slof of bijzet

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sparklin

Berichten: 66
Geregistreerd: 27-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-01 15:19

Omdat mijn verzorgpaard niet normaal in gallop kan hebben veel mensen geadviseerd om hem metbijzet te longeren dat hielp heel erg maar we doen hem ook met rijden aan de bijzet en het gaat al stukken beter maar iemand anders zei dat een slof beter is maar is dat zo het lijkt mij namelijk niet omdat met een slof rekt niet mee en een bijzet wel een beetje

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-01 15:22

ik ben nu met het pessoa geval aan het longeren omdat mijn paard ook telkens met z'n kop omhoog ging en met de achterhand liep te sloffen. Hij was het er de eerste keer niet mee eens (lekker bokken), maar nu springt ie al veel beter aan in de gallop. Ik weet niet wat jouw paard doet, maar ik vind het een aanrader.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-01 15:43

Nou, een bijzet kan een paard zich op vastzetten, een slof niet, want die heb jij in je handen en jij kunt die slof ontspannen, als je het goed doet tenminste. Valt nog niet mee hoor. Op het moment dat je die slof moet gebruiken span je wat aan, drijft wat met je benen maar steek je hand meteen weer naar voren als het paard nageeft in galop. Overgangen rijden, voorwaarts en terug zijn een hele goede oefening! van stap naar draf, weer terug naar stap, naar het halthouden toe. Vooral in overgangen terug het paard rondhouden. Daarvoor moet je schijnovergangen gebruiken, steeds langzamer rijden totdat het hoofd omhoog komt en dan weer voorwaarts. En als het paard met hoofd omlaag blijft, dan doorzetten in je overgang terug. Als je dit goed voor elkaar hebt, zal het nageven in galop ook niet meer zo moeilijk zijn. En dan heb je die slof niet meer nodig.

Mar2lin
Berichten: 1833
Geregistreerd: 26-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-01 18:09

ik wil alleen zeggen gebruik de slof in ieder geval juist en breek niet de rug van je paard!!!!! Verder kan ik weinig zeggen omdat ik niet kan zien wat je bedoelt.... vraag anders aan een instrukteur/trice informatie hij/zij weet vast wel meer!!!

Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-01 20:58

NEE geen slof !!!!!!!


ik weet niet of je met de slof kunt rijden, maar rijden met de slof op de juiste manier is heeeel moeilijk.

gebruik geen slof AUB probeer het met een bijzetje op te lossen, want met een slof kun je heel gemakkelijk je paard "breken"

en heb je al eens les met hem gehad ??

Kan ook veel helpen. Heel veel succes er mee


groetjes Lara

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-01 21:11

Ik zou denk ook geen slof nemen omdat dit een hele sterke inwerking heeft op z'n mond en rug. Helaas denken sommige mensen te makkelijk over het rijden met slof, maar omdat het zo'n sterke hulpteugel is moet je echt heel goed weten wat je doet. Je kan een paard daarmee echt heel erg vernaggelen. Met die bijzetjes gaat het trouwens toch prima? Ja hij is nog steeds vervelend met rijden maar heb geduld. Oefening baart kunst!

Lunatic

Berichten: 737
Geregistreerd: 01-06-01
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-01 00:42

Ik sluit me volledig bij Mirte aan. Pas inderdaad op met een slof als je geen ervaring hebt met het juiste gebruik (als dat er al is).

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-01 10:11

als je slof niet kunt gebruiken om dat je geen ervaring hebt, zul je ook nooit ervaring er mee krijgen dus dan zou niemand er ooit mee kunnen rijden. MAar lukraak de slof er aan hangen ben ik ook geen voorstander van. Je zult toch heel goed moeten weten wat je doet. onder begeleiding van iemand of zo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-01 10:45

Ik sluit me aan bij Desiree, maar wil ook wel even waarschuwen voor bijzetteugels: die dingen zijn niet bedoeld om mee te rijden. Hoe wil je met bijzetteugels fatsoenlijk stelling rijden in hoeken en andere wendingen, en recht op lange zijdes? Bovendien gaat een paard er snel op hangen, dus heb je er weer een probleem bij.
Gewoon goed blijven lessen is mijn advies, en desnoods met een slof in de les, dus onder begeleiding. ALS je een goede instructeur hebt tenminste.

