Valt door binnenbeen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Pebbels

Berichten: 216
Geregistreerd: 23-09-03

Valt door binnenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-10-03 17:00

Ik heb nu twee keer op Prins gereden en wat me opviel bij hem is dat hij op de linkerhand zo door mijn binnenbeen heen valt. Ik weet niet goed hoe ik dit op moet lossen en ik ben bang dat ik hem straks verpest....Omdat ik het misschien verkeerd doe.
Weet iemand hoe ik dit moet oplossen?


josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 17:37

hoe bedoel je dat presies. hij luister niet naar je been, of hij kan niet luisteren naar je been omdat hij geen evenwicht heeft aan die kant.
pak je zweepje in je linkerhand. als hij dan door je buitenbeen heen valt dan zwaai je dat zweepje naast zijn schouder naar binnen en dan terug. een zwaai beweging zonder te slaan. reageerd hij niet dan laat je de zweep terug vallen op de schouder. nog niet een tik met de zelfde zwaai beweging. hiet is de bedoeling dat als je de zweep ook maar iets naar buiten zwaait hij reageerd door opzij te gaan.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

Farjen

Berichten: 7967
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 19:36

bedoel je als je een volte rijd, dat ie naar binnen valt? dan kan het zijn dat hij uit evenwicht loopt (hoe oud hij ook is) dan moet je je buitenteugel verder van zn nek houden en goed je binnenbeen eraan houden, normaal gaat ze dan niet zo naar binnen gaan door die druk van je buitenteugel, dat zei mn lesgeefmens toch

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 20:57

Ik bedenk net dat het ook door jouw houding kan komen. Zit je wel recht op je paard. Of leun je te veel op links.
Vraag is iemand om een foto te maken van jouw terwijl dat je op je paard zit. Van voor, opzij en van achteren. Vooral die foto van achteren. Zorg dat je strakke kleren aan heb. En kijk dan is goed of jouw heupen op gelijke hoogte zitten.
Natuurlijk kun je er iemand naar laten kijken. Maar als je het zelf gezien heb dan weet je beter waarom, en hoe je het kan corrigeren. Heb je meer een doel om naar toe te werken.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

Barvrouwke
Berichten: 3706
Geregistreerd: 24-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 21:02

Heey,
op de volte bij A of C niet bij B want dat is te moeilijk voor uhm met dit probleem. Buitenteugel goed op maat, hoeft absoluut niet aan de teugel gewoon kort dat je uhm stevig hebt (niet trekken overigens) Wanneer je de bocht ingaat kneepje op je buitenteugel dat ie eff wakker is. Daarna kneepje binnenteugel daarbij binnenbeen geven en overnemen op de buitenteugel, dus daar een kneepje of 2 misschien. Lekker sponzen. Binnenteugel in allertijde naar voren geen contact wanneer je kneepje geeft zachtjes doen en gelijk weer hand naar voren.. Naar voren... lucht rijden doe je met zit en been. Wanneer je aan die binnenteugel komt zal je verschillende reacties kunnen krijgen. Het paard kanteld zijn hoofd naar buiten, draait zijn kont naar buiten en reageert niet meer zoals gewenst op het binnenbeen. Waardoor je paard door je been heen valt is dat je teweinig op de buitenteugel ondersteuning geeft (of je dat nou zelf doet of je paard het niet aanneemt maakt niet uit) Neem haar over op de buitenteugel zoals ik hier boven beschreven heb. spons maar lekker door, dan zal ze gaan ontspannen haar evenwicht terug vinden en tadaaa het koppie gaat zakken. Wanneer ze ontspannen is en goed loopt teugels laten vieren en neusje naar beneden rijden, laat haar jou beneden ook kunnen vinden. Veel sterkte
Bar

Barvrouwke
Berichten: 3706
Geregistreerd: 24-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 21:03

Owh.. ben ik nog even...
Wanneer ze goed gaat op de volte ga je eens rechtuit en maak je aan de andere kan ook een volte niet 1 maar meer gaat het daarna weer goed, ga je van hand veranderen en weer op de volte.
Groetjes Bar

Angeliek
Berichten: 4948
Geregistreerd: 20-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 22:11

Geen balans hebben, en rechts gebogen, dus een sterke linkerkant.
Zelfde probleem heb ik ook gehad.

oefen eens met goed hoeken in rijden.
Beide handen naar buiten toe, buiten hand van de hals af, en wijs maar met je buitenhand waar hij naartoe moet.
Binnenbeen aanleggen, en de hoek in sturen.
meestal helpt het ook nog weleens om een tikje met de zweep ACHTER je binnenbeen te geven.
En balans oefeningen doen, veel volte's gebrokenlijnen, en met je paard bezig zijn..
Niet de hele tijd het zelfde rondje rijden, maar oefeningen rijden, daar leer je een paard een hoop dingen mee.

