Marstall

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Dune

Berichten: 254
Geregistreerd: 16-09-01
Woonplaats: Overijssel

Marstall

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-10-03 08:43

Hallo,

Ik zet dit topic hier omdat ik weet dat er veel western ruiters Marstall voeren en ben zeer benieuwd naar jullie bevindingen (hoop dat je het goed vind Sugarmiss)
Ik voer mijn paarden sinds kort Marstall, type E zonder haver. Daarbij voer ik Lucerne en Havens draversbrok. Een paar paarden staan enorm te hyperen (1 in het bijzonder) in de stal. Voorheen voerde ik ipv de Muesli, granemix met de zelfde energie waarde en toen was er niets aan de hand. Hoe reageren jullie paarden op de Marstall?

Groet,
KeBu Arabians
Mirriam kellerhuis

PROFIEL IS AANGEPAST, NU MET FOTO'S!!!!


DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 08:47

I don't mind Lachen

Waarom denk je dat het aan de Marstall ligt. Heb je al eerder Lucerne gevoerd zonder problemen?
En Havens Draversbrok is dat de onderhoudsbrok of de Derby (waar ook al wat meer inzit).
Het zou nl ook de combinatie van die 3 kunnen zijn.

Dune

Berichten: 254
Geregistreerd: 16-09-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-10-03 09:30

Ik voer al jaren Lucerne, eigenlijk nooit problemen gehad. De draversbrok is een onderhoudsbrok waar ze het ook goed op doen. Zoals gezegd voerde ik voorheen Vipagraan van Arie Blok en daar zit dus dezelfde energie waarde (900 vep) in als in de Marstall. Het enige wat dus veranderd is, is de Muesli. Ik moet wel zeggen de paarden vinden de Muesli erg lekker en verder doen ze het er goed op.

PROFIEL IS AANGEPAST, NU MET FOTO'S!!!!

BlackWych

Berichten: 1971
Geregistreerd: 03-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 09:54

Ligt het misschien aan een andere verhouding van de granen? De man op de stand op het NK vertelde mij nl. dat als je een heet paard hebt dat gauw zweet, je die voer met haver zou moeten geven. Ik weet niet meer precies waarom, maar het had volgens mij te maken met het vet waar ze daaruit halen waardoor ze wat (s)lomer worden ofziets...

Neem anders gewoon even contact met hen op.

=^.,.^=

De grootste overwinningen zijn behaald door nog even vol te houden...Remember before you point your finger at someone else to blame, you point at least three fingers at yourself...

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 10:41

hoi, ik heb jarenlang marstall e zonder haver gevoerd aan mijn arabier. Hij werd op het laatst juist zeer loom van. Ben nu overgestapt op equiral q1. Is wel duurder maar hij doet het er beter op.

Dune

Berichten: 254
Geregistreerd: 16-09-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-10-03 11:23

Farichta bedankt voor de tip, heb geprobeerd te bellen met Pardoes Aurora, maar helaas zijn ze op dit moment niet te bereiken. Daarom heb ik ze een mailtje gestuurd. Ben benieuwd naar hun antwoord en eventuele verklaring. Wanneer ik bericht terug heb, zal ik het zeker melden.

Dinopino je zegt dat je paarden het beter doen op Equiral, in welk opzicht?
ben benieuwd.

Groet
KeBu Arabians,
Mirriam kellerhuis

PROFIEL IS AANGEPAST, NU MET FOTO'S!!!!

Finnie

Berichten: 415
Geregistreerd: 06-04-02
Woonplaats: Eemnes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 11:33

Hoi, ik voer de champion en de western.
Mijn paard is er nog nooit hyper van geworden, eerder rustiger.

Semmie
Berichten: 171
Geregistreerd: 08-01-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 11:42

Ik voer m'n quarter ook E-zonder haver en dit bevalt goed. Om het lage vet% op te vangen doe ik er een scheutje slaolie door. Tijdens het EK werd aanbevolen om dan E-zonder te combineren met Champion waar wat meer vet inzit. Hier wordt je paard ook wat vlotter van als je daar problemen mee mocht hebben. Verder had hij nog een verhaal over E-zonder voor de "snelle" energie en Champion voor de "langzame" energie, maar ik moet bekennen dat ik daar het fijne niet meer van weet. Misschien dat iemand hierbij wat beter heeft opgelet?

Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 14:54

hoi,

Dit voer heb ik ook nog een tijdje geprobeerd, een aantal jrn. geleden (had toen ook al eens een probleem om aan Equisanum te komen).

Maar de reden die jij aangeeft, is de voornaamste reden geweest dat ik zei; nee...dit is het niet...
De paarden werden idd 'heter' ... aan de hand al, met het wegbrengen naar de weide.

Later kwamen we tot de conlusie, samen met de leverancier v. Marstall, dat het érg goed voer is... maar dan waarschijnlijk alleen voor paarden die óf zwaar in het werk staan, óf manegepaarden (die schijnen het er erg goed op te doen!), óf juist paarden die idd erg sloom zijn...

Geen v. allen hadden wij op stal, maar meer 'sobere' paarden...

Ik weet dat er in Luzerne ook veel energie zit, maar je geeft al aan dat je dit al jaren voert...

De enige reden om er dan achter te komen, is misschien toch een andere muesli proberen & kijken hoe het dan gaat?!

veel succes Knipoog

groetjes

op de avatar zie je Sallyman!

Dune

Berichten: 254
Geregistreerd: 16-09-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-10-03 14:59

Pardoes Aurora heeft mij dus net gebeld.Ik heb een heel gesprek met hun gehad en daarna ook met dierenarts Paul vd Hurk van dierenkliniek "De Baronie" in Prinsenbeek, die ook volledig achter dit voer staat.

