Bontshabrak en zithulpen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-01 13:36

Omdat ik met Aldira heel erg aan het trainen ben op zithulpen vroeg ik me af of het dan onverstandig is om met bontshabrak te gaan rijden binnenkort.
Ik rijd nu vaak ook zonder zadel of op alleen een shabrakje en dan gaat het veel beter dus ik vraag me uberhaupt af in hoeverre je (subtiele) zithulpen doorkomen als je op een normaal Haflingerzadel met dikke kussens zit.
Voelt je paard dan wel goed welke zitbeenknobbel je gebruikt of gaat het dan meer alleen om verandering van evenwicht?


_________________
[img]../upload/363/user.gif[/img]<font color="#000080" size="1"><i>bok, bok, bok </i></font>[img]../upload/363/nut.gif[/img]

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Cody op 2001-10-05 13:37 ]</font>

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-01 14:15

Zithulpen zijn niet dat je paard werrkelijk je botten moet voelen! als jij een zithulp geeft ben je toch niet wrkelijk aan het proberen je zitbeenknobbels in je paard te wringen, toch?!
Zithulpen zijn hulpen die je geeft met je gewicht en balans en het verplaatsen daarvan. Dat voelt je paard ook heus nog wel met een zadel en een dikke sjabrak....

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-01 14:56

*LOL* Nee ik probeer niet met alle geweld mijn zitbeenknobbels in mijn paard te wringen *LOL*
Maar daarom mijn vraag ook: omdat onze instructrice het altijd heeft over het gebruiken van je zitbeenknobbels (wat zeker helpt, als je tenminste zonder zadel rijdt!) vroeg ik me af in hoeverre je paard dat voelt. Omdat ik zelf het idee had dat alleen je gewicht verplaatsen zin had.

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-01 15:05

Door het veranderen van inwerking met je zitbeenknobbels verplaats je onbewust je gewicht en balans precies goed. Als je echt 'je gewicht gaat verplaatsen' doe je juist te veel. Is een groot verschil...gewoon het bewegen van je zitbeenknobbels en bekken komt al heel duidelijk door....en dat is dan ook nog met training te verfijnen...
Dat is moeilijk hoor, het is echt een kwestie van gevoel, ook bij jou! Paardrijden is wat dat betreft echt kunst!

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-01 15:20

Ja ik probeer dus ook met zo min mogelijk hulpen haar te laten doen wat ik wil en dat lukt al heel goed.
Ik verplaats mijn gewicht ook niet echt, ik kijk waar ik heenga en daardoor wordt de inwerking van je zit al anders, ook met overgangen probeer ik met mijn zit te werken.

Tender
Berichten: 2359
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-01 15:53

sterker nog: mijn instructrice zegt: probeer niets te doen, probeer alleen te denken aan wat je wilt doen, en of je het gelooft of niet (Tender is helemaal niet altijd even oplettend), het werkte!!!