Nieuwe cavia eet en drinkt niet van de stress...

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

Nieuwe cavia eet en drinkt niet van de stress...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-03 19:41

Gisteravond heb ik een nieuwe cavia gekocht van een caviafokker,een eindje rijden hier vandaan. Ze is nu alleen erg bang en zit alleen maar stil in een hoekje. Ze wil dus niet eten en drinken. Haar hok staat op m'n slaapkamer,en ik heb er voor gezorgd dat het zo rustig mogelijk was,zodat ze kon wennen aan de nieuwe situatie. Omdat ze vanmiddag nog steeds niks had gehad,heb ik mijn andere zeugje er bij gezet. Dat zou ik eigenlijk pas over een paar dagen doen,maar ik hoopte dat het beter zou gaan met de andere cavia erbij. Maar nu heeft ze dus nog steeds niks gegeten... Wie weet wat ik nou het beste kan doen?

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-03 19:51

Gewoon nog even afwachten.

Tis wel goed dat je de andere cavia erbij hebt gezet .

Zorg in iedergeval voor genoeg hooi en leg gewoon wat lekkers in het hok.

Sla, witlof o.i.d. Vaak gaan ze dat sneller eten als hardvoer

Wieske_S

Berichten: 829
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-03 19:52

Ik denk dat je het gewoon tijd moet geven.
Ze moet denk ik gewoon even wennen.
Als ze wat gewend is zal ze vanzelf wel gaan eten denk ik

Annelou

Berichten: 7520
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Schaijk: roddel-dorp wat 25 km van Den Bosch en 27 km van Nijmegen ligt in Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-03 19:59

Als het echt nog langer dan een dag duurt moet je haar even goed nakijken of nalaten kijken door de DA.
Want een cavia die al 2 dagen niet eet door de stress, moet na een tijdje toch gaan eten. Een cavia kan niet veel dagen zonder eten dus je moet er aan denken dat het ook ergens anders aan kan liggen
Afwachten is een optie maar kan ook gevaarlijk zijn al het daadwerkelijk ernstig blijkt te zijn. Succes!

Kirsty

Berichten: 695
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: Wageningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-03 20:05

Ik had voor mijn broertjes verjaardag ook een cavia gekocht, en ik maakte me meteen ook zorgen dat ik de miskoop van de eeuw had gedaan, omdat hij niet at en dronk. Maar ik was de hele tijd ongerust geweest voor niks, want s nachts werd ik gewoon wakker van het geknaag. Het zijn dus nachtbeestjes, tenminste die van ons wel! Dus misschien is dat het! Ik hoop dat hij gauw eet of drinkt. Veel succes met je nieuwe aanwinst!

Annelou

Berichten: 7520
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Schaijk: roddel-dorp wat 25 km van Den Bosch en 27 km van Nijmegen ligt in Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-03 20:08

Kirsty schreef:
Ik had voor mijn broertjes verjaardag ook een cavia gekocht, en ik maakte me meteen ook zorgen dat ik de miskoop van de eeuw had gedaan, omdat hij niet at en dronk. Maar ik was de hele tijd ongerust geweest voor niks, want s nachts werd ik gewoon wakker van het geknaag. Het zijn dus nachtbeestjes, tenminste die van ons wel! Dus misschien is dat het! Ik hoop dat hij gauw eet of drinkt. Veel succes met je nieuwe aanwinst!


Ja dat zal ook kunnen, van nature zijn cavia's geen nachtbeestjes maar misschien at hij dan alleen op rustige tijden s'nachts dus.
Ik denk ook meteen aan het ergste Ach gut

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-03 20:22

Bij een natuurvoeding winkel kun je plantaardige druppeltjes kopen. Ze stellen gerust, wij geven ze onze honden en zo ook.

Helemaal niet gevaarlijk, alleen even fijn voor het beestje.

Wil het ook niets lekkers eten? Zo als een stukje appel of een blad witlof?

Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-03 21:26

Ik heb er wat fruit en groente in gelegd,maar dat hoefde ze ook niet.
Omdat die andere cavia er nu bij zit,kan ik moeilijker controleren of ze eet. De lekkere hapjes zijn nu wel weg,maar ja,die andere cavia is er dol op. Knipoog Vorige nacht had ze niks gegeten,maar toen was ze er nog maar net. Hopelijk gaat ze komende nacht wat eten...

gabyfedde

Berichten: 11897
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-03 21:28

Ze kunnen best wel even zonder eten hoor. Water is wel heel belangrijk. Misschien kan je met een klein spuitje water in haar bekje spuiten?

Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-03 21:34

Dat heb ik vanmiddag al gedaan,maar ze hield haar bekje gewoon open,zodat het water er net zo hard weer uit liep. Ik wacht nog even af tot morgen,ik hoop echt dat ze snel gaat eten,want ik weet anders ook niet goed wat ik moet doen. En ik kan het nu zo moeilijk nagaan,die andere cavia kan de hele dag dooreten...

Horse Pleasure
Berichten: 2760
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-03 21:45

ik hoop voor je dat je cavia wat bijtrekt en snel in ieder geval gaat drinken en natuurlijk eten.
we hebben het in de opvang ook al een paar keer gehad dat ze door de stress niet wilde eten, helaas zijn beide keren niet goed afgelopen.

Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-03 13:34

Volgens mij eet ze al wat,ik heb haar iig wel wat hooi zien knabbelen.
De twee cavia liggen steeds tegen elkaar aan te slapen,echt cute. Lovers

Rainie

Berichten: 9123
Geregistreerd: 01-05-03
Woonplaats: Nuenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 14:04

Je cavia moet even wennen aan zijn of haar nieuwe omgeving. Gun het 2 of 3 dagen tijd. Als het niet weg is, neem dan contact op met de fokker of dierenarts Lachen

wabisabi

Berichten: 5008
Geregistreerd: 17-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 17:30

Voor dat je gaat slapen gewoon een blaadje andijvie in het hok leggen. Als hij 's nachts nog niks heeft gegeten moet je echt naar de DA gaan!!

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 17:33

Mocht ze echt niet drinken. Spuitje water in haar bekje en hoordje iets omhoog houden zodat het er niet zo makkelijk weer uit loopt.
Succes!