Ben ik nou zo jaloers of

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Ben ik nou zo jaloers of

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-03 19:56

vinden jullie dresuur ook een enorm oneerlijke sport Scheve mond
Ik denk dat er geen enkele andere sport is waarin geld zo'n grote rol speelt. Kzal mn frustraties maar ff in een voorbeeld zetten.

Nou ik had laatst wedstrijd (goh) en ik moest tegen een bepaald persoon Tong uitsteken van een jaar of 13 met een hééle rijke pappie.... Haar paard -de ze overigens pas heeft- is de gelukkige geworden na er wel 89235 geprobeerd te hebben, want voorwaarde aan het paard is dat hij alles wint, prijs van het paard maakte niet uit had dr vader gezegd. Nou het is er een geworden die prix st. georges of iets dergelijks gelopen heeft. Ja trouwens, ze huurt hem. En hij wordt getraind door iemand anders, niet door haarzelf dus. En zij heeft ook een perfect getailleerd jasje en en helemaal perfect, nou als hun aan komen lopen valt iedereen z'n mond open ongeveer.
Nou en dan kom ik met mn 'goedkope' paard die van de manege afkomt die ik zelf al die klotekunstjes aan heb moeten leren terwijl ik ze zelf nog niet eens kende en en zo (ik klink echt gefrustreerd he Bloos )
Zij moest voor mij, had kei veel slordigheidfoutjes en reed zelfs verkeerd terwijl ze voorgelezen werd Bloos! (Ja hallo dan heb je die proef nog niet eens een keer doorgelezen) En daarna duurde het nog vrij lang voordat ze door had wat ze moest doen.
Ik had geen fouten gemaakt (behalve twee 5en, voor mn keertwendingen maar die waren ook brak) Nja het ging gewoon goed, netjes enzo, niet echt alles eruit gereden, maar het was de eerte keer dat ik M2 reed.
Nouja zij had dus 183 punten Wow! en ik 169 (niet schrikken, was geen officiële wedstrijd, daar punten ze altijd te hoog)

Nouja toen dacht ik echt Stoom uit je oren Hoe moet ik dán rijden! Ik kan toch NOOIT winnen tegen zo'n paarden, paarden die al 10 punten voor hebben voordat ze de ring in zijn, paarden die van nature dansen, paarden die zo gebouwd zijn dat geen enkele oefening een probleem voor ze hoeft te zijn, en zo kan ik nog wel even doorgaan.
Ik vind het gewoon echt een oneerlijke sport, ja tuurlijk de ruiter heeft ook invloed, maar al zet je anky op een bels dan wint ze ook niet.

Ik had trouwens opgevangen dat zij misschien bij de young riders wil gaan rijden, dat is waarschijnlijk het bestemmingsplan, zij moet beroemd worden als 'jong talent'. Ja sorry maar dat paard is hier het talent, en dat vind ik met dat rabobank talentenplan ook, ik vind die paarden veel grotere talenten dan die ruiters (niet dat die ruiters slecht zijn ofzo) Maar als je geen goed paard hebt, kan je daar gewoon niet terecht komen, ja sorry maar wat is dan de waarde van dat talentenplan.

En nou zeggen jullie: ja daar moet je tegen kunnen, anders moet je maar een andere sport zoeken, ja ik kan er ook wel tegen, ik krijg er alleen héél erge wraakgevoelens van, dat ik als ik later rijk ben (gaak altijd vanuit haha) een heel groot zwart paard ga kopen van Gribaldi of whatever die je ook met je pink kan rijden. Maar dan denk ik weer van ja verdammt, dan word ik zelf de persoon waar ik nu niet tegen kan.

Zijn jullie ook wel eens zo gefrustreerd of ben ik dus zo jaloers Verward

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-03 19:58

Oh sorry het is wel een heel lang bericht geworden Schijnheilig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 20:01

Helaas kun je er niks aan doen.
Maar frustrerend is het wel.
Na heel veel, heel veel, oefenen krijg je uit een niet goed dravend paard dan eindelijk een middendraf.
Een middendraf wat voor zo'n paard een slecht gereden arbeidsdraf is.

