Welk soort voer?? (fyto horse, equisanum oid)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Henla

Berichten: 2099
Geregistreerd: 13-10-02
Woonplaats: Rijssen

Welk soort voer?? (fyto horse, equisanum oid)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-10-03 19:01

Ik plaats dit hier omdat er een tijdje geleden een hele discussie is geweest over soul mate en equisanum.

Mijn paardje zit al een tijdje niet helemaal lekker in dr vel. Dat resulteerde in een doffe vacht. Eerst had ik dit niet door en dacht ik dat het kwam doordat ze haar wintervacht kreeg. Maar daarna krreg ze een plekje op haar hoofd dat helemaal kaal werd. Ik dacht dat dat wel weer weg zou gaan en zocht er verder niks achter. Afgelopen weekeinde kreeg ze diaree en zandkoliek. Gelukkig was ze snel weer van de zandkoliek af. Alleen doordat dr weerstand zo laag was heeft het plekje op dr hoofd zich heel snel uitgebreid.

Afbeelding

Verder is ze door de koliek en diaree weer afgevallen.
Nou wil ik graag dat ze weer wat dikker wordt en dr weerstand weer goed opbouwd en dat de schimmel oid weggaat.

Met de schimmel oid weet ik ook niet wat ik aan moet. Heb de DA gelijk laten kijken toen ie er was voor de koliek. Die vond het er niet uit zien als schimmel, maar wist ook niet wat het wel was. Maar verder heeft ie dr niks over gezegd en ik heb me dan ook maar geen zorgen meer gemaakt daarover. Maar nu is het heel erg uitgebreid. Ik denk dat ik maandag maar weer de DA erbij haal.

Ik heb dit ook al in tinkerpraat gezet, op medisch en vraag-maar-raak over de schimmel. Ben benieuwd wat mensen hier er van denken en wat voor voer jullie mij aanraden zodat mijn paardje weer een goede weerstand krijgt, dr darmen weer helemaal goed gaan werken dat ze geen zandkoliek meer krijgt en dat ze weer wat dikker wordt.

<3 Veerle en Tiemen <3

Zing Vecht Huil Bid Lach Werk en Bewonder, maar niet zonder ons


Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 12:30

Ik zou Soulmate geven, ik heb er hele goede ervaringen mee. Tsja en Equisanum is echt OK dan! . Bouw inderdaad de weerstand van je paardje op om dit soort problemen op te lossen.
Voor zandkoliek kun je Sandclear geven, doen wij ook met Nanouk's arabier, die heeft er anders ook last van.

heb je al eens een bloed onderzoek laten doen?

Let horses whisper in your ear and breathe on your heart


Lenie

Berichten: 414
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Dronten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 12:36

Ik voer Equisanum Arab en ben ik heel erg over te spreken, ook omdat er flink olie doorheen zit en daar gaan ze mooi van glimmen !

Rust zacht mijn lieve Tessa, altijd in mijn hart !
* Smartomatic Docz Com *

Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 15:49

hoi,

vervelend zeg Verdrietig

Zandkoliek kan natuurlijk ieder paard krijgen, je kunt hier idd iets voor geven in de vorm v. een kuurtje (zoals zand clear), of preventief te werk gaan, in de vorm v. olie, lijnzaad doppen, misschien ook Soul mate ?

maar je kunt iig ook zo af en toe een test doen, om te bekijken of je paard zand in de mest heeft.
Wij doen dit ook tussendoor, met een lange handschoen (de DA heeft ze
, maar je kunt ze ook elders kopen), hierin doen we een aantal flinke ballen mest, vervolgens water erbij & kneden maar Haha!
het water & de mest moet wel goed gemengd zijn !
Vervolgens hangen we het bij de stal, 1/2 uurtje wachten & je kunt dan precies zien (in de vingertoppen!) of er zand inzit.


