Paard langs de openbare weg leggen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Paard langs de openbare weg leggen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-10-03 14:02

Helaas gaan wij ons paard volgende week in laten slapen Verdrietig Verdrietig Verdrietig
Dit gebeurt in zijn vertrouwde omgeving. Alleen moeten we hem dus langs de openbare weg leggen en dan wordt ie binnen 24 uur ofzo (weet het niet precies) opgehaald.

Nou zitten we aan een vrij smalle polderweg, dus dat is sowieso niet zo'n succes. Ik twijfel of we hem ook in het weiland aan de kant van de weg in moeten laten slapen of op het erf en dat we hem met de trekker naar de wegkant moeten slepen. Vind ik ook niet erg sociaal naar de andere paarden toe.

Ik heb eigenlijk ook geen zin in toeschouwers maar ja, z'n been is te pijnlijk om hem nog op de trailer te zetten.......

Hebben jullie hier ervaringen mee?

Sorry voor het misschien wel wazige verhaal. Ik vind het nog steeds ontzettend moeilijk!!!! Hij loopt als een krant maar is momenteel weer heel erg vrolijk.........zucht.

Oh ja, moet ik zijn weide en stalmaatje laten zien dat hij dood is??? Wat vinden jullie?


AnjaKos

Berichten: 2426
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 14:09

Helaas ben je verplicht om je paard aan de weg te leggen aangezien een destructie bedrijf je erf niet opkomt ivm met besmettings gevaar e.d. Inslapen vind ik zelf altijd het ergste aangezien je dit dus moet doen en de "ophaaldienst" vind ik een vreselijk iets.... Ik raad je ook echt aan om NIET AANWEZIG te zijn wanneer ze je vriend komen ophalen Huilen Ik zou hem zelf alsnog op de trailer zetten en bij een kliniek of abbetoir? te brengen...Liest zelfs abbetoir? aangezien het daar gewoon het snelste "gebeurd" is en je hebt er verder geen ellende meer van.

Heel veel sterkte meis met deze verschrikkelijke moeilike beslissing Ach gut

-X- Anja

**Look where all this talking got us baby!!**

Silvia

Berichten: 3267
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 14:37

Ik weet niet of andere paarden erg gehecht zijn aan jouw paard?Dan kun jij je paard het beste op een vertrouwd plekje in laten slapen en dan de andere paarden "afscheid" laten nemen. Anders gaan ze hem misschien missen. Ze weten nu wat er is gebeurd.
Daarnaast zou ik het paard niet zo snel in een weiland aan de kant van de weg in laten slapen. Stel als hij in paniek raakt? Dan heb je in een weiland niet veel te vertellen.
Sterkte!

Mahatma Gandhi: "De wereld biedt genoeg voor ieders behoefte, maar niet voor ieders hebzucht."

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-10-03 14:37

Lopen gaat nog maar vooral staan doet hem pijn, vandaar dat ik hem niet op de trailer wil zetten! We hadden de stille hoop dat we met de Rendac (destructiebedrijf) een afspraak konden maken dat ze hem een uur later op kwamen halen.......maar helaas.

Het klinkt tegenstrijdig maar ik baal ook dat ie weer zo vrolijk is op het moment. Nu twijfel ik alleen maar weer en ben ik bang dat ie tegen de spuit gaat vechten.

Eigenlijk hadden we een maand geleden al besloten om hem in te laten slapen maar ik wilde hem toch nog één kans geven (hij is pas 8!).
Helaas is dat dus alleen maar uitstel van executie geworden. Dit is echt slopend!

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-10-03 14:39

Silvia schreef:
Ik weet niet of andere paarden erg gehecht zijn aan jouw paard?Dan kun jij je paard het beste op een vertrouwd plekje in laten slapen en dan de andere paarden "afscheid" laten nemen. Anders gaan ze hem misschien missen. Ze weten nu wat er is gebeurd.
Daarnaast zou ik het paard niet zo snel in een weiland aan de kant van de weg in laten slapen. Stel als hij in paniek raakt? Dan heb je in een weiland niet veel te vertellen.
Sterkte!


Ja, ik heb nog een merrie, ze zijn altijd samen en zijn dikke vrienden.
Ik vraag me ook af of ik haar moet laten zien dat hij dood is........

Enne in paniek raken? Heb je daar ervaring mee??

Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 14:44

Wat een moeilijke dag gat dat voor je worden zeg!
Misschien is het een idee hem op een stuk zeil te leggen dat je dan dubbel kan slaan en zo met de trekker kan verslepen.
Dan ligt er ook geen onafgedekt lichaam naast de weg.
Heel veel sterkte.


