Hoefbeenkanteling genezen met luchtkussens?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
10y

Berichten: 1566
Geregistreerd: 01-11-02

Hoefbeenkanteling genezen met luchtkussens?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-10-03 15:00

Vorige week een discussie met iemand gehad die beweerde dat hoefbeenkanteling tegenwoordig te genezen was door middel van speciaal beslag met luchtkussentjes. De luchtkussentjes zouden het gekantelde hoefbeen weer in de oorspronkelijke goede stand drukken. Het zou maar een paar weken duren, echter het paard zou daardoor wel erg pijnlijke voeten hebben bij dit proces. Het is de eerste keer dat ik zo iets hoor en ook bij navragen bij mijn hoefsmid leverde niks op. Ik denk dat als hier reeds goede resultaten zouden zijn behaald dit wel al bekend zou zijn en alle paardjes die een hoefkanteling hebben zouden geholpen kunnen worden. Kan iemand me hier iets meer over vertellen????

Zelfs als je een minderheid van 1 bent, de waarheid blijft de waarheid. (Gandhi)
He who lights the match, will catch the fire one day.

Je zult maar een ééndagsvliegje zijn en je dag niet hebben.


carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 19:15

Tja, er zijn heel veel van dat soort 'alternatieve' methode's, en alle aanhangers zweren erbij, maar bewijs hebben ze nergens voor. Dat hoeven ze ook niet te hebben, want zij vinden dat zijzelf toch gelijk hebben, en daar hebben ze geen wetenschappelijk bewijs voor nodig. Die mensen volgen blindeling hun gedachtes, en accepteren dat als de waarheid.

Ikzelf geloof er absoluut niet in. Ik vind het onzin en geldklopperij. Het is totaal nooit onderzocht of wetenschappelijk bewezen. Een normale, goede smid is de enige die ervoor kan zorgen dat het hoefbeen niet verder kantelt.
Een hoefbeen terugkantelen is helemaal onmogelijk. Vaak zijn paarden met een gekantelt hoefbeen ten dode opgeschreven (sorry). Vroeg of laat gaat het fout, en prikt het hoefbeen door de zool heen.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 19:22

carola schreef:
. Vaak zijn paarden met een gekantelt hoefbeen ten dode opgeschreven (sorry). Vroeg of laat gaat het fout, en prikt het hoefbeen door de zool heen.

Dit is erg afhankelijk van de mate van kanteling. Als het hoefbeen door de zool heenkomt is het vaak al te ver heen om nog iets aan te doen. Vooral omdat het paard hier behoorlijk pijn van heeft.

100% zal een paard met hoefkanteling nooit meer worden, maar er is onder goede begeleiding zéker wel iets aan te doen.
Mijn oude merrie is ook hoefbevangen geweest, maar dankzij een aangepast Strasser trim en Old Mac hoefschoenen kan ze nog aardig de Veluwe onveilig maken.

Het zijn vaak meer de eigenaren die er niet meer in geloven c.q. niet weten wat er aan te doen is en het paard langer lijden willen besparen.

JollyJumper

Berichten: 1325
Geregistreerd: 17-12-02
Woonplaats: Vortum Mullem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 20:10

carola schreef:
Tja, er zijn heel veel van dat soort 'alternatieve' methode's, en alle aanhangers zweren erbij, maar bewijs hebben ze nergens voor. Dat hoeven ze ook niet te hebben, want zij vinden dat zijzelf toch gelijk hebben, en daar hebben ze geen wetenschappelijk bewijs voor nodig. Die mensen volgen blindeling hun gedachtes, en accepteren dat als de waarheid.

Ikzelf geloof er absoluut niet in. Ik vind het onzin en geldklopperij. Het is totaal nooit onderzocht of wetenschappelijk bewezen. Een normale, goede smid is de enige die ervoor kan zorgen dat het hoefbeen niet verder kantelt.
Een hoefbeen terugkantelen is helemaal onmogelijk. Vaak zijn paarden met een gekantelt hoefbeen ten dode opgeschreven (sorry). Vroeg of laat gaat het fout, en prikt het hoefbeen door de zool heen.


