Myler bit en engels rijden? ervaringen gevr.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Anoniem

Myler bit en engels rijden? ervaringen gevr.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-03 07:34

Zijn er mensen die niet western rijden en toch met een myler bit rijden?

Ik ben geinteresseerd in een myler bit level one.

Als ik op het westeren forum kijk, zijn er verschillende mensen die dit bit gebruiken. maar hoe zal het zijn als je buiten wilt rijden of lichte dressuur. Ik wil nl een bit dat ontzettend vriendelijk in de mond ligt, maar wel voldoende overwicht geeft om buiten te rijden.

Mijn paard kwijlt altijd ontzettend en hangt en trekt. Ik geef hem als ik buiten rijd, voldoende teugellengte anders wordt het alleen maar vechten. Ik denk dat het bit (dubbel gebroken auregaanbitje) teveel op zijn tong drukt en hij daardoor moeite met slikken heeft. Het kan zelfs zo zijn dat hij zijn tong over het bit legt zonder dat ik dat merk, want hij kan zo stroef en stug zijn, dat hij niet op ophoudingen reageert, ondanks dat ik hem vrij losjes laat lopen. hij houd altijd zijn kaken op elkaar.

Met een hackamore rijden is voor mij geen oplossing. Door zijn drammerige karakter denk ik dat we beiden zullen verongelukken.

Graag reakties van mensen die niet aan de western doen of ze moeten het bitje ook gebruiken om engels en recreatif te rijden.


Cemlys

Berichten: 14941
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-03 12:51

ik ken iemand die er zo een heeft gekocht en ik heb gisteren ofzo ook een topic daarover geopend. er staat een foto bij ervan. die myler bitten ljken me heel goed. je kan ze er beter mee houden naar het schijnt maar nog niet uitgeprobeerd.

Yesterday is history, tomorrow is mystery, today's a gift, that's why it's called present!

Dartel
Berichten: 161
Geregistreerd: 19-08-03
Woonplaats: Goes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-03 13:25

Als je paard niet prettig loopt op een dubbel gebroken bit, kun je ook een rechte trens proberen. Mijn Arabier liep daar veel plezieriger op. Ze had iedere keer last van blaren in haar mond op een gewone trens, ze liep ook altijd te knoeien met het bit. Ze knapte heel erg op toen ik met een rechte trens ben gaan rijden. Ze vond het veel rustiger, ze kon ook veel meer hebben, was niet meer zo angstig voor het bit en was ook minder hangerig. HET zachte bit bestaat niet. Dat is voor ieder paard verschillend, en een flinke stang kan bij vriendelijk gebruik veel fijner zijn voor een paard dan een rukkerige dubbel gebroken trens die te groot is voor zijn mond. Je kunt ook een happy mouth bit proberen, dit is een rechte trens, met een zachte inwerking en van kunststof waar ze op kunnen knabbelen. Liever geen rubber bit, want dit kan heel erg gaan schuren. Luister naar je paard, zoek naar wat voor jullie het beste werkt.

Dartel

DubbelFun

Berichten: 88476
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-03 14:34

Sorry voor het antwoord, want ik rij wel western (recreatief) Lachen
Maar een aantal dingen wil ik toch even kwijt.

Citaat:
Ik denk dat het bit (dubbel gebroken auregaanbitje) teveel op zijn tong drukt
Een bit drukt niet op de tong als het gewoon los in de mond ligt. Maar misschien vind hij de auregaansmaak niet lekker.

Citaat:
en hij daardoor moeite met slikken heeft.

Moeite met slikken kan voorkomen als het paard te diep loopt en dus geen ruimte meer heeft in zijn keelholte.

Citaat:
Het kan zelfs zo zijn dat hij zijn tong over het bit legt zonder dat ik dat merk, want hij kan zo stroef en stug zijn,

Wat voor ras paard heb je of indien geen bepaald ras warmbloed of koudbloed type, want bepaalde rassen hebben zo in bit-aanpak hun eigenaardigheden.

Lees deze site eens door voor de werking van de diverse Mylers:
http://www.kellystackshop.com/howtochoseamyler.html
Of deze:
http://www.toklat.com/myler/mbits_mouth.html
Klik op het mondstuk voor de bijbehorende tekst.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-03 19:01

Hij loopt juist niet diep, maar probeert altijd onder de druk van het bit uit te komen door zoveel mogelijk zich lang te maken. Zijn speekselklieren zijn vaak heel erg dik en hard, waardoor ik dacht dat hij moeite had met slikken. Schuimen doet hij wel, maar ik vind het eerder kwijlen, van die lange slierten.

Hij is een kwpn-er. Ik heb een happy-mouth bit geprobeerd maar daar reageert hij net zo op als op het auregaan en een eerder bitje dat van ijzer was (ook dubbel gebroken, maar dunner).

Dan ga ik nog eens enkel gebroken proberen.

Als ik hem longeer en kijk hoe hij met het bit omgaat en hoe lang het duurt eer hij een beetje begint te ontspannen, krijg ik een indruk hoe hij onder het zadel ermee omgaat. Als ik hem longeer doe ik het met pessoa en lang laag. Dus het moet toch makkelijk voor hem zijn.

Ik zal wel weer zo'n paard hebben dat tot de uitzonderingen behoort die een bit gewoon helemaal niks vind om in zijn mond te hebben.

DubbelFun

Berichten: 88476
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-03 19:18

Heb je zijn gebit al eens laten checken of probeer anders eens bitloos te rijden. Daar zijn ook verschillende optomingen voor.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 12:51

Vorig jaar is hij nog door de tandarts behandeld. Wel een idee om dit zsm weer te laten checken.

Hackamore vind ik bij mijn paard best eng. Hij dramt nogal en drukt dan met veel kracht zijn neus eruit. Zijn reaktie op druk of pijn is juist er met volle kracht tegenin te gaan.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BlueStocking en 38 bezoekers