paard niet voorwaarts

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
jannahuis

Berichten: 222
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Oosterhesselen

paard niet voorwaarts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-10-03 09:00

Ik heb sinds kort een 3,5 jarige schimmelruin om te rijden.
Nou heb ik hem zelf zadelmak gemaakt en beleerd. 5 weken onder het zadel.

Nou is hij van het begin heel moeilijk geweest op het been. Bokken op het been en gericht slaan. Dat is er nu voor een groot deel uit! En hij reageert ook wel op been, als ik meer aandruk gaat hij wel harder en hij gaat ook wel voor mijn buiten been naar binnen en voor mijn binnen been naar buiten. Ook bij overgangen wordt hij wel sneller.
Maar ik moet hem zo vaak vooruit trappen!!
Hij mist de drang naar voren, het lopen uit zich zelf!
Als ik mijn been er af houd, dan gaat hij gewoon stil staan, ik moet dus constant een drijvend been geven.

Heeft iemand een idee hoe ik die drang naar voren in het paard zou kunnen krijgen, of dat hij beter wordt op het been, zodat ik mijn been er ook af kan houden en alleen kan gebruiken als het nodig is. Naar mijn mening moet een paard in ieder geval zelf lopen!

Heeft iemand tips, ik hoor het graag!!!!

Liefde voor het leven


suzie66
Berichten: 97
Geregistreerd: 27-07-03
Woonplaats: kampen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 09:04

hallo
misschien moet je het eens met een klein spoortje proberen en anders met een zweepje als ie dan bijv stil gaat staan dat je hem een klein tikje in zijn nek geeft. anders moet je het op de stem proberen
succes

groetjes suzanne

paardrijden is net als bloed: je kan niet zonder

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 09:49

in z'n nek? zal wel
naar mijn idee, niet met sporen rijden, paard moet zonder kunnen lopen, en om de hulpen te verfijnen een klein spoortje later in zijn leven, prima, maar nu nog niet.
Kom op zeg, het beest is 3,5, als je nu al met sporen moet gaan rijden, hoe denk je dan dat hij over een paar jaar reageert?
lichte druk van je kuit houden tijdens het rijden, en als je wat meer druk geeft, en hij reageert niet, geef je hem met een dressuurzweep een klein tikje achter je kuit, op de plek waar je aanspoort.
En zou je niet iets met wat meer energie kunnen voeren? een paard van 3,5 zou met het juiste voer heel actief moeten zijn.
Misschien zit hem iets anders dwars. Of heb je een fout gemaakt met beleren.
Heb je hem in je eentje beleerd, en heb je nog niet genoeg ervaring? Dan zou dit de fout kunnen zijn waar je paard de rest van zijn leven lang last van zou kunnen houden.

Because the line between wrong and right, is the width of a thread from a spider's web. The piano keys are black and white, but they sound like a million colors in your mind.

http://www.lucies-paardenadvies.nl De basis in balans.Bewust trainen omg NH en midden Nl.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 09:54

Ik ben van mening dat paarden die iedere looplust missen iets lichamelijks mankeren.

Als je al moet gaan douwen met je been en misschien schoppen en dan nog slaan met een zweep dan vraag ik me af waarom een paard zich liever laat meppen en schoppen dan dat hij er een pasje bij zet.

Bijna altijd is de reden dat ze het echt niet kunnen en dat harder lopen meer ongemak geeft dan zweepslagen, beendruk of een boze ruiter.

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 10:02

ik neem aan dat de lichamelijke oorzaken al gechecked zijn.

Because the line between wrong and right, is the width of a thread from a spider's web. The piano keys are black and white, but they sound like a million colors in your mind.

http://www.lucies-paardenadvies.nl De basis in balans.Bewust trainen omg NH en midden Nl.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 10:46

Niet alle lichamelijke oorzaken zijn makkelijk op te sporen. En niet iedereen laat zijn paard bij een vage klacht helemal doormeten en fotograferen in de kliniek.

jannahuis

Berichten: 222
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Oosterhesselen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-10-03 11:50

Een fout gemaakt bij het beleren zou wel meevallen denk ik. Ik werk al dik 2 jaar op een stal waar ze paarden beleren. En ik heb het precies hetzelfde gedaan, met begeleiding van hun.

