Paard maakt zich sterk in de galopoefeningen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Paard maakt zich sterk in de galopoefeningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-03 11:31

Het rijden gaat op zich wel lekker. Het schijnt er veel mooier uit te zien dan dat ik zelf besef. (Op zich prettig, alleen voelt het voor mij niet altijd even fijn Knipoog )
Laiser gaat heel goed vooruit en gaat steeds leuker bewegen.

Gisteren heb ik een L2 proefje geoefend en dat ging heel netjes totdat ik bij de galop onderdelen was. In de galop maakt Laiser zich regelmatig erg sterk en soms zelfs zo sterk dat ik hem niet bij elkaar kan houden. Ik ben als het ware niet snel genoeg en Laiser gooit soms zijn kracht in de strijd.

Tijdens het trainen thuis kan ik natuurlijk een hoop dingen al uitproberen om dit probleem op te lossen.

Wie kan mij tips geven hoe ik hem toch bij me kan houden in de galop, en tips die ik kan gebruiken voor het geval Laiser me te slim af is tijdens een proef.


Lielle

Berichten: 66252
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-03 13:19

ronder instellen tijdens de training.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131848
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-03 15:58

Fijn dat ie zich tijdens de training ook lekker sterk maakt.
Klinkt misschien knullig, maar nu heb je in elk geval de kans om er thuis aan te werken.
Niets is vervelender dan een paard dat thuis loopt als een mak schaap, en er vervolgens tijdens de wedstrijden een spectaculaire show van maakt.
Ik ga mee met het antwoord van Lielle.
Zodra je voelt dat Laiser zich sterk maakt, rond en diep instellen.
En er vooral aan blijven rijden en vanuit het ronde en diepe weer wat meer oprichten.
Als het verhaal zich herhaalt begin je weer van voor af aan, dus weer rond en diep en goed eraan rijden, niet te afwachtend zijn en zelf het initiatief nemen.
Succes, en vertrouw erop dat ook dit "probleempje" weer opgelost gaat worden Knipoog

Lielle

Berichten: 66252
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-03 16:03

Ik had geen tijd voor een uitgebreid antwoord, maar ik sluit me dus helemaal aan bij Oscar.

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-03 16:29

Ik denk dat het rond instellen niet zo veel zal helpen. Maar ja dat ben ik. Ik zou zelf direct terug gaan naar stap en overnieuw aangaloppeeren. Op het moment dat hij in de galop bij jouw blijft. Dus op jouw hulp blijft wachten. Zou hij waarscheinlijk zich niet meer zo sterk maken.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.


Lielle

Berichten: 66252
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-03 16:40

waarom niet? (geen aanval)

Mijn ervaring is dat je een paard door hem ronder in te stellen makkelijker door de rug kunt houden zodat hij minder sterk kan worden. Ik ben het met je eens dat hij moet leren wachten op je hulp en die methode van jou werkt (ook) maar ik wil zelf ook langer kunnen doorwerken in de galop.

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-03 17:52

Iedereen werkt anders. Ik ben tegen rond instellen. Lang laag vind ik goed. Maar rond niet. Op mijn site heb ik hier een stuk over gezet.

Mijn ervaring dat het beste werkt door terug te komen. Hem geen kans geven om zich sterk te maken.

En daar ik niet iemand ben van 5 minuten het zelfde oefenen. Maar juist veel afwisseling wil hebben. Werkt dit goed bij mij.

Tja zo is iedereen anders hé. En zo hoort het ook te zijn.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

Lielle

Berichten: 66252
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-03 18:17

maar ik zeg ook niet dat ik in de galop steeds hetzelfde doe. De rond instellen discussie zullen we hier dan maar even laten Haha!

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-03 18:50

Bedankt voor jullie tips .

Vandaag tijdens de les heb ik hem helemaal los kunnen krijgen mbv aanwijzingen van mijn instructrice. Hij was geheel los in zijn lijf geworden en zeer licht in de hand.
Mijn grootste fout is geweest dat ik te moeilijk aan het rijden was, ik zat te veel te rommelen als het ware. Ik reageerde niet snel genoeg en hield hem niet rond genoeg. Verder moet ik hem erg scherp aan het been houden en dat blijven eisen van hem. En dat verzwakt weleens.
Ik moest hem inderdaad door blijven rijden in die galop. (Nadat ik eerst alles al in stap en draf heb gereden en tempowisselingen binnen gangen heb gereden tot het echt lekker ging.) De eerste keren galop waren weer sterk. En toen zei mijn instructrice ook dat ik weer veel te moeilijk ging doen. Ik moest weer "makkelijk" rijden. Ja, maar dat is juist zo moeilijk Lips are sealed Het hielp wel. Alleen moet ik nu zorgen dat ik het dus ook doe tijdens het trainen voor mezelf.

En inderdaad Oscar, het is ook fijn dat hij deze streken nu ook eens thuis uithaald én tijdens de les. Nu weet ik tenminste dat ik hem er wel doorheen kan krijgen als het ware, al gaat dat niet altijd even makkelijk Knipoog .