Het volgende werd mij aangeraden (door beide partijen)
Laat de brok staan. De Muesli wordt verteerd in de dunne darm en de brok in de dikke darm waardoor het dus wat kan gaan prikkelen, daardoor kunnen de paarden wat moeite hebben met de vetering van het voer, dus "kunnen" ze onrustig worden. Sowieso de overgang naar ander voer kan enige onrust veroorzaken. Omdat mijn paarden allemaal aan de dikke kant zijn werd mij geadviseerd om de Lucerne (ze zijn er zo gek op) eventueel te laten staan. Type -E- zonder haver is goed voor mijn ras (Arabisch Volbloed) er zit zeer weinig eiwit in wat voor dit ras erg belangrijk is omdat ze sober zijn. Geadviseerd werd om type -M- bij type -E- te voeren omdat in deze muesli veel olie zit waardoor er energie vrijkomt op langere termijn, (dus geen krachtexplosie door mega veel suikers) Ook is de type -M- een aanrader voor paarden die snel last hebben van een tying up /verzuring.
Ik moet zeggen het klinkt allemaal heel aannemelijk ook omdat het werd bevestigd door een dierenarts. Geloof dat ik het toch maar eens ga proberen, hou jullie op de hoogte.

Groet,
KeBu Arabians,
Mirriam Kellerhuis

PROFIEL IS AANGEPAST, NU MET FOTO'S!!!!

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 16:18

wat zit er dan in type -m- dat de verzuring tegengaat?

Dune

Berichten: 254
Geregistreerd: 16-09-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-10-03 17:17

Door de (grote) hoeveelheid olie die is toegevoegd, krijg je dus een duurkracht ipv een krachtexplosie door de vele suikers. Hierdoor kunnen de afvalstoffen beter en geleidelijke worden afgevoerd, wat dan weer de verzuring in de spieren tegengaat
Anders bij interesse kan ik je het tel.nr van dr vd Hurk wel PB'en kun je hem vragen hoe het precies zit. Laat het me maar even weten.

PROFIEL IS AANGEPAST, NU MET FOTO'S!!!!

FlyingHigh

Berichten: 4050
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 19:23

Ik voer met heeeeeeeeel veel plezier Marstall zonder haver aan mijn quarters, Paints en zelfs de pony. Ze doen het er super op, mooi rustig, mooi in de vacht, de hengsten die dekken blijven goed in het vlees terwijl die tijdens de drukke dekperiode snel wat schraal op de ribben willen worden..............een en al lof voor Marstall. Laat die andere brok nou maar staan, dat lijkt me absoluut overbodig en zelfs ongunstig. Hoe komen jullie trouwens aan het voer? Makkelijk te verkrijgen???

Trollen rollebollen als dollen in de drollen....

Dune

Berichten: 254
Geregistreerd: 16-09-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-10-03 23:35

Absoluut geen problemen met het krijgen van Marstall, jij wel dan?
Ik moet nu eerst m'n oude voer nog opmaken en dan ga ik eens over op die 2 bovengenoemde types. Ben zeer benieuwd naar het resultaat.

PROFIEL IS AANGEPAST, NU MET FOTO'S!!!!


Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 23:42

hoi,

ben benieuwd, laat je nog even horen hoe het gaat ?! Knipoog

succes!

groetjes

op de avatar zie je Sallyman!

FlyingHigh

Berichten: 4050
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-03 08:48

Dune schreef:
Absoluut geen problemen met het krijgen van Marstall, jij wel dan?
Ik moet nu eerst m'n oude voer nog opmaken en dan ga ik eens over op die 2 bovengenoemde types. Ben zeer benieuwd naar het resultaat.


Ik woon in het midden van het land, haal Marstall uit Drenthe............ja, het is moeilijk te krijgen en ik zit eraan te denken om de verkoop in deze streek op me te nemen.................nog klanten hier aanwezig voor me????

Trollen rollebollen als dollen in de drollen....

DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-03 11:35

FlyingHigh schreef:
.................nog klanten hier aanwezig voor me????

Als je het net als mijn Equisanum-mannetje thuis komt brengen Lachen

FlyingHigh

Berichten: 4050
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-03 15:07

Sugarmiss"]
[quote="FlyingHigh schreef:
.................nog klanten hier aanwezig voor me????

Als je het net als mijn Equisanum-mannetje thuis komt brengen Lachen
[/quote]

Dan komen er een paar centjes bovenop ivm vervoer, wat ik zoveel mogelijk zal combineren met andere klanten, maar ik kom het zo thuis brengen........
Nog meer gegadigden????

Trollen rollebollen als dollen in de drollen....

Sprite

Berichten: 608
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-03 21:05

HA! Bij mij komt ie het wel thuis brengen Haha! maar ik zit dan ook in drenthe Knipoog
Ik moet m'n oude voer nog opvoeren en dan ben ik van plan om marstall ook uit te gaan proberen.

*****

Emmy
Berichten: 324
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-03 21:21

Ik gebruik nu ook al heel lang Marstall, type W en Type E, 2x W en 1x E meng ik samen in een grote ton.
Ze doet het er echt super op en ik ben ook vol lof over dit voer.
Ik bestelde het eerst ook in Drenthe, maar de Welkoop hier in de omgeving heeft ook Marstall en besteld gewoon deze voor ons mee.
Verder voer ik er geen brokken bij maar wel een scheutje zonnebloemolie en wat lijnmeel.
Ze ziet er super goed uit, straks de merriebrok van Marstall, nu ze drachtig is. *LOL*
Ze wordt er absoluut niet hyper van, misschien inderdaad een verkeerde combinatie oid
Ik zou gewoon doorgaan met E eventueel samen met Type W(western)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 bezoekers