Vosje
Berichten: 37
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-03 08:37

He, kijk eerst eens of jij niet te veel naar links hangt, is dat zo; probeer allereerst goed recht te zitten. Als hij naar binnenvalt kun je proberen om hem juist met je binnenbeen naar buiten te duwen. Telkens als je voelt dat hij naar binnen valt geef je binnenbeen en mag je best voor even je beide teugels naar rechts houden. Zo dwing jij hem om het tegenovergestelde te doen wat hij wilt. Beloon hem als het goed gaat. Ook kun je op de rechterhand veel op de binnenhoefslag rijden als hij dan naar de hoefslag valt dus tegen je rechterbeen duw jij hem weer terug. Probeer het tegenovergestelde te doen wat je paard wilt. Suc 6 ermee!

Paart je paardje met een ander paardje, dan vormen zij een paartje en misschien ook nog wel een paardje !!!!

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-03 18:51

Angeliek schreef:
Geen balans hebben, en rechts gebogen, dus een sterke linkerkant.
Zelfde probleem heb ik ook gehad.

oefen eens met goed hoeken in rijden.
Beide handen naar buiten toe, buiten hand van de hals af, en wijs maar met je buitenhand waar hij naartoe moet.
Binnenbeen aanleggen, en de hoek in sturen.
meestal helpt het ook nog weleens om een tikje met de zweep ACHTER je binnenbeen te geven.
En balans oefeningen doen, veel volte's gebrokenlijnen, en met je paard bezig zijn..
Niet de hele tijd het zelfde rondje rijden, maar oefeningen rijden, daar leer je een paard een hoop dingen mee.


Rijd jij zo serieus door de hoeken? Beide handen naar buiten en buitenhand van de hals?
Lijkt mij dat er dan verkeerde stelling gevraagt wordt?
Ik doe het namelijk andersom, beide handen naar binnen, binnenhand van de hals af en met mijn been de hoek in drukken. Geen reactie op mijn been = tikje achter mijn kuit.


Angeliek
Berichten: 4948
Geregistreerd: 20-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-03 22:47

Nathalie"]
[quote="Angeliek schreef:
Geen balans hebben, en rechts gebogen, dus een sterke linkerkant.
Zelfde probleem heb ik ook gehad.

oefen eens met goed hoeken in rijden.
Beide handen naar buiten toe, buiten hand van de hals af, en wijs maar met je buitenhand waar hij naartoe moet.
Binnenbeen aanleggen, en de hoek in sturen.
meestal helpt het ook nog weleens om een tikje met de zweep ACHTER je binnenbeen te geven.
En balans oefeningen doen, veel volte's gebrokenlijnen, en met je paard bezig zijn..
Niet de hele tijd het zelfde rondje rijden, maar oefeningen rijden, daar leer je een paard een hoop dingen mee.



Rijd jij zo serieus door de hoeken? Beide handen naar buiten en buitenhand van de hals?
Lijkt mij dat er dan verkeerde stelling gevraagt wordt?
Ik doe het namelijk andersom, beide handen naar binnen, binnenhand van de hals af en met mijn been de hoek in drukken. Geen reactie op mijn been = tikje achter mijn kuit.
[/quote]


Padij valt door mn linkerbeen, dus moet ik wel mn handen naar buiten zetten, maar toch linkerstelling houden, dan loopt ze de hoek tenminste fatsoenlijk door.
Rechtsom doe ik ook gewoon binnenhand van de hals af.

Pebbels

Berichten: 216
Geregistreerd: 23-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-10-03 09:54

Prins valt bij iedereen door het linkerbeen (en in draf door het rechter); het ligt dus niet aan mijn houding. Hij valt door mijn linkerbeen op de volte idd!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 10:02

Wat ik heel veel mensen zie doen is dat ze in de volte alleen contact hebben op hun buitenteugel. "Buitenteugel er aan" hoor je veel instructerus er ook nog eens bij roepen.
IMO is dat echt helemaal fout!! Een volte rij je op 2 teugels. Door veel te veel op je buitenteugel te hangen krijg je juist dat een paard door het binnenbeen valt. Dat meot je dan weer corrigeren met meer binnenbeen.
Ik denk dat de methode die Angliek beschrijft veel betr is. Als je paard naar binnen valt hou dan de buitenteugel van de hals en de binnenteugel tegen de hals. Zo belet je dat het paard over de binnenschouder valt.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: YandexBot en 42 bezoekers