achterwaarts nooit in het proefje

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
compagnon
Berichten: 140
Geregistreerd: 02-07-01
Woonplaats: Ter idzard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-01 15:27

ik heb een probleem mijn pony wil in de proef nooit achterwaarts en met de training doet ie het altijd super, met het inrijden rij ik nu oook niet meer achterwaarts maar in de proef wil ie niet meer achterwaarts ik moet 4 passen maar dan geef ik de hulpen en wil de weer weglopen en komt ie in verzet gevolg een 4, hij loopt dan wel achterwaarts maar dan helemaal scheef ik vind dit niet meer leuk maar ik kan hem ook niet op z'n donder geven midden in de proef, dan kan ik het ook wel vergeten, heeft iemand tips want het is zo jammer telkens die 4en!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-01 15:36

Kun je niet eens aan het einde van een wedstrijd een lege ring opzoeken en daarin het hele proefje nog eens rijden inclusief voorlezer? Of op het voorterrein tijdens het losrijden? Misschien zijn het jouw wedstrijdzenuwen die op hem doorwerken? Het kan namelijk zijn dat jij, doordat je weet dat dit een moeilijk onderdeel is je gaat spannen en op het moment van achterwaarts gaan je daar bijna obsessief op gaat focussen. En dan heeft je pony al zoiets van 'zie je wel dat dat moeilijk is, zelf mijn ruiter heeft er geen vertrouwen in. ik kan dit gewoon niet'. Probeer bijvoorbeeld elke keer dat je achteruit moet een wit pluizig konijntje voor je te zien, dan heb je geen tijd om je te gaan ergeren over het moeilijke onderdeel en heb je een grote kans dat het vloeiend gaat.

Veel succes!

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-01 16:13

waarom niet op zijn donder geven in de proef? Nu verpest je elke proef min of meer op dat onderdeel dan maar eens flink boos worden dat hij het nooit meer doet.

Mijn 2 de keer m1 na de vakantie heeft mijn paard onwijs staan zieken de eerste proef. toen 1 schop gegeven en verder niets de 2 proef wilde hij niet meer in galop ik heb 'm toen de hele ring door geschopt zodat ie niet meer wist waar ie heen moest. Gegalopeerd heeft ie wel maar niet de goede dus dat waren een boel 3-en achter elkaar.
Tot nu toe heeft ie het niet meer gedaan (3 wedstrijden)dus ik hoop dat het geholpen heeft

Mytens_oud

Berichten: 4184
Geregistreerd: 20-03-01
Woonplaats: omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-01 16:16

Misschien denkt hij dat het niet persee moet als er iemand voorleest?? Laat thuis iemand je proef voorlezen en kijk of hij dan ook niet achterwaarts gaat. want met losrijden op concours doet hij het tochwel?

Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-01 16:52

Ik zou hem dus echt eens flink op zijn donder geven in de proef. Hij weet nu gewoon dat hij het daar niet hoeft omdat jij dan niets doet, maar geef hem maar op de donder.

Je zult dan wel commentaar krijgen van de Jury ( niets van aan trekken of van te voren even zeggen wat het probleem is)

Kan zijn dat ie daar dan wel van leert.

Groetjes Lara

Margje

Berichten: 2534
Geregistreerd: 26-04-01
Woonplaats: Etten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-01 17:03

Waarschijnlijk is het idd dat jij te lief bent in de ring. Ik zelf doe dat ook, je bent dan beetje voorzichtiger om zo weinig mogelijk punten te verliezen, maar je kan beter een keer flink aanpakken, of iig meer dan anders, dan verlies je een keer wat punten, maar op de lange termijn win je er alleen maar mee. Het zal vast ook iets met zenuwen te maken hebben, blijf goed ademen en probeer overtuigd over te komen op je pony, hij weet inmiddels dat hij in de ring toch niet hoeft, dus waarom zou hij?

Petra1
Berichten: 103
Geregistreerd: 03-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-01 19:35

Een pony kan helaas door al het oefenen van proefonderdelen een beetje "sufgeprogrammeerd" worden, en juist bij die oefeningen waarbij je wat kwetsbaarder bent, probeert hij je dan uit tijdens de wedstrijd.
Zorg ervoor dat jij de slimste bent en je pony thuis inderdaad voor elkaar hebt, zodat je vanuit het achterwaarts direct voorwaarts kunt rijden. Dus: pas voor pas rijden! De volgende keer als je je proef rijd, rijd je in je 1e proef gewoon 1 pas in plaats van 4 en dan rijd je weer lekker voorwaarts met je volgende onderdeel. De volgende proef rijd je bijvoorbeeld 2/3 passen. Het scheelt je wel punt(en), omdat je het gevraagde aantal passen niet toont, maar mits het achterwaars zelf correct is uitgevoerd zal de "schade" meevallen en heb je je pony fijn voor elkaar voor het volgende onderdeel. Doordat je extra bewust gaat rijden heb je dit probleem heus op korte termijn opgelost en rijd je ook in je proef de gevraagde passen achterwaarts. Dus: neem het initiatief weer over, dan worden je 4en weer 8en!