Maar om eerlijk te zijn denk ik dat ik meer geleerd heb, en dat vind ik dan veel waardevoller.
En als ik kijk dat ik blij ben om voor het midden te eindigen qua resultaat en hun boos zijn als ze een keer 2e staan.

Wie heeft er dan meer lol en plezier op wedstrijd:)
Ik weet het wel

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 20:05

Lenn schreef:
Zijn jullie ook wel eens zo gefrustreerd of ben ik dus zo jaloers Verward

Geen van beide Haha!

Tegen mensen waar geld geen rol speelt en enorm dure/goede paarden kopen kun je niet rijden. Tenzij je zelf ook zo'n paard hebt Lachen

Maar wat is nou leuker dan 169 punten rijden met een paard die je zelf alles geleerd hebt Lachen

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 20:16

Ja meid, ik ken het!
Geld speelt een hele grote rol in deze sport, met name in de hogere dressuur. Als je naam goed is, ben je binnen...

Je doet er niks aan, alleen goed je best blijven doen en het maar accepteren.
Bij de Junioren is het ook zo dat er altijd het zelfde groepje boven aan staat, hoe goed of slecht ze ook rijden. En ik ga er maar voor om er net onder te eindigen....

Zippo
Berichten: 1410
Geregistreerd: 30-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 20:21

Ik zie met wedsrijden heel veel onwijs goede sportpony's met kinderen erop die eigenlijk niet goed rijden.. Maar dan vind ik het weer heel gaaf als ik met de manege pony waarmee ik spring van hun te winnen! Cool

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-03 20:48

Hm, ik wil zelf dus teveel. Dat is ook ja Bloos

Nistria, dat lijkt me wel erg ja als je naam ook nog een rol speelt...
Dan zíjn de kansen eindelijk ongeveer gelijk, tenminste ik neem aan dat er op dat niveau alleen maar goede paarden zijn, en dan bepaalt je naam(sbekendheid) weer alles... Tis wa Lachen

En Zippo, ja ik denk dak ook maar met springen ga beginnen (erbij), om een beetje af te koelen Nagelbijten / Gniffelen

geral

Berichten: 3604
Geregistreerd: 25-08-01
Woonplaats: hm niet belangrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 20:51

Wil hier toch op reageren, pffffffff lastig dus.

Ik heb bij toeval 10 jaar geleden een meisje leren kennen wat graag wilde leren paardrijden Ouders hebben geen geld om een pony te kopen
Ik kocht voor een appel en een ei, een welsh A pony voor haar, omdat ze zo goed kon rijden, daar werd ze constant 1ste mee.

Ze begon helaas uit die pony te groeien en kocht wederom voor een zacht prijsje een Welsh K merrie voor haar, 3 jaar oud, onbeleerd.
In anderhalf jaar tijd was ze M1 met 2 winstpunten met deze pony en heel veel 1ste prijzen.

Iemand bood ons een zeer luxe NRPS ruin aan, ter correctie, omdat dat meisje zo goed kan rijden, dus we begonnen met de heropvoeding van deze pony Ondertussen heb ik deze pony gekocht voor haar, ook niet te duur en is ze wederom M1 met 1 winstpunt binnen 1,5 jaar.
ook weer veel 1ste prijzen.

Oordeel zelf maar, alles niet te duur gekocht, geen superdure lessen, geen bekende namen, maar het lukt wel.
Alle klassen zijn met alle pony's maximaal uitgereden en hooguit 1x per maand op concours.
Lijkt me een goed resultaat, wij zijn er trots op, geen jurylid omgekocht en niets met veel geld betaald.
Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 20:53

Lukt haar dat bij de paarden ook nog?

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-03 21:12

Inderdaad, ik denk dat het kwaliteitsverschil bij de paarden meer kan variëren.

