Ervaring gevraagt met leren snowboarden op band

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Ervaring gevraagt met leren snowboarden op band

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-03 21:56

Na jaren wintersport alleen nog maar op ski's te hebben gestaan wil ik aankomende wintersport gaan snowboarden.
Wel wou ik van te voren wat lessen nemen op kunstbaan zodat het in de sneeuw niet alleen maar zitten en liggen is Knipoog

Vandaag hadden we met gym skiën op zo'n lopende band en dat is echt totaal anders als in de sneeuw. Maar die instructeur gevraagt hoe het zit met leren snowboarden op zo'n band en hoe het dan gaat in de sneeuw. (aangezien als je kunt skien op zo'n band je toch even raar staat te kijken in de sneeuw Knipoog )
Hij zei dat leren snowboarden op zo'n band wel veel moeilijker is, maar als je het kan op de band je het ook zeker in de sneeuw kan.

Ben ik toch benieuwd of er Bokkers zijn die hebben leren snowboarden op zo'n lopende band en hoe het hun daarna afging in de sneeuw.
Weet ik of die lessen nut hebben Knipoog

Jennygirl

Berichten: 4491
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-03 22:22

Ik heb het eenmaal gedaan, ter afwisseling van mijn cursus op echte sneeuw. Ik vond het erg leuk en goed gaan (rustiger dan op echte sneeuw), maar mijn vriendin vond het vreselijk eng en bij haar ging het voor geen meter.

Ik vond dat je beter op de techniek kon letten, dan op echte sneeuw. Wat je daarna natuurlijk weer kunt toepassen op sneeuw.

Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-03 15:39

Dus het is wel echt nuttig om bv zo'n 10 lessen te volgen? Zal volgende week nog eens goed navragen aan die instructeur
Meer bokkers met ervaring?

Jennygirl

Berichten: 4491
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-03 16:08

Ik heb lessen gevolgd op echte sneeuw en tussendoor (voor de lol) op zo'n baan gestaan. Tenzij je ervaring hebt met snowboarden of skieen, zou ik 10 lesjes nemen.

Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-03 16:24

ik kan skiën, maar nog nooit op een snowboard gestaan.
Nou zeggen ze dat als je goed kan skiën en dat sneeuwgevoel hebt, dat je dan snel leert snowboarden, maar om heel de dag in de nseeuw te liggen heb ik geen zin Haha!

Jennygirl

Berichten: 4491
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-03 16:56

Dat heb ik dus 10 lessen lang gedaan (buiten mijn: 'aan de ka-hant' en 'kijk uit' geroep), maar ik kon ook niet skieen.

Soris

Berichten: 583
Geregistreerd: 20-05-03
Woonplaats: OM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-03 19:37

Ik heb ook voordat ik naar de sneeuw ging een paar keer (3 of 4) op een band gesnowboard, en heb het idee dat dat wel nut heeft gehad. Als je dan in de echte sneeuw komt weet je tenminste hoe je te werk moet gaan.
Maar of 10 lessen nou echt nodig is.....

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-03 19:57

Ik heb het dus 1 keer gedaan, en doe het nooit weer. Ben meteen hard gevallen, had alle spieren verrekt die er maar te verrekken waren. Gewoon lekker op je buik vallen en opvangen met je armen en je hoofd. Boos! Dit was gewoon pech hoor, het hoeft niet verkeerd te gaan. Dat boarden is denk ik niets voor mij, maar ik heb het nu geprobeerd.

Ik weet wel zeker dat je op zo'n baan goed leert boarden, maar ik hou het bij skien. Het is moeilijker. Het enige nadeel is dat opstaan op een board in de sneeuw moeilijker is (heb dat ook een keer geprobeerd in de begintijd van het boarden, hardboots, lange stugge board enz), je glijdt dan meteen weg, terwijl je dat op zo'n band niet doet.
om in de winter m'n conditie wat op peil te houden heb ik al 2 winters telkens 12 lessen genomen. Ik heb me al weer opgegeven voor komende winter.

dell_1
Berichten: 1961
Geregistreerd: 17-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-03 20:26

Auw!
Snowboarden is zooo gaaf maar je moet er echt handigheid krijgen. Bij mij heeft dat even geduurd maar misschien heb jij wel meer talent. Iig niet opgeven en ik zou het een paar keer oefenen met les in een hal met sneeuw. 1 november organiseert down town sports in den bosch een snowboard avond in zo'n hal.
Snowboarden is zo cool als je dat eenmaal doet wil je nooit meer skieeen. Want skieeen is voor mietjes Tong uitsteken

Nicole85

Berichten: 6697
Geregistreerd: 20-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-03 22:14

Snowboarden is heel moeilijk.... Ik heb verschrikkelijke spierpijn gehad, echt een weeklang gewoon. Ik lag ook meer met mn gezicht in de sneeuw dan dat ik "gewoon" deed. Skien kan ik ook gewoon, dus wou ook snowen proberen.
Maar snowen op een lopende band? Nooit van gehoord. Mij lijkt het idd wel beter gaan, net als wat Germie zegt met dat opstaan als je voeten vast zitten ed. Lopende band is stugger ed. In ieder geval veel succes!

lindatje

Berichten: 5856
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-03 22:27

Ik heb het op zo'n plastic borstel baan geleerd, maar dan ging dus echt NIET. Ik heb het in de sneeuw geleerd. Dat was trouwens ook veel makkelijker. Ga het binnenkort denk ik wel weer op de baan proberen, maar de sneeuw is het makkelijkst.

Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-03 19:39

Mij is verteld dat je snowboarden sneller leert, zeker als je al kunt skiën.
En snowboarden zou veel handiger zijn als je offpiste gaat, dus dat is wel beter Cool

Lizz

Berichten: 8892
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: Hier aan de kust, de Zeeuwse kust...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 20:49

Ik heb afgelopen feb. leren snowboarden. (Ik kon al skiën.)
Wij hebben de eerste dag 2 uur les gehad het ging redelijk, de volgende dag 1 uur les en ik kon snowboarden!!
Ik heb zelfs stiekem een beetje rode piste gepakt!
Ik adviseer dus om het gewoon op wintersport te leren en anders misschien 1 of 2 lesjes in NL op een indoor baan!
10 lessen is echt zonde van je geld!

ps: heb wel spierpijn gehad, maar dat had ik er voor over!
Laatst bijgewerkt door Lizz op 06-10-03 20:50, in het totaal 1 keer bewerkt

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 20:49

Gaat inderdaad makkelijker door de poeder. Maar diverse mensen die ik gesproken heb zijn na een aantal jaren boarden toch weer terug naar het skien of doen gewoon allebei. Mij is juist verteld dat boarden totaal anders is dan skien, en dat je het dus gewoon moet leren. Maakt niet uit of je al kunt skien. Ik zou het in jouw geval gewoon een keer proberen. Vind je er niets aan, dan kun jeblijven skien. Vind je het leuk, dan zou ik in Nederland wel een par lessen nemen, zodat je niet in de sneeuw de dagen kwijtbent met vallen en opstaan.

Lizz

Berichten: 8892
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: Hier aan de kust, de Zeeuwse kust...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 20:57

germie schreef:
Mij is juist verteld dat boarden totaal anders is dan skien, en dat je het dus gewoon moet leren. Maakt niet uit of je al kunt skien.


Dit is niet helemaal waar. Als je al eerder hebt geskied in echte sneeuw, heb je dus de feeling van sneeuw. Mijn snowboard leraar vertelde dat. Je hebt overigens wel gelijk dat het totaal andere techniek is.

Ik heb leren skiën op een borstel baan (zo'n band) en ik vond het in het echt op sneeuw veel makkelijker. Op zo'n band val je ook echt hard, had namelijk gewoon een brandplek omdat het flink kan scheuren!!

Zelf vind ik snowboarden wel leuker dan skiën!

Liza_vL

Berichten: 17549
Geregistreerd: 01-04-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 21:07

ik heb het geleerd op een borstelbaant, dat lijkt me veel fjiner, de sneeuw beweest tenslotte ook niet he Knipoog

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 23:49

Waarom ga je niet gewoon in een indoor snow centrum lessen?
Ik heb 1 week geboard, les gehad, pijn gehad en het ging toen aardig. Toen 10 lessen binnen en toen ging het best goed. Daarna nog een week geboard en ik was echt al best stoer!

Zo'n band lijkt me niks omdat je met boarden op de zijkant van je board moet 'kanten' en volgens mij gaat dat niet op zo'n band. Sowieso is boarden fijner in poedersneeuw dan op ijs.

In mijn omgeving kunnen de mensen die kunnen skieen zeker niet per se beter boarden. Boarden heeft echt met lef te maken. ALs je hard durft, val je veel minder en als je goed door je knieen gaat en voor- en achterover durft te hangen gaat het ook veel beter dan wanneer je krampachtig rechtop gaat staan.

Succes!

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 23:53

Ik ben toevallig net vanavond de hele avond bij zo'n lopende band geweest, mijn zusje moest skiles geven. Raar gezicht hoor!
Maar mensen leren het vrij snel op die band, omdat je erg goed aan je techniek kunt werken en je begeleiders staan er met de neus bovenop.
Bovendien hebben ze een kastje waarmee ze de snelheid van de band en het hellingspercentage kunnen regelen, en ze kunnen ieder moment de band stopzetten met de afstandsbediening wanneer er iemand valt oid.
Was erg leuk om te zien, en ik heb daar idd gehoord dat als je het hier kan, dat je het in de sneeuw dan ook kunt. Je hebt in de sneeuw meer grip.
Heb zelf ook wel eens op een outdoor borstelbaan geskied, en toen ik daarna op wintersport ging merkte ik ook dat het in de sneeuw een stuk beter ging. Dus het kan een prima voorbereiding zijn idd, je doet er je voordeel mee als je de echte sneeuw in gaat