Wat zou je moeten checken? Ik zou niks kunnen bedenken wat daar de reden van is. Ik denk wel dat hij gewoon moe is van het rijden, dat het misschien wat te snel voor hem is gegaan.

En het voer te weinig, hij is namelijk veel te dik en is dus op dieet maar moet ook een flinke prestatie leveren. En daarbij komt nog eens bij dat mijn bak heeel erg zwaar is. Ik heb vandaag in een bak gereden die niet zo zwaar is, op de manege, en daar ging het eigenlijk al een stuk beter.

Ik heb hem sinds gister op wat energie rijker voer gezet, wat haver een prestatiebrok.

Liefde voor het leven

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 11:55

Zal het denk ik aan het voer, en de bakzwaarte hebben gelegen, conditie trainen is zwaar voor een paard.

Because the line between wrong and right, is the width of a thread from a spider's web. The piano keys are black and white, but they sound like a million colors in your mind.

http://www.lucies-paardenadvies.nl De basis in balans.Bewust trainen omg NH en midden Nl.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 15:27

jannahuis schreef:
En het voer te weinig, hij is namelijk veel te dik en is dus op dieet maar moet ook een flinke prestatie leveren. En daarbij komt nog eens bij dat mijn bak heeel erg zwaar is. Ik heb vandaag in een bak gereden die niet zo zwaar is, op de manege, en daar ging het eigenlijk al een stuk beter.

Als de randvoorwaarden al zo slecht zijn is het natuurlijk niet raar dat dit paard niet wil lopen . Met een [jong] paard in een zware bak rijden is echt vreselijk slecht en onverantwoord Boos! . Daar rij je ze het snelst kapot mee Huilen .

Mijn optie zou zijn: zet het paard tussen soortgenoten in een schrale wei, beperkt bijvoeren. Zoek direct een stal met een goede bodem. Ga pas weer serieus aan het werk als het paard redelijk op gewicht is en je een goede bodem hebt.

Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 16:56

Tsja, hoe hard het ook klinkt, Jippie heeft wel gelijk.
Een zware bak ik voor geen enkel paard goed, maar zeker met een jong paard zou ik het niet proberen.

Jippie schreef:
Mijn optie zou zijn: zet het paard tussen soortgenoten in een schrale wei, beperkt bijvoeren. Zoek direct een stal met een goede bodem. Ga pas weer serieus aan het werk als het paard redelijk op gewicht is en je een goede bodem hebt.
OK dan! Mee eens!
Succes!


jannahuis

Berichten: 222
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Oosterhesselen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-10-03 18:50

Sorry maar is dat in het westen ofzo?? Ah zoek je gewoon een andere stal, met het liefst een binnenbak en een gedraineerde buitenbak, met eb en vloed regeling.

Sorry maar zo gaat dat bij ons niet, het spijt me zeer! Ten eerste heb ik de paarden bij huis staan en nemen de meeste mensen hier gewoon genoegen met een normale bak. En worden hier meer paarden kapot gereden als in het westen Verward

Volgens mij ligt dit alles meer aan HOE je een paard rijd dan op wat voor bodem, het paard geeft wel aan wanneer het neit meer wilt en dan ben je misschein gewoon 15 min eerder klaar met rijden. En je rijd wat vaker buiten, gewoon op buitenritten je paard voor elkaar rijden. Op lange stukken, nou ga mij niet vertellen dat dat slecht is.

Op mijn werk hebben ze ook niet de lichste bak, maar er zijn paarden die met een 2tje a 3tje op het keuringsrapport binnenkomen en met 1tjes weer weg gaan he. Dus ik denk niet dat het echt aan de bak ligt, als je ze correct rijd, dan is er niks aan de hand.

Ik vind het gewoon erg makkelijk om alles daar maar op te schuiven. En op een schrale wei staat hij al. Nee jippie ik kan het helaas niet met je eens zijn.

