Koeienvraagje

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-10-01 10:41

Toen mijn zus en ik gister door 'de landerijen' naar huis fietsten vroegen we ons ineens iets af Verward
Staan alle koeien eigenlijk op stal in de winter en waarom??
Kunnen koeien geen wintervacht krijgen? Heb het nog nooit gezien (dit kan weer komen omdat ze altijd op stal staan Koe ) maar bij de gedachte aan een koe met een behaard wollig koppie kregen we gewoon de slappe lach. Dat moet er niet uitzien!!!


Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-01 10:59

bij mn verzorgpony's staan de koeien idd 's winters op stal. volgens mij omdat t gras dan niet echt meer van mega goede kwaliteit is en de melk dan ook minder goed wordt.
Als ze eenmaal op stal staan, worden ze allemaal geschoren. ze krijgen dus echt wel een wintervacht hoor!! bij de boer worden ze geschoren omdat anders de vachtjes heel vies worden enzo Lachen
zal wel eens kijken of ik misschien een foto kan maken als de koeien bij ons geschoren worden. *LOL* *LOL*

Je hoeft niet meteen een vlinder te zijn
Obsession SL (v. Orbaldo II) mijn grote trots :+:

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-01 11:01

Ja de meeste koeien staan in de winter op stal omdat er te weinig voedsel is op het land. Vooral melkkoeien hebben voldoende voeding nodig om de productie op peil te houden. Daarbij vertrappen ze ook het land als het nat is in de winter. Koeien krijgen wel degelijk een dikkere vacht, alleen is het minder opvallend omdat ze niet zo pluizig worden zoals paarden.

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-01 11:03

Koeien staan in de winter op stal omdat er dan bijna geen gras meer in de weide staat. Koeien hebben energie nodig voor de melkgift en in de winter is het koud, dus dan zouden ze te weel energie(brandstof) verbruiken om zichzelf warm te houden.

Uiteindelijk is de mens zelf de zwakste schakel.

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-10-01 11:15

Ja dat van het sparen van het weiland leek me idd de meest logische reden, en de voedingswaarde van het gras.
Maar koeien krijgen dus wel een wintervacht...maf!

Op zich is het nogal wat trouwens dat die beesten dan 6 maanden lang op een stukje beton staan van 1 bij 2 ongeveer.

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-01 11:16

op zo'n klein stuk staan ze ook weer niet! *lol* ze staan in een heeeele ruime grote stal, met ligplaatsen erbij en de hele dag voer tot hun beschikking (bij ons dan he) alleen voor t melken moeten ze ff opgepropt staan maar zo lang is dat ook weer niet

Je hoeft niet meteen een vlinder te zijn
Obsession SL (v. Orbaldo II) mijn grote trots :+:

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-10-01 11:28

Ja maar ik ben ook wel eens in koeienstallen geweest waar ze gewoon in een stand staan/ Da's dus wel klein.
Ook niet zo raar dan dat die beesten zich zo achterlijk gedragen als ze in de lente weer naar buiten mogen. Even de benen strekken! Haha!

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-01 11:31

haha ja das gaaf he om te zien!!!! dat doen ze bij mn verz pony's ook hoor, zo blij als ze zijn dat ze weer lekker naar buiten mogen! *LOL* *LOL* ach het zijn ook best wel gave beesten eigenlijk. yihaaaa

Je hoeft niet meteen een vlinder te zijn
Obsession SL (v. Orbaldo II) mijn grote trots :+:

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-10-01 11:34

Heb ooit een keer een stukje op een koe gereden *au* dat zit niet echt comfortabel kan ik je vertellen Scheve mond\


Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-01 11:36

haha dat wil ik idd best wel geloven!!! die ruggegraten steken altijd zo onwijs uit bij die koeis he! *lol*

Je hoeft niet meteen een vlinder te zijn
Obsession SL (v. Orbaldo II) mijn grote trots :+:

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-01 11:43

Koeien hebben veel voedingsstoffen nodig om zoveel mogelijk melk te kunnen geven. Op stal kun je ze beter en makklijker bijvoeren.
Op stal is het warmer en gaat er geen energie verloren aan het warmhouden.
Verder zijn de 'voeten' van koeien nogal gevoelig voor vochtigheid.
Ze lopen bovendien het weiland kapot als ze er 's nachts opstaan.
Als je ze buiten laat staan krijgen ze wel wintervacht!

Es könnte alles so einfach sein
Ist es aber nicht

~Die fantastischen Vier~

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-01 11:51

Op stal krijgen ze volgens mij ook brokken te eten, en omdat de stallen vaak groot en open zijn, zijn ze koud en krijgen de koeien dus toch een wintervacht.

akerna

Berichten: 3770
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: apeldoorn!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-01 12:00

de stallen zijn vaak maar tot een bepaalde tijd open en dan gaan er toch echt wel deuren dicht (is bij ons op de boerderij wel zo) en de koeien krijgen inderdaad brok en kuilvoer en mais bijgevoerd. zomers krijgen de koeien bij ons ook brok en kuilvoer. net voor of na het melken dus.

liever eigenwijs dan helemaal geen zelfvertrouwen!

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-01 12:07

Bij ons krijgen de koeien tijdens het melken brok en verder kuil en mais. Oh ja en bollen.
Ik heb ook weleens op een koe gezeten en dat zit echt verrot! Maar ja ik vind koeien wel leuk! Behalve de pinken dat zijn echte koters. Ze zijn net niet schattig meer en ze halen streken uit. Grrrrrr vooral irritant als je op een rustige zondagochtend de pinken uit de beeldetuin moet halen van een sjieke dame. Scheve mond\

Mytens_oud

Berichten: 4184
Geregistreerd: 20-03-01
Woonplaats: omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-01 13:06

de meeste koeien lopen nog buiten als het niet te nat is maar gaan vroeger naar binnen in verband met de kou en melken. Maar soms zie je een koe ook weleens met een jutte deken oplopen hoor.

Hoofd AMF.
ik heb er 1, een chocolad met wit katertje,
Gizmo !! Mijn icon is zijn vader.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bellatrix, Benzz, Duran123, Floko, Fly_high, fotolijstje, Frits2008, Ginny135, Hobbyhorse, Jade91, Justme_Lisaa, Laura_, LiannePuthzy, michaz81, Mondy, Nanu, nathe, Sorro, Theseus, YandexBot, zuperzmoker en 206 bezoekers