Poldernederlands, wat vinden jullie?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sizzy

Berichten: 27232
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: Den Haag

Poldernederlands, wat vinden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-03 19:10

Ik zat gisteravond naar Het Lagerhuis te kijken op Nederland 3, en daar hadden ze een discussie over 'het poldernederlands'.

Hier een quote van een site:

Citaat:
Al enige tijd spreekt men in Nederland over het Poldernederlands. De term is gevormd naar analogie van het woord poldermodel, waarmee sinds het begin van de jaren '90 naar het politieke en economische overlegmodel in Nederland verwezen wordt.

Het was de taalkundige Jan Stroop die in 1998 de naam Poldernederlands voor een nieuwe variƫteit van het Nederlands introduceerde. Het meest opvallende kenmerk van deze variant is dat de mond bij de uitspraak van vooral de tweeklanken meer geopend wordt. Buiten klinkt dan als bauten, bijt als baait, en kout als kaaut. Volgens Stroop is deze uitspraak vooral populair bij jonge, goed opgeleide, succesvolle vrouwen. De uitspraak zou trendsettend zijn voor de uitspraak van de standaardtaal in Nederland. De toekomst zal uitwijzen of het Poldernederlands algemeen gebruikelijk wordt.

Het verschijnsel is op zich niet zo vreemd. In het Engels en het Duits is de open of verlaagde uitspraak van de diftongen al eeuwenlang deel van de standaardtaal. Denk bijvoorbeeld aan de uitspraak van woorden als time en cow in het Engels en Zeit en grau in het Duits. Bij al deze tweeklanken is de mond meer geopend dan bij de uitspraak van de Nederlandse woorden tijd, koe en grauw.



Wat vinden jullie daar nu van? Ik vind het geen porem ( Haha! )
Heb zo het idee dat steeds meer mensen het vaker gaan spreken en dat hierdoor het AN steeds meer vervaagd.
Kan het vooral niet uitstaan als men het totaal niet interesseert, je verstaat me toch, zeggen ze dan Verward

Jennygirl

Berichten: 4491
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 19:43

Ik zie mij als jonge, goed opgeleide, succesvolle (volgens sommige) vrouw nog niet spreken op zijn poldernederlands. Het lijkt me erg boers klinken. Maar ja, dat zegt een vrouw die engels spreekt met een schots accent...