Silvia

Berichten: 3267
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 14:50

ellenlouise schreef:
Ja, ik heb nog een merrie, ze zijn altijd samen en zijn dikke vrienden.
Ik vraag me ook af of ik haar moet laten zien dat hij dood is........

Enne in paniek raken? Heb je daar ervaring mee??


Ik zou als het even kan de merrie laten zien dat je paard dood is.
Vorige week nog vertelde een kennis dat hij een pony heeft laten inslapen en zijn "maatje" afscheid heeft laten nemen. Hij was maar wat blij dat hij het paard wat overbleef heeft laten ruiken. Dat paard is niet meer onrustige geweest of zo.
Ook heeft hij met een ander paard meegemaakt dat die in paniek raakte na het krijgen van de "kalmerende" spuit. Dat kan dus ook! Ik heb er zelf gelukkig geen ervaring mee.

Mahatma Gandhi: "De wereld biedt genoeg voor ieders behoefte, maar niet voor ieders hebzucht."

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 15:02

Het schijnt inderdaad goed te zijn om de andere paard het lichaam te laten zien en ruiken, ze lijken dan te beseffen dat het afgelopen is en zullen het geheel beter verwerken.

Branca

Berichten: 6138
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: ZO Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 15:53

Staan de paarden nog bij elkaar?
Afscheid nemen hoort er dan wel bij..
Misschien is het een idee het paard buiten de stal in te laten slapen. Idd een zeil eronder, evt wat stro erop voor beleving paard. Als ie dan gaat liggen, meteen op dat zeil.
Dan de paarden erbij...
En dan met een trekker het paard in zeil naar de weg verhuizen. Daar alles netjes bij elkaar trekken zodat ie ingepakt ligt (is ook verplicht).
Dan wordt ie binnen 24 uur opgehaald.
Bah..geen goed vooruitzicht. Inieder geval niet voor jou, misschien voor paardje wel.. Succes.

Gezochtt bijrijder. Voor paard en ruiter: http://www.mijnalbum.nl/Album=7HUQWTTA

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 15:57

mijn geitje is opgehaald door rendac, we moesten haar een eindje van het huis zetten in een kartonnen doos met rendac erop. maar we konden haar nog wel zien. een paar jongens zijn toen, ondanks het opschrift 'dood dier!' in de doos gaan kijken... en weggerend. het schokte me enorm. ik had ze liever nooit meer gezien, nadat ze is mijn armen gestorven was.

ik zou zeggen, de merrie bij het ingeslapen dier zetten, reeds langs de weg. dan kan ze hem zien, en ligt hij toch aan de weg.

Enya - Daya :-)

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-10-03 12:52

Woensdag is het zover............. de da komt 's middags om hem in te laten slapen. Ik hoop inderdaad maar dat ie niet in paniek raak. Ben ik wel van geschrokken van dat stukje.
Nou ja, i moet mezelf maar voor houden dat ik het voor zijn eigen bestwil doe en ik zal zelf flink wat rustgevende dingen innemen.

There is no reality, only perception.

Branca

Berichten: 6138
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: ZO Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 13:01

"Gewoon" normaal blijven doen, niks extra's of aparts. Dus zelfde ritme en eten enz. Anders merkt ie het wel dat het anders is. Een paard heeft ook gevoel voor jouw gevoel, da's nu effe jammer. Je bent dan natuurlijk emotioneel..daar pikt ie wel wat van op.
Enne, die rustgevende dingen..misschien ook iets voor het paard?

Gezochtt bijrijder. Voor paard en ruiter: http://www.mijnalbum.nl/Album=7HUQWTTA


boerinnetje

Berichten: 656
Geregistreerd: 25-06-03
Woonplaats: In de driehoek, Zwolle, Deventer, Apeldoorn.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 13:20

Zelf heb ik er geen ervaring mee. Maar ik wil je wel heel veel sterkte wensen.

wynoah

Berichten: 1650
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 14:10

Ook ik wil je veel sterkte wensen.
Kun je de weg niet tijdelijk afzetten? Of hang een groot zeil voor het erf. Zodat ze er niet op kunnen kijken.

Yustin

Berichten: 2555
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 14:41

Ik heb er weinig ervaring mee. Heel veel sterkte woensdag.....

Daar waar het verstand van de ruiter eindigd begint zijn grofheid![/color]

Morrie

Berichten: 22298
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 17:04

Helaas heb ik er wel ervaring mee.
Het ene paard reageert heel anders dan het andere, misschien kan je je paard inderdaad iets rustgevends geven, want sommige paarden hebben heel goed in de gaten wat er gaat gebeuren.


Mijn ervaring is dat andere paarden heel goed beseffen dat het maatje dood is en dat ze er ook meteen klaar mee zijn als ze het geroken hebben.

