Is ze gewoon opgefokt, of wat heeft ze?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
YvonneAa
Berichten: 2063
Geregistreerd: 07-08-03

Is ze gewoon opgefokt, of wat heeft ze?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-03 14:06

Ik rij Jasmijn nu bijna elke dag, en ik probeer sinds kort wat nieuws met haar: van stap naar galop. Ze leert snel en heeft de hulpen al wel begrepen. Maar nu komt het: Als ik (nadat we dat geoefend hebben) haar ook maar een klein beetje aanspoor om door te lopen ofzo (en dus absoluut niet de galophulpen geef) schiet ze al weg in galop Verward!! Daarnaast gaat ze heel opgefokt dribbelen/lopen en gaat ze dribbelent (dus net geen draf of stap) zo recht als een plank de hoeken door, en dan krijg ik haar moeilijk weer rond. Ik kan dat ronde weer bereiken als ik gewoon dom 10 min alleen maar ga draven en draven en draven.. Maar als ik het daarna vervolgens weer probeer, begint het liedje weer van vooraf aan..! Hoe komt dit? Het is wel een Engels Volbloed wat erg van galoperen houdt, heeft dat er iets mee te maken Verward? En wat kan ik hier tegen doen? Heb ik het haar verkeerd aangeleerd misschien? En hoe zouden jullie dit allemaal aanpakken?



Sting

Berichten: 12857
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-03 14:18

Jah, dat probleem heb ook wel eens gehad, je moet gewoon eerst veel overgangen rijden, van stap naar draf naar galop en weer terug, en dan af en toe van stap naar galop, maar vooral niet te vaak doen!

YvonneAa
Berichten: 2063
Geregistreerd: 07-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-03 14:20

Ja, dat doe ik ook. Vooral in het begin om haar warm te rijden en dan doet ze alles super! En dan na een kwartier hoef ik het maar 1x te doen, of ze begint al Scheve mond

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-03 14:22

Misschien dat je de overgang stap-galop wat teveel oefent of te voorspelbaar oefent. Daardoor gaat je paard bij iedere drijving in stap denken dat het naar de galop moet. Rij heel veel overgangen en ga niet te lang achter elkaar door met oefenen.

* To Belg, or not to Belg *

YvonneAa
Berichten: 2063
Geregistreerd: 07-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-03 14:24

bedankt voor de tip!! Maar wat bedoel je met te 'voorspelbaar'? Dat ze al aan mijn zit alleen al kan voelen wat ik wil? Maar je moet het toch voorbereiden, zodat ze erop kan rekenen en dat het niet te overwacht komt??

YvonneAa
Berichten: 2063
Geregistreerd: 07-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-03 15:40

*schop Knipoog *

Mist

Berichten: 9481
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-03 19:45

misschien is het een paard dat snel leert en meer afwisseling nodig heeft, misschien moet je, spelenderwijs wat moeilijkere oefeningen proberen (niet overdrijven) Aan de andere kant, misschien heb je wel net zo'n exemplaar als ik getroffen (arabier) die loopt alleen maar vrijwillig netjes als er hindernissen in de buurt staan, ben je dan aan het losrijden dan loopt ze als een droom, zo van "nu even netjes opwarmen" Bloos totdat je daadwerkelijk voor het hout komt, dan is ze niet meer te houden. Maar gwoon ordinaire dressuur in een bak of op een veldje kan haar echt niet boeien......btw, deze knol is 21 jaar- ik heb het er nooit uit kunnen krijgen. Je zou bijna aan jezelf gaan twijfelen Verward , ware het niet dat ik mijn andere paard zelf ingereden heb, en die loopt wel heel netjes. Haha!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-03 19:53

Meeste paarden worden daar best heet van > Marca in iedergeval wel. Het blijft voor mij wel controleerbaar en ze zal nooit in een andere gang of in een andere snelheid gaan dan dat ik van haar vraag, wel merk ik aan haar dat ze veeeeel flitsender wordt. Maargoed eigenlijk worden alle paarden er in het begin wel heter van. Ik buit het hete gedrag uit door juist dan heel veel tempowisselingen te rijden op mn zit.......

YvonneAa
Berichten: 2063
Geregistreerd: 07-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-10-03 11:37

dank je wel voor alle tips!!

Dartel
Berichten: 163
Geregistreerd: 19-08-03
Woonplaats: Goes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-03 14:47

Mijn Arabier doet dit ook. Het enige wat helpt is heel veel oefenen en veel overgangen rijden naar een lager tempo. En probeer ook tijdens de overgang van stap naar galop de ontspanning te bewaren, maak er geen punt van als ze in het begin wat te hard gaat. Het moet normaal worden, dat kost tijd. En bij zo'n bloedpaard moet je zorgen voor voldoende afwisseling. Niet iedere dag stevig oefenen, ook eens longeren, naar buiten of gewoon wat in bak rondjes rijden. En als ze zo'n bui heeft kan ik het gewoon weer vergeten.Ze is nu 16 en ik denk niet dat het slijt. In deze tijd van het jaar, met wind en regen en een buitenbak is ze gewoon wat drukker dan in de zomer. Dat accepteer ik gewoon, anders had ik geen arabier moeten kopen. Ik vind het ook wel gezellig, we hebben dan samen plezier en ik laat haar dan gewoon wat langer galopperen zodat ze haar energie kwijt kan.

Dartel

Mist

Berichten: 9481
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-03 16:41

Dartel schreef:
En als ze zo'n bui heeft kan ik het gewoon weer vergeten


Wat klinkt dat bekend Haha!

machogirl

Berichten: 349
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: sittard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-03 16:59

ja heb ik ook.. als ik met macho van stap naar gallop ga dan word hij extra gevoelig op die hulpen... maar dribbelen doettie niet.. ik zou als ik jou was gewoon blijven proberen en niet opgeven... werkt bij mij altijd! Haha!

macho Is MiJn LiEvErD!!! EgT WaAr! Me LoVeS MaT! Lovers Party!!:#
[ToPhOrSiE!]

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-03 17:17

Je kan er een stemhulp bij gebruiken, en dan wat strenger worden als ze loopt te drammen terwijl je geen stemhulp hebt gegeven. Maar de meeste paarden worden hier wat heter van hoor, da's niet gek.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 82 bezoekers