misschien een rare vraag.. overgeven?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Anoniem

misschien een rare vraag.. overgeven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 12:08

Laatst zat ik met een vriendin in discussie over: Kan een paard nou wel of niet overgeven? Misselijk Ach gut. Ik heb heteen paard nooit zien doen.... maar goed dat wil nog niet zeggen dat ze het niet zouden kunnen.
Kan iemand mij hier een duidelijk antwoord op geven?
*vind het wel een grappige weet... *LOL* *


Vosje
Berichten: 37
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 12:16

Ik ken een meisje en die heeft het gezien. Ik zelf heb het nooit gezien, en volgens mij kan het ook niet.

Paart je paardje met een ander paardje, dan vormen zij een paartje en misschien ook nog wel een paardje !!!!

esther82

Berichten: 2160
Geregistreerd: 02-06-03
Woonplaats: Bennebroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 12:18

Een dierenarts bij ons op stal vertelde mij dat het paard het enige dier is dat niet kan overgeven.
Best bijzonder, hoe zou dat komen?

...

gekke_koei

Berichten: 4425
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 12:19

paard kan niet overgeven. ik heb wel geweten waardoor.. maar het is me ff ontschoten Haha! zit al eenpoosie nie meer op school

rust zacht, mijn lieve willem. we zullen je nooit vergeten.
je blijft voortleven in onze gedachten.
dag, lieve vent 13-6-1988 - 23-11-2007

Marije_jiplover

Berichten: 25293
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 12:25

Een paard kan niet overgeven. Dit heeft te maken met de manier waarop de slokdarm op de maag overgaat en met de sterke kringsprier die daartussen zit. Wat eventueel wel kan, is dat er voedseldelen terugkomen (en dan eigenlijk altijd via de neus, zelden of nooit via de mond) maar deze voedseldelen zijn dan niet in de maag geweest, maar ergens tot in de keel of slokdarm. Dit heet regurgiteren.
Echt overgeven, braken dus, kunnen ze niet, daarom is het bij bijvoorbeeld verstoppingskoliek ook belangrijk dat er wordt nagegaan of de maag niet overvol zit en anders leeggeheveld wordt dmv van een neussonde, omdat anders de maag kan scheuren.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

Kais

Berichten: 5139
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Hell

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 12:35


It never eats, it never sleeps, it never stops...


gabyfedde

Berichten: 11896
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 12:41

Het kan dus absoluut niet. Dit komt door de bouw van de maag en de slokdarm.

Don't dream your life, live your dreams!

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 12:42

zoals Marije zei: paarden kunnen niet overgeven. Zij zijn, samen met ratten dacht ik, de enige 2 dieren die dit niet kunnen. Daarom zijn ziektes als koliek ook zo gevaarlijk. Als jij buikgriep hebt, kan je een overgeven, een paard kan dat bij koliek niet. En als het ooit toch moest lukken, zal dat waarschijnlijk zijn laatste keer zijn, omdat het langs de neus terug komt en het paard zo kan stikken bij een grote hoeveelheid.

I used to walk in a room full of people and wonder if they liked me.
Now I look around and wonder if I like them.

carola

Berichten: 8684
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 12:43

Een paard is inderdaad het enige dier dat niet kan overgeven. Dat heeft te maken met de slokdarmstructuren die dat gewoon niet kunnen.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

esther82

Berichten: 2160
Geregistreerd: 02-06-03
Woonplaats: Bennebroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 13:29

Nu weet ik ook waarom.....

...

Mursey

Berichten: 605
Geregistreerd: 14-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 14:27

hmmm... paardje van mijn tante is op 26 jarige leeftijd overleden, en 10 minuten voordat de dierenarts kwam heeft ze toch echt overgegeven...
Toen de dierenarts kwam was ze al dood.
Weet ook vanuit mijn studie dat paarden inderdaad niet over kunnen geven, maar ik heb het met mijn eigen ogen gezien dat het dus wel kan.
Waarschijnlijk dus alleen als ze 10 minuten later dood zijn Huilen

Back in the saddle Haha! 20-9-2008

IcePrincess

Berichten: 7740
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 14:37

een paard kan niet overgeven (en als ze dat toch doen gaan ze dood dacht ik..ooit in een stukje over boten gelezen dat er uitgekeken moet worden dat paarden niet zeeziek worden omdat ze dan dood zouden gaan Verward )

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 14:42

Heeft toch ook te maken met het klepje wat daar zit?? Het kan maar 1 kant op bij een paard dacht ik..