Onze DA gaf het advies alsvolgt; als er in élke vingertop meer dan een mespuntje zand zit, is dit al teveel !!!

Dan geven wij dus een kuurtje.

Sinds we lijnzaad doppen bijvoeren, hebben we nog geen kuurtje hoeven geven OK dan!

Verder ; de diarree... is natuurlijk moeilijk te zeggen waar dat vandaan komt, kan zoveel oorzaken hebben...
bijv. omslag v. het weer, zodra er regen valt, krijgen paarden al gauw wat dunne mest...
Ook een ander soort 'kuil' voer kan een reden zijn...
Wormen....
En zandkoliek & diaree gaat natuurlijk al vaak samen... heeft je DA geen advies gegeven hierover?

Wat Vera ook al schrijft, is bloedonderzoek misschien een idee ! Moet je alleen wel vragen naar een kompleet onderzoek, waarin de waardes v. de vitamines en dergelijke ook duidelijk worden.

enneh... Equisanum voeren wij al jaren, is echt goed voer OK dan!

Groetjes & succes
laat je nog even horen, hoe het gaat met je paardje? Ach gut


op de avatar zie je Sallyman!

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 16:38

Colinda schreef:
Ook een ander soort 'kuil' voer kan een reden zijn...

geen kuil voeren is mijn devies, zeker met een paard wat diarree heeft.
Goed hooi is veel beter voor je paard, helemaal in zijn geval. Ach gut

Let horses whisper in your ear and breathe on your heart

_Vanes_

Berichten: 3664
Geregistreerd: 12-02-01
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 16:43

zou je niet een second opinion vragen bij een andere dierenarts over die schimmel?
Mijn paint heeft ook een vaag soort schimmel/exceem gehad op haar mond,maar ik herkende het van een een buurpaard van haar,waar ze overigs al 2 maanden niet meer naast stond!Dat is bij het buurpaard en bij mijn paint weggegaan door er gewone jodium op te smeren een aantal dagen lang,tot het al helemaal verdwenen was.Ik weet natuurlijk niet of voor jou paard dit goed is,dus second opion,anders kan je dit altijd nog expirimenteren"!"
sterkte.

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 17:16

Gelukkig is goed voeren niet echt "expirimenteren". Alleen heeft haar paard niet alleen eczeemplekjes maar ook nog andere problemen. Ach gut

Let horses whisper in your ear and breathe on your heart

Henla

Berichten: 2099
Geregistreerd: 13-10-02
Woonplaats: Rijssen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-10-03 20:26

Heel erg bedankt vor de reacties allemaal. De exceem (of wat het dan maar wezen mag) ben ik aan het behandelen met imaverol, cothivet en daarna smeer ik het in met uier-creme, omdat de plekken helemaal droog zijn en ze ze open schuurt. De diaree is gelukkig minder geworden. Het is nog steeds een beetje dun, maar het spuit er gelukkig niet meer uit. Waar kan je die lange handschoenen dan kopen? Wil graag die proef doen om te kijken of het zand uit dr maag en darmen is.
Verder krijgt ze nu ook hooi en geen kuil maar.
Alleen hoest ze nu af en toe. Kan dit van het droge hooi komen? Ik vroer haar nu maar nat hooi, maar ze heeft voordat ze op de stal kwam waar ze nu stond altijd hooi gehad en daar van geleefd. Toen had ze helemaal geen last van hoesten Verward
En waar kan ik soul mate kopen en waar helpt dat allemaal tegen??
En lijnzaad doppen......Waar haal ik dat? Hoe moet ik dat voeren??
En een bloedonderzoek. Waarvoor wordt dat gedaan??
Ik heb dus helemaal niet veel verstand van zieke paarden. Dit is mijn eerste eigen paard en waar ze eerst stond is ze nooit ziek geweest. En nu heeft ze ineens meerdere dingen door haar lage weerstand.

