[LO] Pessoa-vraagjes

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

[LO] Pessoa-vraagjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-03 18:02

Ik heb 2 weken geleden een Pessoa-teugel gekocht.
Standaart staat hij dus op een paardenmaat. Ik ehb hem kleiner gemaakt, maar merk dus totaal niets van dat ding, dus ik denk dat hij wat strakker moet. Iemand die weet hoe je precies ziet wanneer hij goed zit?
En... In de gebruiksaanwijzing staat dat het touw van het bontje naar het bit (geloof ik) door een ring van de singel heen moet, nou.. dat lukt dus niet met die katrollen.. Dus is het erg als dat los hangt?
Hopelijk heeft iemand antwoord zodat ik weer snel aan de slag kan met mijn pessoatje. OK dan!

droebel

Berichten: 882
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 18:42

Het is nog best moeilijk om te zien wanneer hij precies goed zit. ik heb hem nu een aantal maanden en ben nog af en toe aan het bijstellen. hij moet i.i.g. zo "strak" staan dat er wel contact met de touwtjes staat. dus dat ze niet in boogjes hangen. als hij goed zit, dan zal de pessoa z'n achterhand er meer onder halen. als hij te strak zit kan je pony ook niet nageven. dus hij moet nog gewoon z'n hoofd naar beneden kunnen doen. niet helemaal tot de grond want dan breekt hij z'n benen over z'n eigen hoofd, maar bijv. zo dat hij met z'n neus net onder z'n knieën kan komen.

Dat de katrollen niet door de ringen passen had ik ook. je mag de lijnen i.i.g. niet los laten hangen. dit is gevaarlijk want je pony kan er in gaan staan en het tuigje heeft dan ook geen nu meer. als hij op de laagste stand goed loopt, moet je hem ook hoger in kunnen stellen en dat gaat niet als je ze los laat hangen.
je kan een paar dingen doen:
1. het tuigje ëven"uit elkaar halen en dan eerst de touwen erdoor halen
en dan de katrollen er weer aandoen.
2. een touwtje of ring aan de longeerring doen, waar je de lijn doorheen
haalt. (lijnen gaan wel sneller slijten, want touw schuurt over touw)
3. makkelijkste, een nieuwe longeersingel kopen waar hij wel doorheen
past.
4. kleinere katrollen eraan doen. voor een paar euro te koop.

MirandaB

Berichten: 3344
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Schellinkhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 13:03

Ik ben het met droebel eens.
Ik longeer ook altijd met pessoa.. In het begin had ik die touwen ook los hangen maar mijn paard stapte ook regelmatig over de lijnen heen. Vaak met zijn buitenbeen en dan zag je het pas op het moment dat je van hand veranderde.
Wat gevaarlijke situatie's opleverde.
Dus een oplossing met touwtjes aan de ringen zou verstandig wezen.
Succes en veel plezier met je pessoa teugel