Lekker hoor,weer een schimmelzadel

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Sunnylover

Berichten: 3459
Geregistreerd: 15-05-01
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-10-01 16:37

Mijn zadel is weer aan het schimmelen (gatver!) en het is niet mijn schuld!!!!! Ik vind dit echt niet meer leuk weet je Boos! en er zitten gele torretjes in mijn bontschabrak Scheve mond\ Boos!


Marjolein

Berichten: 11627
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-01 16:44

misschien een idee om je zadel dan beter te onderhouden en zorgen dat hij op een droge plek ligt. schimmel groeit namelijk het best op nattige plekken.

Kleine muisjes hebben kleine wensjes
Beschuitjes met gestampte mensjes

Sunnylover

Berichten: 3459
Geregistreerd: 15-05-01
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-10-01 16:46

ja duhhhh...maar waar moet ik met mijn zadel heen? En invetten doe ik normaal,het zadel is nog supergoed. Boos! En ons schuurtje is vrij vochtig,want de eigenaresse vertikt het om er raampjes in te zetten Frusty Boos!

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-01 17:19

UHHH, schimmel komt niet van achterstallig onderhoud maar juist dat het goed onderhouden word. Je moet het echt in een ruimte houden waar het warm is wil je het schimmel-loos houden. Als je het NIET onderhoud gaat het ook niet schimmelen.

Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-01 18:39

ach getver zeg wat vervelend ik zou haar toch vriendelijk vragen om er wat aan te doen dit is echt vies Boos! mijn voerbak (waar mais in zit) is aan het schimmel het is vochtig geworden, echt goor vind ik dat.

Quote Apollo: Als ik nooit alcohol had gedronken he, zat ik nu waarschijnlijk op de universiteit *LOL*

I'm not your f*cking barbie bitch

Margje

Berichten: 2534
Geregistreerd: 26-04-01
Woonplaats: Etten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-01 19:07

Tsja, het is en blijft jouw zadel e dus jouw verantwoordelijkheid! Maak je schabrak regelmatig schoon, die kan je misschien ook mee naar huis nemen. Het beste zou zijn om dat met je zadel ook te doen, maar dat is lastig op de fiets(kan wel)
Vraag anders eens aan een handige vader/buurman/enz of zij, met toestemming van de eigenaresse niet iets aan het schuurtje mogen verbeteren, geen grote dingen, maar iets heel kleins waardoor het wel verbetert. Dat wil ej vast niet, dan geef je immers toe aan haar en het zijn haar spullen waar zij voor moet zorgen, maar jij hebt er zelf last van en dus zou ik als ik jou was zoveel mogelijk doen om te zorgen dat het goed komt.

Charmotte

Berichten: 4245
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-01 19:17

Als je niet een al te groot zadel hebt kun je hem in ene vuilniszak doen, misschien helpt dat?

Sunnylover

Berichten: 3459
Geregistreerd: 15-05-01
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-10-01 19:48

Ik had hem al in een vuilnis,maar de vocht trekt der gewoon doorheen Boos!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-01 20:45

logisch, iets met ramen (waar dus frisse lucht bij kan) lijkt me beter dan een bedomt schuurtje, waarbij het vocht uit de grond trekt, niet weg kan, en dus in het zadel trekt.
Gwoon zo'n zadelhoes?

Rivjenn

Berichten: 4020
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Bergen NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-01 22:07

Misschien een wollen deken over je zadel heenleggen??


New-Forest

Berichten: 5463
Geregistreerd: 27-07-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-01 22:16

Ja, dat was bij mij ook een keer!! Ik heb doe er elke keer een zadelhoes over. Had ik het zadel 2x niet gebruikt, zit er allemaal schimmel op Boos!
Was echt vies! Misselijk Ik heb het zadel goed schoongemaakt, en gelukkig is het met veel moeite er af geboend. maar m'n zadel stinkt wel erger als daarvoor toen ik nog niet een schimmelzadel had.

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-01 00:08

Citaat:
Op 2001-10-05 20:17, schreef Charmotte:
Als je niet een al te groot zadel hebt kun je hem in ene vuilniszak doen, misschien helpt dat?

Ik weet niet, in een vuilniszak is volgens mij juist verkeerd Verward . Als je hebt gereden en je paard heeft gezweet, is je zadel juist een beetje vochtig. Als je het dan ook nog in een vuilniszak stopt, kan het vocht helemaal nergens meer heen en gaat het lekker broeien Scheve mond\ .
Hier kan je van die dingen kopen (ziet eruit als een opgerolde handdoek in een hoesje) die je aan het zadel kan hangen, zgn. "vochtvreters" (kan het zijn dat "bison" die dingen heeft?). Over het zadel zelf zou ik een oud laken (een paar keer opgevouwen) leggen, als je merkt dat het vochtig geworden is, verwisselen. De schabrak zou ik mee naar huis nemen (da´s niet zo zwaar Knipoog ). Het is misschien wel een beetje een gedoe, maar ja, wel het behoud van je -dure- spullen!

_________________
Beter één paard in de wei, als tien in de stal !

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Sterre op 2001-10-06 01:08 ]</font>

Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-01 04:13

sterre heeft gelijk als Lot gezweet heeft trekt er toch warmte /vocht door het dekje heen.
Ook als het geregend heeft leg ik mijn zadel in de kast zonder hoes erom.
Soms vergeet ik het en doe ik de hoes erom en ondanks mijn kurkdroge kast is de volgende dag het zadel onder de schimmel.
Een vochtige omgeving geeft niet hoor sunny maar van een goed gevet zadel leven schimmels het liefste.
Ik maak mijn zadel daarom 1 keer per maand schoon met spraysoap en 2 keer per jaar met zadelzeep en dan een vet laagje erin maar dan laat ik het altijd 2 dagen thuis liggen.
door de warmte verdampt het overmatige vet ook weer (ruik je ook meteen in de kamer) en dan pas gaat het zadel weer naar stal

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Sunnylover

Berichten: 3459
Geregistreerd: 15-05-01
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-10-01 10:10

een wollen deken lijkt mij niet verstandig,in mijn zadelbont,bontschabrak en singelbont (ik ben een bontfanaat) zitten allemaal vieze gele beestjes Misselijk

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23371
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-01 10:36

Als mijn shabrak vies is neem ik hem mee naar huis en flikker hem in de wasmachine, vanwege die gele beestjes kan je hem misschien eerst onder de tuinslang doen en dan in de wasmachine.

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 3heathcliff5, _Natasja_, Albertina71, Bielsje, Hanneke_68, laura22, Sanet, SemrushBot, sterregoud en 42 bezoekers