. Moest je met de voerschep een stukje door de wei lopen. Wil dat beest de geiten wegjagen en trapt maar wat in de ronte. Dus je raad het al. Wrong place at the wrong time.
En een keer een stijgerende shetlander tegen me aangehad, terwijl ik in een hoek stond. (is niet leuk als je met lege handen staat ) Hier gaat het trouwens wel over niet opgevoedde shetlanders.

4. Tsja, ligt eraan. Een paard is altijd sterker dan de mens. Maar heb je hem aan een halster of hoofdstel. En als je op glad terrein bent, kun je je ook niet gemakkelijk schrap zetten. Als ze echt willen, ik weet het niet.
Maar waarschijnlijk wel makkelijker dan een groot paard.

[RT-HAW] Supergave rijfoto's van Rongo (AdB manier)
Waarom denkt iedereen dat door die kop maar omlaag te trekken, die rug gelijk ontspant?
Wie een paard zoekt zonder gebreken, kan beter te voet gaan.
Als je twijfelt, doe dan wat het vriendelijkste is.

Mist

Berichten: 9481
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 20:20

Mag ik vragen precies waarom jouw ouders het zo gevaarlijk vinden ? is het omdat ze bang zijn dat je O-benen krijgt, of bang voor je rug ? Of zijn zij juist erg bang van paarden (vroeger slechte ervaring gehad of zo)

Gisteren nog had ik een gesprek met mijn moeder (die vroeger op een paard heeft gezeten dat op hol was geslagen) Ik zei dus letterlijk, ik vind het niet erg om eraf te vallen, als ik DAARNA nog maar de teugels in mijn handen heb (dus dat het paard er niet vandoor kan gaan) Mijn moeder "ja maar zo vaak val je er toch niet vanaf" ik "nee, van Gardy niet, maar Mist nog regelmatig!" mijn moeder: "dat hoef ik niet te horen!" Het leuke is ik ben 32jaar en woon zelfstandig, rij nu 22 jaar paard, en blijkbaar heeft mijn moeder nog steeds die angst! Hoewel ze mij vroeger zonder zadel op renpaarden liet rijden. Ja ik heb HEEEEEL lang moeten zeuren, maar toen het eenmaal zover was.... Ik heb sinds mijn 15e 2 eigen paarden.

Probeer er achter te komen waar ze precies bang voor zijn, dan kun je van daaruit werken om ze over te halen.

Annemarietje
Berichten: 171
Geregistreerd: 09-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-10-03 20:32

Hoi Mist,

Mijn ouders vinden het gewoon te gevaarlijk. Als je van het paard valt, of een schop krijg, is de kans groot dat je er ernstige schade aan overhoudt. Mijn vader is arts, en heeft dit dus al vaak zien gebeuren. Hij wil mij hiertegen beschermen... Best lief eigenlijk... Maar toch had ik liever wel gereden.
Maar ach, dat zit er voor mij gewoon niet in.

Ik probeer nu iig een beetje met paarden om te gaan, en ik wil nu dus proberen een verzorgshet te krijgen... Of het lukt? Waarschijnlijk niet, maar hier zal IK de oorzaak niet van zijn, ik zal alles wat in mijn bereik ligt proberen...

Groetjes!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 20:57

Shetlanders worden helaas nog steeds gezien als goedkope oplossing voor mensen die een grasmaaier willen, of een leuke pony voor de kids en verder de ballen verstand van paarden hebben. Een shetlander eheft zoals eerder gezegd een eerlijk, maar ontzettend eigen karakter. En ze moeten dus zeer consequent opgevoed worden. Dit ontbreekt echter nog weleens, waardoor je al snel een shi tlander krijgt.
Ik ben mijn hele leven al gek geweest van shetlanders, heb er behoorlijk wat verzorgt. Van brave lobbesen tot onmogelijke rotpony's
Ben een keer precies onder mijn knieschijf geschopt (au), ben een keer met pony en al gevallen, ben een keer met pony en wagen over de openbare weg gevlogen omdat de pony aan de kletter ging en pas tot stilstand kwam toen ze tegen een lantaarnpaal aan liep en met haar tuig vast zat in de struiken.
Het is altijd bij blauwe plekken en schrammen gebleven, net als bij de "grote paarden"

Zijn shetlanders in wat voor vorm dan ook gevaarlijker dan een groot paard? Nee, maar ook niet minder gevaarlijk. Je werkt ten alle tijde met een levend wezen

Mist

Berichten: 9481
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 21:00

Niet voor het een of ander maar met paarden omgaan is ws net zo "gevaarlijk" als er op zitten. In die 22 jaar paardrijden is mijn zwaarste " ongeluk" een afgerukte teennagel geweest (doordat een van mijn paarden op mijn tenen ging staan en dit niet doorhad!)

mmm....moeilijk geval dus, waarschijnlijk moet je je vader met statistieken overtuigen, misschien kun je een of andere poll opzetten hier op bokt over hoe lang mensen al paardrijden, en wat hun blessures zijn. Aan de andere kant weet je vader ook best dat autorijden het gevaarlijkst van allemaal is! Brengt hij je nooit naar school in de auto ?? Hoe oud ben jij eigenlijk ?