Tja, mijn paard heeft een hoefbeenkanteling aan zijn linker voorbeen, opgelopen na een koliekoperatie. Het hoefbeen kwam door de zool geprikt destijds, en daar schrokken wij (DA, hoefsmid en ikzelf) natuurlijk behoorlijk van toendertijd. DA riep ook meteen : dat word niks meer, geef maar een spuitje. Zelfs twee weken geleden op het Horse Event riep die DA er meteen al zijn studenten bij, evenals de hoefsmid, want in zijn geval zou het ook meteen einde oefening zijn geworden. Maar volgens hem heeft hij van mijn Jumper veel geleerd. Namelijk dat het niet altijd 'einde oefening' is. Een maand na die ontdekking was Jumper niet meer kreupel. Na vier maanden werd hij weer gereden en afgelopen twee maanden heeft hij zijn eerst cross (Ede) gelopen, is naar de Branbantse kampioenschappen dressuur geweest en was afgelopen week nog 1e bij een dressuurwedstrijd in Uden...
Hij is na een half jaar weer beslagen met een normaal ijzer, en zo op het eerste gezicht is er niks meer aan de hoef te zien, en ook zijn van nature ruime en elastische gangen hebben er niet onder geleden. De zool is inmiddels weer keihard en netjes van vorm. Alleen iemand die er echt verstand van heeft zal nog kunnen zien dat hij dit 'probleem' heeft.
Natuurlijk kan ik dit paard nooit meer verkopen, omdat hij nooit meer door een medische keuring zal komen, maar dat was ik toch al niet van plan. Ik kan nog jaren veel plezier van hem hebben en leer nog dagelijks van dit fantastische paard...

Jumper 15-05-1991 - 15-07-2007 in mijn hart voor altijd
Maar Sanchez en ik maken een nieuw begin, al M1 + 0 Haha!

10y

Berichten: 1566
Geregistreerd: 01-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-10-03 20:31

Heb me dus net in de Strasser trim verdiept SM, bedankt. Mijn paardje heeft het opgelopen na..., vertel het me maar. Hoefbevangenheid is niet vastgesteld. Ze liep alleen soms een beetje raar. Niet eens echt kreupel. Op de kliniek bij het voordraven op het harde was niks te zien. Toch die foto's laten maken met een hoefbeenkanteling met als buitengewoon grote verrassing en geen leuke, want ook de da schrok zich te pletter, aan beide voorhoeven.
Ik wil benadrukken dat ik dit topic ben gestart omdat ik eerst een bewijs wil hebben dat een methode zoals beschreven door die luchtkussentjes die het gekantelde hoefbeen weer op zijn eigen plek zouden drukken daadwerkelijk bewezen helpt. Er werd gezegd dat het paard wel degelijk 2 tot drie weken erge pijn zou lijden. Dat kan ik me dus ook voorstellen en voordat ik mijn paard zo'n procedure toemoet wil ik dus eerst weten wat ervan bekend is. We hebben er eerst ijzers onder gedaan, omgekeerd, zodat het toon gedeelte vrij was en de druk op de versenen kwam te liggen. Dat ging goed en ik heb haar geen ongelijke pas meer zien maken. Ook pijn had ze niet want het geluid van de ijzers vond ze schijnbaar wel leuk. Ze deed er de klompendans mee op het erf. Na de tweede keer bekappen heeft de hoefsmid er de ijzers normaal onder gedaan, maar met in de ijzers een van te voren gemaakte uitsparing voor de toon. Zo bleven ze ook beter zitten en verloor ze die ijzers niet. Ze moet van de DA nu zo bekapt worden dat uiteindelijk de hoef weer een redelijk normaal aanzien krijgt en dat het gelijk loopt met het hoefbeen.
Ze is pas 5 jaar oud en een getalenteerd paardje. Ik zou nu ook graag willen weten wat bij JollyJumper haar paard gedaan is dat het zo snel een cross kan lopen, waar de DA mij heeft gezegd dat ik nooit geen wedstrijden op mijn paard zou mogen rijden. Eventueel misschien een beetje recreatief rijden. Daarom zoek ik dus naar mogelijkheden de hoeven van het paard op een pijnloze wijze te kunnen verbeteren. Want alleen maar op het land staan is niks voor deze tante die zo ontzettend graag ergens naar toe gaat en dat zo leuk vindt. Zij staat van woede te bokken en te brullen als we met een paard het erf af gaan want dan wil ze mee. Het weiland ligt aan de straat en ze rent zo ver als ze kan achter de wagen aan. Ik vind dit wel erg triest, dus. Verdere goede raad is welkom uiteraard.