Maare ik heb even zitten rekenen, ze is in anderhalf jaar naar de M1 gereden en reed maar 1 wedstrijd per maand. Dan heeft ze dus in 18 wedstrijden 46 winstpunten gereden (gemakshalve ga ik uit van het oude winstpuntensysteem en dat ze in de B is begonnen). Kom ik uit op 2,6 winstpunt gemiddeld per wedstrijd Wow! En in het nieuwe systeem 3,3.
Beetje heel veel Verward

geral

Berichten: 3604
Geregistreerd: 25-08-01
Woonplaats: hm niet belangrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 21:13

weet ik niet Kawa, de tijd zal het leren, alleen duurt dat even.
Over 3 jaar hoopt ze diergeneeskunde te gaan studeren en hoop ik een opvolger te gaan fokken, jawel zelf fokken, zodat als ze klaar is met de studie weer kan gaan rijden.

We zullen zien Haha!

maar dit bovenstaande verhaal hoor ik ook heel veel hier maar dan dus over pony's en ook hier op bokt kom je die verhalen tegen.

Mijn mening is toch, heb je een goed paard/pony en je kan een aardig handje sturen kom je een heel eind.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 21:23

Bij de pony's heb je naar mijn idee al snel een wp als je regelmatig eens oefent en een beetje serieus je proefje rijd.

Bij de paarden kom je gewoon profruiters tegen, die niets anders doen dan paardrijden.
Maar ook mensen die graag prof willen zijn, die tonnen in de sport stoppen, voor de prestatie.
Dus in de paarden die al zz-zwaar hebben gelopen, in de lessen enz.

Maar ik ben het helemaal met je eens dat je een heel eind komt als je goed stuurt.
Maar vaak zit je net achter de tallentvolle, dure paarden qua resultaat.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 21:28

Tsja ik denk dat je dat iedere wedstrijd wel ziet. Dan komt er een handelsstal met een goed paard: en ja, die gaan weg met de eerste prijs.

Nu gaat het in Nederland bij promoveren naar een hogere klasse gelukkig om winstpunten. Die kun je helemaal voor jezelf rijden. Dan maakt het naar mijn idee niets uit of je dan tweede bent of eerste (winstpunt is binnen Haha!).

Het zou een ander verhaal zijn als je bijvoorbeeld pas mocht promoveren als je 3 keer eerste was geworden oid Haha!.

Zelf rij ik mn wedstrijden dus om mn winstpunten. Zit daar toevallig een beker aan vast dan is dat leuk, maar niet de eerste bedoeling.

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 21:33

Het is niet zo gek dat progfruiters het winnen natuurlijk, die moeten hun brood er ook mee winnen Lachen

Maar als je er niet onder eindigd en soms boven en gewoon plezier beleefd aan je hobby dan ben je gewoon een gelukkig mens. Als het goed is dan Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 21:33

Hier gaat het altijd om geld
een eerste plek is dan toch wel leuk meegenomen Lachen

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 21:36

Dan is het misschien een ander verhaal. Ik ben nog nooit ergens gestart waar geldprijzen waren. Kan me zo voorstellen dat het dan gevoelsmatig wel balen is.

Fabienne1
Berichten: 2498
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 22:27

Ik snap je verhaal heel goed. Waar komt het niet voor? Ik weet precies wat je bedoeld, wel veel mensen op bokt denk ik. Kunnen we in ieder geval bij elkaar "klagen".
Ook ik rijd een schitterende e-pony waarmee ik tussen de grote jongens mag rijden. Soms voel ik me ook zo, maar ik houd het toch al 3 jaar vol. Het is moeilijk om te relativeren als anderen mensen het zo makkelijk toe geworpen krijgen, maar uiteindelijk leer je er veel van. Net als Kawa zegt..

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 23:07

Van die frustraties heb ik helemaal geen last.
Om voorin te eindigen heb je nou eenmaal een paard nodig dat net dat beetje extra heeft.

Mijn Fab heeft dat bijvoorbeeld ook niet, is maar een heel gewoon paard, met duidelijke beperkingen. We hebben in het M nog wel eens een eerste prijs weggehaald, maar in het Z kom je daar echt niet meer mee weg.
Ik zit daar niet mee, ben gewoon blij dat we zo ver gekomen zijn!

De jury geeft geen punten voor hoe goed jij en je paard hun best doen, maar voor hoe goed het eruit ziet.
Een goed paard scoort dus hoger.