Wise Guy 2003-2006

Schoonheidssalon, permanente make-up, wimperextensions en Shellac studio
http://www.mooibijmarielle.nl

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 14:42


.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Marije_jiplover

Berichten: 25293
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 15:31

In dat topic staan dus dingen die niet helemaal kloppen, want echt overgeven kunnen paarden dus echt niet.
Opgeven van voedsel dat nog niet in de maag geweest is kan wel en dat komt inderdaad via de neus naar buiten, omdat het strotklepje bij paarden over het zachte verhemelte heenvalt en dat wat terugkomt daar automatisch overheen geleid wordt de neus in.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 15:35

Marije_jiplover schreef:
Opgeven van voedsel dat nog niet in de maag geweest is kan wel en dat komt inderdaad via de neus naar buiten...


Maar hoe kan het dan dat de maaginhoud (lees: onverteerd gras) er bij mijn pony via zijn neus uit is gekomen toen hij graskoliek had? Als dat gras niet in de maag zat, waar heeft het dan al die tijd gezeten? Het was echt een behoorlijke hoeveelheid.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Marije_jiplover

Berichten: 25293
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 15:38

Dan heeft het waarschijnlijk toch alleen in de slokdarm gezeten. Want als de maag overladen raakt, drukt die volle maag de slokdarm zelfs dicht en kan het er eenvoudigweg niet meer uit, behalve als je er een sonde in steekt. Ik vermoed dat jouw pony dan ook een slokdarmverstopping heeft gehad, wat er uiteindelijk voor heeft gezorgd dat het daarna opgenomen gras er weer via de neus is uitgekomen.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 15:41

De DA heeft destijd een aantal liters vloeibare paraffine naar binnen gegoten via een slang door de neus van mijn pony, en vervolgens is die paraffine (met dat onverteerde gras erin) er via diezelfde slang door de neus weer uitgeheveld. Wordt dat ook gedaan bij een slokdarmverstopping? Mijn DA sprak echt van de 'maaginhoud' die eruit werd gehaald, vandaar dat ik altijd in de veronderstelling ben geweest dat dat gras in de maag zat.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Marije_jiplover

Berichten: 25293
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 16:07

Ok, dat is dus geen overgeven, maar leeghevelen van de maag dmv een neussonde. Op 'eigen kracht' zeg maar, was dat gras nooit uit die maag gekomen.
Wat jij nu beschrijft is dan ook geen overgeven, overgeven, oftewel braken is het actief opgeven van voedselbestanddelen uit de maag, dmv oa actieve buikpers.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 16:13

Hmm... toen wij hem in de wei vonden, liep het onverteerde gras in straaltjes uit zijn neus. Dat is het blijven doen tot hij op stal stond (een wandeling van een kwartier), daarna is zijn maag leeggehaald met een slang. Als ik jouw verhaal goed begrijp, kwam dat eerste gras dus uit de slokdarm? Dan is het me duidelijk, alleen vraag ik me dan wel af waarom de DA ons vertelde dat paarden alleen door hun neus kunnen overgeven en niet door hun mond (want dat heeft hij letterlijk zo gezegd). Misschien om het voor de 'leek' wat voorstelbaarder te maken. Knipoog

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

machogirl

Berichten: 349
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: sittard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 16:42

nee kan niet.... volges me stalbeheerder hebben paarden een soort van klepje die ervoor zorgt dat ze dat niet kunnen

macho Is MiJn LiEvErD!!! EgT WaAr! Me LoVeS MaT! Lovers Party!!:#
[ToPhOrSiE!]

naomi_s
Berichten: 1354
Geregistreerd: 24-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 18:33

een paard kan in principe niet overgeven, als die het wel doet is er iets ernstig aan de hand. ik heb het wel eens zien gebeuren........

Mursey

Berichten: 605
Geregistreerd: 14-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 19:21

hehe.... eindelijk iemand die ook snapt dat het niet ALTIJD volgens de regeltjes gaat Knipoog.
Leuk hoor, zo'n boek, maar de praktijk is af en toe niet altijd precies zoals de theorie.

Back in the saddle Haha! 20-9-2008


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: beegee, Celine1996, Gambler21, Ginny135, JornaR, lotte_dl en 113 bezoekers