Wanneer krijg je belsting terug?(T biljet)

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mar1986
Berichten: 858
Geregistreerd: 09-04-03
Woonplaats: Groningen

Wanneer krijg je belsting terug?(T biljet)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-03 16:02

Ik heb deze zomervakantie een extra baantje genomen. Ik werk al part-time bij een plaatselijke supermarkt, maar wilde wel wat extra's verdienen.
Hoorde ik dat je bij de Thuiszorg 7,47 verdient, bruto, dat wel, maar toch! Das super veel.
Ik heb daar dus gewerkt, in totaal 84 uur in 2 periodes.
Ik zou dus bruto zo'n 650 euro verdienen. Dan heb je nog vakantietoeslag en er gaat natuurlijk ook wat af.
Maar nu heb ik vandaag mijn loonstrook gekregen, verdien ik uiteindelijk 495 euro: ik heb bijna 250 euro loonheffing!
Ik baal echt, dat had ik niet verwacht.

Kan ik hier een deel van terug krijgen of heb ik gewoon dikke pech?

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-03 16:05

meestal krijg je, zeker als dit je enige baantje was, er wel wat van terug.
Moet je begin volgend jaar je T-biljet over 2003 invullen (kan via internet) dan zie je daar wat je (ongeveer) terugkrijgt.
Misschien kan je het nu voor de 'gein' even invullen in het biljet van 2002, als dat nog online staat. Het bedrag zal wel iets anders zijn (zeker als de belastingregels weer veranderd zijn) maar je krijgt dan iig een beetje een idee.

Succes!

Mar1986
Berichten: 858
Geregistreerd: 09-04-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-03 16:12

Dank je, dan ga ik dat maar doen.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-03 16:13

dat komt omdat je heffingskorting al wordt opgemaakt bij je eerste baantje. Het werkt grofweg als volgt:
Je hebt een bruto inkomen. Daarover betaal je een bepaalde som belasting en sociale premies (in jouw geval ongeveer 30 Ziek. Van dat bedrag aan belasting dat je moet betalen wordt vervolgens een bedrag afgetrokken dat bestaat uit heffingskorting, arbeidskorting, en nog een mogelijkheden (al zal dat laatste voor jou niet het geval zijn). Die kortingen gelden op jaarbasis en het bedrijf rekent die om naar het aantal uren dat je gewerkt hebt. Het resterende bedrag wordt afgetrokken van je bruto inkomen en dat levert dus je netto inkomen op.
Dus een heel simpel voorbeeld:

bruto inkomen = 1200 euro per maand
belasting = 400 euro
heffings- + arbeidskorting = 2400 euro per jaar = 200 euro per maand
totaal in te houden = 400 - 200 = 200 euro

netto inkomen = 1200 - 200 = 1000 euro

Als je nu een tweede baan hebt, mag die werkgever de heffingskorting niet meer toepassen (belastinggroep nul om precies te zijn). Je betaalt dan dus de volle 400 euro en houdt dus maar 800 euro over.

MAAR
omdat je waarschijnlijk niet zoveel verdient (part time en een vakantiebaantje) zal het totale bedrag dat je aan het eind van 2003 aan belasting hebt betaald te hoog zijn. Je hebt dan niet alle heffingskorting gekregen waar je recht op hebt en die kun je idd terugvragen met een T biljet. Voor de precieze bedragen en meer info kun je kijken op:

http://www.belastingdienst.nl/belasting ... /index.htm

Mar1986
Berichten: 858
Geregistreerd: 09-04-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-03 16:17

Lielle, heel erg bedankt voor de uitgebreide uitleg!

Charlotte

Berichten: 2720
Geregistreerd: 16-06-01
Woonplaats: Mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-03 16:54

Idd Lielle ook ik heb precies het zelfde probleem als Mar, in de zelfde sector. Ga meteen even kijken wat ik kan doen!