[LO] Hoe krijg ik de achterhand er wat meer onder?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
MarchaL

Berichten: 2848
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Brabant

[LO] Hoe krijg ik de achterhand er wat meer onder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-09-03 21:28

Weer even een vraagje Haha! Ozis loopt met longeren vaak veel op de voorhand. De passen van haar achterbenen zijn erg kort en het lijkt vaak of ze haar achterhand maar mee trekt. Na een half uurtje is dit met longeren dan al wel stukken verbeterd, haar passen zijn dan mooi ruim. Het lijkt dus een ''opstartprobleem'' maar hoe kan ik zorgen dat ze al eerder haar achterhand wat meer inzet? Met rijden hebben we dit probleem overigens niet Scheve mond


josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-03 22:22

hoe longeer je haar. mijn paard is juist kort van voren met weinig gewricht gebruik van achteren daarbij te weinig onder stappend. met de verder oefeningen verzameld zij goed. ik longeer haar nu regelmatig gewoon aan het halster waar geen contact (druk) mee mag gemaakt worden. ze moet dus geheel los op eigen benen lopen. om haar stappen langer te laten maken moet ze haar rug los laten. dit doe ik door veel voorwaarts te laten lopen met veel stuwkracht van achteren. ze gaan dan van achteren starten en zich zelf rond maken. omdat ze te weinig gewricht gebruik heeft longeer ik haar in een aardige mulle bak. je zie dan het helepaard veranderen. meer uitdrukking en verzameling. lekker los en ontspannen. in dat stadium doe ik veel overgangen. vooral de stop. en dan bedoel ik boem paf stil. zo moet ze haar achterhand goed onder brengen om in evenwicht te blijven en toch direct te kunnen stoppen. ze stopt dat ook altijd vierkant.
wat ik denk dat jouw paard geen zelf evenwicht heeft. elke druk of getrek brengt haar uit evenwicht. probeer is haar los te longeren in een kleine longeerbak. en ga dan wat overgangen en wendingen vragen. je zult merken dat het na verloop van tijd verbeterd.

wil je meer informatie over grondwerk stuur dan even een privé berichtje

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

MarchaL

Berichten: 2848
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-10-03 11:01

Hoi Josien, bedankt voor je reactie Lachen Ik longeer Ozis momenteel al via de hempfling methode. Opzich gaat dit heel goed en ik zie ook al wel veel verbetering in haar balans maar toch loopt ze nog steeds te veel op de voorhand. wat ik al zei, na 20 minuutjes half uurtje trekt het wel weer bij maar dit moet toch sneller kunnen? Heb jij misschien een idee hoe ik het nog meer kan verbeteren?

L2 + 11, M1 startgerechtigd !

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 16:22

Veel overgangen en goed voorwaarts laten lopen. Hij moet gaan stuwen van achteren. Dan worden ook zijn stappen ruimer. Leg ook is wat balkjes neer. Maar let op geen gewicht in je handen houden hé. Hij moet er vrijwillig overheen gaan. En waarscheinlijk vind hij het niet leuk, omdat het moeilijk voor hem is. Dus gewoon eerst een balkje en uit gebreid belonen als hij er overheen gaat. En dan rustig aan een balkje meer of wat hoger.

Leuk dat je ook volgens Hempfling werkt. En dat je verbetering ziet.
Geef haar de tijd en werk consequent door, waar je mee bezig bent. Hij moet soepel en sterk worden van achteren. Dan pas kan ze gaan verruimen.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

MarchaL

Berichten: 2848
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-03 08:55

Dankjewel voor de tips Lachen Ik zal het zeker eens proberen met balkjes Lachen

L2 + 11, M1 startgerechtigd !

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-03 17:53

DAt met die balkjes ben ik nu ook aan het proberen. Heb een moeilijke merrie die een ongeluk heeft gehad met haar achterbeen en daardoor nog slap is. Het gaat langzaam toch iets beter. Maar als er nog meer tips zijn hoor ik ze ook graag Haha!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-03 18:01

Ik zou longeren met Pessoateugel, en als je het kunt (want twee longeerlijnen hanteren is een kunst) en je paard daar niet raar op reageert, met twee lijnen longeren (eentje achter de achterhand) Zo heb je meer kans je paard op te sluiten...

Je suis Charlie.


josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-03 19:14

luvdatossa, gewoon rustig aan blijven trainen. En dan trainen vooral de achterhand. De zijwaartse bewegingen zijn heel goed om het achterbeen sterker te maken. Maar dan moet het wel goed uit gevoerd worden natuurlijk. En dan liefs in het begin aan de hand.