Liefde voor het leven

Jolli
Berichten: 45
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 20:40

je hebt ook paarden die van nature lui zijn hoor, en daar doe je niks aan hoor. of je hem nou op sportbrok zet of dat je hem nou rijdt in een zware bak of wat dan ook. als je dar een peper in de kont stopt helpt het bij wijze van ng niet. en wat je eraan kunt doen, ik heb geen flauw idee.
ja met zweep rijden, maar ja of dat een optie is.
en je hebt natuurlijk ook paarden die gaan op zo'n maniet in protest. zo van als jij drijft ga ik langzamer lopn. nou ik wens je in elk geval veel succes

als je een goede band hebt met je paard gaat ie voor je door het vuur

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 22:03

Ten eerste woon ik niet in het westen van het land maar in het Oosten [je weet wel, waar de wijzen vandaan komen Lachen], tegen de Duitsen grens aan. [En dan snap ik nog niet wat dat met het onderwerp te maken heeft. Maar goed........]
Volgens mij maakt het niet uit waar je woont als het gaat over wat goed of slecht is voor je paard. Een zware bak is voor geen enkel paard goed, laat staan een jong paard dat nog in de groei is. Iedereen weet dat je een paard echt kapot rijdt op een slechte bodem of die nu te zwaar of te hard is. Een zware bodem is echt killing Boos! voor de pezen van je paard.
Maar goed, je hoeft het niet van me aan te nemen natuurlijk Schijnheilig . Feit is en blijft dat je paard liever een kwaaie ruiter op zijn rug heeft die een keer zit te schoppen of een mep geeft met de zweep, dan dat hij een stapje harder voor je loopt.
Dus ik vraag me wel af waar jij de oplossing in denkt te zoeken

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 22:12

Kan toch ook haver geven, hier wordt ie niet dik van maar het reinigt hem inwendig, en hij heeft een buikvuller.
Als hij zich beter voelt zal hij heus wel willen gaan lopen.

Because the line between wrong and right, is the width of a thread from a spider's web. The piano keys are black and white, but they sound like a million colors in your mind.

http://www.lucies-paardenadvies.nl De basis in balans.Bewust trainen omg NH en midden Nl.

jannahuis

Berichten: 222
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Oosterhesselen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-10-03 07:08

Tuurlijk zal een goede bodem beter zijn, maar als je het langzaam opbouwt dan wennen die pezen er wel aan en die passen zich aan aan het werk. Dus tja en zoals ik al zei: het bewijs is hier dat het niet ligt aan de bodem van de bak, maar aan de manier van rijden.

En ik vraag hier hoe ik het het beste aan kan pakken, niet wat ik allemaal moet veranderen om te beginnen.........

Bij ons in de buurt bedenkt niemand dat je maar een andere bak aan moet leggen. Maar goed, meningen verschillen...

En ik ben niet kwaad op mijn paard zo is het niet, ik schop hem alleen af en toe naar voren, maar dat vat jij anders op jippie Verward

Liefde voor het leven


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 08:01

Misschien moet je de zoekfunctie eens gebruiken over zware bodem en belasting voor je paard of plaats eens iets op medisch.

Rijtechnische tips zijn altijd moeilijk te geven op een forum als dit, dat blijk nu maar weer eens. Jij komt met een eenvoudig verhaal over een 3,5 jarige met gebrek aan looplust. Na een beetje doorvragen blijkt dat je een "heeele zware bak" hebt en het paard heeft behoorlijk overgewicht. Ik blijf van mening dat die randvoorwaarden te slecht zijn om van een paard een "flinke prestatie" te verwachten. Doe je dat wel dan help je je paard vakkundig de vernieling in.

Je paard geeft dat al duidelijk aan: hij wil gewoon niet lopen ondanks jouw aansporingen, dat zou jou al genoeg aan het denken moeten zetten. Je schrijft zelf dat je paard in het begin bokte en gericht sloeg en dat dat er nu grotendeels uit is. Dat vind ik ook wel iets om eens goed over na te denken!

Paarden hebben een enorme 'Will to please". Zodra er verzet is moet je eerst heel goed nagaan of je daar zelf de oorzaak niet van bent. In dit geval lijkt me dat wel duidelijk.

En over die rijtechnisch oplossing zou ik wel eens willen weten hoe je eigen instructeur je adviseerde dit op te lossen.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 08:21

jannahuis schreef:
Als ik mijn been er af houd, dan gaat hij gewoon stil staan, ik moet dus constant een drijvend been geven.