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-01 10:57

Ze longeert nu met bijzetjes en voor zover ik weet rijdt ze niet of niet continue met bijzetjes. Maar ik zelf heb er wel mee gereden, onder begeleiding weliswaar maar ik heb nooit last gehad van een hangend paard. Die van mij werd er juist makkelijker op. Maar goed dat kan per paard verschillend zijn. Daarom experimenteer ik ook nooit zonder intstructeur.
En dat vind ik dus ook van de slof, nooit zelf mee gaan experimenteren maar altijd onder begeleiding.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-01 11:15

Maar leg me dan eens uit hoe je dat doet met stelling etc. als je rijdt met bijzetteugels?

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-01 12:00

Nou met teugelhulp en been! Het was in mijn geval niet zo dat mijn paard in de krul werd gehouden door een bijzet en daardoor geen buiging meer had. De bijzetjes zaten vrij los, er stond druk op maar niet dermate veel dat hij zelf al perfect aan de teugel liep. Dat moest ik doen, dus doordat ik been gaf en teugelhulp liep hij wel perfect naar beneden zodat de druk van de bijzet afnam en er dus ruimte ontstond. Op die manier hadden de bijzetjes zodra die goed liep geen invloed meer en kon ik gewoon met stelling rijden. Pas als die z'n hoofd weer helemaal naar boven wilde brengen kreeg hij weer wat druk.
Zo heb ik het geleerd om met bijzet te rijden, niet de bijzet het werk laten doen. Maar idd ik kan mij voorstellen dat als een paard in de krul loopt alleen door een bijzet dan zit die idd vast en is er geen stelling mogelijk.

aprillicious
Berichten: 859
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-01 12:31

Ik gebruik zo nu en dan de slof als deze nodig is. De meesten (als ik hier lees over de slof) vinden deze hard etc. maar dit ligt echter aan jezelf. Ik gebruik de slof omdat mijn paard voorheen het bit vast pakte en haar hoofd omhoog gooit en met me ging rennen.........verzet dus. Omdat ik dan geen controle hierover had heb ik er een slof bij gepakt en niet om haar in een krul te trekken maar om het tegen gaan van haar hoofd omhoog gooien. Als je mij ziet rijden met slof zal je eerder zeggen dat ik hem iets korter moet nemen omdat je het idee hebt dat ze met haar benen er tussen kan komen. Hij hangt dus inprincipe los van haar mond. Ik rijd haar dus met me gewone teugel en de slof werkt pas in zodra ze met haar hoofd omhoog komt. Naar mijn idee kan dit echt niet hard voor een paard zijn. Maar als je hier geen ervaring mee hebt is het wel verstandig dat iemand je hierbij helpt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-01 16:52

Ik vind een slof de vriendelijkste hulpteugel die er is, ALS de ruiter hem goed gebruikt. Een slof kun je zo los laten als je wilt, andere hulpteugels niet.
Persoonlijk zou ik never meteen bijzetteugel gaan rijden, daar zijn ze niet voor en ook niet geschikt voor. Maar ja, ieder z'n eigen manier...

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-01 17:48

Het ligt er ook maar net aan hoe je het hebt geleerd. Daardoor word je toch beinvloed. Ik vertrouw de personen die mij les geven en ik neem aan dat zij er verstand van hebben. Ik merk wel nu ik ouder (en wijzer Haha! ) ben dat ik niet zo snel alles maar aanneem. Maar als ik zelf merk dat een hulpteugel zacht is en prettig werkt heb ik er geen problemen mee. Maar als ik heel eerlijk ben zou ik tegenwoordig niet zo snel meer met een hulpteugel rijden.

