Dish arabier en ademhaling

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Balasjow

Berichten: 125
Geregistreerd: 14-06-02
Woonplaats: Goudswaard

Dish arabier en ademhaling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-03 11:12

Ik ben van plan om onderstaand onderwerp te plaatsen in de a.s. Nieuwsbrief. De gegevens die ik heb verzameld komen van internet (universiteites websites, forums) en uit boeken

Ben benieuwd wat jullie er van vinden en geef jullie mening hetzij voor of tegen deze stelling.

De invloed van de dish van het Arabisch Volbloedpaard op het ademhalingssysteem

Een veelvuldig gehoord misverstand is dat de dish van het Arabisch Volbloedpaard invloed zou hebben op de ademhaling. Als we de anatomie van het ademhalingssysteem bekijken zullen we ons realiseren dat deze stelling niet juist is.

De structuur van het ademhalingssysteem
Om goed te kunnen functioneren heeft het ademhalingssysteem een ingewikkeld stelsel ontwikkeld van buisjes en kamers die de lucht in en uit het lichaam brengen en een rangschikking van beenderen en spieren die ongeveer werken als een blaasbalg: zij zetten uit om de lucht in te nemen en trekken dan samen om de lucht eruit te persen.

Neus en keel
De passage van de lucht door dit buizenstelsel begint bij de neusgaten. (Een Arabisch Volbloed beschikt over zeer grote flexibele neusgaten). Van hier gaat de lucht door de neus, vervolgens in een neerwaartse beweging door de farynx (keelholte) en het strottenhoofd, naar beneden door de luchtpijp naar de borstkas. Dit houdt in dat de lucht die wordt ingeademd meteen na inname via de neus een directe lijn naar beneden richting farynx (keelholte) gaat.

Onderstaande afbeelding maakt een en ander duidelijk.
De rode lijn geeft de richting van de adem inhaling weer en de blauwe lijn een eventuele (extreme) dish.


Afbeelding

Zoals de tekening aangeeft heeft de dish van het Arabisch Volbloedpaard totaal geen invloed op het ademhalingssysteem.

Onderstaande voorbeelden geven het verband tussen de houding van het hoofd en ademhalingsgeluid.

Afbeelding

A) Normale houding van het hoofd.

B) De meer acute hoek die ontstaat tijdens een verzamelde galop, veroorzaakt een belemmering van de luchtweg, zodat het geluid toeneemt.

C) Tijdens een volle galop zijn hoofd en hals tot het uiterste gestrekt, de luchtweg is vrijwel recht zodat er weinig weerstand tegen de luchtstroom is.

Passen wij bovenstaand voorbeeld toe op Arabieren met een al dan niet extreme dish dan zullen we zien dat de ademhaling hierdoor in het geheel niet wordt verstoord.

Neem een foto van wat voor soort hoofd van een Arabier pas bovenstaand toe en je zult zien dat een dish totaal niet van invloed is op de ademhaling.

Ella

Sabiy

Berichten: 740
Geregistreerd: 05-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 13:04

Klopt ! Dat een extreme dish invloed zou hebben op het ademhalingssysteem wordt in NL vaak aangewend als excuus en reden waarom we geen dish moeten fokken. Flauwekul. Weer een sprookje de wereld uitgeholpen !

Een van de rastypische kenmerken van de arabier, zijn de grote neusgaten. Deze bevorderen de luchtopname, en deze luchtopname wordt op geen enkele manier benadeeld door de dish.

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 14:04

Bovendien is juist de Arabier een ras dat je heel veel ziet in de hogere klasses van de endurance. Een sport waarin het juist gaat om uithoudingsvermogen en daardoor is dus ook de ademhaling heel erg van belang. Interessant stukje!

Arabendu

Berichten: 641
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 15:12

Heb deze opmerking maar ooit 1x gehoord en kwam toevallig uit de mond van iemand uit de showarabierenwereld. (niet dat ik vind dat er showarabieren en gebruiksarabieren zijn, arabieren zijn arabieren, maar die scheiding betreft meer de mensen)
Ben nog nooit iemand tegengekomen die een arabier voor de sport heeft laten staan/afgekeurd heeft vanwege de dish.

Dus mijn mening? Voor het gebruik zal het mij een zorg wezen hoe die deuk in zijn kop eruitziet (oneerbiediger gezegd dan bedoeld Tong uitsteken) en wat anderen ervan zeggen.

Trouwens, hi Ella Knipoog

DMHorses

Berichten: 1881
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 16:00

prachtig weer een misverstand de wereld uit!

DunjaR
Berichten: 3404
Geregistreerd: 12-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 16:24

Sorry misschien ben ik een beetje Blond maar wat is een "de dish" ??
ik hoor hier weer allemaal nieuwe kreten...

DunjaR
Berichten: 3404
Geregistreerd: 12-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 16:25

o ik zie het al heb niet goed gelezen is dat die deuk bij arabieren..??
noemen ze dat zo joh..mmm weer wat geleerd

Balasjow

Berichten: 125
Geregistreerd: 14-06-02
Woonplaats: Goudswaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-03 16:47

Even ter verduidelijking onderstaand plaatje: de deuk is de dish; de bult is de Jibha en de keeluitsnijding heet Mitbah

Plaatje is uit het boek van Peter Upton "The Classic Arabian Horse" in 1985 gepubliceerd.

