Voor- en nadeel zadel met diepe zit

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Voor- en nadeel zadel met diepe zit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-10-03 08:23

Ik heb nu een Stubben Scandica en ik vind dit zadel wat te dik. Tussen mijn benen en Maddox zit erg veel leer bedoel ik.

Nu zit ik na te denken over een nieuw zadel. Ik heb wel eens op het zadel van een vriendin gereden (volgens mij Ainsley) met een diepe zit en ik vond het vooral met galopperen echt heerlijk.

Welke zadels hebben nog meer een diepe zit en wat zijn de voor- en nadelen ervan.

Mijn springzadel is een Prestige en die vind ik ook fijn zitten alhoewel die wel weinig steun geeft.

"Horses are not just a mass of muscles to be shaped in order to satisfy our desires or to produce a performance, they are sensitive beings. Expressions such as: 'The horse must do this... The horse must give that' are all too common jargon. The horse owes us nothing, it is we who have a duty to make ourselves understood." — Phillipe Karl


Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 09:51

Met een diepe zit wordt je lijf in een bepaalde hoek gezet, en je ondervind daar zoveel steun dat het lastig is om op een andere manier te zitten. Dat kan een groot probleem zijn vor je bekken of onderrug; het is belangrijk om zo'n zadel meer dan een kwartiertje uit te proberen... je wilt imemrs geen zadel waar je pijn van krijgt na een uur rijden.

Voor de paarden rug is het beter dat het vlak waar het zadel op steunt, een zo groot mogelijke oppervlakte is. Drukverdeling. Een diepe zit zal toch het gewicht van de ruiter voornamelijk op een klein oppervlakte concentreren. Een kort smal zadeltje met een diepe zit kan je daarom wel vergelijken met punt-belasting (ja, ik denk hier met name aan Ainsley, die zijn niet zo fantastisch als het lijkt). Je kan je terecht afvragen hoe het paard zich daaronder zal voelen.

Wat jij bedoeld is een zadel waarbij er minder opvulling tussen jouw bips en de blote paardenrug zit. Dat is niet per definitie een zadel met een diepe zit. Dat kan ook een zadel zijn met een heel weinig ondersteunde zit, denk maar aan het zgn pannekoekzadeltje van shetlanders.
Tussen je benen en het paard kan je kiezen voor zadels met een enkel zweetblad opv twee (meeste zadels hebben onderblad en bovenblad).

Het is een kwestie van uitproberen, maar met de dressuurzadels van KN heb je waarschijnlijk het beste van beide werelden: diepere zit, lekker zacht, weinig vulling tussen jou en paard, en je paard zal vanwege de correcte opbouw van het zadel geen echte puntsbelasting ervaren.
Andere merken en types moet je gewoon uitproberen. En wees niet bescheiden als de verkoper naast de bak staat te wachten!

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-10-03 10:12

haha, nee hoor mijn zadelmaker is erg geduldig. Dat van die pijn in mijn rug ken ik. Toen ik mijn springzadel ging passen, bleven er 2 over, een Stubben en de Prestige. Van de Stubben kreeg ik verschrikkelijk snel pijn in mijn onderrug, echt al na 5 minuten.

Bedankt voor de goede punten, aan de meeste had ik niet gedacht!

"Horses are not just a mass of muscles to be shaped in order to satisfy our desires or to produce a performance, they are sensitive beings. Expressions such as: 'The horse must do this... The horse must give that' are all too common jargon. The horse owes us nothing, it is we who have a duty to make ourselves understood." — Phillipe Karl

petraaken

Berichten: 44203
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 10:48

Ik heb een Kieffer Champion met een extra diepe zit. Ik heb nog nooit rugpijn gehad. Het Champion model wordt wel niet meer gemaakt (was er eentje met standaard 3 singelstoten. Is nu wel een ramp om een nieuw singel te kopen voor dat model)

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-10-03 11:01

petraaken schreef:
Ik heb een Kieffer Champion met een extra diepe zit. Ik heb nog nooit rugpijn gehad. Het Champion model wordt wel niet meer gemaakt (was er eentje met standaard 3 singelstoten. Is nu wel een ramp om een nieuw singel te kopen voor dat model)


Mijn Scandica heeft ook 3 singelstoten maar de middelste gebruik ik niet. Of heeft jouw zadel die steun echt nodig?

"Horses are not just a mass of muscles to be shaped in order to satisfy our desires or to produce a performance, they are sensitive beings. Expressions such as: 'The horse must do this... The horse must give that' are all too common jargon. The horse owes us nothing, it is we who have a duty to make ourselves understood." — Phillipe Karl

petraaken

Berichten: 44203
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 11:32

denk het niet, want ik overweeg om een gewone 2 gespen singel aan te schaffen om te trainen en mijn 3 gespen singel behouden voor wedstrijden of wel zadel laten aanpassen en middelste singelstoot laten weghalen omdat het toch maar raar staat met een losse singelstoot rijden.

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-10-03 11:46

Mijn singelstoot blijft onder mijn zweetblad dus die zie je niet.