Ik ben tegen hulpmiddelen. De dubbele longe gaat nog. Maar omdat je meer in je handen heb, wil je er ook meer mee doen. En dat is juist fout. Het paard moet in evenwicht zijn. En niet met behulp van allerlij hulpmiddelen. Want dan vind hij zijn evenwicht door die hulpmiddelen. En dat is niet de natuurlijke evenwicht.

Dus gewoon aan het halster los van het touw. En dan veel overgangen en wendingen. En met die balkjes kan je nog wel meer leuke dingen verzinnen.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-03 19:19

Josien,

Als je dressuur rijdt, dan heb je altijd in meer of mindere mate aanleuning aan je handen, ben je het daar mee eens of niet. Je houdt je paard voor tegen zodat je bij kunt drijven en je paard de achterhand eronder zet.

Hoe wil jij de verzameling krijgen bij het longeren alleen door het lopen van balkjes, zonder dat je hem ergens tegenhoudt? Wil jij het paard iedere keer als er wordt gelongeerd over die balkjes hebben? Hoe wil je de verzameling voor elkaar krijgen zonder die balkjes?

Je suis Charlie.

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-03 19:38

Oké, voor de verduidelijking ik rij geen dressuur. Nou ja eigenlijk wel, maar op mijn manier. Je heb mijn profiel toch gezien.

Nee ik verzamel een paard niet door van achter energie in te duiwen en van voren dat tegen te houden voor dat het er weer uit floept.

Mijn mening is dat een paard van nature zich altijd aan het geen aanpast waar hij mee bezig is. En dit nooit ten koste van zijn evenwicht. Dus met rijden heb ik hem vrij, maar wel aan de teugel. Zodat hij eerst zelf zijn evenwicht kan vinden met mij er op. Heeft hij dat, dan gaan we oefeningen rijden, waar het paard bewust word van zijn achterhand. Door deze oefeningen leert het paard zich bol te maken en zich te verzamelen. Om die reden dat het het fijn vind om te verzamelen. Omdat de ruiter dan minder hinderd en hij beter zijn evenwicht kan behouden.

Dit doe ik ook zo ongeveer met het grondwerk. Veel overgangen, zonder daarbij aan het touw te komen. Het paard sterk en soepel maken. Maar vooral plezier en trots. Een trots zelfverkerd paard, loopt uit zich zelf al verzameld. Een angstig paard loopt niet verzameld.

Daarbij hou ik zelf meer van een paard die trots is. Dan een onzeker paard die doormiddel van allelij hulp middelen en energie in te stoppen word verzameld.
Wat zeg je hier van. Zo goed ben ik bij lange na niet. Maar dit is wat ik bedoel.
Afbeelding
Afbeelding

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

Little_Sun

Berichten: 1166
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 20:40


josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 21:10

Ik heb dat nog nooit gebruikt. Maar ik geloof wel dat het kan helpen.
Ik doe het zelf door verschillende oefeningen vooral aan de hand. Om zo het paard bewust te maken van zijn achterhand. Want dat is het eigenlijk.

Het is te proberen waard.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

MarchaL

Berichten: 2848
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-10-03 12:41

Dat van die Body wrap Little_Sun, lijkt me ook wel een optie mocht ik met de balkjes het gewenste resultaat niet kunnen krijgen. Maarre...misschien even een domme vraag maar hoe is deze body wrap precies bevestigd? Op het plaatje kan ik het helaas net niet goed genoeg zien Scheve mond

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 14:14

Ja dat zou ik ook wel willen weten. Het zijn toch twee stukken. Die je als twee ringen in elkaar knoopt.

Mmm volgens mij heb ik het verkeerd, maar hoe dan?

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

Little_Sun

Berichten: 1166
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 12:32


Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 00:12

Afbeelding

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 07:49

Afbeelding

Pessoa

Je suis Charlie.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 07:52

Afbeelding

Afbeelding

Je suis Charlie.

MarchaL

Berichten: 2848
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-10-03 11:41

Ow dankje voor de plaatjes/foto's OK dan! Zo is het allemaal een stuk duidelijker *LOL* Wellicht is een Body wrap of Pessoa inderdaad de oplossing, ik zal het binnenkort eens proberen OK dan! Iedereen bedankt voor de hulp en ik zal nog wel even laten weten hoe het is gegaan Lachen

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 21:20

cker heb het ook geprobeerd na aanleiding van dit topic had zelf al passoa maar heb bodywrap geprobeerd en daar ging ze echt beter van lopen


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 bezoekers