Betreft Luchtzuiger

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
PeterV
Berichten: 2301
Geregistreerd: 07-03-03

Betreft Luchtzuiger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-10-03 11:16

Hallo,

Een merrie die wij nu zo’n anderhalf jaar in ons bezit hebben, is zoals dat heet een luchtzuiger. Toen wij haar kochten, had zij een band om, die het lucht zuigen niet echt tegen hield, en er ook nog behoorlijke smet plekken van in haar hals kreeg.

De stal hebben wij aangepast, door het eten en drink vanaf de vloer te geven, en de rand van de stal deur, voorzien van een schokdraadje.

Nadat ze één keer met het draadje in aanraking kwam, heeft ze geen lucht meer gezogen.
Het grote nadeel vonden wij zelf, dat ze niet meer met haar hoofd naar buiten kon hangen.

Ondertussen heeft ze een veulen groot gebracht, dat wij ongeveer een week of drie geleden hebben afgespeend. De tijd op het weiland waar ze met haar veulen vertoefde, stond een mooi hek, en heeft daar zo’n halfjaar lang het lucht zuigen weer kunnen inhalen.

Nu ze weer thuis is, kregen wij een tip over een band die echt perfect is tegen het lucht zuigen, namelijk Luchtzuigerband aluminium nr 51.000 uit de catalogus van Divoza.

Deze hebben wij besteld, en wij moeten toegeven, voor het doel waar deze voor is aangeschaft, helemaal perfect.
Alleen nu na een week of 5-6 krijgt ze weer smetplekken in haar hals.

Onze vraag is, of hier nou niet wat aan te doen is, om met zo’n band de smet plekken tegen te gaan, of moeten wij weer de stal ombouwen met als gevolg dat ze weer niet naar buiten kan hangen. Wij weten dat het lucht zuigen een naar probleem is, en dat een paard er ook eventueel aan geopereerd kan worden.

Wat is wijsheid in deze, graag wisselen wij van gedachten hierover met personen die enig ervaring hebben met dit probleem.

Vr Gr Peter Vet.



Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 11:25

Hoe reageert de merrie als je haar een miracle collar omdoet?

deze dus: Afbeelding

http://www.miraclecollar.com/main.htm

Je zou verder ook proberen met een bontje om de luchtzuigband de band wat zachter te maken en zo de schuurplekken te verminderen.

Je suis Charlie.

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 11:28

Kun je onder zo'n "halsband" geen badstoffen hoesjes maken die zweet en vuil opnemen en steeds verwisseld kunnen worden? Mijn paarden kregen deze zomer allerlei plekjes van de vliegenmaskers wat natuurlijk door de warmte (zweten) kwam en het schuren. Als het zweet en vuil opgenomen wordt, lijkt me dat beter voor de huid. Evt. Tea Trea olie gebruiken, dat vind ik heel fijn spul.

VillaNeusjes

Berichten: 6097
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 11:34

idd en hoes maken en ik heb vaker van zo;n operatie gehoor.
dan maken ze een gaatje in de keel onder de kaak zeg maar en snijden ze een spierte door waardoor ze het strottenhoofd niet meer naar voren kunnen brengn om te luchtzuigen .
je zou eens info over zo'n operatie vrgen bij de kliniek in emmeloord of in utrecht.
veel suc66


WARNING: The above post may contain sarcasm and/or sophisticated satire. Any psychological damage sustained is purely your fault!

DubbelFun

Berichten: 88630
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 12:09

Ondanks dat het hier westernpaarden betreft, krijg je denk ik meer info op een forum als Medisch, dus vandaar maar daar naar toe verplaatst.

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 13:24

Heb je al eens een Rennie geprobeerd??
Of een beetje pepermuntolie??
Het schijnt dat luchtzuiger een maagzuur probleem kunnen hebben en dat het stabiliseren van het maagzuur een probaat middel kan zijn. Altijd het proberen waard

Let horses whisper in your ear and breathe on your heart

PeterV
Berichten: 2301
Geregistreerd: 07-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-10-03 13:44

Hoe reageert de merrie als je haar een miracle collar omdoet?

deze dus:

http://www.miraclecollar.com/main.htm

Je zou verder ook proberen met een bontje om de luchtzuigband de band wat zachter te maken en zo de schuurplekken te verminderen.

