Benen afspuiten; wel of niet doen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lies

Berichten: 9624
Geregistreerd: 09-11-01

Benen afspuiten; wel of niet doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-03 22:02

Bruun is 20 jaar en is sinds een maand weer aan het 'werk' (weet niet of dat er wat toe doet?). Ze heeft wat stijve benen, maar dit wordt wel losser na het warmrijden.
Is het nu wel of niet verstandig om haar benen af te spuiten na het werk?

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 22:03

Waarom zou het onverstandig zijn?

lies

Berichten: 9624
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-03 22:08

Omdat ze dus al wat stijf aanvoelt, wanneer ik begin met rijden. Niet zozeer dat ze er iets van oploopt, maar dat ze nog meer last heeft van stijve spieren omdat haar benen zo koud zijn geweest.
Of praat ik echt onzin

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 22:10

Ik spuit ook altijd de benen van mijn paard af na de arbeid.
Mijn ervaring is juist dat als ik het niet doe, hij juist de volgende dag een beetje "stijver" is dan wanneer ik hem wel afspuit.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 22:11

lis schreef:
Of praat ik echt onzin


Haha! Haha! Haha! , nee hoor geen onzin, maar ik dacht als ik je die vraag zo stel dan kom je zelf met het antwoord. Het is nooit slecht om de benen af te spuiten... eigenlijk zouden ze het verplicht moeten stellen Haha! ! Kan dus absoluut geen kwaad sterker nog het is ten sterkste aan te bevelen Haha!

lies

Berichten: 9624
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-03 10:22

Ok, ik praat dus wel onzin Haha!
Maar ik dacht dat de kou op haar benen niet goed zou zijn voor haar oude gewrichten en dat ze daarom stijver zou worden.
Stiekum denk ik het nog steeds. Ik geloof je wel, dat benen afspuiten altijd goed is, maar komen er ook niet nadelen bij kijken op oudere leeftijd?

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 10:54

Kort afspuiten is in alle gevallen het beste.
Daarna zou je pezen/gewrichte nog kunnen masseren
met verdund Cole's Liniment.

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 11:53

Waarom zou je de benen afspuiten?!

Ik denk dat je dat beter niet kunt doen: de benen zijn na het werk wat warmer en (want...) de bloedstroming is beter, dat is belangrijk om voedingsstoffen aan te voeren tijdens het werk en afvalstoffen af te voeren na het werk.
Als je de benen gaat koelen na het werk, trekken de bloedvaatjes samen en kunnen afvalstoffen niet zo goed afgevoerd worden. Stijve spieren en gewrichten zijn daarvan een gevolg.

Een goede warming up en cooling down zijn veel belangrijker! Afspuiten van mijn paard doe ik alleen als het warm weer is en ze nat is van het zweten....

Groetjes!

Paintlinger

Berichten: 12318
Geregistreerd: 07-12-02
Woonplaats: Temidden van het groen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 11:58

ik vind ook dat het verplicht zou moeten worden...vooral voor de pezen is het goed... een koude harde straal (ook in de winter) zorgt ervoor dat de bloedsomloop beter wordt.. met de harde straal masseer je als het ware de pees. na het afpuiten zou je met de hand nog wat kunnen masseren.

na het werken krimpen de bloedvaatjes in de pees...door het af te spuiten ontstaat er een soort schrikreactie in de pees en gaan de bloedvaatjes weer open staan. (als ik het niet op school gehad had zou ik het ook niet geweten hebben..ik zou ook hebben gezegd dat ze door het koude water juist meer dicht gaan zitten)

sorayalover

Berichten: 2207
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 12:03

mm nou geenoptie voor mij want ze staat bij de buren in de wie en als ik gereden heb kanik natuurlijk niet lke keer hun schuur binnen gaan op de tuinslang te pakken mmmmmm

xcynthiax

Berichten: 3319
Geregistreerd: 11-09-03
Woonplaats: hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 12:10

ik zou het wel doen, het is heel goed voor de bloedsomloop en helemaal voor een oude pony, maar droog de benen na het afspuiten wel goed af!!

sharir

Berichten: 2576
Geregistreerd: 15-02-03
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 13:25

Chubby schreef:
Waarom zou je de benen afspuiten?!

Ik denk dat je dat beter niet kunt doen: de benen zijn na het werk wat warmer en (want...) de bloedstroming is beter, dat is belangrijk om voedingsstoffen aan te voeren tijdens het werk en afvalstoffen af te voeren na het werk.
Als je de benen gaat koelen na het werk, trekken de bloedvaatjes samen en kunnen afvalstoffen niet zo goed afgevoerd worden. Stijve spieren en gewrichten zijn daarvan een gevolg.