So what, dat weet je vantevoren.
Als je daar niet tegen kan moet je geen wedstrijden gaan rijden!

geral

Berichten: 3604
Geregistreerd: 25-08-01
Woonplaats: hm niet belangrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 08:51

Lenn schreef:
Inderdaad, ik denk dat het kwaliteitsverschil bij de paarden meer kan variëren.

Maare ik heb even zitten rekenen, ze is in anderhalf jaar naar de M1 gereden en reed maar 1 wedstrijd per maand. Dan heeft ze dus in 18 wedstrijden 46 winstpunten gereden (gemakshalve ga ik uit van het oude winstpuntensysteem en dat ze in de B is begonnen). Kom ik uit op 2,6 winstpunt gemiddeld per wedstrijd Wow! En in het nieuwe systeem 3,3.
Beetje heel veel Verward


2 starts per wedstrijd, gemiddeld 3 winstpunten per wedstrijddag, dat klopt precies, veel tja, tis maar wat je veel noemt.
Zou ze misschien best goed kunnen rijden en de jury dat ook zien, denk dat dat het is.
Daar veel mensen niet weten, dat zij bij mij hoort, hoor ik vaak de raarste dingen vertellen, zoals zo kan ik het ook, een pony die alle knoppen heeft Verward (sorry, zelf erop gereden), met zo'n dure pony kan ik het ook (hoezo duur, valt wel mee hoor).

Jammer dat er zoveel jaloezie is, die helemaal niet nodig is, wat dat betreft, lees het stukje van Fabienne nog maar eens, ze is toch ook Z, met zoals ze zelf zegt een eenvoudig paard.
Haha!

sl0wm0ti0n
Berichten: 2812
Geregistreerd: 25-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 09:14

Ik weet precies wat je bedoeld, het is idd erg frustrerend. Maar zoals ik net in je profiel heb gezien heb je een superleuk paardje. En misschien moet je met deze wel wat harder trainen om een bepaalde oefening voor elkaar te krijgen, maar als het dan echt lUKt dan heb je er wel weer heel veel voldoening van, toch? Lachen Dat soort mensen zoals jij beschrijft zul je altijd wel houden, eerlijk is het niet.. maarja?

Veronique
Berichten: 191
Geregistreerd: 30-03-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 10:38

Ja ik ken het ook en vindt het ook wel frusterend. Vooral als ik met mijn fjord aankom en ik moet tegen van die super mooie bewegingswonder rijden. Tsja niet moeilijk te raden wie er wint. Zij hebben bij binnenkomst al 10 punten hoger voor het mooie plaatje. Ik baal er ook van maar ben er nu wel aan gewend en probeer me er niet druk om te maken. Jij komt er ook wel met je zelf afgerichte paardje. Dan heb je ook veel meer eer van je zelf aangeleerde werk. Ik heb veel meer respect voor mensen die hun paard zelf hebben ingereden en alles hebben aangeleerd.

Roxxie
Berichten: 1082
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 10:38

Het is inderdaad heel erg frustrerend..
Maar ik heb ook een keer meegemaakt dat ik met mijn uit de manege gekochten stampertje won van een aantal hele dure en goeie paarden..
Hoe dat kwam?? Had gewoon een goeie jury die even door het paard en de ruiters heen keek om te kijken en zo te zien welke ruiter aan het paardrijden was en welke zich liet menemen door het paard omdat ze het zelf niet konden....
En toen heb ik echt gelachen...

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 11:37

ja, soms kan het wel frustrerend zijn.
Soms komen er paarden in de ring, van over 1.70m, een hals dubbelgeplooid(al dan niet zelfs achter de loodlijn), rijden hun proef met veel schwung, maar springen wel in de verkeerde galop aan, rijden niet juist op de letter, gooien een kegeltje om en springen om van een fietser.
En dan kom jij af met je 'eenvoudig' paardje van 1.60, rij je heel netjes je proef, maak je geen enkele fout, geen enkel verzet van paard.
en eindig je 10 plaatse lager dan die andere...