Lunatic

Berichten: 737
Geregistreerd: 01-06-01
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-01 18:01

Tja, ik heb mijn paard nu bijna een jaar en reed ook al een jaar op haar, maar ik heb nog nooit een hulpteugel gebruikt. Doe ik ook nooit op een ander paard trouwens Haha! .

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-01 01:14

Mijn ervaring met de slof is, dat er geen rem op zit. Als je aard te hard gaat, kun je wel zijn hoofd in de krul dwingen, maar doordat de teugel door de ringen glijd, remt het minder goed (vandaar meestal de combinatie met een normale teugel denk ik) Met een slof kan een paard ook gaan hangen en op de voorhand lopen, duikelen... Tja. Probeer gewoon wat het beste werkt...Onder goede begeleiding natuurlijk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-01 02:04

Meestal als ik iemand met slof zie rijden dan zou ik willen dat ze m 20 cm langer lieten. Van de week vroeg iemand het toevallig en toen heb ik dat ook als tip gegeven, gelukkig werkte het.

Bijzets hoeven niet strak, Mirte heeft precies uitgelegd hoe het zou moeten. Dus zo strak dat je paard de grens vanzelf tegenkomt. Hier trouwens ook de overeenkomst met een goed gebruikte slof.

prakkie

Berichten: 3386
Geregistreerd: 10-07-01
Woonplaats: Alblasserdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-01 07:14

Wat ook een idee is een thiedemanteugel.
Dat is ook een hulpteugel (zit tussen z'n voorbenen aan de singel vast, een band om z'n hals, en dan gaan er 2 lijntjes door de bitringen heen en die maak je vast op speciale teugels met ringetjes erop..sorry beetje apart uitgelegd).
Hiermee werk je alleen in als hij met zijn hoofd omhoog komt, maar hangt los als je paard ontspant, zonder dat je iets extra's hoeft te doen..
Waar je goed op moet letten bij een thiedeman is dat je hem alleen op het eerste of tweede ringetje gebruikt, want anders staat hij te strak.
Vraag iemand met ervaring om hem goed af te stellen de eerste keer.
Succes ermee.
Groetjes wendy

koetje

Berichten: 761
Geregistreerd: 12-10-01
Woonplaats: GOTHAMCITY

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-01 14:19

GEEN SLOF!! lees maar die discussie bij dat andere over wel of geen slof, ik heb geen zin om er hier weer een te beginnen.....

kian

Berichten: 80
Geregistreerd: 05-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-01 18:49

[quote]
Op 2001-10-06 01:14, schreef joyce B:
vandaar meestal de combinatie met een normale teugel denk ik
[quote]

Zie jij ooit mensen rijden op alleen een slof? Dat is pas slecht gebruik van een HULPteugel!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-01 09:08

Ik vind dat er op een slof wel degelijk een rem zit, maar die moet je kunnen voelen. De rem is eigenlijk het gewicht van het paard in de hand van de ruiter. Als dat te zwaar is, dan ben je over de grens dus door de rem gegaan. Bij mij hangt een slof eigenlijk slap als het paard nageeft, ik rijd het paard dan gewoon op die ene teugel. En ja, ik heb ook wel eens mensen gezien (je zult het niet geloven) die ALLEEN met een slof reden. Ik wist niet wat ik zag. Mijn tenen trokken krom.

Kymida

Berichten: 58
Geregistreerd: 26-08-01
Woonplaats: Elburg (da's een gehucht)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-01 20:13

Ik zou niet met slof gaan rijden,maar als je toch met slof gaat rijden moet je wel oppassen dat je pony niet te laag gaat lopen en mijn zijn hoofd tussen zijn benen gaat bokken, want dan baal je... Deed mijn pony ook.

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-01 11:28

Leer eerst maar eens gewoon goed rijden op dat paard, voordat je naar de hulpteugels grijpt.
Neem les of zo. Lachen

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-01 12:50

Waarom ga je er van uit Anneke dat ze nooit les zou hebben gehad, en dat ze niet fatsoenlijk zou kunnen paardrijden? Waar haal je die conclusie uit?