Ik hoop dat het heel snel beter met haar gaat en dat jullie me nog antwoorden kunnnen geven op mijn vragen

<3 Veerle en Tiemen <3

Zing Vecht Huil Bid Lach Werk en Bewonder, maar niet zonder ons

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 21:40

henla_tent schreef:
Waar kan je die lange handschoenen dan kopen? Alleen hoest ze nu af en toe. Kan dit van het droge hooi komen? En waar kan ik soul mate kopen en waar helpt dat allemaal tegen??
En lijnzaad doppen......Waar haal ik dat? Hoe moet ik dat voeren??
En een bloedonderzoek. Waarvoor wordt dat gedaan??

Lange handschoenen heb je niet nodig. Je doet 5 mestballen in een emmerwater en laat ze oplossen. Ligt er een theelepel zand op de bodem (of iets minder) dan is het zaak om bv. Sand Clear te geven.

In de holistische denkwijze staan huid en longen met elkaar in verbindingen. Dus als je problemen met de ene hebt is het niet vreemd dat de andere ook reageert. Maak het hooi nat om zo min mogelijk irritaties te krijgen maar als je paardje beter gaat zal je zien dat dit vaak ook verdwenen is.

SoulMate kun je via bluezarka (hier op Bokt) bestellen. Het is een volledig voedingssupplement waardoor de weerstand van je paardje zal toenemen. Geef het wel de tijd, verwacht geen wonderen in een paar dagen.

Lijnzaaddoppen weet ik niks van Haha!

Bij een bloedonderzoek kijken ze naar de afwijkingen die zichtbaar zijn in het bloed, bv. lever, nieren, waarden etc. Dit moet je met je DA bespreken.
Sterkte he! Enne, hou ons een beetje op de hoogte

Let horses whisper in your ear and breathe on your heart

Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 23:15

hoi,

lange handschoenen kun je evt. bij de praktijk v. de DA kopen.

Met een emmer kan ook, wij vinden de handschoen iets prettiger.

Lijnzaad doppen is meestal verkrijgbaar bij een 'welkoop' winkel, of diervoeder fabriek/leverancier.
Dezelfde werking krijg je ook met olie, bijv. lijnzaad olie oid (verkrijgbaar bij o.a. de paardendrogist).

Vera; ik bedoelde met 'ander kuil' dat er op een stal nog wel eens gewisseld kan worden met het soort kuilvoer en sommige paarden daar erg gevoelig op reageren en daar behoorlijk van aan de 'race' kunnen gaan *LOL*

Meestal na een koliek idd helemaal ff géén kuil, dan nog liever een hapje 'voerstro' (vanwege de grove structuur) & idd goed hooi.

Verder kun je met een bloedonderzoek idd achter een heleboel dingen komen... maar nogmaals; vraag dan naar een compleet onderzoek.
(heeft ook een naam, hemoglobaal bloedonderzoek of zoiets Verward , weet iemand hier hoe dit ook alweer heet? Knipoog )

Anders wordt idd naar nieren, lever e.d. gekeken... maar als dit alles goed werkt.... weet je nog niet of het evt. aan bepaalde tekorten v. vitamines/mineralen e.d. kan liggen.


succes !


op de avatar zie je Sallyman!

hint2
Berichten: 17
Geregistreerd: 03-09-03
Woonplaats: kamerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 07:06

als de schimmelmiddelen niet helpen kun je altijd nog aan de gang met paxutol bij de dierenarts verkrijgbaar..dit is een bacterie dodende shampoo!
Succes!

paint en quarters te koop uit eigen fokkerij!
vernieuwde website!!

Henla

Berichten: 2099
Geregistreerd: 13-10-02
Woonplaats: Rijssen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-10-03 07:29

En die lijnzaaddoppen kan je dan gewoon zo voeren? Hoef je verder niks mee te doen?