"Horses are not just a mass of muscles to be shaped in order to satisfy our desires or to produce a performance, they are sensitive beings. Expressions such as: 'The horse must do this... The horse must give that' are all too common jargon. The horse owes us nothing, it is we who have a duty to make ourselves understood." — Phillipe Karl

Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 12:36

Ik heb een ainsley vanguard en ben echt super tevreden over de zit van het zadel. Ik vind het heel fijn om zo 'vast' in het zadel te zitten. Daardoor kan ik namelijk mijn hulpen subtieler geven en mijn paard beter aanvoelen.
Iemand bij ons op stal vind zo'n diepe zit echter vreselijk benauwend. Zij had het idee dat ze nooit meer uit het zadel zou komen als er iets zou gebeuren. Maar ik? Ik zweer er echt bij.

sharir

Berichten: 2576
Geregistreerd: 15-02-03
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 13:22

met een diepe zit.nadeel kan je geen kant op. je kan je zit hulpen niet meer goed kwijt. tenzij je heel erg graag opgesloten zit in je zadel. voordeel je zit wat steviger.

Vasco nog altijd mis ik je
Peline mijn nieuwe topper

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 13:35

sharir schreef:
met een diepe zit.nadeel kan je geen kant op. je kan je zit hulpen niet meer goed kwijt. tenzij je heel erg graag opgesloten zit in je zadel. voordeel je zit wat steviger.


Ik heb zelf een Ainsley en ik heb geen problemen met gewichthulpen (zithulpen). Je zit dan wel wat meer 'in' het zadel, maar je kan nog alle kanten op hoor Haha!

Verder is het nadeel van een Ainsley dat het diepste punt wat vooraan ligt. Daarom hebben veel mensen (waaronder ook ik) het probleem dat ze met hun bovenlichaam voorover vallen. Wil je dit corrigeren moet je echt belachelijk ver achterover gaan hangen.
Dit gesprek heb ik iig met mijn instructrice gehad toen ik ook voorover zat.

Maar gelukkig is het bij mij met zelf op mijn houding letten weer aardig goedgekomen.
Toch blijf ik het een heerlijk zadel vinden en wil absoluut geen andere!


Passionato

Berichten: 1471
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 16:13

Mijn nieuwe DK zadel heeft een redelijk diepe zit ,maar niet zo "opgesloten" De reden waarom ik er toch lekker en diep in kan zitten, is omdat het zitvlak voor mij op maat is gemaakt. En het zit superzacht. Ik heb weleens in een zadel gezeten waarin je echt zo "ingewrongen" zat, niks voor mij. Omdat ik zo in die houding gedrukt werd, ging ik als een plankje op mijn paard zitten, en omdat je zo diep zit, zit je dan ook nogeens "in" de rug. Waardoor mijn paard zijn rug veel meer ging spannen. Ik heb lange benen en kan vrij goed zitten (als ik wil hehehe) en dan zit ik liever "natuurlijk" in de goede houding. Maargoed, mijn mening, gevoel is voor iedereen verschillend natuurlijk

A lie gets halfway around the world before the truth has a chance to get its pants on

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 16:19

ik ben absoluut tegen zadels met een diepe zit zoals sommige ainsly's
ik heb jonge paarden zo aan gort gereden zien worden, errug sund dus !!!
en ik ken paarden die er gewoon allemaal witte haren van op de rug kregen ---> niet goed dus !!!
ik heb een passier gg daar zit absoluut geen diepe zit in,
een gedwongen zit is ook niet alles !! gewoon zitlessen nemen op een zadel met een ruimere zit, is veel beter als je paard een rugblessure op laten lopen !

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 17:25

ik kan er ook niet goed tegen, die foto's van die nieuwe "supergoede" zadels, met uitzonderlijke diepe, lees dan vaste zit. je hebt sowieso een puntdruk, die meteen al vele en vele malen hoger is dan bij gewichtsverdeling. ik zou er absoluut niet graag mee rijden, ook al zit ik er dan zelf nog zo goed mee.

Enya - Daya :-)

Saar4
Berichten: 2346
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 17:29

Ik had ook een stubben scandica en ik kwam voor mijn gevoel ook niet lekker aan mijn paard. Nu heb ik een Daaleman dressuur. De simpele versie. Ik ben daar heel tevreden mee.
Dat zadel heeft niet zo'n diepe zit maar is wel zachter dan de stubben.
Persoonlijk hou ik absoluut niet van een diepe zit. Maar dat is een kwestie van smaak.

