Tanden knarsen... Velen zeggen iets anders..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Angeliek
Berichten: 4948
Geregistreerd: 20-01-02

Tanden knarsen... Velen zeggen iets anders..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-10-03 20:26

Padij heeft haar trucendoos weer eens open gemaakt hoor.
Eerst was het dr snuffert in de lucht steken.
En nu is het OPEENS tanden knarsen.

De ene zegt dat het door een verkeerde aanleuning komt, de ander zegt door spanning, en weer de ander zegt dat het een teken van verzet is.
Waardoor komt het nou?
En hoe kom je er van af?

Iemand zei ook dat jury's, tandenknarsen niet waarderen, is dat zo?
(anders heb ik een probleem)


mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 21:03

ik ken een paard en die doet dat uit verzet, maar ik weet niet of knarsetanden meer dingen kunnen betekenen!

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 21:19

Volgens mij spanning. Verzet zorgt ook voor spanning.
Mischien is het helemaal geen trukendoos van hem. Maar om jouw duidelijk te maken dat je iets verkeerd doet.

Mischien kan het ook pijn zijn. Moeilijk te zeggen.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 21:50

Ik knars zelf ook tanden. Knipoog
Maar ik weet niet waarom
Volgens mij is het gewoon een "Tik".

Bekijk Stal Doorstap bij De Hollandse nieuwe :
https://youtu.be/OD6m-gWbMvk

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 22:04

Naar mijn weten doen de meeste paarden als er teveel druk valt op de teugels.

KingMarco

Berichten: 1133
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 01:14

Mijn paard doet het ook met uitstappen met de oortjes naar voren en al snuffelend met de neus over de grond, is dit dan verzet of spanning?

Ik ben gewoon ik en heb soms een eigen mening, met eigen ervaringen en belevenissen, wil niet zeggen dat het daarom de waarheid is.

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 06:17

Wat het precies kan zijn is erg moeilijk te beoordelen in jouw geval. Dat er iets niet goed is, is wel duidelijk ze doen dit niet van plezier. Rijd je met veel druk, achter de LL of misschien met hulpteugels? Vaak zie je dat het te maken heeft met meerdere dingen die nauw verbonden zijn met elkaar. Druk veroorzaakt spanning, dan proberen ze zich daar aan te ontrekken en kan je aanleunings problemen krijgen enz. Het lijkt mij een cirkel die je moet doorbreken..maar hoe. Probeer voor jezelf een beeld te krijgen wanneer jouw paard dat doet (let dan goed op je handen en vooral waar je binnenhand is) Vaak zie je dat teveel druk op de binnenhand vaak het begin is. Probeer dus heel bewust je binnenhand te ontspannen of (even tijdelijk) naar je knie te brengen. Er ontstaat dan een andere druk zonder dat je terug werkt met die hand of trekt. Een ander advies kan zijn zodra het paard dit doet beide handen ontspannen en oppakken en belonen zodra het paard ontspant. Op het moment van knarsen mag je duidelijk en streng met een zware stem "nee"laten horen of iets van "hou op" Probeer het maar eens. Het is wel erg belangrijk dat je er zeker van bent dat je paard geen medisch probleem heeft of een zadel wat knelt. Deze factoren moeten beide uitgesloten zijn om resultaat te halen. In iedr geval veel succes.

De beste wensen voor iedereen die ze kan gebruiken!

Scum

Berichten: 33098
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 07:45

Ik heb ook een paard dat dit doet. Na het losrijden met een iets langere teugel, als ik haar iets meer ga activeren en nog iets meer door de hals wil vragen dan begint het. Het is gewoon een teken van spanning. Zodra ze iets meer opgewarmd is dan gaat het meestal weg. Maar als ik op de linkerhand (voor haar iets moeilijker) ga rijden en ik vraag iets meer stelling dan kan het terugkomen. Ook bij bepaalde oefeningen (wijken voor het linkerbeen) doet ze het wel eens even. Puur spanning dus bij mij.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 08:56

Die van mij heeft het ook gedaan en doet het soms nog. Hij doet dat trouwens niet alleen bij het rijden, maar ook op stal. Hij doet het soms om andere paarden uit de buurt te houden, op stal en tijdens het rijden. Soms doet hij het omdat hij zich echt op zijn werk moet concentreren.
Hij knarst nooit omdat er teveel druk op de teugel zou staan.

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 10:42

Mijn paard heb ik een keer horen knarsen met de tanden. Dat was toen hij een poos in een vreemde stal moest staan, omdat we niet naar huis konden door de sneeuw. Hij ging helemaal door het lint.
Toen we op we waren naar huis liep hij constand te knarsen. Hoewel hij toen niet meer gespannen was. Maar daarvoor geheel gestrest was. Later heb ik het niet meer gehoort.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

Roxxie
Berichten: 1082
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 12:44

Ik ken een paard dat ging knarsen tanden omdat hij last van zijn rug had (vast gesteld voor VA)..
En dan ken ik er nog 1 die ook ineens begon met knarsen tanden en die bleek een kapotte pees te hebben (weet niet of dat met elkaar te maken had maar het viel gewoon op)...

prompter

Berichten: 10911
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 12:47

De paar gevallen die ik heb meegemaakt, waren het gevolg van pijn.

