[LO] Paard laat zich moeilijk longeren, TIPS graag

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
sandra1977

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-03-03
Woonplaats: Dedemsvaart

[LO] Paard laat zich moeilijk longeren, TIPS graag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-09-03 15:32

Ik rij nu ongeveer 3 maanden op mijn bijrijdpaard, alvorens ik hem ging rijden was hij erg ingezakt qua training en conditie.
Ik longeer hem ook af en toe, tenminste, dat probeer ik maar hij denkt daar af en toe anders over.
De eerste keer ging het redelijk, na verloop van tijd als hij even gewerkt heeft en terug gaat naar stap heeft hij de neiging om stil te gaan staan en met zijn hoofd naar binnen te draaien. Als ik hem dan wil insluiten met de lijn en de zweep om hem van achteren weer voorwaarts te laten gaan, loopt hij van mij weg of gaat om zijn voorbenen draaien, zodat hij eigelijk ook niet van zijn plek komt. Hij kijkt dan heel angstig (naar mijn idee) richting de zweep. (hij is door zijn vorige bijrijdster niet altijd even vriendelijk behandeld door de verschillende "hulpmiddelen")
Hij neemt geen dreigende houding aan oid. Afgelopen zaterdag wilde ik hem weer even longeren, linksom ging redelijk maar rechtsom kreeg ik hem niet op de volte of in de vooruit. Omdat ik alleen ben is het lastig om hulp te vragen van iemand die hem bv leidt om hem zo weer vertrouwd te krijgen met longeren.
Wie heeft er tips voor mij zodat hij leert om het longeren weer onder de knie te krijgen??!!

Veni, vidi, vici


josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-03 20:33

veel paarden gaan draaien als je hen ook maar iets schuin probeer naar voren te drijven. dus schuin achter de kont. en dan het commando geven of het miment dat hij loopt ga je terug naar je oorspronkelijke positie. draait hij dan weer. loop dan gewoon schuin naast de kont mee.
vooral belonen als hij het goed doet.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 06:39

even een stukje met hem meelopen, misschien rondje of 1,5 en dan gelijdelijk zelf naar het midden toegaan, en om jouzelf te vervangen de longeerzweep daar plaatsen. Zorg dat die longeerzweep een stukje achter de achterhand zit, dan kun je ingrijpen wanneer nodig, en help je het paard om de achterhand mee te nemen.
En als je ziet aankomen dat ie naar binnen wil draaien, houd je de zweep bij de voorhand, en geef je hem desnoods, als ie de draai wil inzetten, een corrigerend tikje.

En je kan hem ook longeren met een dubbele longe, zegmaar net alsof je rijd, maar er niet opzit.
Als ie dan naar binnen komt kun je door middel van sturen zorgen dat je achter hem komt te staan, en hem naar voren kan opdrijven

Because the line between wrong and right, is the width of a thread from a spider's web. The piano keys are black and white, but they sound like a million colors in your mind.

http://www.lucies-paardenadvies.nl De basis in balans.Bewust trainen omg NH en midden Nl.

sandra1977

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-03-03
Woonplaats: Dedemsvaart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-10-03 17:50

Locanda schreef:
even een stukje met hem meelopen, misschien rondje of 1,5 en dan gelijdelijk zelf naar het midden toegaan, en om jouzelf te vervangen de longeerzweep daar plaatsen. Zorg dat die longeerzweep een stukje achter de achterhand zit, dan kun je ingrijpen wanneer nodig, en help je het paard om de achterhand mee te nemen.
En als je ziet aankomen dat ie naar binnen wil draaien, houd je de zweep bij de voorhand, en geef je hem desnoods, als ie de draai wil inzetten, een corrigerend tikje.

En je kan hem ook longeren met een dubbele longe, zegmaar net alsof je rijd, maar er niet opzit.
Als ie dan naar binnen komt kun je door middel van sturen zorgen dat je achter hem komt te staan, en hem naar voren kan opdrijven


Longeren met dubbele longe heb ik niet onder de knie dus dat is geen optie (misschien iemand in de buurt die mij een lesje wil geven?? Haha! )
Het bovenstaande ga ik morgen eens even uitproberen.
In ieder geval bedankt voor de tips alvast.

Veni, vidi, vici

suuske

Berichten: 793
Geregistreerd: 26-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 14:03

longeer hem met tweeen laat iemand mee lopen en nog een beetje meet laten zien wat ej bedoeld het kan zijn dat ie het een beetje eng vind dan snapt ie het niet helemaal dus ik wou er iemand bij laten lopen en gewoon hoodste longe of hlset geen rare truct erbij doen ik denk dat je hem zo het gemakkelijkste het leerd dat hebben ze snel door.dat probleem ken ik wel.probeer gewoon eens kan best goed komen en beloan hem als ie het snapt en het goed doet. zo gaat ie het ook leuk vinden.

groetjes -xxxxx- suuske

As many know horses will gallop, in to our hearts forever

**Karina en Esther ik zal jullie nooit vergeten**


suuske

Berichten: 793
Geregistreerd: 26-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 14:10

longeer hem met tweeen laat iemand mee lopen en nog een beetje meer laten zien wat je bedoeld het kan zijn dat ie het een beetje eng vind dan snapt ie het niet helemaal dus ik zou er iemand bij laten lopen en gewoon hoodstel longe of halster geen rare truct erbij doen ik denk dat je hem zo het gemakkelijkste het leerd dat hebben ze snel door.dat probleem ken ik wel.probeer gewoon eens kan best goed komen en beloon hem als ie het snapt en het goed doet. zo gaat ie het ook leuk vinden.

sorry Bloos Bloos Bloos! had echt ram verkeerd getypt
Bloos! schaam schaam Bloos!

groetjes -xxxx- suuske was een beetje teveel aan het doen. en ja zo heeft niemand er wat aan toch niemand kan het lezen.

As many know horses will gallop, in to our hearts forever

**Karina en Esther ik zal jullie nooit vergeten**


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 7 bezoekers