<3 Veerle en Tiemen <3

Zing Vecht Huil Bid Lach Werk en Bewonder, maar niet zonder ons

radicalM

Berichten: 689
Geregistreerd: 14-02-03
Woonplaats: Capelle a/d IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 09:08

Misschien een stomme vraag, maar krijgt je paard regelmatig een wormenkuur?

Old minds are like old horses: you must exercise them if you wish to keep them in working order...
R.I.P. lieve Moon.

Henla

Berichten: 2099
Geregistreerd: 13-10-02
Woonplaats: Rijssen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-10-03 09:16

Ja die wordt regelmatig ontwormt en met verschillende werkende stoffen

<3 Veerle en Tiemen <3

Zing Vecht Huil Bid Lach Werk en Bewonder, maar niet zonder ons

Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 13:55

henla_tent schreef:
En die lijnzaaddoppen kan je dan gewoon zo voeren? Hoef je verder niks mee te doen?


hoi,

ja, dit is 'kant & klaar' ... ruikt erg lekker, door de melasse die erover heen zit.
Het is een beetje plakkerig spul & ze vinden het errug lekker Tong uitsteken

Wij voeren hiervan ongeveer 1/4 schep p. keer (en dan 2x p. dag).
Voor evt. magere paarden, kun je meer geven... maar ik zou dan niet meer geven dan de hoeveelheid krachtvoer...

Als je bijv. 1 schep p. keer krachtvoer geeft, zou ik dus bijv. niet meer dan 3/4 lijnzaad doppen voeren... je krachtvoer moet altijd de 'boventoon' voeren. Knipoog (met onbeperkt hooi).

enneh... ik zou niet te lang wachten met evt. bellen voor de DA hoor, je moet m.i. toch eerst zekerheid hebben hoe of wat Knipoog

groetjes

op de avatar zie je Sallyman!

Henla

Berichten: 2099
Geregistreerd: 13-10-02
Woonplaats: Rijssen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-10-03 19:09

Morgen komt de DA. Ben benieuwd wat hij gaat zeggen. Heb een heel lijstje met dingen die mijn ouders moeten vragen en die zij moet controleren, want ik denk dat ik er helaas niet bij kan zijn. Heb morgen een toets op school en die kan ik niet missen. Maar als ze pas 's middags komt mag ik wel een paar uurtjes vrij vind ik. Gelijk even controleren hoeveel zand er nog in haar mest zit. En vragen of zij een bloedonderzoek nuttig vindt.
En dan gelijk hebben over de eczeem (oid) natuurlijk, het hoesten en de klodders snot die er soms uitkomen.
En dan hebben we nog het leeftijdsprobleem.
Ik heb haar gekocht bij handelaren die ik heel goed ken. Volgens mij hadden ze tegen mij gezegd dat ze in maart 3 werd, maar hun zeggen van niet en dat ze in september 3 zou worden. Ik ben dus met 2,5 begonnen, gelukkig wel rustig aan met zadelmak maken. Weer 2 maanden stil zetten. Daarna erop stappen en een beetje draven. Weer 2 maanden stil zetten. Toen in de zomervakantie een beetje rustig op gereden en een paar keer (kort) mee naar buiten en alleen stappen en soms korte stukken draven. Daarna heeft ze weer 2 weken stil gestaan en is ze bij mij in de buurt komen te staan en heb ik af en toe rustig aan in de bak gereden of naar buiten geweest.
Toen heb ik met het enten een DA naar haar gebit laten kijken, omdat ik zag dat ze nog niet gewisseld had. Die zei dat ze slijtage had van een 1,5-2 jarige. Ik heb toen weer contact opgenomen met de mensen waar ik haar gekocht heb en zij hebben contact opgenomen met de mensen waar ze geboren is. Ze hebben gezegd dat ze half sept 2000 geboren is. Maar ze heeft nog steeds niet gewisseld. Weten jullie of dat late wisselen vaker voor komt? Ik ga dat morgen ook nog maar even aan deze DA vragen