Overigens heb je mazzel dat ze binnen 24 uur komen ophalen, bij ons heeft er net 3 dagen (!) een paard met veulen onder en zeiltje aan de weg gelegen. Het was geen prettig gezicht en al helemaal niet om met je paard langs te moeten.

Ik wens je veel sterkte, blijf rustig, neem iets om rustig te blijven en besef dat je de goede beslissing hebt genomen!

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 17:06

Mijn paard is op het erf ingeslapen en Rendac heeft haar ook daar opgehaald. Als ze er goed bij kunnen dan is het geen probleem.
Wij hebben haar onder een groot zeil gelegd. Dan is het niet zo'n naar gezicht. De andere paarden heb ik het niet laten zien, was ook niet nodig want ze hadden het wel door. Je kan eventueel met je andere paarden er langs lopen maar waarschijnlijk tonen ze totaal geen interesse voor het dode paardn.

Sterkte, het is een verschrikkelijke ervaring maar ik heb er nooit spijt van gehad het thuis te doen. Dat was het eerlijkste naar mijn paard toe.
1 advies, laat iemand anders erbij zijn als hij opgehaald word door Rendac, dat wil je niet als laatste beelden van je paard hebben.

sandorra

Berichten: 4023
Geregistreerd: 27-09-02
Woonplaats: Op de maan.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 17:24

hallo allemaal

ellenlouise erg veel stekte met het afscheidt van jepaardje en ik leef erg met je mee. Ik zou inderdaad de merrie er bijlaten zodat ze weet wat er met het andere paardje is gebeurd.

Paarden nemen echt afscheidt van hun overleden vrienden, heb het zelf gehoord van iemand. Het paard in dit geval is een ijslander stondt in eenkudde van ongeveer 28 tot 35 ijslanders, en is gewoon gestorven van ouderdom (30 jaar). Toen mijn toenmalige instruktrice naar het weiland ging,kon ze zien dat er wat aan de hand was. Alle paarden stonden in een kring om een paard heen en en gingen netjes aan de kant (maakten plaats in de circel voor haar) toen mijn instructrice er aan kwam, is ze er bij gaan zitten en heeft heel hard gehuild (het paard was overleden van ouderdom). De paarden bleven er omheen staan en gingen daarna 1 voor 1 weg, nadatze even aan het paard hadden geroken of aangeraakt.

De ijslanders stonden hun hele leven in deze kudde en zijn er ooktemidden van deze kudde bevallen. Alleende hengst en de jonge hengsten stonden er niet bij in.Verder leefde de kudde zoals in het wild met 1 leider.

Laat daarom je paardje er bij, ze nemen net zo als ons afscheidt van hun dierbare vrienden. Ook zij hebben gevoel dus ook verdriet.

onderschriftloos

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30590
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 19:05

Onze merrie hebben we niet in laten slapen. Ze overleed in de schuur. Haar zoon heeft alles gezien. En moet zeggen, dat hij nog altijd erg slecht ertegen kan om alleen te zijn. Zodra hij alleen gelaten wordt gaat hij heel hard hinneken, dit doet hij dus alle jaren al.
Hoe onze merrie precies aan de weg is gebracht weet ik niet. Ik was er ook niet bij, ook bij het ophalen was ik gelukkig niet. Ze heeft onder een zeil gelegen.

Cob = top! Eens een Welsh Cob, altijd een Cob!
[IM] De strijd is gestreden, rust zacht Maybel |( 10-06-2003 - 10-10-2013

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 19:33

Onze pony is overleden aan een accute hersenbloeding. Wij hadden het 'geluk' dat ze precies lag waar het hoorde. Maar ja, het is maar wat je geluk noemt Scheve mond

De enige zekerheid is dat men van niets zeker is...

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 19:34

Onze pony is overleden aan een accute hersenbloeding. Wij hadden het 'geluk' dat ze precies lag waar het hoorde. Maar ja, het is maar wat je geluk noemt Scheve mond

De enige zekerheid is dat men van niets zeker is...

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37107
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 19:43

We hebben het met mijn oude pony gehad. Op die stal zijn er al meer paarden overleden. En steeds is er met de destructiewagen afgesproken dat ze het terrein oprijden om ze daar op te halen. De boer weigert te gaan slepen met en paard. En ze hebben het altijd gedaan als ze maar weten waar hij ligt.

Ook hebben we ons merensje en eigenlijk alle paarden afscheid laten nemen van Karuna. Ze stond daar namelijk al ruim 10 jaar. De paarden wisten het denk ik al wel. Toen ze overleed begonnen ze allemaal te hinikken.

En ook toen de wagen haar kwam ophalen hebben ze allemaal gehinnekt tot hij helemaal uit zicht was als een sort afscheidsgroet. Dat was heel ontroerend.

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 bezoekers