Het regent, en nu?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Het regent, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-10-03 16:03

Vandaag is weer goed gebleken dat de herfst aangebroken is. Tijden van dekens verwisselen, koutjes, weke hoeven en het alom bekende Binnen- en Buiten-zetten.

Ik vond het vandaag al een ramp. Moeten ze nou binnen of buiten, hoe lang en wanneer.... Verward Uiteindelijk zijn ze rond kwart over 9 naar buiten gegaan, met regendeken op en om 3 uur heb ik Imker binnengehaald en Sunny buiten laten staan. Nu (5 minuten geleden) heb ik Sun ook maar binnengezet, want het komt hier met bakken naar beneden.

Morgen zou mijn schoonmoeder de paarden rond 10 uur naar buiten doen en als het regent, weer naar binnen. Maar wat als dat nu eens niet kan, dan binnen of buiten?

Wat doen jullie als het zo'n weer als vandaag is en hoe los je eventuele binnen- en buitenzetproblemen op?

Toos paardloos


Indie
Berichten: 1675
Geregistreerd: 06-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 16:31

ik ben vandaag maar gewoon met goeie hoop gaan wandelen in het park en echt ik kom terug en het begint echt te gieten !!! tja wat kan je er aan doen.... (op z'n kop de regendans gaan doen)

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 16:57

Ze blijven bij ons gewoon buiten! Zowel 's nachts als overdag! Alleen Tos heeft een dek op en Thunder niet eens. Ze willen btw niet eens naar binnen. Ze staan met hun achterste naar de wind en regen en zijn aan het eten. Ze horen niet eens dat ik ze roep. Nee, ik laat ze lekker staan. De paardjes houden er niet van om in een hokje van 3 bij 3 te staan, mensen vinden het wel gezellig maar voor paarden hoeft het echt niet!

kebie

Berichten: 1574
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluws dorp aan de rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 17:19

Inderdaad, lekker naar buiten. Onze paarden staan dag en nacht buiten zonder beschutting en die heb ik gisteravond de ongevoerde regendeken opgedaan. En naar het weer te zien gaat die pas donderdagavond weer af Boos!

Pak iets aan voordat het een probleem is. Schep orde voordat de chaos intreedt.

annemaria
Berichten: 43
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 17:26

Ze zullen inderdaad niet smelten van de regen. Die van mij staat binnen omdat de wei bij ons echt vol met plassen staat en zo glad is dat het onverantwoordelijk is om er paarden in te zetten. Hij komt s'avonds met rijden ook aan zijn beweging al is het voor hem behoorlijk sneu dat ie niet wat langer buiten zijn stal kan zijn.

morgen een wedstrijd, ben benieuwd

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-10-03 17:49

'k Beweer ook niet dat ze ervan zullen smelten, maar Imker is een erge koukleum (ja, ik weet het, hier hebben we het al vaker over gehad). Ik wilde gewoon informeren of jullie je paarden nu later buitenzetten als normaal of dat jullie gewoon doen als in de zomer.

De mijne gaan, als het straks kouder wordt en ze geschoren zijn, later naar buiten, maar nog steeds om 4/5 uur naar binnen.

Oja, en hoe drogen jullie natte dekens? Uithangen of in de droger?

Toos paardloos

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 17:53

De paarden die 24/7 op de wei staan, blijven gewoon op de wei, ze hebben een schuilstal waar ze eventueel inkunnen. De andere paarden gaan gewoon net zoveel naar buiten als anders, maar als het erg regent halen we ze binnen.

De dekens drogen we door ze gewoon uit te hangen. De droger lijkt mij niet verstandig met al die dingen eraan (klemmetjes om ze dicht te maken, ben de naam kwijt).

Morrie

Berichten: 22307
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 18:07

hij staat 24/7 op de wei, zonder deken, want die slopen zijn vriendjes er meteen af.....