Lieke

Berichten: 11350
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 21:50

Als je een onopgevoede shet in handen krijgt kun je er een hele gevaarlijke aan hebben. Zelf heb ik wel ervaring met hengstjes van een jaar of 4 die verschrikkelijk slecht waren opgevoed, wat eigenlijk heel gevaarlijk was. Eigenlijk is het een wonder dat ik nooit wat heb opgelopen met het verzorgen.
Heb je een beter opgevoede shet is het een questie van concequent zijn, want het zit in het ras om een beetje ondeugend te zijn. Wel zijn het pony's waar je verschrikkelijk veel van kan leren en zullen ze je niet proberen echt pijn te doen, tenminste dat is mijn ervaring (ik heb denk ik z'n 10 verzorgshetjes gehad). Hoewel dat bij de meeste paarden die ik ken niet het geval is.

Maar om even op je vragen terug te komen;
1. Hangt sterk van de pony/ het paard af. Dus hier kan ik weinig over zeggen.

2/3. Bij de verzorging heb ik nooit schade opgelopen, behalve dan dat ze op mijn tenen gingen staan, maar dat doen grotere dieren ook en die zijn vaak zwaarder.

4. Nee, als het een volwassen dier is heb je weinig kans dat je het kan houden, zeker als meisje (van 14/15? jaar).
Vaak is het wel zo dat shetten minder vaak schikken doordat ze een rustiger karakter hebben (uitzonderingen daargelaten).

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 22:14

Een shet is een paard *in mini formaat weliswaar maar ok*
Kan dezelfde streken hebben en ook flink uithalen, net als ieder ander paard/pony.

Ze zijn wat kleiner, misschien dat het allemaal wat makkelijker in de hand te houden is, wat je alleen wel vaak ziet is hetzelfde als bij kleine hondjes, het is maar klein, alles is snoezig en lief en grappig...dus kortom weinig opvoeding.
*de goed opgevoede shetjes hierbuiten gelaten*

Mag je verder geen enkele sport doen van je vader?
Is niet aanvallend bedoelt hoor, maar mijn broertje en vader doen aan voetbal, mijn broertje zit momenteel thuis met een hersenschudding door dat voetbal, een vriend van hem heeft er een gebroken been aan overgehouden en de bulten schrammen en kneuzingen zijn niet meer te tellen.
Vrienden van me doen aan volleybal, zelfde aantal kneuzingen en andere rot dingen.
Dat moet je vader toch ook allemaal tegenkomen?

Nou snap ik dat je met paardrijden nog veel ernstigere ongelukken kan hebben, maar toch is het in iedere sport wel wat.

Als je een shet mag verzorgen succes en veel plezier ermee, mijn moeder is ook als de dood van paarden en als het aan haar gelegen had had ik er nooit opgezeten.

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

PatriciaB

Berichten: 467
Geregistreerd: 14-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 22:20

Ik heb zelf een paardrijdende dochter van 10 jaar oud en zie haar liever met haar vriendinnetjes in de les dan zonder toezicht in een weitje schetlanders!

Over dat gevaarlijke.Onze dochter rijd vanaf haar 7e en is 2 keer gevallen waarvan 1 keer een beetje pijn deed.
Onze zoon is keeper in een voetbalelftal en tijdens de training maakte een jongetje de fout om de bal uit zijn handen te willen schoppen ,resultaat,6 jarige zoon twee weken thuis op de bank met een gigantisch blauw oog,gebroken jukbeen en een hersenschudding.Ik was echt heel erg bang toen hij weer mee mocht doen en weer in het goal stond. Lips are sealed

Twee weken terug kwam ik van mijn bijrijdpaard,ben onderweg onderuit gegaan met mijn brommer.Er kwam een hond aanrennen,die stopte net op tijd maar toen lag ik al(het regende heel hard en het was erg glad van de herfst bladeren)
Mijn arm deed flink pijn dus ik ben meteen doorgereden naar de EHBO.
Zeker van je paard gevallen werd er gezegd Haha!
Mijn moeder(ik ben nu 32)zegt nog bijna elke week "doe je voorzichtig met die paarden" maar aan die brommer had ze niet gedacht
Een ongeluk zit nu eenmaal in een klein hoekje,ook al ben je al op weg naar huis Tong uitsteken
Succes met het overhalen van je ouders!!!!

PatriciaB

Berichten: 467
Geregistreerd: 14-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 22:22

Sily en ik hebben waarschijnlijk tegelijk zitten tikken.
gevaarlijke sport dat voetbal Haha!

