pony wil niet springen op wedstrijd, wie heeft tips?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
unique

Berichten: 212
Geregistreerd: 04-10-01
Woonplaats: Lienden (gelderland)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-01 20:52

Ik heb een pony (unique) die wel springt op de springles bij onze club, en ook thuis springt
hij alles maar op een wedstrijd wil die gewoon niet (weigeren). Ik heb het heel vaak geprobeerd
want ik vind springen heel leuk maar ja het gaat gewoon niet. We weten niet waar hij vandaan
komt, dus het kan goed zijn dat hij een keer een ongeluk heeft gehad ofzo.
Wie heeft er een tip??

[Edit] titel ingekort [/edit]

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Karin op 2001-10-18 12:12 ]</font>

Ineke2

Berichten: 33098
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-01 20:59

Je hebt ook een 'oefenrubriek' op wedstrijden, probeer dat eens een tijdje. Ik weet niet precies hoe dat werkt (ik rij zelf geen officiele wedstrijden) maar volgens mij spring je dan gewoon het parcour, maar tellen de punten niet. Zo kun je oefenen zonder dat het om de pnten gaat en kan hij aan de 'wedstrijdstress' wennen misschien?

divana

Berichten: 948
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: montfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-01 21:00

Hoi hoi, ik weet t niet hoor, maar kan het zijn dat het aan jou zelf ligt??Dat je heel erg gespannen bent ofzo!
heeeeeeeeeeeeeel veeeeeeeeeeeeeeeel succes ermee!! kuszies Saskia

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-01 21:21

Jouw pony heeft waarschijnlijk door dat als hij thuis weigert dat hij dan zijn zin niet krijgt en uiteindelijk toch moet springen. Op wedstrijd is het 3x stoppen en dan mag 'ie weer naar huis, dat hebben ze gauw genoeg door! Paarden zijn nog altijd liever lui dan moe! Dus als hij weigert in de ring zet je 'm niet op de trailer, maar ga je nog een paar sprongetjes nemen op het losrijterrein, laat hem maar even flink werken, dan is de lol van het staken er gauw vanaf! Niet boos worden en hem afraggen, gewoon rustig rijden, maar zet hem wel aan het werk!
Of springt hij op het losrijterrein ook helemaal niet? Dan speelt er waarschijnlijk toch een stukje spanning mee! Sommige vereniging organiseren ook oefenspringen, kun je het zo laag zetten als je wilt om een beetje vertrouwen te kweken op vreemd terrein. Je kunt ook hors concours (buiten mededinging) starten, maar dan mag je niet het parcours omlaag zetten.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-01 00:42

Bij een oefenparcours mag je vaak ook het parcours gewoon uitrijden. Sommige mensen helpen zelfs als het nodig is. Op deze manier wen je aan het wedstrijdelement (in je eentje in de bak een vreemd parcours) zonder dat je paard er misbruik van kan maken, of dat er te veel druk is.

mariska

Berichten: 613
Geregistreerd: 10-06-01
Woonplaats: Maasland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-01 17:59

Dat oefenspringen (bij ons heet dat "nieuwelingen parcours") is echt ideaal. Je mag 5x weigeren, en als het dan nog niet gaat, doen ze de balk naar beneden en helpen je tot het lukt (tenzij het echt niet gaat, iedereen krijgt maximaal 5 of 10 minuten).

Ik ken trouwens ook een pony die, zodra hij de bel hoort, een soort tik krijgt en niet meer wil springen. Verward Misschien is dit bij jou ook het geval? Probeer eens thuis te bellen en te kijken of hij het dan wel doet. (Is misschien een heel simpele gedachte, maar misschien helpt het!)

Veel rijden op vreemd terrein (eventueel alleen tussen de hindernissen rijden, en niet altijd springen (hij moet het leuk blijven vinden) kan ook helpen.

In ieder geval heel veel succes!!
(je voelt je zo banketstaaflig he, dat hij het op concours niet doet en thuis wel..)

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-01 19:29

Ik denk ook dat het aan jou ligt. Niet banketstaaflig ofzo, maar alle problemen hebben de oorzaak bij de ruiter. (nou ja, 99,9%)

Ga naar oefenspringparcousen om JEZELF te trainen.