Mijn paard houdt niet van binnen staan en ik ben hem nu met voeren aan de box aan het wennen, oftewel, ik voer hem in zijn toekomstige box, maar zodra het eten op is, gaat ie tegen de deur meppen dat ie er weer uit wil en dan staat z'n beste "vriendin"nog wel in de box ernaast, dat wordt nog leuk van de winter

MyBonfire
Berichten: 1318
Geregistreerd: 29-06-03
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 18:08

Bij ons staan de paarden met hele erge regeen binnen, niet zozeer omdat ze het niet kunnen hebben maar gewoon omdat onze wei zo laag ligt Boos! en daarom alles super modderig is.

Joyce

Berichten: 6371
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 18:22

Veerle blijft gewoon buiten. Kan ze best hebben. Zonder dekens of wat dan ook. Woensdag gaan we naar een nieuwe stal, daar blijft ze tot 1 november ook nog steeds 24/7 buiten lopen.
Daarna gaat ze de nachten naar binnen en overdag loopt ze buiten. Met heeeel erg slecht weer worden de paarden binnen gezet, maar dat is meer zodat ze de wei niet helemaal kapot lopen. In mei blijft ze ook de nachten weer buiten. Ze staat haar hele leven al buiten dus ja Lachen (niet dat ze al zo oud is Tong uitsteken )


Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-10-03 18:22

Okkie1 schreef:
De dekens drogen we door ze gewoon uit te hangen. De droger lijkt mij niet verstandig met al die dingen eraan (klemmetjes om ze dicht te maken, ben de naam kwijt).


Voor de paarden heb ik een aparte wasmachine en droger. Daarin gaat dus alles met haar en zand, ook de motorcrosskleren van mijn wederhelft.
Het boinkt en klettert enorm in het machien, maar kapot zijn ze in 3 jaar tijd nog niet gegaan.

Toos paardloos

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 19:18

Gewoon lekker de paddock in hoor, de hele dag, met dekens op is dat prima te doen. 's Avonds lekker op stal.
Helaas kunnen de paarden bij ons niet op het land als het winter is. We zitten op veengrond, niets erger dan dat Schijnheilig Boos!

Let horses whisper in your ear and breathe on your heart

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 19:26

Ze hebben een waterdichte deken op en blijven gewoon buiten.
Als ze dat gewend zijn kunnen ze daar ook best tegen.
En op de pensionstal waar ik sta, staan alle paarden buiten, voordat je die allemaal binnen hebt is de bui wel weer voorbij Lachen
Dus geen beginnen aan om ze bij elke bui naar binnen te halen.

De dekens zijn alleen nat op de plaats waar het een beetje de nek ingelopen is.
Dus ik zorg dan ook dat ik er altijd 2 heb.
De reserve hangt dan aan het dekenrek.
Maar echt nat is het eigenlijk niet, ik wissel geloof ik meer voor mijn gevoe dan dat het echt nodig isl.

RodeoGirl

Berichten: 2934
Geregistreerd: 24-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 19:59

Oh echt sorry mensen het is mijn schuld....Toen we vanochtend op schoolplein waren en ik een drup voelde deed ik de regendans....Echt het spijt me dat het nu regent... Tong uitsteken

xtostarlight

Berichten: 9230
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: Best/Boskant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 20:03

De mijne staat gewoon in een wei met een stal waarvan de deur altijd open is. Geen last van het binnen/buiten probleem dus.
Alleen is die knol zo dom in de regen buiten te gaan staan dus als ik dat zie zet ik haar wel binnen en als ze het dan koud heeft een zweetdeken op tot ze droog is.
Natte dekens hang ik over een fiets in de schuur of zo, gewoon laten drogen.

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 20:30

Tos gaat rond 9e naar buiten en vandaag rond 3e naar binnen. Het moet echt noodweer zijn wil hij niet buiten worden gezet.
Maar vandaag toch wel zo blij met de binnenbak Haha!

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 22:46

Morgen gaat Par weer gewoon naar buiten om 7 uur, met regendeken weliswaar want we hebben geen schuilplekken.