<3 Veerle en Tiemen <3

Zing Vecht Huil Bid Lach Werk en Bewonder, maar niet zonder ons

Henla

Berichten: 2099
Geregistreerd: 13-10-02
Woonplaats: Rijssen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-10-03 14:07

Oke, vandaag is de dierenarts geweest. Ik was er zelf helaas niet bij, maar mijn moeder heeft me gebeld. Het is dus wel een schimmel wat ze heeft en de pony waarmee ze inhet land staat heeft het ook. Ze krijgt er medicijnen voor. Ook voor het hoesten krijgt ze medicijnen en voor het verhogen van de weerstand krijgt ze ook wat. Ik mag tot december niks met haar doen. In de kerstvakantie mag ik dan langzaam aan weer beginnen met longeren. En ze moet weer kuil krijgen ipv hooi. Verder hoor ik de rest thuis vast wel. Mooi k*t dat ik zo lang niks met haar mag doen....

<3 Veerle en Tiemen <3

Zing Vecht Huil Bid Lach Werk en Bewonder, maar niet zonder ons

DubbelFun

Berichten: 88468
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 14:10

Wandelen mag altijd, want beweging is altijd goed (mits de DA geen stalrust heeft voorgeschreven).
Waarom kun je het hooi niet gewoon goed nat maken, kuil is vaak weer zoveel 'rijker'.

Henla

Berichten: 2099
Geregistreerd: 13-10-02
Woonplaats: Rijssen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-10-03 18:59

Ze heeft last van haar keel en kuil is zachter als hooi. Maar als het hoesten over is zal ik mij hooi op voeren en dan wel weer kijken wat ik haar geef. En de Da heeft idd geen stalrust gegeven dus kan altijd nog lekker met haar gaan wandelen.
Ivm haar lage weerstand zou ik een paar weken niet mogen rijden, maar de DA vertrouwde haar leeftijd (tanden) ook niet helemaal en zei dat ik beter dan maar tot de kerst niks kan doen en dan weer rustig aan beginnen met longeren

<3 Veerle en Tiemen <3

Zing Vecht Huil Bid Lach Werk en Bewonder, maar niet zonder ons

Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 21:10

henla_tent schreef:
Ivm haar lage weerstand zou ik een paar weken niet mogen rijden, maar de DA vertrouwde haar leeftijd (tanden) ook niet helemaal en zei dat ik beter dan maar tot de kerst niks kan doen en dan weer rustig aan beginnen met longeren


ja, dat kun je dan denk ik ook beter doen Knipoog gewoon rustig aan ...

mocht je evt. meer zekerheid willen hebben over haar leeftijd, kun je ook nog een paardentandarts erbij laten komen... jammer dat je DA het niet zeker weet... een goeie (DA of paardentandarts) moet toch wel kunnen inschatten hoe oud ze is, lijkt me...

iig heel veel beterschap met d'r Ach gut

groetjes

op de avatar zie je Sallyman!

Henla

Berichten: 2099
Geregistreerd: 13-10-02
Woonplaats: Rijssen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-10-03 19:24

Ze zeggen ook allebei dat ze geen 3 is, maar de mensen waar ze geboren is zeggen dat ze september 2000 geboren is heb ik gehoord van de mensen waar ik haar heb gekocht.
Deze DA zei dat er af en toe wel gebitsafwijkingen voorkomen bij paarden, maar het is bij de mijne niet alleen zo dat ze niet wisseld. Ook de slijtage is nog niet ver genoeg voor een paard van die leeftijd Scheve mond Ik hoop echt niet dat ze pas 2 is, want dat heb ik haar VEEL te vroeg bereden Als ik ooit nog een keer een paard koop laat ik er een eigen DA naar kijken en niet 1 die het bedrijf kent

<3 Veerle en Tiemen <3

Zing Vecht Huil Bid Lach Werk en Bewonder, maar niet zonder ons


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 bezoekers