[LO] Hoe/Waarom longeren met dubbele longe?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

[LO] Hoe/Waarom longeren met dubbele longe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-03 13:02

Ik heb het laatst gedaan met een rustig paard. Maar de longe die achter de benen langs gaat, beweegt veel. Zijn er andere manieren?
Na afloop van het longeren was hij veel losser en heel licht met het rijden. Het bevalt me wel goed. Heeft iemand verder nog tips?

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 14:04

Je kunt de longe ook door de longeer singen ring halen. Dan gaat hij wel niet achter de kont door. Maar hij beweegt dan ook niet zo veel.

Sting

Berichten: 12859
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 19:57

Je kan hem (weet niet of je dat al hebt?) ook met het zadel erop longeren. Dan blijft de achterste longe beter zitten

shasta

Berichten: 1270
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-03 02:39

Sting schreef:
Je kan hem ook met het zadel erop longeren. Dan blijft de achterste longe beter zitten

En dan de logeerlijn aan de buitenzijde door de beugelriem

Chronos

Berichten: 3071
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-03 02:17

Wat je kunt doen is de longe voor je kruisen dan bouw je iets meer spanning op de buiten lijn en kan je wat meer buiging aan de binnenkant vragen en dan loopt het paard niet weg over de buitenschouder.

naya
Berichten: 10
Geregistreerd: 11-10-03
Woonplaats: leusden

niet te strak

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-03 22:21

let wel op dat je je buiten kant niet te strak heb het is juist de bedoeling dat ie iets klapperd ander als je het te strak hebt en je paar doet zijn buiten been naar achter strekt ie zich zelf in de verkeerde steling

Guinni

Berichten: 2714
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: In een hutje op een berg!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-03 12:17

Sting schreef:
Je kan hem (weet niet of je dat al hebt?) ook met het zadel erop longeren. Dan blijft de achterste longe beter zitten

Ik deed dat eerst ook maar dat beviel me niet zo, ik doe trouwens de binnenste longe ook door de longeersingel (weet niet waarom maar ik heb het zo geleerd)
Maar dat met zadel, dan deed ik dus ook de binnenste longe door een beugel, en dan werd het contact met de mond een beetje verstoort. Dus daarom doe ik het nu met een longeersingel, wat me fantastisch bevalt!

Imre

Berichten: 14200
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-03 12:45

Ik doe ook beide lijnen door de zijringen van de longeersingel. Met een paard dat het niet kent laat ik de buitenste lijn de eerste keer altijd over de rug liggen. Van een lijn achter zich langs kan hij behoorlijk schrikken.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-03 12:59

Ik doe de binneste lijn meesteal NIET door de longeer singel ring(pff wat een woord).

Maar direct van het bit naar de hand, zo kan ik ze ff beter op de volte houden.

en waarom longeren met dubbel? Omdat je het paard alle kanten op kan stellen, je hebt kontakt met de mond en kan zo meer of minder druk nemen hem meer naar buiten stellen of juist naar binnen.
Je kan zijn hals laten strekken zonder dat je alles weer los hoeft te maken.

Alle andere hulpt teugels zet je als het ware vast. Bij een ongelijke druk op bijzet krijg je al snel een verkeerde houding ookal is de druk maar minimaal.

Amable

Berichten: 9677
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-03 20:13

Mijn paardje is alleen gewend om in het tuig te lopen en geeft daardoor tijdens het rijden geen stelling of juist verkeerd om. Dat zal wel aan mij liggen maar ik wil graag dat hij gaat begrijpen dat hij naar binnen toe stelling moet geven. Zou zo'n dubbele longe daarbij kunnen helpen? Ik heb dat nog nooit gebruikt, is het lastig en moet ik er eerst iemand bij zoeken die er ervaring mee heeft of kan ik op zoek gaan naar tekstmateriaal en zelf aan de gang?

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-03 21:33

Als jouw paard geen of verkeerde stelling aan neemt dan is dat een evenwichts probleem. Met gebruik van teugel los je dat met rijden wel op. Maar het paard gaat niet uit zich zelf in de juiste stelling lopen.
Laat hem eerst maar zijn evenwicht vinden. En dan kan je pas gaan corrigeren.
Dubbelle longe werk is niet makkelijk. Neem een paar lessen via boekenleer je wel. Maar als je er helemaal niet mee bekend ben. Zou het juist verkeerd kunnen uit pakken.

Amable

Berichten: 9677
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-03 21:50

Daar was ik idd al bang voor en het laaste wat ik natuurlijk wil is nog meer schade aanrichten. Probleem is dus ook dat hij niks van mijn benen snapt, hij denkt dat iedere druk die hij voelt een voorwaartse druk is :S Hoe laat ik hem zijn evenwicht vinden? En ik neem aan dat je vooral het evenwicht met ruiter bedoelt?

