Melanoom

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nachony

Berichten: 106
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Heemskerk

Melanoom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-03 21:27

Bij mijn schimmelarabier is een Melanoom geconstateerd op zijn voorbeen.Op het moment dat ik er een dierenarts bij haalde(plekje zat er wel al een behoorlijke tijd)bloedde het en was die plek groter geworden.Schrok behoorlijk van zijn verhaal en hij kon me nog niet zeggen of het goed of kwaadaardig was omdat het op dat moment er zeer onrustig uit zag en ik beter ff twee weekjes kon wachten omdat hoij er nu toch niets mee kon doen.Nou hoorde ik dat als je het weg gaat halen op zo"n onideale plek,je de melanoom ook juist kon activeren.
Wie heeft er ervaringen mee???
Groetjes Nachony

gabyfedde

Berichten: 11896
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-03 21:29


lundi
Berichten: 2383
Geregistreerd: 21-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 11:16

Ik heb idd gehoord en meegemaakt bij een vrienddin van mij,die ook een schimmel heeft dat dit alleen bij schimmels veel voor komt!
Zij heeft dit ook verschillende keren weg laten halen,maar het is bijna zeker dat het altijd terug komt!
Mocht je meer informatie willen kan je bet even mailen dan vraag ik of zij misschien contact met je opneemt!
Ook heeft ze er foto's van die kan ze je dan wel even sturen misschien,bij haar was het ook aan het voorbeen!
Groetjes en sterkte ermee van Lundi

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110639
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 13:50

dat het bij schimmels alleen maar voorkomt is onzin!
Mijn paard is gitzwart en heeft er een op zijn flank.Hij is vrij klein en heeft er totaal geen last van.Hij heeft hem al dik 15 jaar en mijn dierenarts adviseerde me om hem gewoon te laten zitten.

Nachony

Berichten: 106
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Heemskerk

melanoom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-03 13:53

bij die van mij zit de melanoom op zijn pees,weliswaar uitwendig.Ben een beetje bang dat als ze het weghalen er wat beschadigd.Dus ja,zou graag wat info van je vriendin willen.Vind het echt heel moeilijk om te beslissen wat ik er mee zou moeten doen dus wil me ook zo goed mogelijk laten informeren voordat ik de dierenarts er weer bij haal.Hij heeft me de voor en nadelen al vertelt maar ja neem dan maar eens een beslissing.
Groetjes Nachony

lundi
Berichten: 2383
Geregistreerd: 21-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 15:43

Ik heb net mijn vrienddin proberen te bellen maar is er niet!
Je zal zeker van horen!
Mijn vrienddin heeft het ook al eens weg laten halen,maar komt telkens terug!
Het gekke is haar paard loopt er absoluut niet kreupel op!
Ik stuur je nog wel even een mailtje met haar emailadres,die zal ze zeker beantwoorden!Groetjes Lundi

annemaria
Berichten: 43
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 09:06

Onze dierenarts dacht dat ons paard (ook een schimmel arabier) ook een melanoom had. Dat gezwel zat naast de schoft een groeide enorm hard. Wij hebben het laten verwijderen doordat het ging schuren met het zadel en zo groot was dat het op klappen stond. Uit de sectie bleek dat het geen melanoom was maar een granuloom. Dit is goedaardig en ontstaat door een ontsteking in het bindweefsel. We hebben dus geluk gehad maar wanneer hij weer een bult krijgt moeten we gelijk de dierenarts bellen. Veel succes ermee

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 11:20

Mijn vorige paard had ook melanomen het komt op 1 op de 10 schimmels voor helaas. Het is een soort kanker kan goed of kwaadaardig zijn.

Die van mij bleef ook groeien en hebben besloten het weg te laten halen en op kweek te zetten. Het was zomer dus ideaal thuis op het land buiten.
Het bleek goedaardig te zijn. We moesten wel opletten dat het niet in de keel of bij anus kwam want dan is het wel kwaadaardig.

Ik weet dat er een schimmel van iemand hier op bokt uiteindelijk hebben laten inslapen daarop. Mijn schimmel is er ook niet meer was later toch kwaadaardig maar ging wel goed. Uiteindelijk bleek de hele voorhand atrose te zijn en bleef kreupel ze is toen ingeslapen was pas 8 jaar (had haar toen al weggedaan). Was op dat moment ook het beste voor d'r.

Nachony

Berichten: 106
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-03 15:49

Lundi,bedankt voor het adres van je vriendin.Ben benieuwd naar haar verhaal hoor.
Annemarie,hoe ziet zo"n granuloom er dan uit?Bij Nachony zit dan ook een behoorlijke knobbel en die bloedde uit verschillende gaatjes.Heel apart om te zien.
Prisca,eng hoor om dan te horen dat het alsnog kwaadaardig is geworden.Jonge leeftijd om artrose te krijgen trouwens.
Groetjes Nachony

annemaria
Berichten: 43
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 17:11

Het leek op een vetbult alleen lag deze wat vaster op de huid. Door het schuren van het zadel werd de plek kaal maar er kwam geen bloed of zo uit. Wel zei onze dierenarts dat ze een vermoeden had dat het goedaardig zou zijn omdat het niet op een gevaarlijke plek zat de plaatsen die prisca zei. Ik zou het wel weg laten halen vooral omdat je zei dat er al bloed uit komt. Volgens mij is dat een teken dat de druk op de huid zo groot wordt dat het gaat scheuren. De dierenarts zei tegen ons dat we net op tijd waren omdat wanneer het opengescheurd zou zijn het veel moeilijker is om te hechten. Bij ons paard duurde het wel 7 weken voordat we weer mochten rijden vooral omdat het op een rotplek zat en de dierenarts bang was dat de hechtingen zouden knappen of de wond open zou gaan, maar de plek is niet meer teruggekomen tot nu toe. Hij is in april geopereerd, kon gewoon bij ons op stal.

lundi
Berichten: 2383
Geregistreerd: 21-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 19:44

Nachony,ik heb haar gesproken vanmiddag als je haar een mailtje stuurt zal ze je haar hele verhaal vertellen,ook zal ze proberen als jij vragen hebt deze zo goed mogelijk te beantwoorden!
Geen dank en heel graag gedaan!
Groetjes Lundi en sterkte -xxxx-