Zelfs als je een minderheid van 1 bent, de waarheid blijft de waarheid. (Gandhi)
He who lights the match, will catch the fire one day.

Je zult maar een ééndagsvliegje zijn en je dag niet hebben.

JollyJumper

Berichten: 1325
Geregistreerd: 17-12-02
Woonplaats: Vortum Mullem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 09:20

Dance, eigenlijk heb ik niet zo heel veel bijzonders gedaan. Ik schrok me natuurlijk een hoedje na die diagnose. Ik had Jumper toen net 4 maanden, en ik had hem juist gekocht om wedstrijden te gaan rijden. Ik ben op internet gaan zoeken en kwam zodoende ook bij de site www.hoofcare.nl uit. Ik heb die hoefsmid gebeld en hem het hemd van het lijf gevraagd en daar heb ik veel van geleerd. In samenspraak met mijn eigen hoefsmid hebben we toen ook een ijzer gemaakt met met in de toon een uitsparing en met een soort van balkje ertussen op de plaats waar het gaatje zat. Dat had toen rustig de tijd om te genezen zonder dat er druk op kwam. Ik moest hem juist wel veel laten bewegen (wel rustig, maar ja, probeer dat maar eens met zo'n energiebom als Jumper...) omdat dat goed voor de doorbloeding is. Verder heb ik Laminaze gegeven dat ik bij de Paardendrogist besteld had en dat ook is om de doorbloeding te bevorderen. Dat is ongeveer alles wat ik gedaan heb.
Maar ik heb wel geleerd dat er over hoefbevangenheid en hoefbeenkanteling, zelfs onder deskundigen, veel verwarring en verschillende meningen bestaan. De een zegt zus, de ander zo. Ik ben gewoon op mijn gevoel afgegaan en heb vooral naar het paard gekeken wat hij aankan en wat niet. Bovendien heb ik natuurlijk wel een paard met een superkarakter. Hij wil er altijd voor gaan en ook als hij iets heeft gaat hij gewoon door, het is geen aansteller. Dat was volgens de DA in Deurne ook een van de hoofdredenen dat hij zo goed hersteld is (behalve die hoefbeenkanteling had hij dus ook nog die zeer zware koliekoperatie incl. complicaties en loopt hij nog maar op 'halve' spierkracht).
Eigenlijk kan ik het dus niet verklaren waarom mijn paard nog steeds zo goed gaat, misschien omdat hij zoveel plezier in het leven heeft (Jump is altijd vrolijk en in voor gekkigheid of geknuffel), of misschien hebben we gewoon akelig veel geluk gehad, ik weet het niet. Maar we genieten er maar gewoon van.
Ik zou zeggen, vertrouw op je eigen oordeel over je paard en luister naar meer dan een deskundige en ga voor het advies waar je zelf het meest vertrouwen in hebt.
Mijn DA zei overigens ook dat ik nooit geen wedstrijden meer kon doen, hooguit wat recreatief stappen in het bos.... Dat is gewoon de standaardopvatting die ze in Utrecht meekrijgen en die in de vakbladen staat. Rob van Nassau vertelde mij (die van die site hierboven) dat als het hoefbeen eenmaal gekanteld is, het niet meer terug kan, maar dat je het er ook door (veel) belasting niet erger mee kan maken. Ik zou volgens hem dus ook zonder problemen alles weer met Jumper kunnen doen wat hij zelf aangeeft te kunnen, dus ook springen ed. (het gekke is dat Jumper, net zoals voor die tijd, zelfs een lichte voorkeur heeft om op het 'zieke' been te landen na de sprong, dat is niet veranderd dus dat geeft voor mij aan dat hij nooit pijn kan hebben. Dan zou hij niet zo veel plezier in het springen hebben!)