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 10:48

Mijn zoon zit met zijn arm in het gips, twee gebroken botten, een barst ..... hij lest bij het skeeleren Haha!. Ik rij al JAREN paard, meer dan blauwe plek nooit gehad (nooit geen shetjes gehad ook), m'n dochtertje is dol op pony's, en is ertussen opgegroeid. Meer dan een hap van de hengst of eens een veulenhoefje op r' teen heeft ze nog niet gehad ....

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdaging… & een kans om te genieten.

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 11:44

Een shet is net zo gevaarlijk of ongevaarlijk als ieder ander paard.
Het enige dat je misschien hebt dat ze niet zo goed opgevoed zijn (als veulen) omdat ze zo lief en schattig waren. En dan kunnen ze behoorlijk eigenwijs zijn. Zijn ze wel goed opgevoed, kun je er een hele leuke pony aan hebben.

Als hij echt gaat rennen denk ik niet dat je hem houdt.

Saar

Berichten: 1225
Geregistreerd: 15-11-02
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 13:24

Annemarietje schreef:
Mijn ouders vinden het gewoon te gevaarlijk. Als je van het paard valt, of een schop krijg, is de kans groot dat je er ernstige schade aan overhoudt. Mijn vader is arts, en heeft dit dus al vaak zien gebeuren. Hij wil mij hiertegen beschermen... Best lief eigenlijk... Maar toch had ik liever wel gereden. Maar ach, dat zit er voor mij gewoon niet in.

Probeer je ouders eens te overtuigen met het volgende argument. De meeste ernstige ongelukken die gebeuren met paarden, gebeuren met de mensen die weinig ervaring hebben met paarden (als arts moet hij dat terug kunnen vinden in de statistieken).
Tuurlijk loop je risico met paarden, maar je kan ook gebeten worden door een hond als je gewoon op straat loopt, en zoals inderdaad al eerder is gezegd, in het verkeer gebeuren meer ongelukken.

strak óf kittig htg-kersje :? _O-

:# Z1+1 :#

Annemarietje
Berichten: 171
Geregistreerd: 09-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-10-03 16:11

Hallo allemaal!
Sorry dat ik een beetje later reageer, maar ik kon niet anders.
Het gaat echt niet lukken m'n ouders over te halen. Alle bovenstaande argumenten heb ik minstens 5 keer aangevoerd, maar het MAG gewoon niet Boos!
Ik zou idd ook niet op voetbal mogen, als ik dat zou willen. Ik mag geen scooter enz. Niet dat ik dat allemaal zou willen, maar de paardensport lijkt me nou juist zo leuk!
Ik ben trouwens 14, over 1,5 week 15.
Ik heb 't topic over cap dragen trouwens ook gebruikt, dat bijna de helft van de mensjes niet consequent een cap dragen: heeft ook niet geholpen Boos!
Nou, ik stop maar weer, vragen en tips zijn welkom! Hier of via pb.
Groetjes!
Annemarie

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 16:18

Misschien niet de dingen die je vroeg, maar ik denk dat je ouders de volgende redenen hebben hier voor:
-ze vinden je niet oud genoeg
-ze vinden je niet verantwoordelijk genoeg
-ze denken dat alle zorg en verantwoordelijkheid van het paard op jou ligt, gebeurt er iets, dan is het jouw schuld.
en meer van dit soort dingen.

Dit waren ook de argumenten van mijn ouders en ik weet zeker dat meer ouders dit hebben.

Misschien een optie om samen eens een schetlander te gaan zoeken. Zo zijn je ouders bij het afspreken van tijden en verantwoordelijkheid er bij. Misschien stelt ze dat iets gerust.

Mijn naam is haas.

Incognito! 8-)

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 17:22

Annemarietje schreef:
1. Vinden jullie het verzorgen van shetlanders gevaarlijker of
juist minder gevaarlijk of even gevaarlijk als het verzorgen.
van een normaal paard?

Even gevraalijk, een shetlander is vaak wel ondeugender en probeerd je uit. Maar doordat ze kleiner zijn, kun je ze toch vaak beter de baas, dan een groot paard wat je uit gaat proberen.(mijn mening dus he)
Citaat:
2. Hebben jullie blijvend schade overgehouden na het verzorgen
van een shet, dus niet na het rijden? Zojah, hoe kwam dat?

Niet blijvend, wel tijdelijk. Ik was een shet aan het poetsen liep achterlangs en kreeg een mep, dus een hele blauwe plek en een been waar ik twee dagen niet op kon lopen. Ook ben ik vaak gebeten, denk vaker door shets dan door paarden, maar dat komt denk ik vooral door mijn onoplettendheid (oh zo'n kleintje doet toch niks! maar ja, zo'n kleintje kan net zo goed trappen of bijten natuurlijk, hoewel het minder hard aankomt)
Citaat:
3. Hebben jullie tijdelijke schade overgehouden na het
verzorgen van een shet, dus niet door te rijden?