Hoi, hier al direkt mee stoppen. En houd het eens heel erg simpel. Zet hem maar in draf in de bak en laat hem maar eens lopen waar hij wil. Zodra hij in stap gaat, dan pas corrigeren door weer aan te draven, niet eerder. Als je dit vaak genoeg doet leert hij vanzelf dat het zijn verantwoordelijkheid is om te blijven draven. Zodra je gaat corrigeren als hij iets langzamer gaat blijf je weer continu bezig en leert je paard er niks van.

Kyra

Berichten: 1399
Geregistreerd: 05-11-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 10:15

jannahuis schreef:
Tuurlijk zal een goede bodem beter zijn, maar als je het langzaam opbouwt dan wennen die pezen er wel aan en die passen zich aan aan het werk. Dus tja en zoals ik al zei: het bewijs is hier dat het niet ligt aan de bodem van de bak, maar aan de manier van rijden.


Sorry hoor, maar hier ben ik het totaal niet mee eens. Een zware bodem is voor geen enkel paard goed. En dat is ook geen kwestie van trainen/manier van rijden. Vraag maar eens rond aan mensen die hiervoor geleerd hebben, bijv veeartsen/fysiotherapeuten.

En wat je verder nog zei: zal wel iets voor mensen uit het westen zijn? Dat slaat werkelijk nergens op. Je gaat toch gewoon voor datgene wat het beste is voor jouw paard?

http://www.helpmijnpaard.nl Osteopathie en paardrijlessen omg Apeldoorn eo

Kyra

Berichten: 1399
Geregistreerd: 05-11-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 10:48

Jippie schreef:
Misschien moet je de zoekfunctie eens gebruiken over zware bodem en belasting voor je paard of plaats eens iets op medisch.

Rijtechnische tips zijn altijd moeilijk te geven op een forum als dit, dat blijk nu maar weer eens. Jij komt met een eenvoudig verhaal over een 3,5 jarige met gebrek aan looplust. Na een beetje doorvragen blijkt dat je een "heeele zware bak" hebt en het paard heeft behoorlijk overgewicht. Ik blijf van mening dat die randvoorwaarden te slecht zijn om van een paard een "flinke prestatie" te verwachten. Doe je dat wel dan help je je paard vakkundig de vernieling in.

Je paard geeft dat al duidelijk aan: hij wil gewoon niet lopen ondanks jouw aansporingen, dat zou jou al genoeg aan het denken moeten zetten. Je schrijft zelf dat je paard in het begin bokte en gericht sloeg en dat dat er nu grotendeels uit is. Dat vind ik ook wel iets om eens goed over na te denken!

Paarden hebben een enorme 'Will to please". Zodra er verzet is moet je eerst heel goed nagaan of je daar zelf de oorzaak niet van bent. In dit geval lijkt me dat wel duidelijk.

En over die rijtechnisch oplossing zou ik wel eens willen weten hoe je eigen instructeur je adviseerde dit op te lossen.


OK dan! Sluit helemaal aan bij mijn gedachte hierover

http://www.helpmijnpaard.nl Osteopathie en paardrijlessen omg Apeldoorn eo

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 11:58

Wat een gewauwel.

Sorry hoor, je geeft de oplossing zelf al aan, te weinig voer i.v.m. dik zijn en een zware bak.

Zware bak vervangen door een minder zware bak lijkt mij de beste oplossing. Je schrijft ook zelf dat het in een minder zware bak een stuk minder erg is. Dus waarschijnlijk kan het paard niet harder lopen in die zware bak. Het paard is pas 3,5 jaar oud dus je kan er nog niet teveel van verwachten, zolang het maar aan je been is en een reactie op je been geeft.

Oefen een constant tempo dus ergens buiten waar het paard geen last heeft van de zware bak en zich makkelijker voortbeweegt.

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

Jnien

Berichten: 2373
Geregistreerd: 16-08-03
Woonplaats: somewhere in limburg (NL)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 15:17

Ja, ik sluit me ook aan bij Jippie Haha! !

