Overgang L2 - M1 dressuur

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
hesterv

Berichten: 2853
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Bitgummole

Overgang L2 - M1 dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-03 13:48

Hey,

omdat ik merk dat zodra je die overgang maakt in de dressuur sommigen nog wel in de problemen komen leek het me handig om hier even een topic te plaatsen. Binnenkort wou ik namelijk met mijn pony in de M1 gaan starten. We hebben nou namelijk 9 wedstrijden gereden in de L2 en 14 winstpunten gehaald. Nou ben ik natuurlijk niet de enige die nog wel goede punten haalt in de L2, maar zodra iedereen in de M komt zit je telkens in de 140 en dat soort punten. Dus nu probeer ik me gewoon goed op de M voor te bereiden. Maar wat zouden jullie gaan trainen?? En wat is absoluut fout?? Contragalop en achterwaarts zijn absoluut geen probleem, maar bijvoorbeeld wijken en de uitgestrekte stap vind ik zelf vooral lastig. Schouderbinnenwaarts en travers kan hij daartegenover wel erg goed. De pony is nu 5 jaar en ik ben zelf met mijn vorige pony niet hoger dan L1 dress geworden. Wel M-springen.

Dus alle tips zijn welkom!!

Veel groetjes hester

Taruta
Berichten: 488
Geregistreerd: 28-09-03
Woonplaats: noordhoek in zuid-afrika!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-03 15:17

alle moeilijke dingen, zelf ha dik in de m2 erruge moeite met traver en daarzijn ze vaak ook nog heel streng op! contragalop zijn heel belangrijk en probeer dan hem ook heeel verzamelt en aan elkaar te houden (wat niet alrtijd zo makkelijk is!) anders ziet het er niet uit! met uitgestrekte stap moet je je paard wat halslengte geven en om en om drijven dus eerst linkerbeen en dan rechterbeen zo maak je zij paassen ruimer tis een soort halsstrekkenin stap!

Mar__
Berichten: 6656
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: There's no place like home

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-03 16:27

Probeer zoveel mogelijk te trainen op dingen die je moeilijk vind! Zorg dat je daar vertrouwen in krijgt dan komt het best allemaal goed hoor! Neem de tijd doe het rustig aan je pony is nog jong en je hebt al veel bereikt succes ermee! Knipoog

KarinvdM

Berichten: 16565
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Holsloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-03 18:00

De overstap van het L2 naar de M1 vind ik niet zo lastig, de stap naar de M2 wordt straks groter. Als je in de L2 altijd ruime winstpunten scoort zou ik de stap gewoon nemen.

Snelle_Belle

Berichten: 390
Geregistreerd: 09-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-03 22:04

ik zou anders als je er nog niet helemaal zeker van bent eerst ergens even een oefenwedstrijd proberen (misschien meerderen) en dan gewoon naar het resultaat kijken, wat er dan mis gaat kan je dan verder oefenen. In ieder geval veel succes!

Biertabje
Berichten: 9637
Geregistreerd: 26-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-03 22:41

ik vond het vreselijk, in de L2 haalde ik dik 160 punten en soms in de 170
de M1 was werkelijk waardeloos! zo anders!(ik had daarvoor ook nooit hoger gereden dan L dressuur)ik rijd dan bijna 1 jaar M1 en dan niet zo heel veel wedstrijden en we hebben al 1 hele wp haha, maar ben er nu mee gestopt, mijn pony staat te koop en ik rijd zolang nog verder in het Z springen, maar met dressuur ben ik klaar mee, dat is niet voor mij weggelegd, terwijl ik zeker weet dat mijn pony het wel kan!

INkie

Berichten: 4651
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-03 22:49

zorgen dat je pony goed aan je hulpen is! De overgang voor mij van de L2 naar de M1 was niet zo groot behalve dan dat je zonder zweep moet rijden zodra k mn zweep weg liet werd mn pony sloom! maar toch haalde ik al mn winstpunten en mag ik nu naar de Z!!!!
Met een andere pony werd ik in de M1 utrechts kampioen. Met die pony ben ik in de L2 gestart en na 2 wedstrijden mochten we die over stpa nara de M1 maken en dat was geen enkel probleem ( toen mog je over met 5 wp)

Veronique
Berichten: 191
Geregistreerd: 30-03-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-03 23:07

Ik vond de stap naar de M1 wel erg groot. Ja het is wat moeilijker en wat strenger allemaal. Maar als de oefeningen goed gaan en je de L2 zo door bent dan zou ik wel gaan. Wat heb je te verliezen?