Dit is de band waarmee wij deze merrie gekocht hebben, of een soortgelijke. Op de punten waar de smet plekken zichtbaar waren, zaten van die ronde bondjes omheen geschoven. De band die wij nu in ons bezit hebben, heeft in tegenstelling tot deze dat er maar één riem achter haar ogen loopt, dus wel wat minder smet plekken achterlaat.

Kun je onder zo'n "halsband" geen badstoffen hoesjes maken die zweet en vuil opnemen en steeds verwisseld kunnen worden? Mijn paarden kregen deze zomer allerlei plekjes van de vliegenmaskers wat natuurlijk door de warmte (zweten) kwam en het schuren. Als het zweet en vuil opgenomen wordt, lijkt me dat beter voor de huid. Evt. Tea Trea olie gebruiken, dat vind ik heel fijn spul.

Tea-Trea olie hebben wij voor de ontstane plekken gebruikt, helpt op zich heel goed, mits je het niet op nieuw afsluit door zo’n band.

idd en hoes maken en ik heb vaker van zo;n operatie gehoor.
dan maken ze een gaatje in de keel onder de kaak zeg maar en snijden ze een spierte door waardoor ze het strottenhoofd niet meer naar voren kunnen brengn om te luchtzuigen .
je zou eens info over zo'n operatie vrgen bij de kliniek in emmeloord of in utrecht.
veel suc66

Is er op internet wat te vinden over zo’n operatie?

Heb je al eens een Rennie geprobeerd??
Of een beetje pepermuntolie??
Het schijnt dat luchtzuiger een maagzuur probleem kunnen hebben en dat het stabiliseren van het maagzuur een probaat middel kan zijn. Altijd het proberen waard

Over Rennie’s hebben wij vernomen dat een paard dat met het zuigen van lucht begint, het een middel kan zijn om het tegen te gaan. Maar als een paard er al een gewoonte van gemaakt heeft het geen werking meer heeft.
Pepermuntolie, daar hebben wij nog nooit van gehoord, dus hier gaan wij naar informeren.

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 14:01

Maar is het proberen van Rennies niet de moeite waard? Je weet nooit of het misschien werkt en het is verder geen schadelijk middel.

Let horses whisper in your ear and breathe on your heart

Nachony

Berichten: 106
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 14:02

Ik koop bij de paardewinkel van die schapewollen neusbontjes die zijn voorzien van klitteband en passen perfect om die aluminium luchtzuigband.Je kan ze wassen en gaan behoorlijk lang mee.Ze kosten wel per stuk rond de 5euro en je hebt er twee van nodig maar ja mijn paard is ermee geholpen.
Groetjes Nachony

chex

Berichten: 409
Geregistreerd: 27-01-03
Woonplaats: gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 19:35

Luchtzuigen doen paarden ook wel omdat ze bepaalde tekorten hebben. Als je het ook van binnenuit wilt bestrijden is het raadszaam om je paard iedere dag rozenbottels te geven.

blossom
Berichten: 63
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: amstelveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 20:14

ik had wollen bandjes hielp erg goed.Die van mij zuigt ook, ze heb 3 maanden in de wei gelopen en daar deed ze het niet ondanks dat er een mooi houten hek om de wei heen stond. Had gehoopt dat het weg zou zijn m aar helaas. Tot ze ziekjes werd en keelpijn kreeg 4 weken geleden sindsdien doet ze het niet meer ook zonder band niet nou ja veel suc6.Haha!
;D

ashley,henkie,bueno en billy zijn mijn toppers:) Lachen

juval

Berichten: 13188
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 23:36

kan luchtzuigen echt kwaad voor je paard?
Behalve natuurlijk dat het een irritante gewoonte is, en dat het houtwerk van je stal naar de knoppen gaat. Is het echt schadelijk? of kunnen ze er oud mee worden?
(sorry, voor deze lekenvraag)

[IM] Zoëy, onze gouden stippelpony

don't bite the hand that feeds you

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 23:56

Het is slecht voor het gebit, slecht voor de spijsvertering, en ze worden er nog wel eens behoorlijk (gas) koliek-gevoelig van. Ze kunnen er best oud mee worden hoor, maar fijn is het toch niet.