Een goede warming up en cooling down zijn veel belangrijker! Afspuiten van mijn paard doe ik alleen als het warm weer is en ze nat is van het zweten....

Groetjes!


jah daar zat ik ook al aan te denken. ik spuit nooit de benen af van de paarden. tenzij ze kreupel zijn.

xxLisaxx
Berichten: 1840
Geregistreerd: 27-06-03
Woonplaats: Zeewolde/Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 13:53

ik spuit de benen van mn pony bijna elke dag af met gewoon koud water en als het warm weer is de rest van zn lijf met louw water, hij heeft er nooit problemen mee gehad...

lies

Berichten: 9624
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-03 14:17

Hmm, de meningen zijn dus verdeeld. Ik denk dat ik maar een d.a ga raadplegen.

Mijn vorige paard was veel jonger en die heb ik altijd zijn benen afgespoten, na het werk. Maar bij dit paard weet ik het gewoon niet meer, omdat ze zo oud is. Ook heb ik het idee dat ze toch stijver is, wanneer ik de dag ervoor heb afgespoten. Maar ik kan niet met zekerheid zeggen of het één met het ander te maken heeft, want het kan natuurlijk een andere oorzaak hebben (kou in de grond oid).

Iig iedereen bedankt voor jullie reactie.

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 14:33

Niet lang geleden had ik een vraag hier op bokt gesteld omdat mijn merrie artrose heeft en of het met koud water afspuiten dan niet extra pijnlijk is.

Dit antwoord kreeg ik toen:

Dees schreef:
De artrose bij paarden is niet te vergelijken met de artrose van mensen. Bij mensen help koeling niet omdat de zachte delen om het gewricht heen daarvan pijnlijk kunnen worden.
Paarden hebben geen zachte delen om hun gewrichten heen (geen spieren) die pijnlijk worden van koeling.

De irritatie van artrose wordt veroorzaakt door een te hoog oplopende temperatuur binnen in het gewricht. Koeling zal de pijn dus doen afnemen. Wat dat aan gaat helpt het je paard tijdelijk. Het is geen geneesmiddel, het zal het proces ook niet beter maken. Maar het is wel fijn voor je paard, door de verrichte arbeid zijn zijn gewrichten immers warmer geworden. Koeling maakt dat de irritatie niet hoger oploopt. ik zou er mee doorgaan.

Nog even over doorbloeding: doorbloeding is een lichaams eigen manier van verwarmen, als reactie op koeling zal de doorbloeding beter worden in het gekoelde been. Is gezond, niets op tegen, want het bloed heeft een gezonde temperatuur (niet zo hoog als het te warme gewricht).Door het stappen op de verharde weg, stimuleer je ook de doorbloeding, maar prikkel je tegelijk de artrose die zal reageren met pijnlijke irritatie. Dat soort doorbloeding moet je dus niet opzoeken. Ga voor de koeling, de betere doorbloeding is een bijeffect.


Bij een paard met artrose is het dus juist wel lekker die verkoeling. Natuurlijk geldt dit niet voor alle paarden, maar ik vond het wel een interessant stukje om te plaatsen.

Ondertussen heeft mijn paard absoluut geen pijn meer, maar ik spuit nog wel (bijna) iedere dag haar benen af.

Marjolein

Berichten: 11634
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 14:43

Afspuiten bevorderd juist de bloedsomloop, waardoor de afvalstoffen sneller worden afgevoerd.
Ook goed uitstappen (minstens 10 minuten) is erg goed voor de doorbloeding. (ja ik heb ook wat geleerd op school)

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 15:06

Ik heb ook altijd geleerd dat koeling de doorbloeding verbeterd ipv afremt. Je paard moet wel op temparatuur zijn en niet warm of te koud.
Ik heb in mijn ponytijd al de pony altijd afgespoten met koud water zomer en winter met koud weer ook onder de koude douche. Warm water hadden we toen nog niet. Ze waren nooit ziek zwak of misselijk liepen super en zijn erg oud geworden. Dus ik weet uit ervaring wat te doen.

Voor een beestje van 20 jaar zou ik voorzichtig zijn. Vooral het opbouwen rustig aandoen goed instappen en uitstappen. Uitstappen op het harde is nog beter dan in de bak helpt de pezen ook erg goed. Erna lekker insmeren met verdund coles liniment is helemaal lekker (dan deken erop). De spieren mogen bij zo'n beestje best wat hulp krijgen maar jij moet met de training hem ook helpen. Ik zou ook afspuiten en lekker zijn lijf afsponzen ik hou ervan een schoon en fris paard op stal terug te zetten en geen paard met zadel en hoofdstel nog in zijn kop/rug. Let wel op dat de voeten niet te nat worden van al het afspuiten.