Wat doe jij als je paard schraapt?

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (België)

Wat doe jij als je paard schraapt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-10-03 18:43

Over het algemeen verhef ik mijn stem of geef ik een tik(hangt van de gevoeligheid van de pony af, de ene heeft genoeg aan alleen een stemverheffing om zich al helemaal "beschaamd" te voelen).
Maar bij een echt hardnekkige pony, die blijft schrapen, zou negeren dan beter werken?

Die vraag kwam onlangs bij mij op. Dus discussie graag Knipoog.


AltijdLente
Berichten: 688
Geregistreerd: 22-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 18:45

JEWEL NEE!! KAPPEN!! Bloos

Ethelate

Berichten: 21113
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 19:24

Ik geef een tik. Bij elk zenuwachtig/irritant-aandachtvragend gedrag.
Bij elk paard, vind dat wel zo irritant.

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 19:30

Ik doe vaak niets.

een paard probeerd op die manier aandacht te vragen. Of dat nou positief is of negatief dat maakt hem niets uit.

Dus gewoon negeren...

Paardentweet: Zag laatst een meisje onderweg naar haar paard met kogelvrijvest aan.
Dat paardrijden is ook niet meer wat het geweest is..
[IM] Julius....16 jaar alweer...

sharonaollie

Berichten: 6442
Geregistreerd: 05-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 19:31

met me stem of een tikje

Waar de kennis van de ruiter ophoudt,begint zijn grofheid!

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 19:31

Ik probeer het te negeren, maar lukt niet altijd en dan schreeuw ik EEJ en dan houdt ie wel (ff) op Haha!
Maar volgens mij is negeren het beste (soms wel moeilijk hoor), hij vraagt op die manier namelijk op een verkeerde manier om aandacht. Tikken is ook niet goed; negatieve aandacht is ook aandacht.
Voorbeeld: een hond (laten we zeggen een enge hond) die standaard tegen mensen opspringt wordt áltijd weggeduwd. Toch springt hij niet tegen een paal aan. Ra ra hoe komt dit Bloos!

Marcha

Berichten: 1090
Geregistreerd: 19-06-03
Woonplaats: Oudenbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 19:37

DIE VOET NEER of HEEY maar als hij me echt begint te irriteren een tikje.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 19:38

Bij mij doen ze het allemaal tijdens het eten, doen ze gewoon van elkaar na zelfs oudere dieren die hier komen doen het binnen een week.
Als ik hardnekkige schrapers heb, gelukkig al een paar jaar niet meer, dan leg ik rubbermatten neer.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 19:41

ja tijdens het eten vind ik een ander verhaal... Mijne tilt dan altijd heel venijnig z'n knie op, mja.

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 19:46

Als hij aangebonden staat krijgt hij een stemcorrectie (meestal "OI!") en als hij dan niet onmiddelijk z'n voet neerzet een lel of een borstel naar z'n kont.

Hij schraapt overigens praktisch nooit, alleen als er iemand langs komt lopen met een voeremmer.

Kyno

Berichten: 10417
Geregistreerd: 07-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 19:48

Meestal zeg ik chagrijnig Bloos NEE en geef hem een tik tegen zijn been... Scheve mond

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 20:13

Schrapen mag niet en hij weet het dondersgoed (maar toch doen ) dus ik geef een brul en dan stopt hij........... Met het ene been om net zo hard met het andere been door te gaan Haha!
Dus ik geef altijd 2x een brul en dan is het weer klaar voor een tijdje.

Nulla tenaci invia est via

Anne_GTI

Berichten: 18195
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 21:07

Ik steek gewoon mijn voet uit ter hoogte van de pees en doe net of ik er niks mee te maken heb. Paard stoot pees tegen voet, schrikt en stopt vanzelf. Ik ga vrolijk door met waar ik mee bezig was...

AltijdLente
Berichten: 688
Geregistreerd: 22-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 07:48

ik ga ook wel eens naast m staan en met m meedoen Clown ! jewel: Verward
dat vindt ie nogal vreemd en dan stopt ie ook! OK dan!
negeren lukt me niet want dan gaat ie echt een half uur door. afleren lukt me echt niet meer.. Scheve mond

Arno24

Berichten: 1516
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Duiven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 09:32

gewoon een tik Haha! Meestal is 1 keer voldoende

Karnat
Berichten: 521
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: verwegniestan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 09:47

Meestal een stemverheffing en dan kijkt ze zo schattig van "wie ik Bloos " en dan stopt ze er wel ff meehj. Als ze echt door blijft gaan een licht tikje op der bips. Maar ze doet het gelukkig ook niet vaak dus Haha!