ankie1

Berichten: 1067
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Geboren in naarden en aktief in Gooi en omstreken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 00:08

ik heb mijn paard een 2 maanden op de rennies gehad heb helaas geen verschil gemerkt! echt helemaal niets

RH PAJKOVSKI
De enige arabier in Nederland die ZZ Licht loopt!

annemaria
Berichten: 43
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 09:00

Kijk ook uit met Rennies. Heb gehoord dat wanneer je behoorlijke wedstrijden start en er bloedonderzoek wordt gedaan er een stof in het bloed wordt gevonden die onder de categorie doping valt.

morgen een wedstrijd, ben benieuwd

jessy
Berichten: 1041
Geregistreerd: 15-07-02
Woonplaats: Michigan, VS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 09:29

Hebben jullie schadelijke effecten van het luchtzuigen opgemerkt bij jullie paard? Zoniet is het misschien een optie om het 'gewoon te laten gaan'.

Ik heb zelf al jaren een luchtzuiger, en net zoals iedere rechtgeaarde paardenliefhebber begin je met allerlei manieren om het te bestrijden. Banden, anti-bijt, etc. Op een gegeven moment ben ik gewoon de rekensom gaan maken. Of het al het gedoe wel waard is (en alle stress die je er zelf van krijgt als 'ie bijv. weer eens een wondje van zo'n band heeft. Of zoals jullie beschrijven niet meer lekker met haar hoofd uit de box wil hangen). Ik besloot toen het gewoon een tijdje aan te kijken...

Nu staat de mijne al 1,5 jaar zonder band of wat dan ook en het bevalt eigenlijk prima. Natuurlijk is het irritant om naar te luisteren en krijg je wel eens 'advies' van anderen Knipoog "Moet je wat aan doen hoor! Is slecht voor 'um!!" Van verhoogd koliekrisico heb ik tot nu toe nog niets gemerkt, ook is hij niet vermagerd en met het slijten van z'n tanden valt het eigenlijk wel mee.

Natuurlijk hangt het af van hoe extreem ze luchtzuigt, maar misschien de overweging waard?

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 09:36

AUB geef je paard nooit zomaar Rennies zonder een dierenarts te hebben geraadpleegd!!!!!!!

Na 2 jaar een luchtzuigband om te hebben gehad heb ik vorig jaar Oktober besloten om dat nare onhandige geval af te laten. Mijn paard had nog nooit koliek gehad ondanks dat hij gewoon het klepeltje van de Miracle collar omboog met het luchtzuigen en er dwars doorheen zoog Wel kreeg mijn paard heel erge smetplekken die na 3 maanden pas over waren, maar nog steeds, nu een jaar later, heeft hij daar een dun velletje!

Van Nappie kan ik wel zeggen dat hij een heel erge luchtzuiger was/is, ik heb de meest dure schapenbontjes om zijn luchtzuigband gehad (wat me kapitalen heeft gekost aangezien hij die dingen altijd verloor...............) en ondanks dat ik die bontjes goed schoon hield kreeg hij dus smetplekken. Nadat ik de band af heb gelaten (wat ik overigens in het begin heel eng vond) zijn mij een paar dingen opgevallen aan mijn paard: Hij is een stuk vrolijker en ondeugender geworden, hij eet goed en wil graag werken en is niet meer zo drammerig. Hij zuigt nu gewoon op zijn voerbak en op de boxdeur en tot op heden heeft hij er geen nare gevolgen aan over gehouden. Hij is niet mager, hij is niet sloom, hij is niet opgezet en het belangrijkste: Hij heeft nog nooit koliek gehad van het luchtzuigen! (nou ben ik iemand die er heilig van overtuigd is dat hij geen koliek van het luchtzuigen kan krijgen, dus dat scheelt Haha! ) Oja, en geen van de paarden waar hij naast heeft gestaan (op mijn vorige stal stond hij 2 jaar lang met 16 paarden die elkaar allemaal konden zien en horen) heeft het overgenomen!

Overigens moet ik erbij zeggen dat wij op stal een paar hele goede paarden hebben waaronder een Jazz die luchtzuigd maar die ook gewoon zonder band om staan en zeer frequent zijn voerbak uitprobeerd.

