ijzers zijn eraf

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
zipper
Berichten: 38
Geregistreerd: 27-08-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-01 23:16

Nou de ijzers zijn eraf, maar ze vindt het maar raar Verward
Ze loopt nu als een oud dametje op naaldhakken. Ik ben vanavond wel wezen rijden, maar dan maar heel even. In de bak liep ze gewoon alleen het stukje naar de bak toe wilde niet echt. Wennen, ik weet het, maar vind het wel een beetje sneu voor haar Verward of hoeft dat niet??

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-01 23:31

Ik lees in een ander topic dat je ze eronderuit haalt omdat je toch nooit op het harde rijdt??

Niet alleen daarom loopt een paard op ijzers hoor?

Het kan best zijn dat de hoorn van de hoeven heel slecht is en door de belasting als nog stuk gaan. En dus ook errug pijnlijk worden.

Ik weet niet hoe lang ze met ijzers heeft gelopen maar ze kan best heeeeeel gevoelig reageren erop of misschien zelfs kreupel Verward .

Goed bedoelt hoor maar ik vindt het een beetje raar Verward .

zipper
Berichten: 38
Geregistreerd: 27-08-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-01 23:38

de hoefsmid zei dat ze hee; goed zonder ijzers kan, en hij is de deskundige.
Ik vraag alleen maarr tips hoor, je hoeft me niet aan te vallen Boos!

Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-01 12:07

zip, ze valt je niet aan,

maar als een paard lang op ijzers heeft gelopen, dan worden de hoeven idd gevoeliger.

Ik doe altijd: wjerdo krijgt ijzers als ie voor de kar moet lopen, anders niet.

youri krijgt in de zomer ijzers met schroefgaten, voor op concour.

Renkse heeft nog niets maar in het voorjaar wel omdat ik dan met haar wil gaan starten.


Het kan dus goed zijn Zip, dat je paard gevoelige hoeven heeft gekregen doordat ze dus lang op ijzers heeft gelopen.


Groetjes Lara

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-01 12:41

Toch, wanneer er geen medische noodzaak is, is een paard op zijn natuurlijke blote hoeven houden het beste.
rijdt je niet op straat, heb je geen propgaten nodig, en is de hoef van je paard normaal, dan kan je prima zonder hoefijzers toe! Onnodig op hoefijzers houden is alleen iets wat een eigenaar wil.. het heeft helemaal geen functie en is dus onnodig duur. Maar het klinkt zo leuk, hoor je dan... geweldig argument Lachen Status is geen reden om een paard op ijzers te houden.

Blote hoefjes, het aller gezondste!

cojo79
Berichten: 3577
Geregistreerd: 27-08-01
Woonplaats: ergens in nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-01 12:43

Hallo,
Je moet het eigenlijk vergelijken als jezelf op stenen loopt met schoenen en dan zonder schoenen.
Zonder schoenen is gewoon veel gevoeliger,dat komt ook omdat je niet gewend bent zonder schoenen te lopen.
Dat is bij een paard net zo!!
Hij is gewend aan zijn ijzers en dat zijn voor hem de schoenen!!
Om nu zonder ijzers te lopen is gewoon even een raar gevoel voor je paard.
Hij moet hier weer even aan wennen!!
Dat verrandert vanzelf,in het begin niet te veel over straat en dat vanzelf opbouwen.
Ik geloof dat het allemaal wel goed komt!!
Veel sucses!!
Groetjes:corina

zipper
Berichten: 38
Geregistreerd: 27-08-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-01 12:47

Ik ben blij met jullie goede reacties, want ik had al van meer (zeer ervaren mensen) gehoord dat het goed is om de ijzers eraf te laten. De hoefsmid vond het ook beter.
Ik had al veel gelezen over paarden zonder schoenen, maar wilde ook antwoorden van de "deskundigen" Haha!

groetjes, Angela en Cella

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-01 12:56

Als je antwoord wil van deskundige moet je naar een site gaan waar deskundige zitten Haha! of ga naar Medisch daar zit een hoefsmid.

Ik val je niet aan maare ik vindt het gewoon raar en ik zeg het in het belang van jouw en je paard. Kan begrijpen dat je een voorstander bent om zonder ijzers te rijden. Maar dan zou je een paard moeten zoeken die zonder ijzers nu al loopt Scheve mond\.

Als je paardje al heel zijn leven op ijzers loopt zal zij er nu behoorlijk veel moeite mee hebben om zonder te lopen. Sorry mijn mening Verward.

cojo79
Berichten: 3577
Geregistreerd: 27-08-01
Woonplaats: ergens in nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-01 13:04

Prisca,
Ik ben het niet helemaal met je eens!!
Als de hoefsmid zegt dat het kan dan zal het ook wel kunnen!!
Je moet je paard gewoon even de tijd geven om weer aan zijn blote voeten te wennen!!
Het is onzin dat je een paard moet kopen die geen ijzers heeft als je een paard op geen ijzers wilt zetten!!
Ze zijn ook niet geboren met ijzers !!
Wij ook niet met onze schoenen aan,maar dat is wel heel erg anders!!