Jumper 15-05-1991 - 15-07-2007 in mijn hart voor altijd
Maar Sanchez en ik maken een nieuw begin, al M1 + 0 Haha!

carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 11:31

Tuurlijk sugermiss; ik bedoel dan ook een redelijke tot ernstige hoefbeenkanteling. Vroeg of laat gaat dat gewoon mis.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)


DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 13:00

Maar ernstiger dan JollyJumper kun je toch haast niet hebben en ook daar is het dus 'goed'gekomen.

10y

Berichten: 1566
Geregistreerd: 01-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-10-03 15:11

Dank je JollyJumper en ook SM, geeft de burger weer moed. Dat dit nooit kan genezen is me duidelijk, vandaar ook mijn vraag. Kon het gewoon niet geloven.
Sunny heeft dus dezelfde ijzers gekregen als JollyJumper en die springt en doet en is vrolijk. We wachten gewoon nog een paar beurten bij de hoefsmid af totdat de hoeven er weer wat beter uitzien en dan zullen we haar eens voorzichtig gaan berijden. Dit paardje wil zo graag werken, dat het pijn doet om te zien hoezeer ze zich staat op te winden als de andere bereden worden of meegenomen worden naar de wedstrijd. Wat mijn paarden betreft ben ik een behoorlijk sentimentele doos hoor. Ik ga het gewoon verder proberen op de ingeslagen weg en ook dat middel bestellen bij de paardendrogist.
Dit treft ons om te meer omdat Sunny ons eerste veulen was en haar moeder bij de geboorte vanwege een inwendige bloeding gestorven is. Hebben we alles gedaan om haar te laten opgroeien tot een gezond en prettig paard en dan gebeurt er zoiets. Maar net als JollyJumper geeft ze aan absoluut geen pijn te hebben en daar letten we nu wel extra sterk op.
Bedankt in ieder geval voor jouw verhaal en veel plezier nog met je paardje en eveneens Sugarmiss met haar paardje die het met schoenen ook goed doet. OK dan!

Zelfs als je een minderheid van 1 bent, de waarheid blijft de waarheid. (Gandhi)
He who lights the match, will catch the fire one day.

Je zult maar een ééndagsvliegje zijn en je dag niet hebben.

JollyJumper

Berichten: 1325
Geregistreerd: 17-12-02
Woonplaats: Vortum Mullem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 07:54

Veel succes, en laat nog eens weten hoe het verder gaat. Daar ben ik heel benieuwd naar. Ik heb het er nog iedere keer over met mijn DA, hij wil iedere keer nog Jump's hoeven zien als hij hier is (gelukkig heb ik hem afgelopen jaar alleen nodig gehad om te enten...) en iedere keer staat hij er weer verbaasd over dat het er zo goed uitziet. Ik hoop dat ik inderdaad met mijn verhaal sommige DA/deskundigen aan het denken heb gezet over deze aandoening. Lang niet ieder paard zal er zo goed uitrollen als Jump, maar in een aantal gevallen is het zeker het proberen waard denk ik. Trouwens, jou Sunny lijkt me ook een dame met speciaal karakter... Die komt er wel volgens mij.

Jumper 15-05-1991 - 15-07-2007 in mijn hart voor altijd
Maar Sanchez en ik maken een nieuw begin, al M1 + 0 Haha!

10y

Berichten: 1566
Geregistreerd: 01-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-10-03 20:45

Sorry, ik had een computercrash en kon dus even niet meer reageren.
Deze paardedame heeft werkelijk een heel speciaal karaktertje. Ik blijf op de zoektocht naar mensen die het werkelijk hebben meegemaakt met die luchtkussentjes en het niet alleen weten van horen zeggen. En ik informeer je graag over het verdere verloop van de voeten van Sunny JolyJumper. Ik stuur je dan wel een PB.
Bedankt nog eens en veel succes met je eigen paardje!!
Groetjes

Zelfs als je een minderheid van 1 bent, de waarheid blijft de waarheid. (Gandhi)
He who lights the match, will catch the fire one day.

Je zult maar een ééndagsvliegje zijn en je dag niet hebben.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bronsveen, Googlebot, Jeska2, M_Vainqueur, Solmyrkvi en 29 bezoekers