Het aller belangrijkste is wel dat je je paard voldoende afleiding geeft, voldoende ruwvoer aanbiedt (het liefst de hele dag doorlopend hooi of kuil) , dat je paard voldoende naar buiten mag en dat je paard lekker met een maatje kan spelen en rotzooien.

Ik heb gemerkt als je het luchtzuigen afstraft dat je paard op den duur sjagerijnig word, gestresst raakt (je straft hem continu af omdat hij iets niets mag doen waar hij eigenlijk geen controle over heeft..............) Ook ik heb me in het begin schuldig gemaakt aan het afstraffen van mijn paard door hem een band om te doen, hem op zijn kop te geven als hij luchtzoog (is negatieve aandacht, maarja het is aandacht dus houdt het luchtzuigen er niet van op) ook heb ik van alles en nog wat op zijn voerbak en staldeur gesmeerd wat niet lekker zou zijn en weet je wat? hij bleef het gewoon doen, het maakte hem niets uit.

Ik ben gelukkig niet zover gegaan door stroom op zijn staldeur te zetten, vind dat ook een hele erge oplossing want de stal van je paard hoort een veilige geborgen plek te zijn en niet iets waar hij continu in word gestraft!!!!!!

Inmiddels ben ik me een beetje gaan verdiepen in de voorgeschiedenis van mijn paard van voordat ik hem kreeg en ben ik erachter gekomen dat mijn paard zich altijd maar moest onderwerpen aan een zeer dominante moeder en daarna een zeer dominante weidegenote en daarna in een zeer dominante kudde terecht kwam. Dit heeft volgens mij voor heel veel stress gezorgd waardoor hij is gaan luchtzuigen. Nu heb ik een paard wat voor me door het vuur gaat, me nooit in de steek zal laten, er super goed uitziet en wil werken enja hij zuigt nog steeds lucht

miekie

Berichten: 723
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Axel, Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 09:57

ik denk dat je het best de operatie in overweging kunt nemen als het echt schadelijk is voor je paard. hiermee 'pest' je je paard het minst met allerlei banden en middeltjes die vaak toch niet helpen of weer andere problemen veroorzaken. in elk geval veel succes met em!

Profiel weer up to date!

...::: Zeeuwentopic :::...

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 10:12

miekie schreef:
ik denk dat je het best de operatie in overweging kunt nemen als het echt schadelijk is voor je paard. hiermee 'pest' je je paard het minst met allerlei banden en middeltjes die vaak toch niet helpen of weer andere problemen veroorzaken. in elk geval veel succes met em!


Deze operatie mag in Nederland niet meer zomaar uitgevoerd worden tenzij er een aanwijsbare medische reden is waardoor het paard niet zonder deze operatie meer zou kunnen functioneren...............
En let wel, deze operatie is uiterst riskant en vergt heel veel van je paard, het is niet zomaar een kleine ingreep

PeterV
Berichten: 2301
Geregistreerd: 07-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-10-03 10:13

Ik koop bij de paardewinkel van die schapewollen neusbontjes die zijn voorzien van klitteband en passen perfect om die aluminium luchtzuigband.Je kan ze wassen en gaan behoorlijk lang mee.Ze kosten wel per stuk rond de 5euro en je hebt er twee van nodig maar ja mijn paard is ermee geholpen.
Groetjes Nachony

Heeft jou paard dan geen last van smet plekken?

Luchtzuigen doen paarden ook wel omdat ze bepaalde tekorten hebben. Als je het ook van binnenuit wilt bestrijden is het raadszaam om je paard iedere dag rozenbottels te geven.

Hier gaan wij ook over informeren.

ik had wollen bandjes hielp erg goed.Die van mij zuigt ook, ze heb 3 maanden in de wei gelopen en daar deed ze het niet ondanks dat er een mooi houten hek om de wei heen stond. Had gehoopt dat het weg zou zijn m aar helaas. Tot ze ziekjes werd en keelpijn kreeg 4 weken geleden sindsdien doet ze het niet meer ook zonder band niet nou ja veel suc6.
;D

Dit zou natuurlijk het mooiste zijn.

