Droes......

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
zns

Berichten: 2492
Geregistreerd: 09-08-03

Droes......

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-09-03 10:43

Ik hoorde gisteravond dat er bij mij op stal een paard staat met droes.
De Dierenarts zei wel dat het een redelijk lichte vorm is.
En het is al naar buiten gekomen en dat is dacht ik wel beter want ik las ergens dat het ook naar binnen kan slaan ofzo. Er komt nu allemaal pus enzo uit.
Het paard staat nu helemaal afgesloten op stal. En de man die hem eten geeft moet elke x dat ie er geweest is andere schone kleding aantrekken.

De dierenarts zei wel dat ze gewoon mag longeren in de bak.
Maar dit vind ik wel een beetje raar. Stel dat "pus" komt er weer uit en in de bak dan is het toch nog steeds heel besmettelijk.

Ben echt zo bang dat andere paarden of Mikey het ook krijgen, want je hoort altijd van die "enge"verhalen. Scheve mond

Denken jullie dat ik hem nu beter veel in het weiland kan laten staan en hem daar gewoon moet poetsen en dan maar even wat minder beweging moet geven. Of moet ik nu juist heel gewoon met hem gaan doen?

Weten jullie ook hoelang dit duurt voordat het helemaal weg is? Ook de bacterie ofzo?


Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-03 10:53

Ik zou gewoon hetzelfde doen met paard, als je normaal doet. Vaak krijgen ze droes als ze wat minder weerstand hebben.
Misschien heeft jou paard al wel ooit droes gehad, grote kans dat ze het nooit meer krijgt.

Hier kun je denk ik ook nog wat informatie vinden:

http://www.meldpuntdroes.nl/

[RT-HAW] Supergave rijfoto's van Rongo (AdB manier)
Waarom denkt iedereen dat door die kop maar omlaag te trekken, die rug gelijk ontspant?
Wie een paard zoekt zonder gebreken, kan beter te voet gaan.
Als je twijfelt, doe dan wat het vriendelijkste is.

zns

Berichten: 2492
Geregistreerd: 09-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-09-03 18:12

Vonnie84 schreef:
Ik zou gewoon hetzelfde doen met paard, als je normaal doet. Vaak krijgen ze droes als ze wat minder weerstand hebben.
Misschien heeft jou paard al wel ooit droes gehad, grote kans dat ze het nooit meer krijgt.

Hier kun je denk ik ook nog wat informatie vinden:

http://www.meldpuntdroes.nl/


Ja dat denk ik ook wel maar is de kans dat ie het ook krijgt dan niet veel groter omdat hij dan steeds in de buurt van die plekken komt...........
Ik weet idd niet of hij ooit droes heeft gehad omdat ik hem pas 2 en half jaar heb en hij is al 14.

Dat www.meldpunt dat doet het niet..... echt jammer
Maar toch bedankt! Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-03 19:11

Droes springt niet zomaar vanuit het zand de lucht in hoor (als het er al terechtgekomen is) en aangezien je toch al op dezelfde stal staat, zou ik gewoon met je paard aan het werk blijven. Op die manier houd hij de beste weerstand en heb je denk ik toch de minste kans dat hij het ook krijgt.

Je kunt altijd nog voor de zekerheid rijden en longeren in de wei als dat is toegestaan, trouwens.

Als hij al 14 is, is de kans vrij groot dat hij ooit al eens droes heeft gehad. Dat wil niet zeggen dat hij de ziekte niet over kan brengen. Dus geen contact met paarden van buitenaf, totdat alles weer 100% droesvrij is verklaard.

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-03 22:42

Ik vind het niet verstandig om een paard met droes te gaan longeren!!!!!

Het is zeker flink besmettelijk als het op de grond valt.

Bekijk Stal Doorstap bij De Hollandse nieuwe :
https://youtu.be/OD6m-gWbMvk

MarkKH
Berichten: 551
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 08:50

Een droespaard longeren is iets wat je absoluut NIET moet doen! Paard heeft zowieso last van de bulten waardoor veel "normale" hals bewegingen pijnlijk zijn.. Plus dat daarbij het werk aan de longe het risico met zicht mee brengt dat andere paarden op die plek besmet raken en dat de droes ook naar binnen kan slaan en de luchtwegen / longen kan infecteren. (vaak met dodelijke gevolgen)

Zet een droespaard dus apart, laat alleen de eigenaren erbij en het verzorgend personeel. Nadat je met deze paarden bezig bent geweest moet je voor je andere paarden aanraakt hebben gedoucht en andere kleren aan hebben.... op www.meldpuntdroes.nl staat een checklist van wat te doen...

Succes!

zns

Berichten: 2492
Geregistreerd: 09-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-09-03 17:27

MarkKH schreef:
Een droespaard longeren is iets wat je absoluut NIET moet doen! Paard heeft zowieso last van de bulten waardoor veel "normale" hals bewegingen pijnlijk zijn.. Plus dat daarbij het werk aan de longe het risico met zicht mee brengt dat andere paarden op die plek besmet raken en dat de droes ook naar binnen kan slaan en de luchtwegen / longen kan infecteren. (vaak met dodelijke gevolgen)

Zet een droespaard dus apart, laat alleen de eigenaren erbij en het verzorgend personeel. Nadat je met deze paarden bezig bent geweest moet je voor je andere paarden aanraakt hebben gedoucht en andere kleren aan hebben.... op www.meldpuntdroes.nl staat een checklist van wat te doen...

