paarden uit gebroken

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

paarden uit gebroken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-10-03 15:30

Dat zul je altijd zien: als de eigenaar van de stallen op vakantie is breken de paarden uit. Cool Dinsdagmiddag is ie weggegaan. 's Avonds heb ik ze op stal gezet en woensdagochtend weer buiten. Is wel zo safe om ze 's nachts binnen te hebben, kunnen ze niet gaan donderjagen. Woensdag was ik jarig, en ik had dus 's avonds mijn ouders en schoonouders op visite. Pling Om 20:45 wordt ik gebeld: de paarden zijn waarschijnlijk los, ze zijn 1 wijk verderop gesignaleerd (de buurvrouw van de stalhouder belde).
Dus ik met Marc en mijn vader naar de buurvrouw. Die had haar dochter mee en wij dus op pad. We hadden ze al vrij snel gevonden. De beller heeft namelijk ook een stukje wei achter huis. Daar was het hek van los, de paarden stonden erin te grazen en hij heeft het hek zo achter ze dicht gedaan. Lief he? OK dan!
Wij met ze naar huis. Op stal gezet, gevoerd en weer naar de visite.
Donderdagochtend ben ik met mijn vader naar het land gegaan, de schade bekijken. Des is normaal als de dood vor schrikdraad, ze gaat er met een boog omheen, dus wisten we zeker dat er iets goed kapot moest wezen. Scheve mond Dat was inderdaad zo. Toetie was door een stuk schriklint geknald. Het metaaldraad was kapot, een aantal potjes vernield, en ga zo maar door. Verderop in het land was een een zwakke plek waar Des er al eerder uit was gegaan (daar zit nauwelijks lint, omdat er een haag omheen zit met aan de andere kant van de haag een diepe sloot. Daar was ze vorige week dus uit ontflipt, de stalhouder had het zullen maken is dus niet gebeurt. Ze konden normaal hier niet komen, tussenlint dicht, maar dat lint daar was Toet dus doorgeknald. Volgen jullie het nog? Bloos! )

Kortom: er moesten nieuwe potjes komen, niet schrikdraad en nieuwe palen. Mijn pa en ik boodschappen doen (gelukkig krijg ik de helft van de kosten van de stalhouder terug). We zijn de hele dag bezig geweest om het land te repareren. Tussen door heeft mijn pa nog een griepprik gehaald, heb ik Verena nog gevoerd en boodschappen gedaan. Rond 18:00 waren we klaar. We hadden alleen niets om het lint op stroom te controleren dus op hoop van zegen.

Ik kan je wel vertellen dat ik blij was toen ik 's avonds de paarden binnenkon halen, ze stonden nog netjes binnen het draad.

Vandaag zouden we de stroomkring controleren. De stalhouder doet dat altijd met een TL, aan de ene kant een draad dat in de grond gaat, aan de andere kant een draad die tegen het schrikdraad gaat. Helaas werkte dit niet (of werkte de TL niet?). Met een spanningszoeker konden we hier en daar wat stroom meten. Toen kreeg mijn pa een gouden ingeving. Hij is vroeger PTT'er geweest, en weet nog wel eens wat van telefoons. We hebben een hoord van een toestel afgedraaid. Aan de ene draad een kabel met een pin die in de grond gaat en aan de andere draad een draad die tegen het schrikdraad gehouden wordt. Als het goed is hoor je dan een harde tik door de hoorn. Bij de poort werkte dit, iets verderop al niet. Oftewel, in het tussenstuk zat een kapot stuk. Een stuk metaaldraad als verbinding gemaakt en toen werkte het wel. We hebben het hele land gecontroleerd, en overal staat nu flink wat spanning op.

Een heel lang verhaal, mischien ook niet zo interressant, sorry. Vriendjes zijn? Hoe controleren jullie de spanning van de omheining? Controleren jullie dat vaak? Zijn jullie paarden ook van die uitbrekers? Wat hebben jullie uberhaupt voor omheining? Wij onder metaaldraad en boven schriklint. Ik weet dat metaaldraad erg gevaarlijk kan zijn, maar geen ander materiaal houdt Toetie binnen.


sam_antha

Berichten: 2044
Geregistreerd: 10-08-03
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-03 15:39

Jeetje dat is wel schrikken als ze ineens uit het land weg zijn! Op de manege hebben we schriklijn als omheinig.

'Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.'


mickydo

Berichten: 3881
Geregistreerd: 20-09-03
Woonplaats: Zaanstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-03 22:44

Wij hebben ook schrik draad
Maar mijn lieve tinker gaat daar ook regelmatig doorheen ( eigenlijk onderdoor )

Kane me kanjer!!!!
Dressuur B + heel veel en nu ook L1 +16 yeah L2 here we come ! :)

mazzeltje

Berichten: 4510
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 06:51

even aan voelen, ruk een vrijwilliger van de straat!

Officieel veterinair homeopaat, http://www.dierenhomeopaat.com
Jip is klasse 4, CEI** en heeft 2477,7 km op de teller!!! Latoy geniet van haar pensioen (na 1148,5 goedgekeurde wedstrijdkilometers!!!)

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 07:29

Er zijn speciale apparaatjes in de handel daarvoor, dan kan je nog meten hoeveel spanning erop staat ook. Bij speciaalzaken waar ze ook alles voor schrikdraadomheining verkopen. (Spanningsmeter)

Waarom moet jij de helft van de onkosten betalen trouwens?????????

jacqueline

Berichten: 5549
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 08:29

Wij hebben ook van die speciale aparaatjes (2 verschillende) bij de een kan je horen en zien d.m.v een lampje dat er stroom opstaat en die andere die we hebben geeft precies aan hoeveel stroom erop staat.
Wij controleren vrij vaak.........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 08:43

Op ons schrikdraad apparaat zitten 3 lampjes, bij groen staat er op hele omheining goed stroom, bij oranje wordt het minder (bijv door takken/onkruid) en bij rood is het ergens onderbroken.

Kirsty

Berichten: 695
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: Wageningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 14:16

Ik controleer iedere dag, want die vna mij is ook zo´n uitbreker (heeft totaal geen angst voor een beetje schok) en als hij dan weg is, staat ie bijna op de snelweg (als die dan ook nog net aan de verkeerde kant ontsnapt Boos! ), dus... Maar wij doen dat ook altijd met een stroommeter en ik durf het zelf ook nog wel te voelen (als ik weer eens dat ding op stal heb laten liggen).

Van vallen leer je opstaan...!

Kirsty

Berichten: 695
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: Wageningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 14:18

Ilindra schreef:
Op ons schrikdraad apparaat zitten 3 lampjes, bij groen staat er op hele omheining goed stroom, bij oranje wordt het minder (bijv door takken/onkruid) en bij rood is het ergens onderbroken.


Ja maar je draad kan ook wel eens stuk zijn , en als je dan geknoopt hebt, of er is gewoon een stuk overleden door slijtage, dan doet de rest het niet meer, en dan helpen die knopjes ook niet. Want zo deed ik het eerst ook al tijd, alle lampjes goed, okaj stroom goed. Bleek dat er een meter achter het stroomdraad al geen stroom meer was, door slijtage van het draad. Want hij geleid dan maar een klein beetje stroom verder dus lampje groen blijft branden, terwijl je het gewoon vast kunt houden!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot en 6 bezoekers