Mowtje
Berichten: 326
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-03 23:42

Vooral zorgen dat je je overgangen netjes en niet te abrupt rijdt. Het paard moet vooral goed voor je been zijn en netjes op 2 teugels lopen. Als je dat in het L2 al voor elkaar had, dan moet de M niet zo'n probleem zijn. Overleg met je instructeur.. als die zegt dat je er klaar voor bent.... nou wat let je????? Suc 6

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-03 10:17

Let er goed op dat de aanleuning in orde is: deze moet goed in orde zijn voor de oefeningen zoals SB en travers, daarom wordt hierdoor strenger door de jury op gelet. Bovendien moet je nu de hele proef blijven doorzitten, wat ook zwaar kan zijn. In deze proeven zijn er korte wendingen en overgangen, dus je paard/pony moet goed aan de hulpen staan en zo mogelijk ook makkelijk op het achterbeen komen (anders duikelen ze makkelijk in deze korte wendingen op de voorhand).

Succes ermee alvast!

hesterv

Berichten: 2853
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Bitgummole

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-03 07:44

Bedankt allemaal voor jullie reacties, ik ga nog een paar wedstrijden L2 rijden want ik heb nou 15 winstpunten. Maar zodra ik over moet ga ik dat gewoon doen (zal wel moeten he). Maar ik denk dat ik er niet zo zeker van ben omdat hij net ziek is geweest en een maand uit training. Maar van 't weekend had ik dus de laatste kringwedstrijd, en hij liep daar met zoveel impuls en alles!! Ik had gewoon zelf een superproefje gereden, ik had nu alleen wel wat mindere punten voor zo'n proef maar goed, ik ga nu toch niet meer voor de winstpunten. Helaas stond er alleen maar: Leuke combinatie, pony moet nog meer nageeflijk worden. Nah jah, kennelijk kan ze niet zien wat nageeflijk is. De pony's die in de prijzen zaten waren allemaal van die pony's die hun hoofd gewoon naar beneden houden.. Maar jah, jury's he
Ik had trouwens 158.

En het springen was weer een ramp maar goed, dat is het de laatste tijd altijd. Heb nu nog 6 wpjes in de L. Ach gut

Groetjes Hester

Marije_jiplover

Berichten: 25315
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 13:27

Ik ben niet erg hard teruggevallen, ben i maart overgegaan van L2 naar M1 en heb inmiddels ook al weer 7 winstpunten.
Had trouwens nooit verwacht dat het zo goed zou gaan.
Wat ze hier wel zeggen, is dat de overgang naar de M2 de moeilijkste is van alle overgangen, dus daar ben ik mij al langzaamaan op aan het voorbereiden. Travers vind ik nog best moeilijk en de keertwending om de achterhand ook. Verder vind ik het best moeilijk om de verzameling goed voor elkaar te krijgen. Ik ben dan ook niet van plan om meteen bij tien punten al over te gaan, ik wil het gevole hebben dat we in de buurt van een winstpunt kunnen komen, anders blijf ik nog wel M1 starten.

hesterv

Berichten: 2853
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Bitgummole

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-03 14:58

Travers kan Lars ook heel netjes en met de keertwending ben ik net begonnen.. Maar volgens die instructrice moet ik daar thuis niet teveel mee bezig gaan zonder goede instructie want als hij het eenmaal verkeerd aanleerd Bloos! Scheve mond Maar de eerste keren deed hij het al best wel goed (gewoon in stap). Ik heb trouwens wel even een foto van het inrijden waar je zn achterbeen gebruik best wel goed kunt zien, Cheese!

Afbeelding

Hij stelde zichzelf wel een beetje hoog in maar onder het proefje viel dat wel mee. Maar niet goed volgens de jury.. Verward

Groetjes Hester
PS NOGMAALS BEDANKT!!! Haha! Tong uitsteken Schijnheilig *LOL* OK dan!

¡!Ellen!¡
Berichten: 2797
Geregistreerd: 12-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 15:53

Ik zelf vond de overstap van L2 naar M1 helemaal niet zo groot Lachen
Als je zulke punten in de L2 rijdt, moet het in de M1 ook lukken hoor. Misschien niet gelijk de eerste keer in de 170 punten, maar een verliespunt krijg je echt niet, en je hebt er ook niks aan om in de L2 te blijven hangen, die winstpunten komen vanzelf wel!

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 17:05

Ik ben ook langer in de M1 blijven hangen dan in de rest ja, maare ik zou een keer hors concours starten in de m1! Dan weet je waar je aan moet werken dmv je punten en je weet zelf ook wat minder ging.