Hebben jullie schadelijke effecten van het luchtzuigen opgemerkt bij jullie paard? Zoniet is het misschien een optie om het 'gewoon te laten gaan'.

Ja, ik heb mij laten vertellen, toen zij nog niet van ons was er zeker eens in de drie maanden een dierenarts bij moest komen omdat ze dan gas koliek had, dit is zins wij haar hebben gelukkig maar één keer gebeurd, aan haar voor tanden is het duidelijk aan te zien dat ze dit gedrag al heel lang heeft, een flinke wortel doorbijten heeft zij bv moeite mee, en als je haar van het lucht zuigen af houd, zie je haar voller worden.

Ik heb zelf al jaren een luchtzuiger, en net zoals iedere rechtgeaarde paardenliefhebber begin je met allerlei manieren om het te bestrijden. Banden, anti-bijt, etc. Op een gegeven moment ben ik gewoon de rekensom gaan maken. Of het al het gedoe wel waard is (en alle stress die je er zelf van krijgt als 'ie bijv. weer eens een wondje van zo'n band heeft. Of zoals jullie beschrijven niet meer lekker met haar hoofd uit de box wil hangen). Ik besloot toen het gewoon een tijdje aan te kijken...

Nu staat de mijne al 1,5 jaar zonder band of wat dan ook en het bevalt eigenlijk prima. Natuurlijk is het irritant om naar te luisteren en krijg je wel eens 'advies' van anderen "Moet je wat aan doen hoor! Is slecht voor 'um!!" Van verhoogd koliekrisico heb ik tot nu toe nog niets gemerkt, ook is hij niet vermagerd en met het slijten van z'n tanden valt het eigenlijk wel mee.

Natuurlijk hangt het af van hoe extreem ze luchtzuigt, maar misschien de overweging waard?

Nu ze weer van het land af is, en het veulen afgespeend is, konden wij eigelijk weer van voren af aan beginnen. Het is inderdaad wat je zegt irritant om naar te luisteren, zelf word ik er bloed nerveus van. Koliek risico en vermageren, en haar tanden zijn dan ook de rede dat wij er wat aan willen doen.
Ik heb via internet de vraag ook gesteld aan dierenkliniek Emmeloord, hoe het zit met een eventuele operatie.
Binnen 48 uur krijg je dan antwoord staat erbij, ik hou jullie ervan op de hoogte.

miekie

Berichten: 723
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Axel, Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 10:23

napoleon"]
[quote="miekie schreef:
ik denk dat je het best de operatie in overweging kunt nemen als het echt schadelijk is voor je paard. hiermee 'pest' je je paard het minst met allerlei banden en middeltjes die vaak toch niet helpen of weer andere problemen veroorzaken. in elk geval veel succes met em!


Deze operatie mag in Nederland niet meer zomaar uitgevoerd worden tenzij er een aanwijsbare medische reden is waardoor het paard niet zonder deze operatie meer zou kunnen functioneren...............
En let wel, deze operatie is uiterst riskant en vergt heel veel van je paard, het is niet zomaar een kleine ingreep
[/quote]
ow sorry.. wist ik niet.. Lips are sealed

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 10:29

GoedVetMan schreef:

Nu ze weer van het land af is, en het veulen afgespeend is, konden wij eigelijk weer van voren af aan beginnen. Het is inderdaad wat je zegt irritant om naar te luisteren, zelf word ik er bloed nerveus van. Koliek risico en vermageren, en haar tanden zijn dan ook de rede dat wij er wat aan willen doen.
Ik heb via internet de vraag ook gesteld aan dierenkliniek Emmeloord, hoe het zit met een eventuele operatie.
Binnen 48 uur krijg je dan antwoord staat erbij, ik hou jullie ervan op de hoogte.