Afbeelding

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 23:39

Wat een spitse zeepaardjes op de plaatjes hierboven, ze zien er gelukkig niet allemaal zo uit Knipoog Maar goed, gelukkig dat de dish geen invloed heeft op de ademhaling....

sphinxje

Berichten: 68
Geregistreerd: 11-07-02
Woonplaats: Eibergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 23:58

Toch heeft de dish wel enige invloed, met name bij de "Franse Renarabieren" is nauwelijks een dish te bekennen en tevens de neus wat langer. Voordeel van het ontbreken van de dish is, dat bij een finishfoto deze altijd een paar cm eerder over de finishlijn is dan een paard met een extrame dish......

Nu even serieus, het sprookje dat de dish de ademhaling beinvloed is natuurlijk de grootste onzin, en zou me inderdaad niet verbazen als dit door een aantal sportpaardenfokkers de wereld is ingeholpen, goed idee om dit in de nieuwsbrief te plaatsen, weer een fabeltje minder

Sabiy

Berichten: 740
Geregistreerd: 05-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-03 09:45

Hey Sphinxje, wat een lekker dametje heb je daar in de avatar zeg...!!
*LOL*

En Franca.... ik (en vele anderen met mij) wou dat ik een stal vol had met Arabieren die er zo uitzagen als het paard op het middelste plaatje ! Maar goed.. dat onze smaken verschillen was al bekend.....

ps. Was laatst nog in Diergaarde Blijdorp en heb minstens een half uur naar de zeepaardjes staan gapen, wat een geweldig mooie en schattige diertjes zijn dat toch....!

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-03 09:48

Ik wist al dat je dat zou gaan zeggen Josje.... Knipoog Gelukkig verschillen inderdaad de meningen binnen de arabierenwereld....anders zou het ook maar saai worden Ach, een arabier is een arabier...met of zonder wipneusje. Ik ben gek op het ras.

Ik vind zeepaardjes ook hele mooie poepies, alleen niet om op te rijden Knipoog !!!

dakhilah

Berichten: 797
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-03 10:11

hoi,
doe mij maar een paar van alle 3 Schijnheilig .....zucht Ach gut ...hebbe *LOL* !!!!!......
gr,sas.

sphinxje

Berichten: 68
Geregistreerd: 11-07-02
Woonplaats: Eibergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-03 11:14

Citaat:
Hey Sphinxje, wat een lekker dametje heb je daar in de avatar zeg...!!


Hoi Sabiy,

Kon het niet laten, wij mogen toch ook wel een beetje trots zijn op haar, of niet?

Over een tijdje komt gewoon Najibb weer terug...

kraaltjes
Berichten: 9
Geregistreerd: 30-09-03
Woonplaats: delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-03 11:20

Was pas ook in die dierentuin, olifanten hebben ook zo'n deuk!, zouden die dieren die slurf hebben om beter adem te halen als ze onderwater zwemmen?

kraaltjes
Berichten: 9
Geregistreerd: 30-09-03
Woonplaats: delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-03 11:21

P.S. koos!! het is echt een mooi paardje.

Sabiy

Berichten: 740
Geregistreerd: 05-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-03 11:58

sphinxje schreef:
Citaat:
Hey Sphinxje, wat een lekker dametje heb je daar in de avatar zeg...!!


Hoi Sabiy,

Kon het niet laten, wij mogen toch ook wel een beetje trots zijn op haar, of niet?


Een BEETJE trots ??? Je moet verschrikkelijk trots zijn !
Voor iedereen die zich afvraagt waar dit over gaat, de merrie op Sphinxjes Avatar is Esta Passada, de moeder van Ghajariy.

En "Koos"... lekker ding he !!!

kraaltjes
Berichten: 9
Geregistreerd: 30-09-03
Woonplaats: delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-03 12:03

ja, je moet trots zijn op die merrie.

Lepeltje

Berichten: 2972
Geregistreerd: 16-04-01
Woonplaats: de keukenla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-03 12:36

Ik had het eigenlijk nog nooit gehoord, dat een dish invloed zou hebben op de ademhaling. Haha!
Het lijkt me trouwens rottig een passend hoofdstel te vinden voor een arabier met zo'n megadish. Bloos!
Een beetje dish vind ik mooi, een beetje meer ook nog, maar zo'n megadeuk, dan begin ik het eng te vinden. Bloos *LOL*

araber

Berichten: 2054
Geregistreerd: 09-11-01
Woonplaats: ergens op deze wereld!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-03 13:20

grappig had er eigelijk ook nog nooit van gehoord. Maar echt de grootste onzin dus ook!

en btw geeft mij ook maar een paard met een mega dish!

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-03 13:26

Ik heb ook even bij Sphinxje gekeken op de website en Esta Passada is zeker een mooie merrie, maar ik ben he-le-maal verliefd op PLAKARNA!!!!! Mijn god, wat een mooie merrie met een prachtig hoofdje. Dat is wat mij betreft een echte mooie arabier. Mijn oog was al op haar gevallen in Tilburg dit jaar, maar ik wist dus niet dat ze bij Sphinxje hoorde!!!

Sorry voor off topic Schijnheilig

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-03 13:29

kraaltjes schreef:
Was pas ook in die dierentuin, olifanten hebben ook zo'n deuk!, zouden die dieren die slurf hebben om beter adem te halen als ze onderwater zwemmen?


Snorkelen Haha!

dakhilah

Berichten: 797
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-03 09:52

lars schreef:

en btw geeft mij ook maar een paard met een mega dish!



hoi,
HEBBE!!!!!!!!!! *LOL*
gr,sas.