Letizia

Berichten: 12145
Geregistreerd: 24-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 10:09

Wat zouden jullie doen in mijn geval: Darmorahs buurvrouw vraagt ernorm veel aandacht als ik in Dar d'r stal bezig ben dmv schrapen, elke keer als ik m'n stemverhef denk Dar dat zij op d'r kop krijgt, maar het is zo irritant, wat te doen, vorigjaar gaf m'n moeder dat paard een pluk hooi, maar volgens mij word dit gedrag daardoor alleen maar gestimmuleerd, ze krijgt dan nl wat ze wil, ook kan Darmorah niet eens rustig eten want dan hangt die kop van dat paard telkend voor haar neus, gelukkig heeft Dar geen voedernijd, maar ze gaat hierdoor wel onrustig eten (bij ons krijgen de paard alleen 's morgens gezamelijk eten).

Letizia

Berichten: 12145
Geregistreerd: 24-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 10:10

Wat zouden jullie doen in mijn geval: Darmorahs buurvrouw vraagt ernorm veel aandacht als ik in Dar d'r stal bezig ben dmv schrapen, elke keer als ik m'n stemverhef denk Dar dat zij op d'r kop krijgt, maar het is zo irritant, wat te doen, vorigjaar gaf m'n moeder dat paard een pluk hooi, maar volgens mij word dit gedrag daardoor alleen maar gestimmuleerd, ze krijgt dan nl wat ze wil, ook kan Darmorah niet eens rustig eten want dan hangt die kop van dat paard telkend voor haar neus, gelukkig heeft Dar geen voedernijd, maar ze gaat hierdoor wel onrustig eten (bij ons krijgen de paard alleen 's morgens gezamelijk eten).

Imre

Berichten: 14195
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 10:16

Negeren! inderdaad is negatieve aandacht ook aandacht, dus dan wordt het doel ook bereikt! Als je het negeert houdt het paard op den duur op omdat het toch geen reactie oplevert. Dus doen alsof je neus bloed, alhoewel dat erg moeilijk kan zijn Haha!

Chantal1973

Berichten: 1737
Geregistreerd: 20-02-03
Woonplaats: Escles Frankijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 10:27

Negeren... !!
en als het dan stopt belonen....
Vaak na 3 maal weten ze het wel. Althans mijn tinkertjes. Weet niet of die sneller of langzamer dan warmbloedjes zijn met leren.. Knipoog

Geniet nu, het is later dan je denkt

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 10:30

Razin en Or schrapen als ik 's avonds slobber voor ze maak. Vooral Razin eigenlijk. Soms zeg ik wat en dan stoppen ze even maar beginnen daarna weer. Eigenlijk moet ik er vooral om lachen en soms negeer ik het ook gewoon.

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

Gracia

Berichten: 2441
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 10:30

of ik pak eenz weep en zet die voor haar neer... vind ze altijd erg interessant of ik gooi een borstel naar haar toe. dan is het vaak ook even over. als ze het onder het poetsen doe neem ik ook wel eens een zweep in m'n handen. dan is ze ineens zo lief en rustig????? ik hoef haar geeneens een tik te geven. als e die zweep ziet is het al over!!!

Gracia & Zizora
Een tuigpaard is goud waard!

Roxxie
Berichten: 1082
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 10:38

Erbij blijven want Simba schrapt alleen als ik uit het zicht ben... Schijnheilig

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 11:02

sarabande schreef:
Bij mij doen ze het allemaal tijdens het eten, doen ze gewoon van elkaar na zelfs oudere dieren die hier komen doen het binnen een week.
Als ik hardnekkige schrapers heb, gelukkig al een paar jaar niet meer, dan leg ik rubbermatten neer.


Ik heb ooit gehoord dat als ze het doen tijdens het eten (vooral zo dat voetje optillen), dat ze het eten lekker vinden.

[RT-HAW] Supergave rijfoto's van Rongo (AdB manier)
Waarom denkt iedereen dat door die kop maar omlaag te trekken, die rug gelijk ontspant?
Wie een paard zoekt zonder gebreken, kan beter te voet gaan.
Als je twijfelt, doe dan wat het vriendelijkste is.


Mareska

Berichten: 7923
Geregistreerd: 16-08-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 11:17

mareska doet het altijd als ze lang moet wachten of als ze vind dat ze eten verdient heeft *LOL* (altijd dus Knipoog )
Maar dan gaat het: MARESKA KAPPEN!!!
Ze doet het vooral als ik bij de kast sta maar meestal gaat er dan een klein voorwerp richting de pony..... Bloos


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Annienke, BleikjA, Celebi, Desi_2409, DotBot, Elegance_, Mark0919, Martje80, Mieke, SusanH, Ubermetrics en 36 bezoekers