Je hoeft je er ook niet voor te schamen ofzo, want heel veel mensen hebben daar last van gehad.

geral

Berichten: 3604
Geregistreerd: 25-08-01
Woonplaats: hm niet belangrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-01 21:49

Hai Unique,

bij de Roskam hebben ze 1x per maand, ik geloof op vrijdagavond oefenparcoursen, dan mag je net zo lang proberen tot het lukt, kost een tientje.
Hiervoor mag je 2 of 3 parcoursen springen.
Melissa vindt dat altijd heel leuk om te doen, dus wij gaan nog weleens.

groetjes,

Geral
(Amanda)
*LOL*

Ankie

Berichten: 30
Geregistreerd: 08-10-01
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-01 23:05

Het probleem is bij mij ook bekend. Duurde 3 jaar, (niet bij mij maar bij vriendinnetje). Zij heeft op aanrade van arts ander merk hoeven genomen. Resultaat is vreemdgenoeg positief. Volgens arts gebeurt dit vaker. Oorzaak is niet bekend. Sterkte en ehh... heb geduld. Knipoog Knipoog

carlijntje
Berichten: 3
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: ouderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-01 13:26

hallo ankie,

hoe kan je nou nieuwe hoeven nemen voor je paard? je bedoelt waarschijnlijk hoefijzers!

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-01 09:50

Inderdaad, als student diergeneeskunde met een eigen paard is dat toch wel iets wat je zou moeten weten, lijkt me. Lachen

Maar we gaan offtopic, back on topic graag!

Ankie

Berichten: 30
Geregistreerd: 08-10-01
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-01 20:19

stom stom... natuurlijk hoefijzers, maar het was al laat in mn hoofd. (als ik nu maar niet zak voor me examens, hhihihih)

koetje

Berichten: 761
Geregistreerd: 12-10-01
Woonplaats: GOTHAMCITY

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-01 13:54

halloww
ik zou eens een oefenparcours proberen.
dat ziet er hetzelfde uit als een springring bij een wedstrijd alleen zonder jury enzo.
en anders start je een x hor concours (starten zonder dat je meetelt voor punten en prijzen)
of mischien ben je zelf te gespannen voor een wedstrijd zoner dat je het merkt?.... had ik eerst ook.

kian

Berichten: 80
Geregistreerd: 05-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-01 08:41

ik heb wel eens gehoord dat het ook kan komen omdat mensen thuis en op clubs (bij ons dus ook) meestal maar losse enkele hindernissen springen die meestal ook nog lager staan dan op wedstrijd. Volgens hen moest je thuis nu net meer vragen als je ging springen, zodat de wedstrijd niet veel verschilt met het oefenen. Dan moet je natuurlijk niet elke dag thuis een parcourtje maken maar gewoon af en toe. Misschien dat dat helpt.

Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-01 11:29

is het misschien omdat je thuis misschien geen heel parcours springt en op wedstrijden wel? anders kan je ook es priveles in springen nemen zodat je weet wat jij er aan kunt doen en als je gespannen bent denkt je paard vast oooh ooh en dan doet ie uit niet Verward

Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-01 19:51

Kan ook te maken hebben dat jij dan veel meer gespannen bent, en dat het paard dat voelt en daardoor blokkeerd.

Ik heb ook zo een pony gereden toen ik nog jonger was *LOL* *LOL* was een jaar of ?? 10

deed het oook noooit op concour.

Wat kun je er aan doen, er zelf naar toegaan alsof je thuis aan het springen bent,

En als ie het niet doet, eens flink op zijn flikker geven,

Maar oke, heel veel suc6 er mee


groetjes Lara

Talanta
Berichten: 161
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: ede / lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-01 11:56

Niet vvor het winnen gaan, en dat heel duidelijk in je hoofd realiseren, iedere wedstrijd als een oefening beschouwen, en vooral je eigen spanning niet laten merken. En haar / hem al belonen als hij 1 of 2 hindernissen heeft gesprongen
Suces