Hebben jullie er weleens bij stil gestaan dat die merrie misschien zelf bloednerveus word van wat ze niet mag doen? Ik denk dat mijn paard niet meer zou weten hoe hij in zijn stal moet staan als hij stroomdraad op zijn deur heeft en een band om zijn nek en zijn stal is ingesmeerd met allerlei troepjes....... Het kan dus ook zo zijn dat ze gestresst is doordat ze ergens in haar darmen of maag pijn heeft en dat ze daardoor blijft luchtzuigen, dan komt de koliek dus niet van het luchtzuigen maar door hetgeen waardoor hij gaat luchtzuigen. Overigens is mij door de faculteit in Utrecht verteld dat Gaskoliek te maken heeft met opeenhoping van darmgassen door verkeerd voer, bijvoorbeeld: slecht of beschimmeld kuil of hooi geeft gasvorming en kan daardoor gaskoliek veroorzaken en veroorzaken dat ze mager is/blijft. Het lucht wat word gezogen komt namelijk niet tot aan de darmen, dat is technisch niet mogelijk.......

Ik neem aan dat jullie er alles aan willen doen, maar hebben jullie weleens gekeken naar haar voedingspatroon, krijgt ze de hele dag ruwvoer? krijgt ze voldoende afwisseling, komt ze veel haar box uit of maar 1 uurtje per dag?

Succes ermee, ik hoop dat jullie paard zich eerdaags wat beter gaat voelen!

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 11:49

Over dat koliekrisico - dat is er bij een paard wat ik ken wel dergelijk. Dier staat de godganse dag lucht te zuigen en dus ook aan 1 stuk door te ruften. Er hoeft dat ook maar iets te gebeuren (weersomslag, plotselinge regenbui, dazensteek in de buurt van z'n koker) of hij trekt de buikspieren zo, dat ze lucht dus niet meer 'doorstroomt' en voila - gaskoliek. Dit heeft de veearts ook bevestigd.

PeterV
Berichten: 2301
Geregistreerd: 07-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-10-03 13:11

napoleon
AUB geef je paard nooit zomaar Rennies zonder een dierenarts te hebben geraadpleegd!!!!!!!

Het spreek voor zich dat wij onze paarden nooit wat geven, zonder dat de dierenarts erbij betrokken is.

Het aller belangrijkste is wel dat je je paard voldoende afleiding geeft, voldoende ruwvoer aanbiedt (het liefst de hele dag doorlopend hooi of kuil) , dat je paard voldoende naar buiten mag en dat je paard lekker met een maatje kan spelen en rotzooien.

Hier schuilt nou net het probleem, zodra zij haar voer krijg of hooi, presteert ze het om tussen het eten door juist lucht te zuigen.

Ik heb gemerkt als je het luchtzuigen afstraft dat je paard op den duur sjagerijnig word, gestresst raakt (je straft hem continu af omdat hij iets niets mag doen waar hij eigenlijk geen controle over heeft..............) Ook ik heb me in het begin schuldig gemaakt aan het afstraffen van mijn paard door hem een band om te doen, hem op zijn kop te geven als hij luchtzoog (is negatieve aandacht, maarja het is aandacht dus houdt het luchtzuigen er niet van op) ook heb ik van alles en nog wat op zijn voerbak en staldeur gesmeerd wat niet lekker zou zijn en weet je wat? hij bleef het gewoon doen, het maakte hem niets uit.

Deze merrie werd ook inderdaad chagrijnig toen wij alles hadden uitgesloten waar ze ook maar lucht op kon zuigen. Maar ze ging er daarna heel goed uitzien, en kreeg zelfs zo als dat heet appeltje op haar huid.

Ik ben gelukkig niet zover gegaan door stroom op zijn staldeur te zetten, vind dat ook een hele erge oplossing want de stal van je paard hoort een veilige geborgen plek te zijn en niet iets waar hij continu in word gestraft!!!!!!

Dit is ook de rede waarom ik deze topic begin, alleen moet ik wel even recht zetten in wat ik eerder schreef, dat het niet haar staldeur is, maar het luik ernaast, hier hadden wij een stroom draadje geplaatst, als de bovenste stal deur dan open stond kon ze toch een paar uur per dag met een band om, naar buiten kijken.

Inmiddels ben ik me een beetje gaan verdiepen in de voorgeschiedenis van mijn paard van voordat ik hem kreeg en ben ik erachter gekomen dat mijn paard zich altijd maar moest onderwerpen aan een zeer dominante moeder en daarna een zeer dominante weidegenote en daarna in een zeer dominante kudde terecht kwam. Dit heeft volgens mij voor heel veel stress gezorgd waardoor hij is gaan luchtzuigen. Nu heb ik een paard wat voor me door het vuur gaat, me nooit in de steek zal laten, er super goed uitziet en wil werken enja hij zuigt nog steeds lucht
AUB geef je paard nooit zomaar Rennies zonder een dierenarts te hebben geraadpleegd!!!!!!!

