M'n moeder en paarden.. tips?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

M'n moeder en paarden.. tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-03 15:00

Mijn moeder is helemaal geen paardenmens. Ondanks dat we al acht jaar paarden hebben heeft ze er misschien 1x op gezeten, en dat vond ze doodeng. Ze gaat ook praktisch nooit mee naar Rowan. Ze zegt dat het paard niet naar haar luistert - geen respect voor haar heeft - maar heeft er tot nu toe geen moeite voor gedaan om daar iets aan te veranderen (en ik heb m'n hulp heus wel aangeboden).

Nu is ze overspannen, en na gisteren iets op TV gezien te hebben over therapeutisch paardrijden wil ze opeens gaan rijden.

Tja. Wat moet ik daar nu mee? Aan de ene kant vind ik het leuk dat ze eindelijk iets met paarden wil, aan de andere kant is het voor haar veel meer over haarzelf dan dat ze ook werkelijk iets met paarden heeft. En ik heb m'n twijfels of ze ook werkelijk wat wil gaan doen...

Stel ze wil er wel mee doorgaan, hoe pak ik dat dan aan? Rowan is nog te fris om een bange beginner op te zetten, en het enige andere paard dat ik zou kunnen gebruiken is veel te groot voor m'n moeder, daar durft ze nooit op. Les op een manege zie ik niet zo zitten omdat ze niet echt wil leren rijden, ze wil alleen die paarden-angst overwinnen, en daar zal ze heus wel 10 longe lessen voor nodig hebben, misschien wel meer. Ze moet eerst maar eens lekker leren zitten... Op de maneges die ik ken zijn ze meer zo van 'hup niet zeuren', en maman heeft echt gewoon alle tijd en alle rust nodig.

Wat zouden jullie doen? Ik wil haar graag helpen haar angsten te overwinnen, maar ik wil het ook niet pushen, dit moet uit haarzelf komen...

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 15:09

dat word een mooi tweede paardje erbij kopen Haha!
het is aan de eene kant wel leuk dat ze zich er nu ook opeens mee bezich houd,maar ergens ook weer niet helemaal leuk voor jouw.
ik zou het haar wel beetje duidelijk maken,dat rowan niet echt een lieverdje is.
wil ze niet eerst op een manege paardje rustig aan beginnen?

mijn ouders moesten trouwen eerst ook niet zoveel van paarden weten,maar sinds ik er ook heb en er concour mee rijd,zijn ze er opeens ook helemaal in geintreseerd Haha!
maar ze willen gelukkig nog niet rijden.
alleen vasthouden,knuffelen,snoepjes geven (me pa soms de stal uitmesten Haha!) en ze zijn handig voor op concour Haha!

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 15:10

ik las dus net dat ze niet op een manege wilt.
kun je daar ook geen braaf manege paardje voor een kwartier of half uur huuren?
dat je je moeder zelf aan de longe pak?
of een lief paard van een vriendin?

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 15:18

Een poosje terug stond er een verhaal van iemand in de Bit (volgens mij het 'probleem van de maand' oid) van iemand die weliswaar al kon rijden, maar na een aantal valpartijen doodsbang was geworden. De persoon die toen met haar aan de slag is gegaan was er echt mee bezig haar over dde angsten heen te helpen.
Natuurlijk zit er een verschil tussen jouw moeder die niet kan rijden en de door vallen angstige persoon, maar misschien kun je er iets mee? (Heb alleen de Bit hier niet bij de hand om het verhaal terug te zoeken.)

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-03 16:23

Hmm. Ik ben nu op zoek naar een instructeur in Centred Riding - als ik die gevonden heb kan die misschien ook best wat met m'n moeder.

Beautiful Mickey: als ze echt wil rijden gun ik haar dat absoluut, ik ben heus niet bang dat ik Rowan af moet staan of zo. Maar het voelt een beetje raar, omdat ze nu dit idee heeft met de gedachte "ik ben overspannen en paardrijden helpt me misschien" en niet "Ik vind paarden leuk dus ik wil leren rijden"

kebie

Berichten: 1574
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluws dorp aan de rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 16:37

www.eenhoorn.org
Daar geven ze therapeutisch paardrijlessen. Dat kan haar misschien beter op weg helpen dan dat jij dat kan en daarna kan/weet ze mischien beter of ze op jouw paardje verder wil.
Ik heb er positieve verhalen over gehoord, maar heb er zelf geen ervaring mee.

Jola

Berichten: 2783
Geregistreerd: 28-01-03
Woonplaats: Kapellen (Belgie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 16:37

Misschien hoeft ze niet eens zozeer te gaan rijden? Het poetsen en bezig zijn met paarden geeft haar misschien al genoeg rust (wanneer ze over haar eerste angst heen is)

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-03 17:04

Net met de Eenhoorn gebeld en dat is inderdaad ons straatje (trouwens ook voor mijn lessen, dat komt mooi uit). Heb alleen nog geen indruk van de kosten.. In ieder geval bedankt voor de tip.

Guinevere

Berichten: 5601
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Verenigde Staten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 18:09

Je weet maar nooit wat ervan komt, het kan best zijn dat als ze eenmaal over haar angst heen is, ze het ineens hartstikke leuk gaat vinden.

Als het met de Eenhoorn niet lukt, kan je misschien een manege vinden die privé-lessen geeft die je zelf in kan delen zodat je moeder overal rustig aan kan wennen.

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 19:10

Poetsen en knuffelen emt paarden werkt naar mijn idee al erg rustgevend.
Als je moeder dit een tijdje kan doen went ze vanzelf aan de paardjes en werkt het misschien ook voor haar.
Als ze vertrouwens door middel van poetsen kan opbouwen met zo'n groot paard, zal ze minder drempel hebben om er uiteindelijk op te stappen.

Maar als het betaalbaar is zou ik het idd lekker door professionals laten doen.

Sowieso heeft het overspannen zijn dan 1 voordeel....je moeder wil eindelijk eens de leuke kanten van het paard bekijken, zelfde geldt is ze over een paar maanden helemaal gek van die beesten, en met een beetje geluk over haar overspannenheid heen Haha!