Succes!


Dat over het longeren dacht ik idd ook. Leek me vrij logisch. IK zal het nog maar even echt duidelijk maken dat ze het beter niet kan doen.

Het paard staat al appart en alleen de eigenaar mag er bij en die kleedt zich steeds om en onsmet haar schoenen enzo dus dat gaat wel goed.

Meldpuntdroes.nl doet het nog steeds niet echt jammer!

xxMerle

Berichten: 99
Geregistreerd: 06-05-03
Woonplaats: wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-03 16:26

met paard, als je normaal doet. Vaak krijgen ze droes als ze wat minder weerstand hebben.
Misschien heeft jou paard al wel ooit droes gehad, grote
ik dacht dat een paard maar 1 x droes kan krijgen

school sucks!

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-03 18:29

xxMerle. Ik begrijp echt niets van je berichtje. Maar het lijkt er verdacht veel op dat je de mijne hebt gekopieerd, of wilde je met die laatste zin nog iets toevoegen??

(mijn bericht)
Vonnie84 schreef:
Ik zou gewoon hetzelfde doen met paard, als je normaal doet. Vaak krijgen ze droes als ze wat minder weerstand hebben.
Misschien heeft jou paard al wel ooit droes gehad, grote kans dat ze het nooit meer krijgt.

Hier kun je denk ik ook nog wat informatie vinden:

http://www.meldpuntdroes.nl/

[RT-HAW] Supergave rijfoto's van Rongo (AdB manier)
Waarom denkt iedereen dat door die kop maar omlaag te trekken, die rug gelijk ontspant?
Wie een paard zoekt zonder gebreken, kan beter te voet gaan.
Als je twijfelt, doe dan wat het vriendelijkste is.

FlairS

Berichten: 4755
Geregistreerd: 29-07-02
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-03 23:02

Volgens mij doet ie het weer niet of nog steeds niet Scheve mond


naomi_s
Berichten: 1354
Geregistreerd: 24-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-03 11:54

een vriendin van mij vroeg of droes eigenlijk ook een zoonose is. weet iemand dit, naar mijn weten namelijk niet...........

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-03 19:35

Nee, droes is geen zoönose.

Zoönose = van mens op dier overdraagbaar en andersom. Bijvoorbeeld rabiës (hondsdolheid)

[RT-HAW] Supergave rijfoto's van Rongo (AdB manier)
Waarom denkt iedereen dat door die kop maar omlaag te trekken, die rug gelijk ontspant?
Wie een paard zoekt zonder gebreken, kan beter te voet gaan.
Als je twijfelt, doe dan wat het vriendelijkste is.

naomi_s
Berichten: 1354
Geregistreerd: 24-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-03 20:00

ja wat een zoonose is, dat is mij bekend. de vraag was alleen of droes hier ook ondervalt??

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-03 20:02

naomi_s schreef:
ja wat een zoonose is, dat is mij bekend. de vraag was alleen of droes hier ook ondervalt??


Had ik er even bij gezet voor degene die niet wisten wat het was. Dan kunnen hun het ook ongestoort meelezen.

[RT-HAW] Supergave rijfoto's van Rongo (AdB manier)
Waarom denkt iedereen dat door die kop maar omlaag te trekken, die rug gelijk ontspant?
Wie een paard zoekt zonder gebreken, kan beter te voet gaan.
Als je twijfelt, doe dan wat het vriendelijkste is.

zns

Berichten: 2492
Geregistreerd: 09-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-10-03 23:03

naomi_s schreef:
een vriendin van mij vroeg of droes eigenlijk ook een zoonose is. weet iemand dit, naar mijn weten namelijk niet...........


Nee volgens mij niet...........

Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-03 23:06

Vonnie84 schreef:
Nee, droes is geen zoönose.

Zoönose = van mens op dier overdraagbaar en andersom. Bijvoorbeeld rabiës (hondsdolheid)

Zie hier, de vraag was al beantwoord.

Maar je kunt het WEL meenemen in je kleding enzo.
Hoe lang het virus dan leeft weet ik eigenlijk niet.
Maar je moet je niet voor niks steeds ontsmetten als je bij zieke dieren bent geweest.


Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 10:33

Droes is een bacterie die zich gemakkelijk door de lucht versprijd, dus als ie het krijgt, krijgt ie het toch wel.
Maar je kan natuurlijk risico verminderen door tussenliggend contact te vermijden.

Because the line between wrong and right, is the width of a thread from a spider's web. The piano keys are black and white, but they sound like a million colors in your mind.

http://www.lucies-paardenadvies.nl De basis in balans.Bewust trainen omg NH en midden Nl.

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 10:39

Droes paarden staan heel wankel op hun benen, als je ze longeert kunnen ze ieder moment omvallen. Op een apart landje zetten is de beste oplossing, is goed voor het beessie zijn longen.
En als een paard droes heeft gehad is deze vanaf die tijd nog zo'n 15 jaar immuun voor droes, mits deze geen goed afweer systeem heeft

Because the line between wrong and right, is the width of a thread from a spider's web. The piano keys are black and white, but they sound like a million colors in your mind.

http://www.lucies-paardenadvies.nl De basis in balans.Bewust trainen omg NH en midden Nl.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 bezoekers