Sávonds gaat ze weer naar binnen, dan staat ze ook echt te trappelen bij het hek want ze is het gewoon zat.
Daarbijkomend dat het snachts ook weer zou gaan onweren hier en ben dan niet echt gerust als mijn paard buiten in een open veld staat.

Zal sowieso toch niet lang meer gaan duren, het wordt al modderig en glibberig en de eigenaar wil dan niet al zijn land naar de knoppen gelopen hebben.

Maar dan gaat ze gewoon in een paddock, lekker uitwaaien, de hele dag op stal is toch niets voor Par.

En bij ons op stal doen we het allemaal om en om en met elkaar regelen, lekker makkelijk dus ook.

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

SisLeone
Berichten: 2867
Geregistreerd: 17-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 23:30

Heb mijn paard ook gewoon buiten staan met dit weer. Hij gaat om een uur of half acht naar buiten en tegen de avond weer naar stal. Hij heeft wel een nieuw zeeland deken op (die zijn waterdicht). Als ik hem binnenhaal is hij nog droog onder de deken dus laat ik die deken gewoon op.

DAG LIEVE MAMA. I love you and I miss you
28 mei 1941 - 21 januari 2009

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 23:54

Ik heb enorme miepen hierzo.
Wel kunnen ze kiezen of ze buiten of binnen willen, maar gaan toch echt in hun stal staan als ze maar denken dat het regent.

Paarden kunnen heel goed tegen regen, maar ik vind het dan altijd wel heel fijn om ze na zo'n plens op hun donder ze toch even na te checken.
Even kijken of ze niet toch een koudje gaan vatten of iets anders.
Ik pas het voer aan op het weer.
Dekens hebben ze niet op. Ik kan ze niet 24 uur per dag controleren dus vind ik dat te gevaarlijk.
Aan de andere kant zorgen ze heel goed voor zichzelf dus is een deken gelukkig niet nodig.

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 08:54

Bij ons op stal word het gedaan voor je dus ik weet niet precies wat voor schema ze aanhouden, maar over het algemeen komen ze de ochtenden gewoon op de wei, regen of niet. Tenzij het echt superhard plenst ofzo, dan worden ze volgens mij eerder naar binnen gehaald.
Kore heeft nog geen deken op, want ik ga haar binnenkort scheren en doe dan pas het winterpak op, het heeft geen zin om haar nu al dekjes op te gaan leggen, is mijn mening...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 10:05

die van mij(arabier) staat gewoon buiten onder de duinen aan de kust lekker met de kont in de regen weg te waaien, als ik dr binnen zet breekt ze alleen maar de boel af, nee ik houdt dr zo lang mogelijk buiten, en aan de kust kan het want het land is van zandgrond dus niet glad en baggerig en dat scheelt@!

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 10:50

Yorghos en Kai staan in principe gewoon buiten. Ze hebben een schuilstal, dus dat geeft geen problemen.
Maar nu het zo vreselijk nat is, ga ik ze toch 's nachts binnen zetten. Kai is nogal gevoelig voor mok en daarom hou ik hem graag een deel van de dag droog.
Yorghos gaat 's nachts in de loopstal zodat hij ook een fijne droge en warme schuilplaats heeft.

* To Belg, or not to Belg *

WendyBZ

Berichten: 13134
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 11:00

Die van ons staan gewoon 's nachts op stal, overdag gaan ze naar buiten zonder dekens. Ze willen wel altijd graag naar binnen, maar dat is meer om het eten als om de stal Haha!

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 11:40

die van mij staat nu toch echt al lekker 2 dagen binnen, hij is gister en vandaag is het ook nog de bedoeling dat zodra het weer het toelaat ff naar buiten geweest.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 11:50

Ze staan hier drie van de vier met deken, gewoon buiten. Regen of geen regen, worden ze hard van Knipoog

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Arlette1991, IngeK, Jorissie, noordje en 85 bezoekers