Oh.Scheve mond lees hierboven! Haha!
Citaat:
4. Denken jullie dat je een shet kan houden, als hij weg wil
rennen door een schrikreactie?
Ligt eraan: hoe sterk de shet is, hoe groot en hoe zwaar. Hoe groot hoe zwaar en hoe sterk (en wat voor ovemacht) degene heeft die hem vasthoudt. Maar als een shet écht wegwilt, denk ik niet dat je hem vast zou kunnen houden, een pony (of paard) is veel sterker dan jij bent daarom dnek ik niet dat je ze dan écht zou kunnen houden. Maar als je 'enge' dingen op een slimme manier benaderd en niet gaat rukken aan de pony ofzoiets als hij in paniek raakt (zo rustig mogelijk blijven zelf) dan lukt het je wel.
Het lukt je natuurlijk ook eerder als je een goede verstandhouding hebt met de pony, omdat hij je vertrouwt (of als leider ziet) zal hij eerder stoppen, als hij ergens van schrikt of 'gewoon' weg wil rennen.

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 18:20

Annemarietje schreef:
Hey, we hebben zelf een shet, ze is van m'n zusje


1. Vinden jullie het verzorgen van shetlanders gevaarlijker of
juist minder gevaarlijk of even gevaarlijk als het verzorgen.
van een normaal paard?


Ik vind het even gevaarlijk als bij andere paarden, die kunnen ook net zo goed ff een beentje uitsteken ofzo


2. Hebben jullie blijvend schade overgehouden na het verzorgen
van een shet, dus niet na het rijden? Zojah, hoe kwam dat?

Ja, ik was ermee aan't wandelen, ze is er toen vandoor gegaan en ik hield haar vast, waardoor ik er dus achter moest rennen, ze bokte toen en raakte daarbij mijn heup, daar heb ik nu (bijna 2 jaar later) nog steeds last van.

3. Hebben jullie tijdelijke schade overgehouden na het
verzorgen van een shet, dus niet door te rijden?
Zo ja, wat, en wat was daar de oorzaak van?

zo veel, ze heeft vaak gebeten (is ze nu afgeleerd) plet je graag, loopt je graag omver en trapt ook nog regelmatig... maar dat kan bij alle rassen gebeuren.

4. Denken jullie dat je een shet kan houden, als hij weg wil
rennen door een schrikreactie?

met alleen een halster+ touw niet, hebben we zelf een paar keer meegemaakt en die beestjes zijn echt super sterk! met een hoofdstel met bitje lukt het denk ik nog wel.

Dit kan trouwens met zo veel rassen gebeuren, een shet kan ook super lief zijn, ligt er aan welk karakter je verzorgshet heeft.
Voor de rest is die van ons superlief en kusjes geven en vreten doet ze het liefst.

Annechien

Berichten: 2783
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 18:43

Annemarietje schreef:
Hallo,


1. Vinden jullie het verzorgen van shetlanders gevaarlijker of
juist minder gevaarlijk of even gevaarlijk als het verzorgen.
van een normaal paard?

2. Hebben jullie blijvend schade overgehouden na het verzorgen
van een shet, dus niet na het rijden? Zojah, hoe kwam dat?

3. Hebben jullie tijdelijke schade overgehouden na het
verzorgen van een shet, dus niet door te rijden?
Zo ja, wat, en wat was daar de oorzaak van?

4. Denken jullie dat je een shet kan houden, als hij weg wil
rennen door een schrikreactie?


1: ja je hebt lobbesen van shetten en oliebol, maar die heb je bij zijn grote broers en zussen dus ook

2: nope

3: ja een overbelaste pols door een tank van 300 kilo ofzo in bedwang proberen te houden (geen goed idee dus hahaha)

4: als een shet schrikt kun je nog zoveel doen als je wilt, maar als ie echt bang is doe je er niks tegen ookal is het de miniatuurvorm.

ILOVEJELTJE

Berichten: 103
Geregistreerd: 27-09-03
Woonplaats: hillegom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 19:35

ik heb een andwoord op vraag 4 .

ik heb een shet een keer verzorgd .
en die ging er dus vandoor .
over de weg heen .
maar als je hem goed was heb dan kan er niks gebeuren .
en als ze weg willen rennen dan los laten .
(zo heb ik het dan geleerd hoor )
doei en haal je ouders over .
en ik dank dat je beter een verzorg poytje kan nemen dan een shet
die zijn ook mestal niet zo sterk en een shet wel

ik heb mij wedstrijd gereden en ik was 3e echt leuk was dat (P)

hey let effe niet op mijn taal fouten


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 99 bezoekers