Passionato

Berichten: 1471
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 18:59

crossmonster schreef:
ik ben absoluut tegen zadels met een diepe zit zoals sommige ainsly's
ik heb jonge paarden zo aan gort gereden zien worden, errug sund dus !!!
en ik ken paarden die er gewoon allemaal witte haren van op de rug kregen ---> niet goed dus !!!
ik heb een passier gg daar zit absoluut geen diepe zit in,
een gedwongen zit is ook niet alles !! gewoon zitlessen nemen op een zadel met een ruimere zit, is veel beter als je paard een rugblessure op laten lopen !


ja dit vind ik nou ook met die hele diepe zadels.. Je zit "in" de rug, zal lekker zijn. Idd zitlessen nemen, lijkt mij ook beter. weet je wat ook leuk is (jij crosst toch?) Ik was een keer op wedstrijd (springen) en toen was er ook een rubriekje met lagerere klassen. daar deden een hoop dressuurruiters "voor de lol" een keertje aan mee. De springruiters langs de kant hebben hard staan lachen, dit vond ik wel erg gemeen, maar het was wel waar dat je de "echte" dressuurruiters er zo uitpikte. die gingen allemaal als een plankje over de hindernis heen, met een rechte rug, enne, tja, ik weet niet hoe je het uit moet leggen, maar het paard sprong, en de ruiter vloog er met een rechte rug achteraan. Nou ga ik niet alle dressuurruiters over een kam scheren, want ik rijd zelf ook dressuur Haha! Maar ik ben wel heeeeel hard gaan werken aan een soepele rug nadat ik dat gezien had.. voor mij dus geen plankje Haha!

A lie gets halfway around the world before the truth has a chance to get its pants on

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 19:57

Zolang de kussens de druk goed verdelen en je zadel goed past, is er wat het paard betreft niets mis met een zadel met een diepe zit. Op een vlak zadel hoor je ook op een vast punt te blijfen zitten, dus ik zie het verschil niet.

Het gaat voor het paard toch echt om de kamerbreedte, vorm en ligging van de kussens. Zolang de kussens de druk goed en evenredig verdelen, maakt het naar mijn idee niet uit hoe diep de zit is.

Passionato

Berichten: 1471
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 20:46

Hoe diep de zit is maakt idd niet veel uit voor de rug, wel hoe jij op zo'n zadel gaat zitten..

A lie gets halfway around the world before the truth has a chance to get its pants on

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 20:49

Passionato schreef:
Hoe diep de zit is maakt idd niet veel uit voor de rug, wel hoe jij op zo'n zadel gaat zitten..


nee klopt, maar bekend is wel dat bijvoorbeeld ainsly's met zo'n diepe zit , nogal in de rug prikken van het paard!
en de ruiter gaat teveel in een gedwongen zit zitten
ik blijf erbij dat mensen beter zitlessen kunnen nemen, of, wat ik doe (ik ben ook alles behalve een goede dressuurruiter) vaak zonder beugels rijden ! echt, je geniet veel meer van het rijden als je echt een juiste houding hebt, dan wanneer je elke dag op dat zadel zit dat jou in die positie duwt

Passionato

Berichten: 1471
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 21:37

mee eens Lachen

A lie gets halfway around the world before the truth has a chance to get its pants on

Ineke2

Berichten: 33097
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 22:19

Ik ga van de week mijn zadel halen...een stubben Scandica met diepe zit.
Ik heb dat helaas gewoon erg nodig, omdat mijn balans niet goed is. Zitlessen helpen bij mij trouwens niet, ben licht spastisch en dat word jammer genoeg niet beter door veel oefenen.

Maar hij ligt ook super op Arti dus wat dat betreft verwacht ik niet zoveel problemen eigenlijk...

Ben wel beter gaan lopen door het paardrijden, daar ben ik wel erg blij mee

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 22:26

Nou ik heb nooit het gevoel gehad door mijn zadel 'in positie geduwd' te worden.
Nee ik vind het lekkerder een zadel met een wat diepere zit. Maar ik zit ook helemaal niet 'vast'. Dat doe je met je houding, niet met een zadel.

Ook heb ik er nog nooit last van gehad dat het zadel verkeerd op de rug mijn paard zou drukken. Dan heb je een zadel dat niet past.

Ineke2

Berichten: 33097
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 22:37

Antoinette schreef:
Nou ik heb nooit het gevoel gehad door mijn zadel 'in positie geduwd' te worden.


Mijn bekken word in dit zadel dus wel in de goede positie geduwd om het zo maar te zeggen, dat zorgt ervoor dat ik netjes recht opzit. Door dat er veel kniewrong op dit zadel zit sluiten mijn benen netjes aan en kan ik een stuk beter mijn benen gebruiken met rijden.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 22:51

Nee, dat soort dingen nooit wat van gemerkt. Of ben ik al zo verpest? Haha!

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-03 08:11

Het probleem met de Scandica vind ik niet zo zeer dat het een diepe zit heeft. Ik vind dat er erg veel leer tussen je benen en het paard zit. Die DK van Passionata heeft een enkel zweetblad, misschien is dat een optie.

Die diepe zit heb ik natuurlijk op mijn springzadel ook niet dus het hoeft niet per se, maar ik vond het zadel met diepe zit toen wel erg lekker galopperen Knipoog

"Horses are not just a mass of muscles to be shaped in order to satisfy our desires or to produce a performance, they are sensitive beings. Expressions such as: 'The horse must do this... The horse must give that' are all too common jargon. The horse owes us nothing, it is we who have a duty to make ourselves understood." — Phillipe Karl

Ineke2

Berichten: 33097
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-03 09:44

Antoinette schreef:
Nee, dat soort dingen nooit wat van gemerkt. Of ben ik al zo verpest? Haha!


Waarschijnlijk wel Haha! want ik merkte het duidelijk

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 93 bezoekers