De geschiedenis van dit paard, is eigelijk te triest voor woorden, dus het kan een rede zijn voor haar gedrag.


Het aller belangrijkste is wel dat je je paard voldoende afleiding geeft, voldoende ruwvoer aanbiedt (het liefst de hele dag doorlopend hooi of kuil) , dat je paard voldoende naar buiten mag en dat je paard lekker met een maatje kan spelen en rotzooien.

Zoals ik al zij, ze zuigt lucht tijdens haar eten, en ze heeft afleiding genoeg.



miekie
ik denk dat je het best de operatie in overweging kunt nemen als het echt schadelijk is voor je paard. hiermee 'pest' je je paard het minst met allerlei banden en middeltjes die vaak toch niet helpen of weer andere problemen veroorzaken. in elk geval veel succes met em!

napoleon

ik denk dat je het best de operatie in overweging kunt nemen als het echt schadelijk is voor je paard. hiermee 'pest' je je paard het minst met allerlei banden en middeltjes die vaak toch niet helpen of weer andere problemen veroorzaken. in elk geval veel succes met em!


Deze operatie mag in Nederland niet meer zomaar uitgevoerd worden tenzij er een aanwijsbare medische reden is waardoor het paard niet zonder deze operatie meer zou kunnen functioneren...............
En let wel, deze operatie is uiterst riskant en vergt heel veel van je paard, het is niet zomaar een kleine ingreep

miekie

napoleon schreef:
miekie schreef:
ik denk dat je het best de operatie in overweging kunt nemen als het echt schadelijk is voor je paard. hiermee 'pest' je je paard het minst met allerlei banden en middeltjes die vaak toch niet helpen of weer andere problemen veroorzaken. in elk geval veel succes met em!
Deze operatie mag in Nederland niet meer zomaar uitgevoerd worden tenzij er een aanwijsbare medische reden is waardoor het paard niet zonder deze operatie meer zou kunnen functioneren............... En let wel, deze operatie is uiterst riskant en vergt heel veel van je paard, het is niet zomaar een kleine ingreep

ow sorry.. wist ik niet..

Dit wist ik ook niet, dus ik ben benieuwd wat voor uitleg ik hierover krijg, in dit geval van Emmeloord.

napoleon


Ik neem aan dat jullie er alles aan willen doen, maar hebben jullie weleens gekeken naar haar voedingspatroon, krijgt ze de hele dag ruwvoer? krijgt ze voldoende afwisseling, komt ze veel haar box uit of maar 1 uurtje per dag?

Succes ermee, ik hoop dat jullie paard zich eerdaags wat beter gaat voelen!

Voedding heb ik al uitgelegd, en over afwisseling hoeft ze ook niet te klagen, dat zit wel goed.

ArwenLune
Over dat koliekrisico - dat is er bij een paard wat ik ken wel dergelijk. Dier staat de godganse dag lucht te zuigen en dus ook aan 1 stuk door te ruften. Er hoeft dat ook maar iets te gebeuren (weersomslag, plotselinge regenbui, dazensteek in de buurt van z'n koker) of hij trekt de buikspieren zo, dat ze lucht dus niet meer 'doorstroomt' en voila - gaskoliek. Dit heeft de veearts ook bevestigd.


Wat ik mij eigelijk steeds meer ga af vragen is, hoeveel verschillen zijn er eigelijk waardoor een paard het zou gaan kunnen doen?

DubbelFun

Berichten: 88630
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 14:18

Peter: heb je al eens aan een voederbal gedacht (zo'n ding waar je bix/muesli in doet). Dan zijn ze te druk bezig met het voer uit de bal te krijgen om zich druk te maken over het al dan niet luchtzuigen, want de meeste paarden laten hun bix niet staan, zeker niet omdat het dan ook vanaf de grond gegeten moet worden.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense, schaapie18 en 71 bezoekers