dramt door...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

dramt door...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-10-03 21:36

mijn bijrijhaffie valt zowat niet meer te rijden in de bak...
hij loopt alsmaar door je hand heen... aan de teugel gaat hij sowiezo niet maar goed, buiten dat, in galop galopeert hij gewoon door, als je wil afwenden begint hij hard te rennen, met figuren dramt hij gewoon door je hand heen... en het word alsmaar erger.

we rijden gewoon met bustrent, en vandaag had de eigenaresse les met hem en het was echt heel erg. nu wil ze een ander bit... tijdje geleden hadden we ook al een dubbel gebroken bit, heel even leek hij er anders op te reageren maar hij wende al snel en begon gewoon weer... en nu dus ook....

wat voor bit ken ze dan het best nemen? oplossingen aan dr eigen rijstijl enz zijn ook al geprobeerd zeg maar, ze heeft les maar die instructrice weet het verder ook niet.....

dus.... wat voor bitje ken ze dan het best proberen?

(buiten vliegt hij er ook weleens vandoor, heel gevaarlijk want hij rent gewoon door het verkeer door naar stal )


Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 21:40

beter les nemen. Dit is echt op te lossen met goed rijden, en als je instructie hier niets op weten, zou ik me ernstig zorgen maken over haar niveau.

anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-10-03 21:42

tja beter les maar waar? ze krijgt gewoon les op de ponyclub waar voor zover ikw eet maar 1 iemand les geeft en ik denk niet dat ze erges anders wil rijden... ik ben het wel een beetje ermee eens dat les heel veel oplost, maar zij is er al zeker van dat ze een ander bit gaat kopen... dus vandaar de vraag.. wat voor bit?


gabyfedde

Berichten: 11896
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 21:44

Heel triest dat ze het in een ander bit gaat zoeken. Zo los je niets op en maakt het probleem alleen maar erger.
Ik zou toch een andere intructrice opzoeken.

Don't dream your life, live your dreams!

mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 21:53

of die pony gewoon manieren leren... tsjah... ligt eraan of het aan de ruiter ligt of aan de pony vind ik!
Als het aan de pony ligt gewoon een keer HEEL boos worden
Ik wil niet zeggen dat dit DE oplossing is hoor, helemaal niet! Maar wie weet wordt ie ineens een engel Schijnheilig Knipoog Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 21:56

Leren rijden
En dus andere instructie zoeken.
vervelend, maar niet anders.

anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-10-03 21:57

mhh okee hier heb ik dus niks aan, ik weet dat ze het best les ken neme maar advies over een bit krijg k nu ook niet echt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 21:58

je hebt er juist veel aan
je weet nu dat een ander bit niet de oplossing is

mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 21:59

ja maar ik denk dat een ander bit ook niet echt de oplossing is. Want je zei al.... bij een ander bit dan went ze daar weer aan. Dus dan denk ik dat een bit niet echt nut heeft!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 22:04

idd suleika
Dat werkt in het begin goed.
Maar als je dan je rijden niet verbeterd, werkt dat ook een keer niet meer.
En wat dan?

Dartel
Berichten: 163
Geregistreerd: 19-08-03
Woonplaats: Goes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 22:06

Een pelham bit. Je kunt hiermee met twee teugels rijden. De bovenste teugel is dan een normale rechte trens en de onderste werkt als stang. Leer hem dat je uiteindelijk toch sterker bent dan hij. Oefen dit in de bak, zodat hij het al kent als je buiten rijdt. Het is levensgevaarlijk om met een onstopbaar paard de weg op te gaan. Met een pelham maak je meestal voldoende indruk. Als hij eenmaal weet dat je de baas bent kun je altijd weer terug naar een gewone trens. En bedenk: een bit is net zo hard of zacht als de ruiterhand. Met een pelham kun je heel goed een mooie stille hand oefenen, maar als het nodig is heb je een noodrem. Zie het ook als een noodrem, en probeer hem steeds weer op kleinere hulpen te laten reageren. Sterkte en wees voorzichtig in het verkeer.

Dartel

mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 22:08

runningkawa schreef:
idd suleika
Dat werkt in het begin goed.
Maar als je dan je rijden niet verbeterd, werkt dat ook een keer niet meer.
En wat dan?


nee dat is waar... dan zal ze toch opzoek moeten naar een beter rij-instructeur! Maarja...ze kan moeilijk tegen de eigenaresse zeggen van.. heej jij moet even een andere instructrice zoeken!

ik denk dat je dan het beste gewoon met de eigenaresse kunt praten over wat je dwars zit!

of gewoon zelf goed les gaan nemen (reed jij ook op de ponyclub??)!

Appie
Berichten: 1124
Geregistreerd: 23-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-03 08:31

Het wordt een beetje een herhaling, maar mijn advies is idd ook dat andere instructie waarschijnlijk de beste oplossing is en niet een ander bit. Dan doe je alleen aan symptoombestrijding, maar los je de oorzaak niet op.

annuh schreef:
mijn bijrijhaffie valt zowat niet meer te rijden in de bak...
hij loopt alsmaar door je hand heen... aan de teugel gaat hij sowiezo niet maar goed, buiten dat, in galop galopeert hij gewoon door, als je wil afwenden begint hij hard te rennen, met figuren dramt hij gewoon door je hand heen... en het word alsmaar erger.


Door dit verhaal vermoed ik ook dat er teveel met de hand wordt gereden. Natuurlijk hoeft dit niet zo te zijn, maar vaak zie je met dit soort problemen dat het op den duur alleen maar erger wordt (zoals het buiten er vandoor gaan). Wordt er bij de instructie wel goed op de houding van de ruiter gelet?

Je kunt niet alle honden van de wereld redden, maar wel de wereld van één hond...

Meisje201
Berichten: 35192
Geregistreerd: 05-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-03 14:36

Dit verhaal herken ik.
Iris is precies hezelfde, drammen drammen drammen, en hardlopen.
Vroeger liet ik het maar, vond ik het wel best, maar werd erger, dus nu moet ze gewoon, of ze nou wil of niet.
Ik krijg het altijd wel voorelkaar om haar de bocht om te krijgen, en doe het daarna opnieuw en opnieuw en opnieuw net zolang tot ze me hand loslaat.
daarna rij ik een ander figuur en daarna weer het oude....
Met sporen rijden helpt ook goed, vooral op fjorden of haflingers, dat zijn soms zulke tankies, dan heb je net wat meer te vertellen....
Suc6 met je paardje.
En o ja wat ik ook soms doe als ze echt gewoon alleen maar hard wil zet ik haar aan in galop en laat haar echt net zo lang galoperen tot ik het zat ben, en dat is pas als zij echt zich overgeeft!

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-03 22:26

oefening voor in de bak:
Telkens als ie wil doordenderen, teugels meegeven, flinke pas naar voren, op je zit, en evt. stem weer terug en teugels weer oppakken, verder met de oefening

Because the line between wrong and right, is the width of a thread from a spider's web. The piano keys are black and white, but they sound like a million colors in your mind.

http://www.lucies-paardenadvies.nl De basis in balans.Bewust trainen omg NH en midden Nl.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 bezoekers