Extremely rare and Beyond Compare

gekke_koei

Berichten: 4425
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 13:31

die van ons doet het ook, maar ik rij alleenmet lange teugels, dus absoluut geen druk(uitstappen en buitenrijden) en bij mij doet ze het heel erg. maar ze doet het ook op stal en ze deed het bij de vorige eigenaresse ook al. we hebben in haar mond gekeken en dat zag er een beetje raar uit, maar detandarts is niet op komen dagen, maar ik heb het vermoeden dat ze last heeft van de mond, want als je zelf kiespijn hen is het ook fijn om steeds te kauwen ofzo.. meer druk op de pijnlijke plek zorgt weer voor minder pijn

rust zacht, mijn lieve willem. we zullen je nooit vergeten.
je blijft voortleven in onze gedachten.
dag, lieve vent 13-6-1988 - 23-11-2007

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 13:58

Treasure doet dit ook.
Ze doet het onder het rijden met haar oortjes naar voren. Ze doet het alleen als haar iets nieuws wordt geleerd of als ze een oefening moet doen die ze nog niet volledig beheerst en moeilijk vindt.
Het lijkt dus of ze het doet als ze diep geconcentreerd is.
Ze doet verder niet moeilijk, werkt goed mee en de aanleuning blijft verder erg goed, dus ik zie het (nog) niet echt als verzet.

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

FlairS

Berichten: 4755
Geregistreerd: 29-07-02
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 14:00

Flair doet het op stal als er een ander paard te dicht in de buurt komt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 17:00

Mijn paard doet het ook. Wanneer is verschillend maar hij doet het iig altijd wanneer hij een lange teugel krijgt. Ik heb er wel eens een lange tijd heel erg op gelet of ik er een patroon ik kon bespeuren maar dat heb ik nooit gevonden.

Jellie

Berichten: 10283
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 17:32

Een manegepony bij ons doet het als er een ander paard in de buurt komt.
Ook gaan zijn oren flink plat in zijn nek.
Bij hem is het een soort agressieve houding t.o.v andere paarden.

*\o/* Life is Flantastic *\o/*

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 17:52

Ow ja, ik weet overigens zeker dat er niets mis is in haar mond. Ze is net bij de tandarts geweest en alles was in orde. Er zijn wat haken weggevijld en ze kon er weer tegenaan. Dus ik denk niet dat ze daarom knarst.

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 18:17

Mijn ervaring is dat het over het algemeen spanning/ concentratie is.

Dromen, denken, durven, doen, doorgaan

Taruta
Berichten: 488
Geregistreerd: 28-09-03
Woonplaats: noordhoek in zuid-afrika!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 19:06

t paard van me moeder doet da ook meestal is het door consentratie van het paard, of omdat het bit te laag hangt

Chrissie!!:+:

Angeliek
Berichten: 4948
Geregistreerd: 20-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-10-03 21:40

Ik heb vandaag gereden, en ze deed het HELEMAAL NIET meer.
Dus ik denk dat dat gisteren ook kwam omdat ze SUPER heet was.
Het was dus spanning , ja.

En ja Taruta, Padij's eigenaresse had haar bit lager gehangen, voor het rijden heb ik het een gaatje hoger gehangen, en ik hoorde haar niet knarsen.. (ik opgelucht)

Kim82
Berichten: 908
Geregistreerd: 12-12-02
Woonplaats: ENSCHEDE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 22:39

Ik ken ook een paard die dat doet. Naar mijn mening is het bij dit paard onzekerheid en angst.
Hij doet het alleen bij beginners en dan ook met een los teugeltje. Als je duidelijke hulpen geeft is er niets aan de hand.
Bij beginners snapt hij het gewoon niet meer, gaat knarsen, de hoeken in rennen, enz.
Het kan heel veel oorzaken hebben.

Ook bekend als Kim20!

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 22:52

Ik ben van mening dat tanden knarsen een uiting is van spanning. En het maakt niet uit waar die spanning vanaf komt. Al zitten ze gewoon niet lekker in hun vel.
En als ik hier de verhalen lees van paarden die tanden knarsen, is dat bij bijna iedereen te verhalen op (indirecte) spanning.

Btw. ik mag woensdag naar de tandarts voor een gebitje 'tegen' tandenknarsen Haha!

[RT-HAW] Supergave rijfoto's van Rongo (AdB manier)
Waarom denkt iedereen dat door die kop maar omlaag te trekken, die rug gelijk ontspant?
Wie een paard zoekt zonder gebreken, kan beter te voet gaan.
Als je twijfelt, doe dan wat het vriendelijkste is.

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 06:28

Mijne doet het weleens op stal, de paardentandarts is 2 weken geleden nog langs geweest maar hij doet t nog steeds, met rijden heeft hij t nog nooit gedaan.En ik kan me niet voorstellen dat hij gespannen is isn stal.

tam20
Berichten: 1281
Geregistreerd: 07-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-03 11:32

Wat ik er altijd over gehoord heb is dat het een vorm van protest is, mijn paard deedt het ook en kreeg de volgende tip, pak een hand zand en doe dit in zijn mond zodra hij begint met knarsetanden, klinkt niet echt lekker, maar bij mij heeft het geholpen!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 bezoekers