Zweten en niet droog worden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jemille

Berichten: 311
Geregistreerd: 21-11-01
Woonplaats: Heerhugowaard

Zweten en niet droog worden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-03 10:03

Vraagje:

Gisteren heb ik mijn oudste merrie gereden en aangezien ze de laatste tijd weer verkeerd aanspringt in de galop hebben we daar weer even op geoefend. Ze was erg nat dus ik heb haar goed uitgestapt en daarna met een zweetdeken (van top tot teen) weggezet. Daarna ben ik mijn jongste merrie gaan rijden (zeker een uur). Ook haar uitgestapt en weggezet met zweetdeken. Die oudste merrie was nog steeds nat. Maar gek genoeg was het gedeelte waar haar zadel lag wel droog. Ik heb haar nog even laten staan en na een half uur was mijn jongste merrie wel droog (hier en daar nog een klein beetje) maar die oudste merrie nog steeds niet.
Hoe zou dit komen. Sinds het weer kouder wordt heeft ze hier last van. Zou ik eerst een zweetmes er overheen moeten halen (ga ik vanavond proberen)? Of is de wollen zweetdeken te dik. Het deken wat die jongste merrie droeg was ook wat dunner. Of komt het door de kou????

Ik hoop dat er iemand is die er ook ervaring mee heeft en mij wat handige tips kan geven.

De dames staan namelijk nog op het land en ik kan ze niet nat op het land zetten maar om tot diep in de nacht te wachten tot dat ze droog zijn is ook geen optie. Maar ik geval van gisteren moest het wel want anders is ze morgen helemaal stijf of nog erger, ziek.

Sting

Berichten: 12859
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-03 14:22

Ik heb geen di hoe het komt, misschien gaat die stofwisseling van zon oud paardje niet zo goed meer ofzo!

Meisje201
Berichten: 35192
Geregistreerd: 05-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-03 14:49

Idd heel raar. Zou ook neit weten hoe het komt.
Misschien is in de boeken of op het internet op zoek gaan.
En als het nu erger word kan je misschien da er een keer naar laten kijken...

kebie

Berichten: 1574
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluws dorp aan de rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-03 15:09

Waarschijnlijk heb je inderdaad een te dikke zweetdeken. Vergeet niet dat oudere paarden vaker een dikkere vacht ontwikkelen dan jongere paarden. En afgelopen dagen was het bepaald niet koud.

Jemille

Berichten: 311
Geregistreerd: 21-11-01
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-03 15:33

Ze is niet echt oud (maar voor mij de oudste).
Ze is nu 13 jaar en aan de dikke kant zou dat er mee te maken kunnen hebben?
Ik ga gewoon vanavond proberen een dunner dekken op te leggen en haar eerst wat te drogen met een zweetmes.
Ben benieuwd of het helpt Verward .
Anders toch maar even de DA bellen.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-03 15:37

Ik denk ook dat je er een dunner dekentje op moet gooien, de temperatuur is nog niet echt laag, en de lucht is best vochtig, waardoor ze slecht hun warmte kwijt kunnen. Waarschijnlijk heeft ze een wat dichtere vacht dan je andere paard of zweet ze wat meer.

Mijn paard is ook snel nat en moeilijk droog te krijgen met dit weer.

Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-03 15:37

Ik heb nu echt nog geen wollen zweetdeken opliggen. Gewoon een dun coolertje. Het vocht moet ook ergens naartoe afgevoerd kunnen worden. Sommige paarden zweten wat na, zeker als je niet lang genoeg hebt uitgestapt. Ik zou me er nog niet al te veel zorgen om maken eerlijk gezegd.

Jemille

Berichten: 311
Geregistreerd: 21-11-01
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-03 15:52

Bedankt voor jullie reacties.

Ik ga vanavond wel even kijken. Ik zweer bij wolle dekens dus daar stap ik niet snel vanaf Schijnheilig . Een dikkere deken dan ik natuurlijk wel pakken.

Dames een fijn weekend alvast......

ikke

Berichten: 37542
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-03 16:06

Zelfs als het paard niet helemaal droog is, kun je het gewoon buiten zetten hoor, als ze maar afgekoeld is. De ondervacht is op dat moment droog. Je hebt dan dus hetzelfde effect als wanneer ze een buitje regen erover hebben gekregen.
Bij een langere vacht zal de bovenlaag relatief lang nat blijven, omdat de temperatuur aan de oppervlakte van de vacht nagenoeg gelijk is aan de omgevingstemp. waardoor er weinig verdamping optreed. Een zweetdeken erop leggen is op dat moment volkomen nutteloos, het vertraagt het droogproces alleen maar.

passie

Berichten: 2323
Geregistreerd: 01-03-03
Woonplaats: Roermond

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-03 16:36

Dat had ik ook bij mijn pony en dat kwam doordat ie het heel warm had gekregen met die deken dan begint ie gewoon te zweten door de warmte eigenlijk logisch toch?