dekken met niet goedgekeurde hengst => papier??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
xtvax

Berichten: 674
Geregistreerd: 20-12-02
Woonplaats: vlakbij Utrecht

dekken met niet goedgekeurde hengst => papier??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-03 09:12

Ik overweeg om volgend jaar mijn KWPN merrie te laten dekken door mijn eigen KWPN hengst. Deze hengst is dus niet goedgekeurd als dekhengst!

Wat voor papier kan ik er dan bij krijgen? Bij beide paarden zit een officieel compleet KWPN papier.
Verward
(De reden waarom ik dit misschien wil doen, is omdat ik mijn merrie dit jaar na 5x insemineren en DA onderzoek, niet drachtig heb gekregen, maar wel veel kosten heb gemaakt. Misschien dat een natuurlijke dekking wel succes geeft en dan kan ik het jaar erop weer met inseminatie proberen)


Mer1980

Berichten: 18823
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-03 09:37

Je kan maximaal een KWPN register B papier krijgen. je mag dan niet meedoen aan keuringen enz. Het is slechts een registratie middel van je paard. Voor de handel of uit commercieel oogpunt is het niet verstandig, (er zijn al genoeg paarden en het levert niets op) maar fok je het veulen voor jezelf dan kun je er waarschijnlijk veel plezier van krijgen.

(nu wil ik niet half bokt over mij heen krijgen van op een papier kun je niet rijden, enz. dit is mijn mening en ik denk niet dat ik de enige ben)

Letterlijk in het huwelijksbootje stappen? http://www.trouwschip.nl
Bedrijfsuitje, vergaderen of teambuilding?: http://www.zeilschipbounty.nl
Sinds 23-02-2013 mama van Kira!
Sinds 14-12-2016 mama van Kian!

xtvax

Berichten: 674
Geregistreerd: 20-12-02
Woonplaats: vlakbij Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-03 10:14

Ik fok het veulen niet voor de handel.
Ik ben het ermee eens dat een paard zonder papier in eerste instantie minder op zal leveren (in doorsnee dan). Maar als het in de sport een goed paard blijkt te zijn, maakt papier niets meer uit.
Bedankt voor je antwoord ! Lachen

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-03 10:18

In Duitslnd zijn er een aantal hengsten die op de weide dekken of in natuursprong. Ik ken zo iemand met een volbloeddekhengst. Misschien is dat interessanter om later toch een vol papier te krijgen of scheelt dat niet?

Chronos

Berichten: 3071
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-03 09:36

Zorg dat je zowel van de merrie als de hengst een pluk haar hebt met haarzakjes voor DNA onderzoek want dat willen ze bij elk stamboek als je gaat dekken met een niet goedgekeurde hengst. Maar idd het wordt een register B... Maar het is wel gaaf een veulen van je eigen paarden en als jij er blij mee bent dan maakt dat papier niks uit en als het bijde KWPN's zijn dan krijg je een volledig ingevuld papier

...Dreaming with my eye's wide open...

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-03 11:09

Nog een tip: laat je hengst even vetrinair goedkeuren, om te kijken of hij compleet is en geen veterinaire gebreken heeft. In sommige landen is dat al genoeg voor een dekvergunning. Dan heb je dat ieder geval geregeld.

Volg de avonturen van Sumrin Saint Mary: Sumrin Saint Mary

Katja
Blogger

Berichten: 42175
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-03 16:09

Vorig jaar nog een hel leuk paard gehad met een niet-goedgekeurde vader. Zat inderdaad een B register papier bij. Is voor heel erg goed geld nar Amerika vertrokken. Als het een fijn paard is maakt het papier ook niet veel uit.
Met jouw verhaal erbij is het zeker de moeite van het proberen waard.

Chronos

Berichten: 3071
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 00:29

Ik heb dus eigenlijk een soort gelijk geval mijn merrie was gedekt met een niet goed gekeurde hengst maar ik heb er een super mooi kind van allen jammer genoeg waren moeder en vader al gestorven toen ik een papier erbij ging regelen met als gevolg geen papier en nu staat ze geregistreed bij het NRPS dus het is een echte Kitano

...Dreaming with my eye's wide open...

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 11:22

hoi je krijgt dan een hulpboekregister mijn merrie heeft ook hulpboek maar haar vader gaat dit jaar kijken of ze hem goedgekeurd krijgen. hij vererft wel mooie en goede paarden dus hoop het.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 11:28

Als een hengst goedgekeurd word, kunnen dan eventueel eerder geboren veulens een volledig papier krijgen?

Je suis Charlie.

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 12:24

Je krijgt zowieso vol papier bij je veulen als je dat aanvraagt, maar het is idd register B. Mocht het veulen een merrie worden, dan is dat absoluut geen probleem, want een kwpn register B merrie laten dekken door een kwpn goedgekeurde of erkende hengst levert gewoon weer veulenboekpapier op!
Maar kan je haar anders niet laten dekken door een goedgekeurde hengst van een ander stamboek, die wel natuurlijk dekt en waarbij het veulen dan gewoon veulenboek papier krijgt van dat andere stamboek?

Donja, mijn maatje, 23 mei 1983 - 7 november 2008
Ons dierenpension http://www.dierenpensionloge.nl


emke
Berichten: 3
Geregistreerd: 05-10-03
Woonplaats: Westerhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 23:10

sorry dat ik hier zo even reageer maar ik heb een vraag voor school maar die antwoorden kan ik nergens vinden en ik dacht laat ik het hier eens proberen.

1.Welke factoren spelen een rol bij het tijdstip dat een dier fokrijp is.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 23:12

emke schreef:
sorry dat ik hier zo even reageer maar ik heb een vraag voor school maar die antwoorden kan ik nergens vinden en ik dacht laat ik het hier eens proberen.

1.Welke factoren spelen een rol bij het tijdstip dat een dier fokrijp is.


Het lijkt me het beste als je deze vraag even in een nieuw topic stelt, dan heb je meer kans op antwoorden....

Je suis Charlie.

Albert

Berichten: 5729
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 23:40

Er zijn ook binnen het KWPN hengsten, genoeg wil ik niet zeggen, die natuurlijk dekken.
Leg je probleem voor aan een hengstenhouder en er is vast wel een mouw aan te passen.

3 Gelderse toppers en
Paardengebitsverzorger Klik hier voor mijn website

xtvax

Berichten: 674
Geregistreerd: 20-12-02
Woonplaats: vlakbij Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-10-03 09:00

Bedankt voor jullie reacties. Waar ik dus bang voor ben is dat het gewoon aan de merrie ligt dat ze niet drachtig wordt. Er is een slijmmonster genomen en daar was niks mis mee. De DA weet ook niet waarom het niet lukt.
Ik ben aan de inseminaties en begeleiding van dit jaar veel geld kwijt geweest en dat vind ik op zich niet heel erg, maar ik vind het wel erg als ik dat volgend jaar weer kwijt ben en er geen veulen inzit. Ik heb een goede mooie hengst staan met goed bloed, dus waarom niet proberen? Het gaat mij niet om de handel, maar om een leuk veulen voor mijzelf, die hopelijk goed gaat springen. Het is een gok, maar dat is ook wel weer spannend. Of ik het ga doen weet ik nog niet zeker hoor, hangt ook een beetje van de hengst af, hij moet zich tegen die tijd nog wel goed en braaf gedragen, want ik heb geen zin in een hengst die zich daarna dus niet meer gedraagt.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: carika en 157 bezoekers