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-03 23:07

Veel grondwerk doen. En met rijden de teugels los houden. Zodat ze op eigen benen moet lopen. Doe eerst maar gewoon de stap. Ga dan pas in draf als de stap goed gaat. En dan het liefst door zitten.
Loopt ze ook in stap niet in de juist stelling. Zelf persoonlijk zou ik het niet met teugel contact oplossen omdat je haar dan weet uit evenwicht brengt.
Met mijn eigen pony heb ik het opgelost door een zweepje in de buitenhand te nemen. En op het moment dat hij geen stelling gaf. Ligt aan tikken op de nek. Geen reactie even een goede tik. Het mooie van deze manier is dat het paard geheel zelf stelling moet gaan aannemen. Hij word niet uit evenwicht gebracht en kan zich geheel zelf in evenwicht brengen.
Oefen ook is haar hoofd opzij te buigen. Sta naast haar schouder en zet je wijs en middel vinger op de neus aan de achterkant. Je duim houd je aan jouw kant. Nu vraag je ligt druk naar je toe met je vingers. Niks verder doen. Wachten totdat ze onder die druk uit wil komen. Als ze ook maar iets haar hoofd jouw richting op draait ontspan je en beloon je haar. Doe dit bijde kanten totdat ze met haar neus op schouder hoogte is zonder daarvoor druk nodig te hebben. Zo leert ze haar lichaam rond te maken. Ze zou eerst haar hals knikken. Gewoon rustig door oefenen. Totdat ze geheel rond word. Daarna als dit goed gaat kun je dat ook doen als je er op zit. Ligt druk vragen op bit/touw. En dan wachten totdat ze komt. Let daarbij op dat je zelf ligt op de binnenkant zit als ze door buigt. Anders valt ze naar buiten en zou haar kont om zetten.

kijk ook is op mijn site. Daar staat ook informatie hier over.
succes

Amable

Berichten: 9677
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-03 19:43

Dank je wel! Ik heb hier zeker veel aan, veel info die ik niet kende! Ik ga zo snel mogelijk met hem aan de gang.

Hildesworld
Berichten: 11
Geregistreerd: 01-10-03
Woonplaats: Stiens

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 20:18

Aan deze tips heb ik ook wat. Alleen al door het meelezen op bokt leer je veel. Mijn probleem is ook een evenwichtprobleem. De tips ga ik zeker proberen. Bedankt.

ingeo
Berichten: 2137
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: lokeren,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-03 17:30

josien schreef:
Veel grondwerk doen. En met rijden de teugels los houden. Zodat ze op eigen benen moet lopen. Doe eerst maar gewoon de stap. Ga dan pas in draf als de stap goed gaat. En dan het liefst door zitten.
Loopt ze ook in stap niet in de juist stelling. Zelf persoonlijk zou ik het niet met teugel contact oplossen omdat je haar dan weet uit evenwicht brengt.
Met mijn eigen pony heb ik het opgelost door een zweepje in de buitenhand te nemen. En op het moment dat hij geen stelling gaf. Ligt aan tikken op de nek. Geen reactie even een goede tik. Het mooie van deze manier is dat het paard geheel zelf stelling moet gaan aannemen. Hij word niet uit evenwicht gebracht en kan zich geheel zelf in evenwicht brengen.
Oefen ook is haar hoofd opzij te buigen. Sta naast haar schouder en zet je wijs en middel vinger op de neus aan de achterkant. Je duim houd je aan jouw kant. Nu vraag je ligt druk naar je toe met je vingers. Niks verder doen. Wachten totdat ze onder die druk uit wil komen. Als ze ook maar iets haar hoofd jouw richting op draait ontspan je en beloon je haar. Doe dit bijde kanten totdat ze met haar neus op schouder hoogte is zonder daarvoor druk nodig te hebben. Zo leert ze haar lichaam rond te maken. Ze zou eerst haar hals knikken. Gewoon rustig door oefenen. Totdat ze geheel rond word. Daarna als dit goed gaat kun je dat ook doen als je er op zit. Ligt druk vragen op bit/touw. En dan wachten totdat ze komt. Let daarbij op dat je zelf ligt op de binnenkant zit als ze door buigt. Anders valt ze naar buiten en zou haar kont om zetten.

kijk ook is op mijn site. Daar staat ook informatie hier over.
succes


bedankt voor je prima uitleg, ik ben hier met mijn paardje ook druk mee bezig. hij begint het goed te snappen, maar vind buigen heel lastig Haha! !
maaarrr, het ís me toch altijd moeilijk als je ergens info verzamelt over hulpen bij paarden: mij heeft een instructeur juist verteld dat je je ruitergewicht op de búitenkant moet verleggen als je ze stilstaand vraagt te buigen......dat is toch bij zoveel dingen met paardrijden: voor elke hulp waar iemand binnenkant zegt, vindt iemand anders weer buitenkant Verward als je veel ervaring hebt zal je de dingen wel op een logische manier vanuit je gevoel doen, maar als je ervaring wil ópdoen raak je soms helemaal in de war Rolleyes

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-03 17:58

Je instruceur zegt dit waarscheinlijk omdat het paard bij het stelling aan neme. Meer op de buiten voorbeen komt. Maar ga je zelf dan ook aan de buitenkant zitten. Dan raakt het paard uit evenwicht door het extra gewicht. En omdat je niet het voorbeen meer gewicht wil hebben maar op het achterbeen. Moet je dus op de binnenkant zitten om zo het paard zijn been goed onder je te kunnen laten zetten, om jouw gewicht op te laten nemen.

Als je tegenstrijdinge dingen tegen komt. Denk dan is logische na. Wat zou er bij jouw gebeuren als jij naar rechts kijkt, en iemand op jouw schouder naar links gaat zitten. Nou je zou heel snel een paar stappen naar links zetten om niet te vallen. Presies dit gebeurt ook bij het paard.