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 09:13

Lang laag voorrijden, galop inzetten, en teugels langzaam tijdens de galop oppakken. Wanneer het paard teveel druk op de teugels geeft, teugels meegeven en slangevoltes rijden in de galop, telkens op de middenlijn +/- 4 passen draf, of net zolang tot je een mooie rustige draf hebt, en weer aanspringen in de goede galop.
Je zit hierbij vrijwel niet aan je teugels. Heb je tijdens de wisselingen die je in de slangevolte maakt het idee dat het paard goed aan je hulpen is, dus aan de hulpen die niet met je teugel te maken hebben. pak je je teugels beetje bij beetje op en ga je verder waar je gebleven was. Begint ie in de galop weer? teugels meegeven en herhalen. Maak de bogen niet te klein.

Because the line between wrong and right, is the width of a thread from a spider's web. The piano keys are black and white, but they sound like a million colors in your mind.

http://www.lucies-paardenadvies.nl De basis in balans.Bewust trainen omg NH en midden Nl.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 09:40

Ik sluit me helemaal aan bij Lielle en Oscar.

Terug rijden naar stap zoals Josien voorstel vind ik een heel slechte oplossing. Het paard waar het hier over gaat loopt nu L2! daar ga je geen galop-stap oefening mee rijden hoop ik.
Bovendien rij je alle voorwaartse drang uit je paard door hem steeds maar weer terug te nemen. Het paard wordt minder actief en daardoor nog sterker en je probleem wordt groter.

carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 09:56

Heel erg herkenbaar! Mijn zusje heeft ook een tijdje dit probleem gehad. Adventure begint in de galop enorm te dragen, en ook te sjowen, hij wordt heel sterk aan de voorkant, terwijl dat helemaal niet zo te zien is. Hij toont juist heel stoer, compact, verzameld en erg mooi. Maar om te rijden is het niet te doen, want hij is gewoon te sterk dan.

Van haar instructrice moest ze dat ook oplossen met dieper en ronder instellen (zelfs iets achter de loodlijn). Het ziet er niet zo mooi uit als dat stoere, maar dan is ie tenminste te rijden en te controleren. En vanuit daar dan steeds iets meer met dat neusje naar voren rijden, en weer terug gaan naar de oude, goede (maar sterke) hoofdhals houding. Wordt ie weer sterk: weer rond en diep instellen.

Nu, een maand later, gaat het erg goed, en is ie al veel en veel beter te controleren en het ziet er ook nog eens netjes uit.

Ook ik kan me totaal niet vinden in de oplossing van Josien. Het is een leuke oplossing voor een beginner, maar niet voor iemand die al L2 is. Dan heb je dier stoerheid gewoon nodig, en met de oplossing van Josien rijdt je alle 'uitstraling' uit je paard. Dat is zonde!

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Vosje
Berichten: 37
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 11:13

Ik sluit me ook aan bij lielle en oscar. Ook denk ik dat je sneller en slimmer als je paard moet zijn. Sneller reageren, laat hem reageren op je hulpen. Je kunt je paard niet terug trekken als hij zich zich sterk maakt. Sterker als je paard kun je niet zijn wel slimmer!! Probeer het eens met vlugge haaltjes ophoudingkjes( geen lange halen=kauwgom verbinding)

Paart je paardje met een ander paardje, dan vormen zij een paartje en misschien ook nog wel een paardje !!!!

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 11:20

Daar ben ik niet echt mee eens. Maar ja ik rij natuurlijk ook heel anders.
Daarbij vind ik het altijd goed om af en toe terug te pakken naar oefeningen daar voor die niet zo goed gingen.
Daarbij haal je de voorwaartse stuwing niet weg, door steeds terug te gaan naar stap of draf. Het paard leer zich te verzamelen en op een kleine hulp goed voorwaarts aan te springen in galop.

Mijn paard kan ik uit galop stoppen, en dan direct weer voorwaats aan te springen zonder daarbij hulpen te geven. Maar door enkel te denken aan het gevraagde. Het paard word er juist meer voorwaats van. En veel beter op de hulpen. Maar natuurlijk alleen als je dit zonder te veel aan hulpen kan uitvoeren. Anders helpt deze oefening inderdaat niks. Het word dan eerders erger.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

DinkeyGirl

Berichten: 3334
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 11:45

josien schreef:
Mijn paard kan ik uit galop stoppen, en dan direct weer voorwaats aan te springen zonder daarbij hulpen te geven. Maar door enkel te denken aan het gevraagde. Het paard word er juist meer voorwaats van. En veel beter op de hulpen. Maar natuurlijk alleen als je dit zonder te veel aan hulpen kan uitvoeren. Anders helpt deze oefening inderdaat niks. Het word dan eerders erger.