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 17:20

Jippie schreef:
Een zware bodem is echt killing Boos! voor de pezen van je paard.
Maar goed, je hoeft het niet van me aan te nemen natuurlijk Schijnheilig . Feit is en blijft dat je paard liever een kwaaie ruiter op zijn rug heeft die een keer zit te schoppen of een mep geeft met de zweep, dan dat hij een stapje harder voor je loopt.
Dus ik vraag me wel af waar jij de oplossing in denkt te zoeken


kijk jippie, wij hebben een heel lichte binnenbak, heel veel paarden rijden erin, en ik heb in totaal drie paarden gekend die gezond waren, lichamelijk helemaal niks mankeerden (gecheckt),en toch heel traag waren. moest je steeds drijven. en dat had niks met de bak te maken. en het paard ging ook gewoon door en kon dat ook best! bv we gingen naar buiten, zwaardere bak, maar om eens uit te galoperen en draven, en toen ging een van die drie bv ineens sneller.
dus om terug te komen op wat ik in het vet heb gezet, ik wil niet zeggen, dat het zo niet kan zijn! ben het helemaal met je eens. maar ik wil aantonen dat er ook gewoon trage paarden zijn, om andere redenen dan een slechte bak.
ze geeft zelf aan dat de andere paarden er beter in lopen. dus lijkt me eerder dat het hier NIET de bak is, al zou dat kunnen meespelen.

ze zegt dat hij op dieet staat. het zou ook weleens niet zozeer het tekort aan voer maar het 'teveel aan kilo's' kunnen zijn. er zijn echt nog andere dingen mogelijk.

Enya - Daya :-)

dobbel

Berichten: 9041
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 21:26

jannahuis schreef:
Tuurlijk zal een goede bodem beter zijn, maar als je het langzaam opbouwt dan wennen die pezen er wel aan en die passen zich aan aan het werk. Dus tja en zoals ik al zei: het bewijs is hier dat het niet ligt aan de bodem van de bak, maar aan de manier van rijden.

En ik vraag hier hoe ik het het beste aan kan pakken, niet wat ik allemaal moet veranderen om te beginnen.........

Bij ons in de buurt bedenkt niemand dat je maar een andere bak aan moet leggen. Maar goed, meningen verschillen...

En ik ben niet kwaad op mijn paard zo is het niet, ik schop hem alleen af en toe naar voren, maar dat vat jij anders op jippie Verward


Beste jannahuis

Ik heb niet het iedee dat jij echt een oplossing zoekt, want ik heb het idee dat jij het toch allemaal wel wat beter weet.
Maargoed dat is mijn menig,

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 21:30

Misschien is hij nog niet echt werklustig om het even zo te noemen. Als hij eerst lekker met zijn vriendjes in de wei mag spelen, en vervolgens elke dag moet werken..... (ik weet niet op welk tempo dit is gegaan natuurlijk)
Misschien moet je doen wat je al zei; wat rustiger aan alles opbouwen.

22-09-2006 is mijn zoon Kyan geboren!!
http://www.futerehope.come2me.nl/" target="_blank

Barvrouwke
Berichten: 3705
Geregistreerd: 24-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 21:42

Hoi,
niet steeds bijdrijven, straks kan je je benen eraf schoppen en dan kijkt ie alleen op van owh ben jij er ook. Consequent loopt ie niet tik achter je been. Geen reactie nog een tik. Verliest hij z'n aandacht paar korte lichte tikjes (aantikken is genoeg) eff wakker maken. Geen reactie op je been, tik. Na een paar keer als ie lekker loopt, overgangen gaan doen en reactie eisen. Owh.. niet naar beneden werken gewoon achterbenen er goed onder, veel lucht geven, komt ie vanzelf en gaat het hopelijk ook leuk vinden om weer te werken. Het paard kan overgevoelig zijn op de teugel, laat uhm zelf maar zoeken en komen. En 10 goed voorwaarts en consequent rijden heeft meer nut dan 60 minuten lopen drijven en een beetje rondhobbelen. Actief maken kan je trouwens ook eens in stilstand doen en daarna been en "weg paard, naar voren"
Veel suc6 Groetjes Bar


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 bezoekers