Rejoneo..

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Huertecilla

Berichten: 26852
Geregistreerd: 19-02-03

Rejoneo..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-03 23:26

..in Rosario, ons buurdorp. Komen twee spaanse ruiters met andalusiër-kruisingen en een portugees met een lusitano. Ik maak fotos! Tis een lokaal spektakel met een tijdelijke locatie, dus wellicht kan ik er dichtbij komen. Is zaterdag en staat aangekondigd voor 5 uur.

Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 12:59

En wat houdt dat spektakel precies in dan?
De term rejoneo zegt mij (en waarschijnlijk nog anderen met mij) helemaal niks.............
Maar ik ben mede daardoor dus wel heel benieuwd naar de foto's!

Huertecilla

Berichten: 26852
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-03 09:54

Een béétje liefhebber van iberische paarden zou dit eigenlijk moeten weten en een zichzelf respecterende Lusitano-liefhebber zéker. Hoewel dat een romantische overtrekking is, wordt rejoneo als een van de belangrijkste steunpilaren onder het onstaan van de huidige verschijningsvorm van die variëteit (ras) genoemd.

Rejoneo is, kort door de bocht, stierenvechten te paard. Het heeft hier echter niet voor niets een heel andere naam en daarom gebruik ik die ook.
Hierbij wordt de stier niet door zo'n dikkerd vanaf een geblindeerde knol met een lans geprikt en voor het lapje gehouden, maar alleen door de ruiter op zijn onbeschermde paard in positie gemanouvreerd en gedood wordt.
Blijft een 'spektakel' waar je onoverbrugbaar, met name als je onvoldoende gefundeerd en ongenuanceerd bent, over van mening kan verschillen, maar het is wél een ongelooflijke demonstratie van fabelachtige rijkunst en de paarden, die het 'spel' voor een deel zelfstandig spelen worden zéér goed behandeld.

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-03 10:49

Nou, shame on me dan! Haha!
Ik ken de sport, maar was niet bekend met de Spaanse naam... Lijkt me wel ontzettend boeienden prachtig om naar te kijken.
Ben dus erg benieuwd naar de foto's!

Huertecilla

Berichten: 26852
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-03 11:05

Stuur de fotos.

Tis inderdaad zonder meer indrukwekkend, maar hoewel we hier ingeburgerd zijn en weten wat eem mega-goed leven de stieren hebben, blijft het doden een spektakel voor niet te tere zielen.
Maar goed, ik word van een slachthuis helemaal ko$$@zíek e díe dieren hebben dan óók nog eens geen leven gehad.
Desalniettemin gaan we zelden en alleen als er een speciale reden is. Dit keer is dat omdat het in ons buurdorp is en omdat er een gerenommeerde portugees komt.

11 oktober is er overigens in Antequera, 20 minuten rijden, een demo alta esquela en nog wat specialiteiten.
Druk weekeinde dat, want dan is ook het feria de ganado in een ander buurdorp en op de 12de is er in het buurtschap bij de bron fiësta voor de Virgen Pilar, compleet met rinsteken. Kijk daar al behoorlijk naar uit: mooie terreinrit erheen, authentieke mis, gezellig eetfestijn, ringsteken en weer een mooie rit terug. Gaat de eerste publieke demo met mijn bitloze hoofdtel op Arabella worden OK dan!

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-03 13:19

*zucht* Waarom waren er zulke dingen niet te doen als ik daar was? Scheve mond

En hier regent het pijpenstelen... In de tuin staat een Andalusier wiens dromerige blik mij doet vermoeden dat hij met heimwee aan het terugdenken is aan de zon en de fiestas/ferias...
Toch blijft hij dapper in de regen staan Haha!

Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-03 19:48

Bedankt voor de heldere uitleg!
Ik keek net even in het profiel van Idra, en..... wat een práchtig paard heb jij zeg!

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-03 23:08

Dank Haha!

Huertecilla

Berichten: 26852
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-03 18:34

Sorry, even andere dingen aan mijn hoofd.