Dan geef je hem TOCH een hulp, hoe klein dan ook, een paard kan geen gedachte lezen Haha! Maar ik snap wel wat je bedoelt Knipoog

Verder sluit ik me toch aan bij Oscar en Lielle, ik heb ongeveer hetzelfde probleem met mijn paardje en ik krijg tijdens de les dezelfde tips en "truuks" als hier genoemd. Ik moet ook vooral niet gaan vastpakken, hoe meer ik vastpak, hoe meer hij op mij vastpakt en dan wordt het gewoon een trekspelleltje wat ik toch verlies. Ook ik moet simpel rijden en vooral ONTSPANNING, dan blijft het paard dat ook. Zodra ik verstijf of span ben ik hem kwijt maar als ik diep en ontspannen zit gaat het gelijk veel beter.

ikkemetwikke

Berichten: 4801
Geregistreerd: 24-06-03
Woonplaats: in 't Zeeuwse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 12:40

josien schreef:
Ik denk dat het rond instellen niet zo veel zal helpen. Maar ja dat ben ik. Ik zou zelf direct terug gaan naar stap en overnieuw aangaloppeeren. Op het moment dat hij in de galop bij jouw blijft. Dus op jouw hulp blijft wachten. Zou hij waarscheinlijk zich niet meer zo sterk maken.


ik ken het probleem van Mickey!
ik heb het zelfde met mexx.
en idd,ook ik rij "te moeilijk!"
jozien's oplossing ,werkt bij mij niet,daar word Mexx verschrikkelijk "heet "van!?

Serieus genomen worden, of serieus genomen worden, that's the question!

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 13:12

Ben ik mee eens dinkeygirl. Hoe meer je het paard vast pakt, hoe harder en sterker hij word. Ik rij dan ook eigenlijk geheel op mijn lichaam.

En mijn methode werkt zeker niet voor elk paard. Iedereen is anders, elk paard is anders. Je kunt dan ook nooit presies zo doen als de anderen doen. Je moet zelf de methode aanpassen op je paard.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

Vosje
Berichten: 37
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 13:31

Citaat:
DINKY SCHREEF


Dan geef je hem TOCH een hulp, hoe klein dan ook, een paard kan geen gedachte lezen Haha! Maar ik snap wel wat je bedoelt Knipoog

Verder sluit ik me toch aan bij Oscar en Lielle, ik heb ongeveer hetzelfde probleem met mijn paardje en ik krijg tijdens de les dezelfde tips en "truuks" als hier genoemd. Ik moet ook vooral niet gaan vastpakken, hoe meer ik vastpak, hoe meer hij op mij vastpakt en dan wordt het gewoon een trekspelleltje wat ik toch verlies.


Dat bedoel ik nou sterker kun je nooit zijn, je paard is sterker! Jij bent (als het goed is ?!!) slimmer!!!!

Paart je paardje met een ander paardje, dan vormen zij een paartje en misschien ook nog wel een paardje !!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 14:37

josien schreef:
Daar ben ik niet echt mee eens. Maar ja ik rij natuurlijk ook heel anders.


Daarbij heb jij ook een heel ander idee over verzameling dan dat wat gevraagd wordt in de sport [ik heb eventjes op je site gekeken]. Dat leidt natuurlijk al snel tot spraakverwarring. De topicstarter rijdt wel wedstrijden, L2. Ik denk dat daar een sportgerichte benadering bij hoort.

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 15:54

Oké, je hebt helemaal gelijk. mijn verzameling verschild inderdaat dan van die wedstrijd verzameling.
naar mijn mening ga ik verder dan het compacte, stuwende achterhand. Maar ja ik heb ook nooitwedstrijden gereden in de Engelse rijstijl.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-10-03 15:59

Ik heb inderdaad ook op de site van Josien gekeken.
Prima dat jij op die manier wil rijden. Helemaal niets mis mee als jullie dat beiden fijn vinden. Maar ik rijd inderdaad wedstrijden zoals Jippie hierboven ook al zegt, en rijd dan op een andere wijze.
Tot nu toe werk ik ook met de punten die lielle, oscar, vosje en jippie aangeven.

Vandaag heb ik al fijner kunnen rijden dan afgelopen week, maar jammer genoeg nog niet zo fijn als tijdens de les van vrijdag...
Maar goed ik weet nu hoe ik er aan moet werken. Maar het valt niet mee.

Jeetje, wat is goed paardrijden toch moeilijk .

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 17:51

Wat ik zelf ook fijn vind om hem minder sterk te maken is je paard naar buiten stellen op een lange zijde.
En blijven schakelen werkt ook altijd, ook al dacht ik vroeger dat dat het probleem alleen maar verergerde.

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 19:45

josien schreef:
Ik zou zelf direct terug gaan naar stap en overnieuw aangaloppeeren.


Ik denk dat sommigen jou verkeerd begrijpen.

Ik denk dat jij terug wilt naar de stap om die ontspanning terug te krijgen en van daaruit weer verder te gaan. Hier kan ik me goed in plaatsen. Je paard is toch veel sterker, dat win je nooit als je door gaat. Je moet idd trukjes zoeken om je paard weer bij je te krijgen

She's my lady Lovers

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 20:50

Oeps was dat het. Ja dat is presies wat ik bedoel. Bedankt nistria.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Felixity, GrapeshotBot en 15 bezoekers