Sommige juryleden hebben nogal de neiging om minder mooi ogende paarden en ruiters sneller af te straffen voor een foutje. als zo een groot mooi paard bijv niet blijft stilstaan bij het groeten, zijn sommige geneigd om ze een 6 te geven, terwijl dat bij een ander paard een 4 word. Ik heb ook al eens aan de hand, dat ik voor een bepaald oefening een 4, of slechts een 5 krijg, terwijl ik die wel netjes en zonder enig verzet heb afgereden, en iemand anders daar juist wel een fout maakt, maar toch een 6 of zelfs 7 krijgt.
dat is het nadeel van de dressuursport. Je word beoordeeld door de mening van de jury. Bij jumping is het balk af? 4strafpunten! kom je 2 seconden later binnen dan de vorige, dan ben je ook 2 sec trager! punt uit.
maar ik jaag mij er niet zozeer in op. Laten diegene die enkel het beste paard onder zich wil hebben, en alleen maar komen om te winnen, winnen en nog eens te winnen, zich maar kapot zweten om hun paard in de krul te rijden(of sleuren) om dan een hele dag gefrustreerd rond te lopen voor de uitslag. Ik rij wedstrijd voor mijn plezier, en als een jury mij belachelijk lage punten geeft vind ik dat wel erg, maar ik weet wel beter Knipoog

Nuv

Berichten: 1127
Geregistreerd: 04-01-02
Woonplaats: hh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 12:36

Ehmja, ik denk dat ik de andere kant een beetje ben....
Mijn paardje ziet er voor het oog vaak mooi uit. Niet dat ik zo geweldig aan het rijden ben ofzo, maar het paardje loopt, en het plaatje klopt. Ik heb dan ook zeer regelmatig dat ik voor geen ene flikker gereden heb, en als iemand dan vraagt of ik lekker gereden heb dan zeg ik ook dat het niet lekker ging. Vaak zit ik dan nog wel in de prijzen, en heb een winstpunt. Met dit paard heb ik ook nog maar 1 wedstrijd geen winstpunt gereden.
Het is geen bewegingswonder, dat niet, ik heb ze veel mooier gezien. Maar het ziet er mooi uit, een dikke schimmel, en ik ben ook niet heel dun, dus dan past het weer.

Ik heb 'm niet van papa gekregen, ik heb vorig jaar m;n eigen zadel gekocht, en betaal alles zel, behalve de stalling, want ik studeer nog.

Ik weet zeker dat er mensen denken: Heb je dat mokkel weer, als ik m'n prijsje ophaal, en kan het soms ook merken aan wat ze tegen me zeggen als ze me feliciteren. Maar ik heb er schijt aan, ben nu M1, mag bijna M2 starten. Als ik niet goed genoeg ben, ga ik vanzelf wel op m'n bek.
Ik doe erg m'n best, betaal me scheel aan privelessen, probeer naast m'n studie zoveel mogelijk te oefenen, loop altijd m'n proefjes even door, en ga tegenwoordig niet eens meer te stappen als ik de volgende dag wedstrijd heb. Haha!

Ik weet niet of dit verhaal wat toevoegt aan deze discussie, maar zo ervaar ik het. Je kunt niet altijd zo makkelijk oordelen over mensen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 13:06

Citaat:
Jammer dat er zoveel jaloezie is, die helemaal niet nodig is, wat dat betreft, lees het stukje van Fabienne nog maar eens, ze is toch ook Z, met zoals ze zelf zegt een eenvoudig paard.

Denk helemaal niet dat het perse jaloezie is.
Bij mij althans niet.
Maar dan kan het wel eens frustrerend zijn.
Je hebt zelf bijna geen fouten in je proef, daarmee haal je dan ook je winstpuntjes.
Komen hun daar heel slordig aangesjeest, maar hun paard brengt hun naar de wp's en de prijzen. (Terwijl ze niet eens trots op hun paardje zijn Verdrietig )
Je ziet dat er gewoon geen serieuse voorbereiding enz is geweest.
Dan ben ik niet jaloers dat zo iemand voor me staat, maar best wel eens gefrustreerd.
Niet dat ik daar de hele dag om loop te mokken hoor Lachen
Zo erg ook weer niet.