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-01 13:05

En, je zegt het zelf al, je bent geen deskundige....
Dat klinkt heel vervelend, en zo naar bedoel ik het niet hoor, maar wat je net schreef is simpelweg onjuist.
Een paard heeft geen voeten zoals mensen, het heeft keiharde hoeven, die zo gemaakt zijn dat hij best over hardere ondergronden en gesteente kan lopen.
Logisch dat het paard went aan hoefijzers, maar binnen twee weken is die gevoeligheid echt wel weg hoor! Ook bij een paard dat zijn hele leven op ijzers heeft gelopen.
Staat tegenover, dat een paard dat zijn hele leven op ijzers loopt, genoegen moet nemen met een beduidend verminderd hoefmechanisme... Het is een hele goede zaak om een paard van de ijzers af te halen....dat is veel beter dan altijd maar die ijzers. Die ijzers houden de hoef in een en dezelfde positie, de hoef is alshetware omlijst. Het mechanisme wordt hierdoor beperkt (beetje uitzetten is wel mogelijk, maar het is minder dan blootvoets). Een blote hoef heeft veel meer flexibiliteit.. die hoef zal veel beter functioneren.

Aan je mening vasthouden is een geode zaak hoor, maar laat je over dit onderwerp toch maar eens beter informeren door je eigen hoefsmid... Dit is echt niet vervelend bedoeld hoor Party!!

zipper
Berichten: 38
Geregistreerd: 27-08-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-01 13:39

Ik bedoel met deskundige: mensen met ervaring met paarden zonder ijzers en die blijken hier genoeg te zijn Haha!
Ik heb me heus wel verdiept in het onderwerp: ijzers of niet. En daaruit kwam dat het heel goed en soms zelfs beter is om de ijzers eraf te laten.
Ik ben blij dat er wel mensen zijn die hun paarden ook op blote voeten laten lopen en die mij tips geven.
Verder heeft ze geen medische of andere problemen met haar hoeven, alleen de hoefsmid zei wel dat ze nu wat vaker bekapt moet worden, en dat heb ik er graag voor over.

*LOL*
Groetjes, Angela en Cella

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-01 13:41

Haar paard is 17 jaar Verward misschien loopt zij al bijna 15 jaar op ijzers. Ik ga dit eens aan mijn hoefsmid vragen wat hij daarvan vindt.

Niet om een discussie op te jagen hoor maar een paard wat misschien al 15 jaar op ijzers loopt en dan opeens op blote voeten kan gewoon heel pijnlijk zijn voor een paard. Als mijn paard geen ijzers nodig zou hebben liep hij nu ook zonder Haha!.

zipper
Berichten: 38
Geregistreerd: 27-08-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-01 13:52

vraag maar aan je hoefsmid. Ik vertrouw op de mijne en op de reacties van anderen. Wat wilde je er dan aan doen???
Ik word een beetje Extreme duivel van zulke dingen.

sorry hoor

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-01 14:08

Je kan nu het beste je paard goed in de gaten houden. Als je merkt dat ze niet happy of onregelmatig loopt of dikke benen heeft moet je overwegen weer ijzers te nemen puur inhet belang van het paard.

Ik zit je niet te plagen hoor maar om je een advies te geven heb ik de reden nodig waarom ze eraf gaan. Helaas hoor ik nog wel eens mensen die het om financiele reden doen.

Mijn vorige paard heeft nooit ijzers gehad en mijn huidige paard heeft rondom ijzers omdat hij brokkel en platvoeten heeft.

Ik zie mijn smid zaterdag ga ik het vragen het is een man die al zeker 25 jaarin het vak zit.
Anders als ik het vergeet PB me maar ff dan Party!! .

zipper
Berichten: 38
Geregistreerd: 27-08-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-01 14:15

Ik begrijp je goede bedoelingen maar het is echt niet de financiele kant hoor, anders begin ik niet eens aan een paard.
En als ze er echt last van zou krijgen of hebben, laat ik heus wel gelijk de smid komen om er weer ijzers onder te zetten. Begrijp me goed, mijn paard is alles voor me hoor Tong uitsteken
Enne, denk je dat mijn hoefsmid een kneus is Verward
Een man met jaren ervaring en die doet iets heus niet zomaar

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-01 14:40

hihi nee zipper dat denk ik echt niet hoor ?.
Je kan 20 hoefsmeden naast elkaar zetten wil niet zeggen dat ze allemaal dezelfde meningen hebben toch ? Haha!. Ps hoe lang loopt ze al op ijzers ?.

Ik weet ook wel dat je paardje alles voor je is ik heb je andere topics ook gelezen Lovers. Maar ik heb het gevoel of je misschien nu twijfelt aan je keuze of het het beste voor haar is. Anders stel je de vraag niet dus daarom plaats ik de vraag terug.

Succes met rijden je hoort nog van me Lovers .

diana
Berichten: 2205
Geregistreerd: 21-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-01 21:06

hallo mijn pony heeft ook 2weken geleden de ijzers eraf.
en liep op steen idd als een oud vrouwtje op naald hakken,en op steentjes kreupel maar dat is nu helemaal over hoor,hij scheurt er weer op los ook op straat.(wat niet mag hoor) Party!! Party!! Party!!